Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
hejsan jag har en fråga ang osmos vatten .jag lämna in två flasker med vatten till lunds vatten forskning . en med osmos o en med kran vatten . mitt vatten går igenom kalk ,sand o hålet är 90 m djupt . det börja med att ja själv testa det men fick lika värde när jag själv prova så därför tänkte jag då lämnar jag det bara för att kolla för skoj skull . o tro det eller ej dom fick samma resultat fast dom inte visste vad som var i flaskerna. det som fanns i kranvattnet så lite silikat att min osmos och deras osmos inte kan ta bort det . dom mena att det finns ingen effektiv metod att ta bort silikat med . så nu (slänger) jag osmosen säljer den någon som behöver . ni får …
-
Varför i hela friden har inte SI enheterna nått akvarievärlden? I resten av världen har de varit standard i över 30 år. Jag vill veta vatteninnehållet i molar, inte i några konstiga ppm eller hårdhetsgrader. Nån som vet varför det har blivit så här?
-
- 19 svar
- 2,2k visningar
- 1 följare
-
-
Jag tänkte göra en godisblandning av Saliferts triplebuffer och Saliferts Liquid-Ca för att automatisera lite. Frågan lyder förståss, går det utan att det blir fällningar och sånt ?? .
-
-
Hej! För tillfället är jag utan bil och kan inte hämta osmosvatten på det vanliga stället. Har inte så mkt osmosvatten kvar i min 30 litersdunk eller ekonomin till att köpa en osmosanläggning, så jag tänkte kolla med er hur det verkar att göra vattenbyte med kranvatten. Funkar det eller blir det knas? Så här ser vattenvärdena ut för Lund: Ort Hårdhet 1 pH 2 Lund, Stångby, Odarslöv, Hardeberga, Flyingeby 3 - 4 8,0 - 8,5 Mvh
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
Jag har tidigare haft en tunn beläggning med brunalger på vissa ställen på LS. Det har inte varit så farligt, jag har bara blåst bort det med några dagars mellanrum.. Den tiden är förbi! Efter att jag tagit ur AquaPhosen (skulle testa) kunde jag redan dagen efter se att brunalgerna var på tillbakagång, nu blev det istället bättre och bättre dag för dag, det var nästan som att knäppa med fingrarna. Har nästan hela tiden kört med fosfatremover, "just in case", men så algfritt som det är nu har det aldrig varit, man har verkligen fått en nytändning av det! Inte en alg i sikte, t.o.m. trådalgerna som växt på vissa ställen har försvunnit. En tillfällighet säger säkert någon - …
-
- 102 svar
- 11,6k visningar
- 2 följare
-
-
Min son har ett 90l sötvattensakvarium som varit igång ca 1 år, när jag startade upp eländet åt honom så slängde jag i 1 dl vanligt salt utan jod (vit burk m blått lock) Han har lite växter och ett gäng fiskar - blandad kompott, 1 gång i månaden byter jag kanske 10% vatten och tillsätter en släng salt, gör rent filtret, inget mer. 1 gång per vecka ersätter jag dunstat vatten med färskvatten kanske 3-4 liter. det han har förutom filter är en syrepump. Jag har aldrig under detta året behövt ta bort alger på rutan, jag har heller aldrig gjort en helrengöring utan det har bara fått vara förutom det jag skrev. Vattnet är klart och fint. Han matar ca 3 ggr/dag i små mängder, Ni…
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Godafton, nu skulle jag behöva lite hjälp med att reda ut mina teorier om bublor, hurvida det är möjligt eller om jag e helt ute och... Jag har fått problem efter att ha instalerat en SCWD med closed loop system i burken, stora mängder microbublor genereras av detta system. Först trodde jag att det läckte in luft ifrån någon skarv men efter närmare granskning så tror jag inte detta är fallet. Orsaken är att bublorna inte förekommer i lika stor grad dyngnet runt, vilket vore fallet om det handlade om en pysläcka i systemet. Den mest logiska förklaringen jag kan komma fram till är att vattnet är väldigt syresatt tackvare skummaren och ytvattenrörelse. Så när alger etc börja…
-
Jag har fått ett helt nytt problem sedan jag bytte 2 "blårör" emot Phillips Aquarelle. KH't dyker numera nästan 2 enheter/dag. Ifrån 7 till 5 Eftersom det knappast är rimligt att dosera karbonater flera ggr/dag så tänkte jag jag försöka mig på att dosera buffert mha en doseringspump (iks) som jag har liggande sedan växtburken. Och frågan lyder: Tror Ni det går att blanda i 10 tsk Salifert Triplebuffert i 5 liter vatten och sedan dosera en liter/dag av detta ?? Eller kommer vattnet bli mättat ??? Målet är förståss att slippa bergochdalbaneåkning vad gäller KH ! Mg och Ca är inga problem, de sjunker ca 8ppm/dag så det verkar vara lättare ! .
