Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Marvin,

Har någon av er något bra tips på fisk eller annat djur som käkar sjöstjärnor(Asterina)? Grejen är att dom förökar sig expolsionsartat och är på och käkar på mina koraller, min gröna stjärnpolyp blev uppkäkad... Sen är jag sugen på att skaffa en mandarinfisk, men har hört att dom ska vara svåra med maten. Stämmer det? Något man ska tänka på isf?

• 6 svar
    • 858 visningar
  2. Started by johnsson_82,

Eftersom jag har haft problem med cyano i mitt kar en längre tid bestämde jag mig för att ta till kemikalier för att bekämpa det. Jag beställde något som heter chemiclean som jag fick rekommenderat på nano-reef.com. Mina zoanthus har varit riktigt risiga av cyanon och inte varit öppna på länge. Mina mushrooms och acanthastreor har dock sett bra ut. Igår påbörjade jag behandlingen och följde instruktionerna. Idag ser alls koraller väldigt hängiga ut, även de som tidigare sett bra ut. De är dessutom täckta av ett vitt slem? Vad är detta? Är det något sorts försvar mot kemikalierna? Enligt tillverkarn ska chemiclean vara helt säkert för invånarna i karet. Imorgon kommer jag…

• 1 svar
    • 543 visningar
  3. Har kört mitt Red Sea i snart 1 månad och allt fungerar som det ska. Men jag har bara en liten fundering på lysrörsuppsättningen. Den innehåller BlueWhite 3 x 39W REEF-SPEC® Actinic 2 x 39W REEF-SPEC ® Pink 1 x 39W. Är detta de ultimata för koraller och fiskar? Eller ska man byta ut någon färg?

• 0 svar
    • 616 visningar
  4. Started by bslask,

Jag ska resa bort en längre period (6 veckor), och vill inte "elda för kråkorna" utan skulle vilja sänka rumstemperaturen i huset. Idealt vore att hålla den mellan 10-15 grader. Frågan är bara om jag vågar det? Mitt kar är på endast 50liter och jag har en Eheim doppvärmare som har kapacitet för betydligt större vattenmängd, men hur mycket kraft kommer krävas om luften kring akvariet går ner mot exempelvis 10 grader? Min "fisk-vakt" kommer och ser till akvariet varannan dag, fyller på vatten & matar.

• Gilla
    • 12 svar
    • 3,2k visningar
  5. Started by Walle93,

Hej allihopa! jag har en dag gammalt Boyu 128l kar och pH(7,8) är alldeles för låg så några tips på hur jag får upp det? och om jag ska vara helt ärlig så har jag dålig koll på hur skummaren ska vara inställd., tack på förhand

• Gilla
    • 17 svar
    • 2,1k visningar
  6. Started by Adrenalized,

Hejsan jag skulle behöva justera upp min salthalt i akvariet efter ett missöde med min ATO som fick fnatt och översvämmade karet med ex. ant. liter på golvet som resultat. Efter att jag justerat ner till rätt vattennivå i karet igen så gjorde jag några mätningar. Salinitet: 1,023 PH: 8,3 KH: 8,9 Ca: 395 Mg: 1200 Nitrat: 25 Nitrit: 0,25 Fosfat: 0,25 Ammonium: 0,25 Använde Salifert tester... Karet har bara varit igång 1½ vecka där av värdena. Köpte beg levande sten, och fick även med lite vatten. Döm om min förvåni…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  7. Behöver lite råd ång en doserings pump. Just nu dosersr jag med sprutor dagligen men känner att en pump skulle underlätta betydligt. Så en pump på 4 kanaler har jag tänkt mig. Så vilka är bra och vilket pris är rimligt? Tack på förhand. Johan B

