Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Scubahawk,

Två saltvattenskar föds på nytt tack vare ett annat kars krasch. (Start= 5:e aug 2008) Under min semester då jag spenderade två veckor på västkusten ringer min bror hemifrån och undrar varför man helt plötsligt inte kan se in i akvariumet! Hmm... Kan det vara den nyköpta nydelade anemonen som jag haft i knappa två veckor... Japp. Det var det. Anemonen hade gått bort och i sin yra valde den att ta med sig allt i karet. ALLT! Inte så svårt när karet är på blotta 58L (Clownhotell). När jag kom hem fick jag göra en ordenlig städning av karet och ta en tur till någon av alla saltvattensbutiker i stan för att ”boosta” upp karet på nytt. Jag hade aldrig varit där så jag och flic…

• 59 svar
    • 8,1k visningar
  2. Started by Sunniesen,

Har försökt behandla med sprita osv på dessa men utan resultat. Är dessa super rosor. ??? De vackra synd att de e "ohyra". Vad heter den fisk som e mest effektiv på att rensa upp rosor?

• 8 svar
    • 1,7k visningar
  3. Started by Patman,

Hej, Eftersom jag inte hittat en tråd någonstans där semester frågan kommer upp så tar jag upp denna nu. Alla ni som har hållt på med saltvattenskar en längre tid - hur gör ni när ni är bortresta på semester. Klarar sig fiskar och tank själva några veckor (om mat tillförs reglebundet)? Är det mest korallerna som inte klarar sig ensamma eller? Jag förstår att det säkert går att fixa så allt som måste göras styrs automatiskt men detta måste väl kosta en förmögenhet? Hur gör ni? //Patrik

• 3 svar
    • 1k visningar
  4. Started by wizz,

Japp nu börjar man närma sig semester och jag skall ut och resa.. Så då har jag några frågor. En vän till oss skall se till mina 2 akvarium.. men är mest orolig för salt karet. Med tanken på att jag tänkte byta ut ca:50% av vattnet innan jag åker så kan det stå sig ett tag men sedan har vi avdunstningen. kan jag blanda färdigt vatten och ställa undan som hon kan fylla på med ? och hur skall jag förvara vattnet? Matningen har jag ordnat så att det är portionerat hur mycket som skall delas ut. sedan sitter det timer på ljuset men hur moddar jag monlight ljuset så att jag kan ha det på en separat timer ? vad mer har jag glömt? skall vara borta ca:5 veckor och dyka lite…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by ChokDee,

Hej, Är sugen på att starta upp ett saltvattenskar och har en del frågor angående skötsel Har följt det här forumet en tid nu och även läst en del, men har inte riktigt blivit klar över hur länge ett akvarium klarar sig utan tillsyn. Reser en hel del och kan vara borta upp till 2 veckor ibland. Mina sötvattensakvarier klarar sig alldeles utmärkt på egen hand men saltvattten förmodar jag kräver en stabilare miljö. Ok, med avancerad teknik förstår jag att man mer eller mindre kan skapa ett automatiskt akvarium men om man bara kör med skummare och cirkulationspumpar och en blomvattnande grannfru, fixar man det då? Utfodringen är den lätta biten att fixa om man väljer rätt dj…

• 3 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Trotzig,

Nu börjar sommaren komma och lagom med detta har jag fyllt karet med massa fina saker. Dock har det i familjen kommit på tal att åka på semester till något varmt och soligt land. Så nu fundera jag på hur jag fortsätta att hålla mitt akvarium fint även när jag är bort. Skulle göran höra vad ni andra gör när ni åker bort eller vilka olika metoder man kan använda Tacksam för massa svar

• 7 svar
    • 942 visningar
  7. Started by Hultis,

Halloj! då står man där och funderar som nybörjare, vilket ska man välja? någon som har några synpunkter/ egna erfarenheter av dessa två test kit?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Fluval_Robban,

