Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Jag gör en snabb presentation här av ett av mina system i lokalen där jag håller till. Jag började sitta på en del korallfraggar som jag kände att jag hade svårt att ta hand om och inte trivdes i karen jag hade igång. Så jag satte igång ett fragg system för att kunna göda upp de lite. Tanken var även att kunna dra upp lite fler fraggar med från korallerna jag har, men jag kommer nog behöva flytta det här inom en ganska snar framtid så jag har inte introducerat så mycket. Jag var först osäker på hur man skulle göra då jag inte efterforskat ämnet särskilt mycket. Men min tanke var ändå ett system i princip fritt på sten och med bara korallfraggar. Hu…

• 0 svar
    • 729 visningar
  2. Started by Elin,

Känns som om det var dags att göra en tråd om min lilla burk jag har startat upp. Det är mitt älskade cocoon 6 som har varit både räkkar, sydamerikanskt och bräckvatten. Och äntligen vågade jag! Startade med levande sten och ett ganska rejält lager levande sand och nitraten ligger högt, inte sett någonting på ammonia eller nitrit, började testa efter ett par dagar och då hade jag ungefär 5 i nitrat och nu efter snart två veckor har den stigit först till 15 och sen över 20 och jag gjorde ett litet vattenbyte idag, blir att testa imorgon. Har också börjat få bruna alger, antar att de är precis som i sötvattnets kiselalger att de försvinner när karet mognar? Hittat en hel d…

• 1 svar
    • 1,6k visningar
  3. hej! är ny här på forumet. tänkte visa vad jag har nu när jag läst om vad andra har jag köpte ett begagnat clownhotell, och då var det i sisådär bra skick. mycket alger och så. det var så billigt för det man fick med så jag köpte det ändå. det har varit lite krångel med vissa värden och Ca är fortfarande lite högt (ca 500-530 ppm), men annars har det gått bra. det följde med en percula clown, tre turbosniglar, en skivanemon, och en gorgonia fragg. jag ska köpa en till clown, och har köpt två eremiter, en putsarräka, en euphyllia glabrescens, tre små pumpand xenia, och en liten sarcophyton (stavning?). kan börja med en fråga. vad är det för svart "spr…

• 858 svar
    • 76,6k visningar
  4. Started by Rameau,

Hej! Alla börjar vi någonstans och det här är min början Köpte ett RSM 130 på blocket i november 2014, märkte ganska snabbt att man vill ha större... Här följer tekniken jag huserar i dagsläget. RSM 130, uppgraderat med: Skummare: Tunze 9001 som sitter på DIY media basket 2x Tunze Silence Pump/Powerhead 1073.008 Jebao RW-4 Ocean Revive Artic T247, 120W LED Tycker jag fått till det hyffsat på så kort tid med stabila värden och friska invånare, haft främst anemoner och mjukkoraller men nu börjar jag intressera mer och mer för SPS'er. Det levande orkar jag inte skriva upp, postar förmodligen lite bilder. Kan bjuda på en första bild, tagen med mobilkamera //Axel

• 77 svar
    • 10,3k visningar
  5. Jag tänkte att jag startar en tråd för mitt nya Akvarium, jag har aldrig kört salt innan så alla tips mottages gärna! .................................................................................................. | Akvarie: 54L (Zquare) 60x30x30 | | Lampa: Fluval Marine Nano Bluetooth LED 20W | | Filter: Aquaclear 30 powerfilter, Aquaclear 20 filter | | 1st doppvärmare 50w | '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Jag köpte akvar…

6. Jag har satt upp mitt första saltkar, tänkte att jag kunde skapa en tråd om den för att få tips om förbättringar. Måtten är 60x40x45cm (LxDxH). Belysningen är 4st 24w t5 noname armatur. För stunden så har jag ingen sump men karet är borrat och har en limmad kammare för ett 25mm hål, sumpen limmas så fort jag har alla pvc kopplingar. I sumpen ska jag ha en eheim compact 1000l/h som retur och en filtersocka som tar emot vattnet från 25mm hålet. Sumpen kommer vara uppbyggd med bafflar. Flödet: filtersockan> jad wg524 skummare> refugium(levandesten, macroalger)> eheim compact. Som cirkulation har jag en pump som ger nästan 2000l/h. Allting har varit igång i ett par…

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  7. Started by Aquaguy,

Efter alla rekomendationer från att börja med minst 100 liter börja jag med 5 liters pico . För cirkulation har jag en aquaclear10 lite för stor då den pumpar runt 300 liter timmen men har den inte på full effekt så går bra. Gruset är engelsk sjö sten riktigt bra storlek för picos. 0,7 kg LS full med kalkalger! Annars har jag två dvärg eremitkrabbor i. Har inte hittat några fraggar i närheten där jag bor än men är det någon i Skövde området som har något att sälja så säg till är intresserad av det mesta. Picot har varit igång i ung en månad nu så är sugen på nån koral.