-
- 4 svar
- 923 visningar
-
-
Jag har haft igång mitt kar i närapå ett år nu, och jag har inte haft några större problem, iallafall sen i januari . Igår upptäckte jag att min skummare har börjat läcka lite. Den är en påhängsmodell, och hänger på min sump. Alla mina vattenvärden (de jag mäter då...) är stabila och bra, och jag har inte överbelastat mitt kar direkt (2 clowner, 2 blå fröknar, 1 liten fire gobi, 1 scopas tang, plus räka, sjöstjärna och ett tiotal sniglar). Jag har haft konstant 0.0 i nitrat de senaste 3 månaderna... Vad tror ni i allmännhet, kan jag köra utan skummare ett tag? Det är ju liksom mellan löningar och så, plus att hobbykassan är tömd för tillfället. Jag vill ju inte köra me…
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-
-
Blir inte klok på hur jag ska läsa av Salifers NO3 test. Jag ska försöka läsa av på "medium range". Har förstått att jag ska titta uppifrån genom glaset/vätskan. Men ska jag ställa glaset på färgmarkeringarna eller under markeringarna? Blir stor skillnad om jag ställer glaset på eller under.
-
- 2 svar
- 699 visningar
-
-
Det ska renoveras badrum i huset där jag bor, stambyte och nya badrum i alla lägenheter. De har börjar hos grannarna precis, dröjer åtminstone 4 veckor tills de ska börja hos oss. Jag har sett att de har dragit en massa nya rör i källaren, slog mig precis att det kanske ställer till vattnet hos mig? Tar osmosen bort koppar från vattnet? Eller riskerar jag att förgifta karet om jag fortsätter fylla på med vatten från huset? Är inte säker på om vattnet till mig leds genom nya rör redan eller om det blir först senare i arbetet, men kan väl kolla om det är så att vattnet blir sämre. Är det något annat jag bör vara uppmärksam på? Tack på förhand Mattias
-
- 7 svar
- 2,9k visningar
-
-
Har ni några bra länkar till var jag kan köpa bra Levande Sand? Har fått in några tips men det luktar lite ruffel o båg om det här med "levande". Har någon provat och kan säja att den faktiskt var levande? Antar att ingen i Sverige har hemma utan att det är Tyskland som gäller. Skall väl tillägga att jag ska toppa en DSB med den, det kanske räcker med gammal sand från ett ingånget kar, eller geggan från filter som det pratas om i en tråd här nu. Tacksam för ett bra tips!
-
- 8 svar
- 3,3k visningar
-
-
Har problem med mitt kh värde.. har en tid legat på ett kh värde på 8,3 med de övriga värdena på mg1320 ca425 salthalt 1.24 för att hålla dessa värden har jag tilsatt en matsked TM biocalciumliquid balling varje dag. akvariet som är ca 5mån gammalt har gått så de senaste 2 månaderna och innehåller 3stenkoraller och ett tiotal fraggar av sps. Kalkalger har frodats och växt bra men nu så har det avstannat och KH sjunker mer och mer och är ner på ca 6,5. den enda förändringen jag kan hitta är att mg stigit till 1440, mg verkar inte förbrukas så snabbt utan stiger varje dag lite grann när jag tillsatt mitt TM vätska, Kan man tillsätta olika volymer av vätskorna? ska det int…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ska efter många år nu som sötvattens akvarist hämta mitt första saltvattens akvarium. Och då är frågan jag har kört fram osmo vatten nu och ska blanda klart hemma hur mycket salt ska jag ha i till 10 L Vatten.. Har fått rådet på 370 g salt per 10 L Vatten. Jag kör med Aquarium Systems - Reef Crystal ..
