Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by TheMatrix63,

Har funderat i flera år på att skaffa ett saltvattensakvarium, men efter att ha läst massor av inägg på detta utmärkta forum så undrar jag om det verkligen är värt det? Min största fråga är : Kan man åka på semester tre-fyra veckor om man har ett saltkar? Och om man gör det, hur ofta MÅSTE nån ta hand om det? Detta är min största fundering, pengar skiter jag i, de är till för att spenderas! / JH

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by Peppz,

Jo, har haft igång mitt kar i snart 7 veckor nu å alla värden är stabila. Brunalgerna har försvunnit, korallerna ser fräsha ut. Skummet i skummareren är vitt. Jag har fått tag på två ocellarisar, jävligt fina, starka färger. Tycker ni jag ska köpa dom å humpa ner måntro? Eller ska jag vänta ett tag till?

• 22 svar
    • 2,7k visningar
  3. Started by Datate,

Okej...det finns inget kar ännu, men idag togs det första seriösa steget mot mitt efterlängtade saltkar. Har gått i salttankar senaste året ungefär och började redan under försommaren att köpa på mig lite teknik. Idag var jag då nere hos min favvohandlare, och efter att han räknat fram och tillbaka fick jag ett kanonpris på det jag för tillfället behöver. En lokal handlare som krossar PWSS's priser...värt en applåd! Har tidigare haft siktet inställt på ett kar runt 400L, men senaste tiden har tankarna glidit över mot ett något mindre kar pga kostnaderna ett större kar skulle medföra. Det slutade då med att jag idag beställde ett 240L möbelkar i Bok, ett Deltec MCE600, ett…

• 72 svar
    • 9,9k visningar
  4. Started by morphriz,

Nuså! Nu sitter jag här mitt i nedpackningen av hela mitt liv med flyttlådor och pensionerade akvarium upp över öronen. Så när jag nu fått 39C feber och blivit skitsjuk, på första dagen med riktigt bra väder dessutom, vad bättre finns att göra än att starta en tråd på SVG om min planerade burk! Typ: Saltvattensgräs dominerad lagun Grundläggande fakta: Kar: 150L, 98x40x40 Ljus: 6x30-36W T8 (20% overdrive, vet inte riktigt var ljuseffekten slutar) Cirk: 2x300L/h + 1 större, inte bestämt vad än. Filter: Förutom LS ett partikelfilter, kopplad efter ytavrinning. Botten: 10cm DSB, har inte besätmt tjocklek eller om tjocklekarna ska vara stratifierade Sump: Ingen i startskedet…

• 5 svar
    • 1k visningar
  5. Started by lillan_69,

Hej alla måste börja med att säga att detta är en toppensait. Jag har ett 110 Liters Juwel akvarium med filter och pump och doppvärmare i en låda i akvariet (den är fast å var så när jag köpte den på djuraffären) Sedan så är det inbyggd ljusramp i locket med plats för 2 lysrör. Jag har ingen doppvärmare i akvariet nu men värmen ligger på ca 27 grader. Vet inte riktigt om det är sommarvärmen eller vad de är som gjör det. Sen så skulle jag vilja göra om det till ett saltvatten akvarium men jag vet ej vad jag ska köpa för att kunna göra det. Det är så mycket snack om ytavrinning, osmosisar av en massa slag, å lampor osv. Jag skulle vilja ha det så lättskött och billigt och j…

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by Bujib,

Tjenare! Är en ganska erfaren sötvattensakvarist (Just nu har jag ett antal akvarier med Discus). Nu är det så att jag har ett ca 120 liters akvarie som står och "skräpar" och tänkte att det kunde vara kul att testa något nytt, dvs saltvatten. Efter att ha läst endel på forumet verkar det som det finns några viktiga delar i ett saltkar; * Belysing * Rening (Skummare, ytavrinning, sump etc) * Rejält med rörelse (10ggr akvariets volym?) * Tålamod? Vad behöver jag till ett 120 liters kar igentligen? Skulle vara väldigt tacksam om någon/några kunde hjälpa mig med en lista av nödvändiga saker och gärna inte allt för dyrt. Som belysning tänkte jag ha T5 rör med reflektorer. Me…

7. Started by Wasterboy,

Tjena! Eftersom detta är mitt första inlägg i detta forum så vill jag börja med att säga hej Verkar finnas massor av nyttig information och tipps! Jag har haft sötvattensakvarium med varierande storlekar och fiskar under ca 15 år. Jag har alltid varit intresserad av att ha ett akvarium med saltvatten och nu tänkte att jag skulle ge det ett försök. Som vanligt så har man alltid en förmåga att vara kort på kontanter och kreditkorten är utnyttjade till max Nu är det så att jag har ett ca 360 liters akvarium (120 x 58 x 52 cm) som står tomt och som jag skulle vilja få fart på. Dock kostar det en del pengar för att köpa in diverse apparater och prylar och vill därför "mjukst…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by firebird350,

Tjena Dag 1 Total nybörjare men försöker att lära Saknar det mesta lyse skummare mm.