• Gilla
    • 7 svar
    • 823 visningar
  8. Started by Verkenius,

Hej, Behöver lite hjälp och råd. Tänkte köpa ny returpump och en större skummare. Mitt system är på Akvarium 340l och sump ca 80l. Vad tror ni om dessa? https://www.aquariatech.eu/webshop/blau-reefmotion-8k-dc-pump alt https://shop.foretagsakvarium.se/product/jebao-dc-t-2000-12000-l-t-jebao-2000-l-t (8000l/t är tanken alt 15000l/t) Skummare: https://shop.foretagsakvarium.se/product/arka-core (120 modellen) alt https://www.aquariatech.eu/webshop/blau-scuma-mkb-160dc mvh Pierre

9. Started by Johan254,

10. Guest LaPerla
    Started by Guest LaPerla,

Hej! Jag är totalnewbie när det gäller saltvattensakvarium, har bara haft ett par guldfiskar och guppys,och hoppas att ni proffs kan hjälpa mig lite. Jag skulle vilja ha ett saltvattensakvarium fast ett enkelt och litet sådant med ett par stycken fiskar bara. Går det att fixa det i ett max 50 liters stortakvarium?? Vad behöver man för att göra ett saltvattens akvarium? Är det absolut nödvändigt att ha en massa koraller/levande stenar osv? Vad är det för något och vad är dom bra för? förutom att det är snyggt...

• Gilla
    • 28 svar
    • 28,8k visningar
  11. Started by argusmannen,

jag sitter här och funderar på hur man ska läga upp facken i sumppen. jag funderar på att ändra mitt nuvarande 600L sötvatten till salt och där använda ett annat akvarium jag har till sump. Akvariumet är på ca.150 liter och har måtten L=180cm D=30cm B=28cm. Frågan är hur ska man sätta dit eventuelle mellan vägar i det hur stora fack och var. Tacksam för eventuelle skiser.

• 15 svar
    • 2,8k visningar
  12. Started by Laggeman,

Hejsan! Mitt första inlägg här på forumet, har dock hängt här ett tag och läst en del om saltvatten och allt som hör där till. Jag har fram tills nu haft endast sötvatten, 3 olika kar, men har nu bestämt mig för att ta steget fullt ut och gå över till salt! Jag har en kamrat på jobb som har haft ett saltvattenskar nu ett bra tag, och han har efter diverse samtal med sitt hushåll bestämt sig för att göra sig av med det, och vill gärna sälja till mig. Karet i fråga är ett Percula 90 med LS, fiskar och lite småkryp. Saken är bara den att han bor ca 2 mil ifrån mig, och det kommer ju bli en del transporterande kan jag tänka mig. Min fråga till forumet är följande: Hur kommer …

• 8 svar
    • 2,3k visningar
  13. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

Tjena Forum!!! Har nyss skaffat en luden skivanemon och en galaxea...vilka spårelement vill dom ha? kalcium, jod osv??? tacksam för svar

• 0 svar
    • 598 visningar
  14. Started by TomKa,

Hej alla saltisar! Har äntligen kommit till skott, nu ska det bli ett saltvattenskar. Har läst en massa trådar här och hittat mycket läsvärt. Har dock några funderingar: Sump eller inte? klarar man karet med bara en skummare och cirk. pumpar Storlek? lutar åt ett på 150-180 l ungefär /TomKa

15. Started by Gnarkill,

Igår kväl när jag satt och kollade på mina levande stenar så upptäckte jag en liten mask liknande organism som kröp över stenen! Skallen (om man kan kalla det så) var lys orange och resten av kroppen var svart brun ungefär! och sen så hade den nån form av taggar runt hela sin kropp också! är de nån som vet vad det kan vara??