Hej alla Är på gång nu, har precis fått hem mitt nya kar:), JAD (Boyu) 128L HQI och undrar lite över setup:en i sumpen, som bilden nedan visar installationen som den är från fabrik, skulle vilja ha lite tips på om det är en bra setup, behöver jag verkligen ha allt?? tillägg av nått??? Hade tänkt att köra lite koraller och fiskar Anledningen till frågorna är ju egentligen att jag inte vet om sakerna sitter i rätt ordning från början kanske bara istoppat mer eller mindre hehe:) 1. 150w Heater 2. Nitrate Processor 3. Filter Foam 4. WG-428 Protein Skimmer 5. Filter Media (Bio Balls and Ceramic Rings) 5. 1400 Litre per Hour Pump 6. 9w UV Submersible Steriliser

9. Started by Shark Of Sweden,

Här kommer jag lägga upp bilder från mitt 290 liters kar!

10. Started by skyfox,

hej har funderingar att gå över till saltvatten men denna jungel är en aning förvirrande! funderar på ett aqualux 960 liter skulle villja ha en komplett lista av vad jag behöver inskaffa till detta är helt ny på detta med saltvatten och skulle villja ha tipps på hur man går tillväga, har letat på forumet men de flesta värkar vara lite insatta i detta ämnet /sky

11. Started by sietses,

Okej, jag bygger ju på ett 375l kar men det tar ju sin tid så jag startade mitt 112 l kar som är menat att bli sump till det stora karet senare. Jag har införskaffat 7 kg ls och kommer nog köpa lika mycket till, men det kostar ju lite så det får vänta lite. Har beställt en skummare som jag trodde skulle vara här innan helgen, men icke så det går utan skummare för tillfället. Annars är det cirkulation på 1350l/h fördelat på två pumpar, doppvärmare och lysrör på 2*18w. Karet har bara varit igång tre dagar och saltet ligger på 1.020 (ska höja lite) och tempen är 26 grader. Ingen belysning är på. Till frågorna: När ska jag börja testa vattnet? (har köpt nitrit, nitrat, pH och…

• 35 svar
    • 3,9k visningar
  12. Started by fiend,

Hej Har sedan ett begköp en del stenar som är kapade och släta på baksidan. Dessa tänkte jag silicona fast på rutorna på min ytavrinningskammare. Någon som har ett tips på hur jag gör det bäst? Är det silicon som gäller då? Eller något annat? Det gör inget om de få stenarna får torka ihop och dö under tiden. Jag har rätt mycket annan sten som kompenserar. Mvh Fredrik

• 21 svar
    • 2k visningar
  13. Started by Conan,

Har ett 375 alu ramakvarium jag köpt begagnat och misstänker att det läcker... så tänkte dra ny silicon runt om... hur noggrann behöver man vara... Ta bort allt gammalt silicon, eller bara klena på nytt utmed silicon kanter?? dum fråga kanske man någon som gjort något liknande??

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Gnarkill,

är det någon som vet om det skall vara något speciellt avstånd mellan glasen på långsidan och kortsidan där silicon spalten ska vara? eller är de bara trycka ihop glasen mot varann?? eller är det nå annat man SKA tänka på??/Tom

15. Started by nelson,

Hejsan! Det är så att jag får en tillväxt av gröna alger(tråd tror jag det är) varje gång jag fyller på osmos-vatten i någon större mängd, typ 5liter i ett 100liters kar. Vad göra eller ska man kanske inte göra? städpatrullen tar ju hand om algerna. Tyvärr så har min sjöhare strukit så nu får jag ta bort algertna för hand. Trådalgerna är väl bra mat åt kirurger och andra växtätare? Mvh Nelson

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar var man kan köpa ett silikatfilter? Kan inte hitta filter med den benämningen, är det kolfilter kanske. Som sagt jag är ju nybörjare... Nelson