• 32 svar
    • 3,2k visningar
  9. Started by Xenia83,

Hej jag har ett gammalt standard sötvattenskar jag kör salt i, det går ju inte att undgå att de flästa här har en hel skiva under och frigolit och grejer emellan som jämnar ut trycket. Själv har jag bara stöd för akvariet med en ram i ytterkanterna, En standard sötvattensbenställning helt enkelt. Än har det funkat men det kanske inte är så bra på lång sikt. vad tycker ni?

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  10. Started by soulseller,

Hej på er alla hjälpsamma, har bestämt mej för att starta upp ett saltkar inom en snar framtid och tycker det vore korkat att inte använda all kunskap och erfarenhet som finns här. Vad jag först vill ha hjälp med är lite förslag på all teknik som är nödvändig och förslag på dessa produkter. Jag hade väll tänkt mej ett kar på ca. 200 eller mer, målet är väl både koraller och fisk. Så nu mottages tacksamt all hjälp med att få detta att funka, allt från vad för kar till det minsta tillbehöret. Många frågor lär väl dyka upp på vägen!! Tacksam för all hjälp!!

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Rohdin,

hej go vänner! Har för en tid sedan startat upp min balja, bara med hjälp av att läsa forumet!Alla värden är utmärkta utom fosfat som låg nämre 1. Finns det något jag kan göra för att ordna detta eller är det bara att vänta tills LS gjort sitt? Tack på förhand samt tack för ruskigt bra kvalité på inläggen allihopa!

• 4 svar
    • 928 visningar
  12. Started by Draedon,

har inte flyttat akvariet än då det körde ihop sig lite och tiden inte räckte till.. var nog lika bra det så jag kan fråga er om lite råd. blev lite rädd när jag läste om dimorb's ommöblering som knasade till det rejält i burken. hur tycker ni jag ska flytta burken på bästa sätt? är ingen jättelång flytt, tar ca 5 min med bil. 40-45kg LS, kanske ~70l (?) vatten, 2 clowner, 1 räka, lite sniglar, en stjöstjärna och sps/mjukisar. min tanke var att spara så mycket vatten som möjligt. tänkte lägga stenen i två tunnor med så mycket vatten som man orkar bära, sen packa fiskar/lägre djur i påsar. det som oroar mig är vad som kan komma från gruset, kört med kanske 1-2cm på sin höj…

• 3 svar
    • 783 visningar
  13. Started by DaTrucka,

Skall uppgradera mitt malawikar från 200l till ett 375l, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt 200 sen. Fuderar på salt, men grejjen e att det måste göras så billigt som möjligt, har juh liksom inga prylar till ett saltkar, skummare, osmos , kalkreaktorer mm. Utrymmet blir naturligvis ett problem (tycker frugan iaf. ), så jag kan nog glömma fristående skummare, sumpar mm. Har skissat lite på ombyggnad av byttan så man kan få in det mesta i akvariet (se bifogade bilder), har oxå skissat på en skummare som jag tror ev kan fungera, åtminstone till en början. Vad jag ska ha i karet? Hoppas kunna ha lite levande sten, koraller, lite mindre fisk typ clown, kirurge…

• 9 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by _nicke_,

Hallå, Körde igång en saltburk här för ca 2 månader sedan, och har funkat skit bra.. Alla små djur, eremiter, rörmaskar o räkor osv.. lever o mår hur bra som helst. Men här för hmm.. några dagar sedan har de börjat dö bort en massa kalkalger.. dom blir som bara vita. Och de enda jag har gjort i karet som ändring var o koppla till ett 11w Uvc.. jo.. så drog de blå lysröret,. men tycker de låter lite konstigt om de ska börja döbort så fort utan blått rör.. nån som har nå ideer?

• 3 svar
    • 719 visningar
  15. Started by silver_81,

Hej. Jag undrar om det finns någon bra och billig glasmästare i göteborg.All tips är välkomna.

• 5 svar
    • 965 visningar
  16. Started by pimo,

Hej. Har ingen som helst erfarenhet av saltvattensakvarier, men jag är väldigt faschinerad av dom. Har ett 54 liters sötvattens "akvariepaket" som står tomt som jag funderar på om man kan göra något litet saltvattensprojekt i? Vilken utrustning krävs?, just nu har jag ett innerfilter, doppvärmare, ljusramp. Vad skulle man kunna ha i karet?, kan man ha några få fiskar eller är det för litet för det? tacksam för hjälp!