• 1 svar
    • 783 visningar
  16. Started by Lilla Nemo,

Jag håller på att sätta igång ett 240 liters akvarium och tänkte starta upp en egen tråd om det eftersom jag säkert kommer att ha många frågor under resans gång. Ni är välkomna att följa projektet här. Just nu har jag ett problem. Jag har efter mycket om och men (det var trixit att komma på hur jag skulle koppla en slang från badrummet till osmosen för att vattnen skule rinna direkt ner i akvariet) lyckats fylla akvariet till ungefär en tredjedel. Det har hittils tagit två dagar iom att jag jobbar och bara kan fyllla när jag är hemma. Igår gick vattenkranen sönder så jag kunde inte fylla så mycket igår som var tänkt. Nu på morgonen ser jag att vattnet har börjat grumla si…

17. Started by Netweaver,

Hej! Nån som kan identifiera denna varelse misstänker en glasros men den gömmer sig i en håla så man kan tyvärr inte se hela? Beklagar den dålig bild kvaliteten har bara en gammal kamera för tillfället

• 12 svar
    • 1k visningar
  18. Started by Saltpeter,

Hej! Här kommer en fråga ifrån en nybörjare (14 dagar) vet inte om detta är ett problem eller högst normalt, nämligen på kvällen mäter jag med en digital PH mätare "Hana" den visar då 7,8 och tidigare i dag 8,2 vad tycker ni är det normalt eller kanske riktigt bra? Mvh Peter

• 7 svar
    • 845 visningar
  19. Started by jim_,

Hejsan! Mitt namn är Jimmy och som rubriken lyder så har jag planer på att starta ett saltvattensakvarium. Jag har haft sötvattensakvarium tidigare men aldrig saltvatten. Jag har läst runt en hel del på SG angående hur andra personer har gjort med sina kar vid uppstart etc. men jag skulle endå behöva tips på hur jag skall gå tillväga med mitt. Ett begagnat kar på 200L är på gång in utav en kompis som inte längre använder sitt. Ett problem med detta är att det har stått utan vatten i sig i några månader då detta har använts som "växthus" hos hans mamma . Blir detta problem med silikonet? Har läst lite här och där att det kan torka och att man behöver limma om det? Mina må…

• 18 svar
    • 1,8k visningar
  20. Started by stooolpe,

Idag var det dags för vattenbyte, noterade att det var en massa vitt "skit/ludd" på glaset som inte fanns där igår. Jag kunde inte se det vita röra sig av sig själv och för mig såg det inte ut som något som lever och det var rätt följsamt för det rörde sig med cirkulationen. Det är alltså inte de små hårda vita som etsar sig fast på glaset utan något annat, någon som har erfarenhet av det? Någon som kan ha en aning om vad det är genom min usla beskrivning? Har alldeles för många invånare i karet för tillfället vilket gjort att jag även matar mer, byter 10 liter i veckan. Bifogar en bild men den visar inte så mycket förutom lite prickar på frontglaset samt sidoglasen.

• 3 svar
    • 784 visningar
  21. Started by Wolf,

Har ja helt fel eller är inte dessa pelare gjorda av LS ? http://www.deepoceanshop.dk/dekoration-bundlag/keramik-korallenwelt/atoll.html?p=2

• 5 svar
    • 845 visningar
  22. Started by Tobbz,

Varför börja min deltec sc1455 plöstligt släppa ifrån sig en sju hvetes massa microbubbler ? Har den inte gjort innan och nu är det snöstorm

• 18 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by Richard_22,

Hej! Tänkte höra om någon har tips på bra ledlampor eller ramper som skulle passar till ett Rsm 130? Har funderingar på att sälja min Ocean Revive belysning och skaffa en lite bättre med fler inställningar

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  24. Hej! Nu är det dags, rookien ska starta saltvatten! Är det någon som har en gammal "Daniel Knop Saltvattensbok Korallrevsakvaristik nybörjare" att sälja?

• 0 svar
    • 987 visningar
  25. Started by Leoparden,

Detta har uppkommit på vår nya sten i revkeramik. Vad kan det vara för typ av alg? Karet har varit igång i ca 2,5 månad. Har både levande sand och 30 kg levande sten (som varit igång i ett tidigare akvarium i över ett år). Lägger även till en bild på hur karet i övrigt ser ut.

• Gilla
    • 1 svar
    • 579 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.