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  8. <!--[if gte mso 9]><xml> <o:OfficeDocumentSettings> <o:AllowPNG/> </o:OfficeDocumentSettings> </xml><![endif]--> Har ägnat för mycket tid åt att bygga ett eget kar säger frugan men skam den som ger sig;) Då jag har världens bästa jobb till förfogande där jag kan tillverka allt i princip så var valet enkelt. Gav mig på att bygga en kopia av ett Blenny med lite Giesermann inslag. Så med vår stora mdf/spånfräsmaskin gjorde jag delarna till skåpet. Dom lackerades sen i vårt lackeri och kantlister monterades i vår folieateljé. Skiljeväggen för sump och bakskydd frästes ut i vår gravyravdelning i svart högblank 6mm plexi. Kopierade…

9. Har ju sålt mitt stora sps kar o planerar en period utan. Men ett sådant här gulligt litet(120 l) , fantastisk kvalitet, fina mått, innerfilter, värmare, led, helt komplett, snygg bänk, tysk hög kvalitet(juwel), allt för 3000 kr (nytt) med leveranstid på 0 sek (läs köpte direkt under butiksbesök) kan man inte motstå. Det får stå i köket som ett experimentkar. Ingen sump, ingen skummare. Inte helt säkert att jag kör salt, men om jag gör det blir det djup sandbädd i karet som får agera filter o denitrifikator, ingen skummare, bädden får agera kalkreaktor(kanske stöttar upp med Balling via min Dosetronic). Självklart övervakat av en Alkatronic och Mastetronic som jag gömmer …

10. Started by Catchio,

Då man fått många goda råd och ännu fler svar på frågor så hör det till god ton att visa vad det blev. Detta blev det: 54-liter Hemmabyggd dimbar LED-belysning av delar från Oceanakvarium Aquaclear 50 HOB-filter Hydor Nano 900l/h För närvarande lite knappar, Sarcophyton, Rhodactis, snäckor och eremiter. Är det någon som har fraggar av mjukisar eller LPS i närheten av Nyköping så är jag intresserad!

• 0 svar
    • 809 visningar
  11. Started by alexochingencarina,

Hej alla ute i landet! Nu börjar mina planer för ett litet sjöhästall ta form. Huvudkaret kommer bestå av ett cocoon på 30 liter med en sump på ca 25 liter. Planen är att få tag på några dvärghästar. Förhoppningsvis Hippocampus zosterae men det kommer nog ta tid. Verkar tyvärr vara riktigt svårt att få tag på i Sverige och givetvis måste dom vara odlade. Mycket av utrustning finns redan som följer: Cocoon3 25 liters kar till sump Nano led på 18watt Tunze 9002 får se om jag använder den? Sen är planerade inköp: Tunze 1073 som returpump Tunze Osmolator Nano Nanovärmare

12. Started by Peckoltia,

Detta är mitt första kar på 49L, det jag inte är nöjd med är filtreringen har beställt ett till AquaEl Versamax 3 till detta, samma som jag har till det mindre karet:) Det har hänt en del här sen starten, fraggarna på botten är tänkt ska komma upp på stenarna och botten ska bli mera fri utan en massa "krimskrams". Har inte haft några problem alls med karet sen uppstarten utan allt har tuffat på kanonbra. I dagsläget nu på kvällen ser det ut såhär, rengjorde glasen från alger därav lite grumligt vatten och sen börjar det bli skymning i karet med:) Såhär såg det ut vid starten så det är en viss skillnad ja:)

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  13. Started by akejan,

Har beställt ett 120-liters pacific med akvastabil bänk. Dessutom 4 kg sten från Triton, jag har redan 12 kg sten i mitt nuvarande. Har för närvarande en slimskim nano skummare men jag undrar om den klarar det nya? Den ska klara upp till 140 liter och nettovolymen på mitt kar blir väl bara ca 100 liter så det borde väl funka. Den nya stenen ska få ligga i ett litet akvarie tills jag fått det nya akvariet..

• 130 svar
    • 13,2k visningar
  14. Jag startade ett saltvattens akvarium för ungefär 1,3 år sedan jag visste inte vad saltvattens guiden var. Men ända sen jag hörde om det ville jag göra någon sorts artikel eller nått sånt, men jag har inte nått särskilt problem men om något händer kommer jag skriva om det.