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by sietses,

Det sitter ju metal vid pumpens propeler med mangnet som borde komma i kontakt med vattnet eller. Vad säger ni om detta ?

18. Started by silver_81,

Hej. Jag vill starta upp en Chromis 166L och jag undrar om det är någon som har erfarenhet om de karen?. Jag vill veta hur tekniken är? och om de låter mycket?. Bla vad för skummar det sitter i?? Tacksam för alla svar.

• 5 svar
    • 949 visningar
  19. Started by sietses,

Kan man köpa en lysrörs armatur på typ jula och seda köpa lysrör för akvarium och sätta i eller äer jag helt ute och cyklar ? Och i så fall, är det det som heter T8 ?

• 7 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Steffo85,

Så har det rivstartat. Jag har köpt ett Guppyhotell av Peter (Dez3d här på guiden). Det hela kom väldigt hastigt, då jag inte hade tänkt starta upp förns i höst, men det hela ska förhoppningsvis gå bra. Hämtade Nanot hos Peter igår söndag. Flytten gick snabbt och från avfärd tills allting var igång igen tog det 30min. Har tyvärr inte riktigt fått ordning på stendispositionen ännu, men jag tyckte att det var viktigare att starta upp det hela innan det hunnit kylas ned osv... Det levande som medföljde var några fraggar Xenia av någon art. Vet du vilken Peter??? De verkar ha klarat flytten fint så här långt och pumpar så smått, en fick dock en liten törn och ligger lite snet…

• 41 svar
    • 4,2k visningar
  21. Started by Xenia83,

Sötvattensalger som sitter innuti pumpar, slangar för ytterfilter som är ännu värre förorenare bildar massor av fosfat. så om ni konverterar så köp fosfatremover med en gång å använd det redan från början. Jag startade nyligen med saltvatten och byggde upp ett system med lite pumpar från mitt gammla sötvattenskar. Jag tog vid ett tillfälle upp sötvattenspumpen och den lucktade värre än skummet i sumpen. Jag råkade ut för en liknande grej nu när jag kopplade in ett ytterfilter som tidigare varit i ett sötvattenskar.

• 1 svar
    • 774 visningar
  22. Started by Peppz,

Investerade i 10kg sten idag och fick en massa goa grejjer med, ett gäng skivanemoner, nån korall, ett 30tal blåa sjöstjärnos mm. å detta "kladd": http://hem.bredband.net/b154438/smet1.jpg Färgerna på bilden är inte riktigt korrekta... det röda är mattröda kalkalger eller nått sånt, och "kladdet" är genomskinligt med nått ljusblått inuti. En bild till här på ett annat ställe på samma sten: http://hem.bredband.net/b154438/smet2.jpg Vad är dedär förnå? Tackar på förhand för svar.

• 2 svar
    • 918 visningar
  23. Skall i veckan fylla mitt 540L akvarium för första gång. Eftersom jag inte hållt på med saltvatten innan tänkte jag börja med ett fish only utan levande sten (till att börja med i alla fall) 1. Om jag inte skall ha levande sten (dyr och inte alltid så vacker) vad kan man ha då för sten? Helst skall den vara lätt att frakta (ingen konstgjord av av målad frigolit). 2. Kollade på något amerikanskt forum och de gav inte mycket för mekaniska nitratfilter. Har inte tänkt att ha någon sandbädd. Skall jag vänta med nitratfilter? Tittade fö på Schuran nitratfilter 100. Måste jag tillsätta kalk om jag bara skall ha fiskar till att börja med? Akvariet är fö 540 helglas 80 sump Top …

24. Jag vill veta om ni tror att de4n här bänken håller? Den är H:80 B:150 D:50 Akvariumet till ska vara 375l Alla kommentarer är välkomna

• 15 svar
    • 1,6k visningar
  25. Hej, Här kommer ännu en nykläckt "newbie" på området. Det här är mina första frågor på forumet. Jag har tidigare varit aktiv på ett forum för hemmabio under de år jag byggde biosalongen nere i källaren så jag lovar att jag läst de mest lästa trådarna innan jag ställer några frågor. Efter att ha läst igenom den engelska utgåvan av Korallsrevsakvariet band 1 + alla tänkbara trådar här på forumet tycker jag att jag har skaffat mig en hyfsad teoretisk grund att stå på. Men ute i verkligheten så fungerar teori och praktik lite olika och det gör att det poppar upp lite frågetecken då och då när jag sitter hemma på kammaren och planerar för Nemos intåg i familjen. Elektriska p…

• 28 svar
    • 7,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.