• 28 svar
    • 5,4k visningar
  17. Started by martin555,

Hej Jag har skaffat ett kar som jag tänkte silikona om. Jag har aldrig gjort det tidigare men tänker göra ett försök. Min fråga är nu om jag ska ha svart eller transparant silikon? Jag tycker att svart är mycket snyggare men har hört att det ska vara svårare att få bra. Alla tips välkomnas

• 30 svar
    • 3,3k visningar
  18. Guest Lord_Dallert
    Started by Guest Lord_Dallert,

Hallå Hallå Köpte ett kar idag ^^ Begagnat dock, men om man lägger ner lite jobb på det så blir det nog fint som bara den! Tänkte bara höra, efter som det är begagnat och har stått utan vatten ett tag så kan det ju vara lämpligt att silikona det. När jag har silikonat andra kar så har jag inte brytt mig om att ta bort det gamla lagret först utan bara lagt på ett nytt lager och det har fungerat bra! Vad säger experterna om detta? Tänkte bara höra om det är något speciellt silikon man behöver använda när det är till ett blivande saltkar? Brukar använda silikon ifrån Bostik som är avsett för akvarium, och detta har ju bara fungerat bra. Tacksam för svar ^^ Mvh: Patrik Dahlbe…

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by mrnorton,

Vilket slags silikon ska man använda till akvarier ska sätta fast BTN bakgrund? //Peter

• 25 svar
    • 4,2k visningar
  20. Started by Ted,

Ska modifiera sumpen - kommer därför att behöva använda silikon för att fästa nya glasskivor. vilket silikon använder ni? Jag vill ha ett som är för akvarier och som härdar fortast möjligt!!! Tacksam för svar Ted

• Gilla
    • 9 svar
    • 837 visningar
  21. Started by Gnarkill,

Hur ska man silikona om ett äldre 250 liters akvarium som har en ram runt sig? Ska man ta bort allt silikon, då menar jag precis allt eller ska man bara ta bort det lager som ligger på glas skivorna och lämna kvar det som sitter i mellan? /Tom

• 4 svar
    • 804 visningar
  22. Started by Sillen,

Jag har nu hållit på ett tag och skapat mig förutsättningar att starta ett saltvattens kar. Har det arbetet har gått framåt går att läsa om i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9700 Nu handlar ju den om Råd inför start vilket gör att jag nu tänkte gå vidare genom att starta en ny tråd som avhadlar mitt kar från det att jag fått i min första LS och framåt. Jag vill börja med att tacka alla för alla bra och konstruktiva råd jag fått. Jag har inte följt alla då vissa av råden säger emot varandra. Fast det är väll en del av tjusningen med hobbyn att få fundera själv och själv ta konsekvenserna. Dessutom gillar jag att folk här på forumet sä…

• 491 svar
    • 55,3k visningar
  23. Started by Silverkon,

Hej! Tänkte att jag gör en tråd om mitt första saltvattensakvarium som jag hade tänkt starta upp till helgen nu.. Det jag har köpt på mig är et Red Sea Max 250 liters akvarium, begagnat.. Får se hur det går, går det okey så får jag kanske lov att uppgradera mig av sambon. Akvariet skal tydligen vara helt komplett med allt jag behöver, med rätt nya ljus på och får med mig ett par extra också. Jag får också med mig något som personen jag köper det från kallar 3 x nye dunker sporerstoffer 5 l styck, som tydligen kostar 500 kr styck. ( Jag bor i Danmark ) Så jag blir lätt vilse med med nya uttryck när jag inte är helt inne i det.. kanske någon som kan förklara närmre runt de…

• 25 svar
    • 4,5k visningar
  24. Guest
    Started by Guest,

Hej! Idag upptäckte jag en sak som ser ut som en kula till formen i akvariet. Den är ca 12mm i diameter och har en metallisk skimrande yta. Jag har sett liknande när jag dykt på korallrev men aldrig förstått vad det är. Någon som kan upplysa mig?

• 1 svar
    • 510 visningar
  25. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 371 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.