• Gilla
    • 17 svar
    • 2,8k visningar
  15. Started by Richard_22,

Hej! Tänkte nu starta upp en tråd om mitt Rsm 130 som är under uppstart. Akvariet har varit igång drygt en vecka och allting går bra så här långt Snart är det dags för fiskar och koraller! Det är bara hojta till om ni har synpunkter eller tips, mottages gärna! Mvh Richard

• Gilla
    • 280 svar
    • 27k visningar
  16. Started by Hansson88,

Lite bilder ifrån mitt kar =)

• 3 svar
    • 1k visningar
  17. Started by Sirsoder,

Tänkte starta upp en tråd om mitt kar. Det har varit igång i ungefär 3 månader och har 2 st gul/blå fröken, 2 st Nemo, 1 st bangaii, 1 st mandarin, 1 st filfisk, sniglar, 2 eremiter, 1 st ormsjöstjärna och lite olika koraller. Mätte några värden idag: fosfat omätbart- salifert. PH-7,8-rsm. Alk-runt 2-rsm. Nitrite-0,2- rsm

• 38 svar
    • 3,8k visningar
  18. Started by Ted-m,

Hej alla saltisar.Jag har startat ett RSM130 som blir mitt första saltkar.Jag har haft sötvattenskar ett bra tag men alltid haft en dröm om ett saltkar. Jag har 4 växtkar som puttrar nu med C02 och PMDD och känner att jag har tid över för ett saltkar. Köpte mitt RSM i Stockholm i Tisdags på Brommazoo.Synd bara att ni killar som jag glömt namnet på inte jobbade så jag fick klara mig lite själv.Men det gick bra fick ju lite hjälp av tjejerna. Jag starta upp det på Torsdagen med salt och vatten som jag lät gå till Lördagen.Salthalten ligger på 1.023 vilket jag är nöjd med.Så på Lördagen åkte gruset i och nu idag den levande stenen som jag fick tag på här uppe i Sundsvall för…

• 62 svar
    • 10,6k visningar
  19. Started by Conjor,

Hep Har moddifierat denna burk enligt nedan och det funkar. Kollade med min glasmästare som gör Akvarie och i grundutförande utan välvdvruta som jag var ute effter så började priset på 2000:- och då kan man lätt räkna ut att man hamnar högre än köpeburken därför körde jag på denna lösning kull eller ? Akvarie AQUAEL ReefMAX 105 liter Belysning Maxspect Razor 120W Pump i sissta sumpkamaren NeW-Jet 1200 l/h Pump i akvariet Tunze nanostreamer 2,500 l/h Skummare Aqua Medic Turboflotor 500 Blue Hoppas detta kan inspirera andra att våga hoppa i Havet he he he. Mvh-Conjor

• 52 svar
    • 11,6k visningar
  20. Started by Jeanette Johansson,

Min Montipora tog lite stryk i flytten från förra ägaren, den var dock grön och fin första dygnet men nu har den dag för dag blivit gråare och gråare, nu är jag orolig! Kommer den repa sig eller är den körd? Har gjort alla tester och dom är OK förutom MG som var lite lågt och Nitrit testet har jag inte kunnat göra ännu då jag inte hunnit köpa det testet ännu. Vad gör jag om den dör? Ska den tas bort då? och hur gör man det? Jag vill ju ha kvar den, det är ju den enda sps en jag har , första bilden är hur den ser ut nu och andra bilden hur den såg ut första dygnet

• Gilla
    • 4 svar
    • 655 visningar
  21. Started by Moose,

Det har nu satts upp ytterligare ett kar där hemma. Denna gång är det ett Mollyhotell som blivit vattenfyllt. Hela tanken med karet var väl främst att husera diverse LPS, skivor och zoas. I karet har jag placerat en 3-stegs fraggylla som jag byggt av fraggraster. Ingen sand, eller LS (mer än det som koraller sitter fast på) Karet körs oxå skummarlöst då skummaren levde satan och passerade mitt stora kar i ljudvolum. Och så kan vi inte ha det. Frågan är om det är lugnt att köra skummarlöst? Sen är det ju det där med belysning, orginalbelysningen består av ett PL rör på hela 24w!. Vilket inte är så mycket att hurra för. Frågan är hur man bör gå vidare i det fallet. Skall d…

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  22. Started by MrJLundin,

Jag har varit medlem här i några år nu och har läst och lärt mig en hel del. Jag har dock knappt skrivit någonting själv om mina div projekt. Jag tänkte göra en förändring nu och faktiskt börja skriva och lägga ut lite bilder här. Teknik i karet är: 2st Tunze 6015 1st Evergrow 120w dimmbar Kina-LED Ca 5kg LS Kör med osmos-vatten och kommer byta vatten ganska frekvent och dosera CA och KH, vad jag vet än så länge.. Så får vi se vart det tar vägen Något kul som hängde med LS(rätt säker på att det inte är majano) Temporär fragghylla för de första fraggarna. Det artar sig Någon som är ute och kollar läget

23. http://www.modularled.ca/red-sea-max-250-ecoxotic-kit/ Stefan

• 8 svar
    • 1,9k visningar
  24. http://www.fluvalaquatics.com/us/product/15125-reef-aquarium-and-cabinet-set-m60/#.UrxQpH-9KSM nån som vet något om den? Den är ny i mina ögon, men den kanske vart med ett tag?

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  25. Started by Randomkille,

Har startat ett litet akvarium på 30 liter för 8 dagar sen som även är mitt första Har 6 kg levande sten i, sand, 5 sniglar och en korall Vad tycker ni?

• 2 svar
    • 990 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.