-
- 18 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej på er alla. Igår när jag tittade runt lite i karet så märkte jag att vissa koralter inte mår så jätte bra. i morse när jag vaknade så tog jag fram stora test lådan och började testa lite. CA = 550 KH = 9,6 MG = 1200 CA är mycket högt. Vilket gjort att MG har gått ner. lite kort om mitt kar. Karet är på lite över 1000 liter, med sump system finns där runt 1300 liter vatten i systemet. Jag har en Jet-stream 1 kalk reaktor. Den går mellan 18:00 till 19:30 varje dag. jag har just nu stängt av timmern till den så att den inte kommer att startas upp ikväll. för vad den kommer göra är ju att höja CA mer än vad det är nu. Och det vill jag inte. samtidigt vill jag behålla KH p…
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
Woow!! Att inte detta kommit förrän nu: EASY-LIFE FLYTANDE FILTERMEDIUM Easy-Life flytande filtermedium är 100% naturligt och säkert. Det innehåller inte kemikalier, bakterier eller ezymer. Det är lämpligt för söt och saltvattensakvarium, dammar och paludarium. Easy Life behandlar och förebygger problem. Använd prudukten när du köper ny fisk, underhåller akvariet, vid nystart av akvarium, vid transport och karantän, för förbättring av vattenkvalitén, för att hålla vattnet stabilt, etc. Vatten & Easy Life: -Gör vattnet kristallklart -Stimulerar Bio-filteraktiviteten -Håller vattenkvalitén stabil; Tar bort tungmetaller, ammonium -Tar bort kemikalier -Binder upp rester …
-
Hej, Har just köpt en Aquatic Nature osmos ,ska ge 240 l/dygn vid 4 bar. Körde den första gången o fick ut 25 liter på en timme, det ger ju cirka 600l/dygn. kan man få ut så mycket? Har haft en gammal av okänt märke o den gav ju inte mer än 30-40/dygn men så var den helt slut. testat kallt vatten o knappast jummet,samma resultat. Kan se att det kommer nästan lika mycket slask vatten som rent, tror vi har mjukt vatten,kan det spela roll?Hur har ni det andra med nya osmos? Kanske är det lite olika hur stor mängd en osmos kan ge ? mvh Magnus
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hejsan! Jag upptäckte för några dagar sedan att topparna på min seriatopora dör (eller vitnar). På dom flesta topparna handlar det bara om precis den lilla spetsen i toppen (0,5 mm). På detta vita område har det sedan börjat växa en brun alg som jag inte kan se någon annanstans i akvariet. Väldigt konstigt för det händer bara på mina seriatoporor :S Mätte värdena precis i kraret och dom var som följande: Ca: 450 Mg: 1170 (lite lågt) KH: 9,0 Salthalt: 1,024 (refraktometer) Har tyvärr inga test för phosfat, nitrat och nitrit. Detta pga att jag testa dessa så sällan innan så därför har det inte blivit att jag köpt nya (lärde mig att kunna gå efter vissa koraller på deras uts…
-
nu har jag läst i en del trådar angående bakteriekultur i uppstarten. och det verkar ju enligt många va väldigt bra. nu till frågorna då. någon som kan tipsa om en bra bakteriekultur? och den viktigaste frågan är väl, går det bra att börja använda kulturen om ca 2 veckor när jag får lön? eller är det försent då? mvh Andreas
-
Jag såg följande kommentar av Petrol i en annan tråd angående LS och bakterier som sägs utarmas med tiden i våra kar vilket jag tyckte var intressant. Eftersom min motfråga var lite OT så tänkte jag starta en ny tråd om detta. Finns det någon källa där det framgår att bakteriefloran utarmas efterhand i levande sten och därmed förmågan att rena vattnet? Det är ju knappast en färskvara i naturen men det kanske är så att något händer med stenen när den kommer ner i våra kar? Jag tror personligen att bytet av LS inom hobbyn i vissa fall är lite överdriven. Skulle därför vara kul att se data som övertygar mig om motsatsen. Eftersom jag kör mitt kar med sten som är 6-7 år nu…
-
Hej! Har svårt att hålla uppe magnesiumvärdet.Andvänder kalkreaktor vill inte höja kht,kan man tillsätta Magnesiumsulfat Hepahydrate(MgSo4) som enda tillsats för att höja Magnesiumhalten?Undrar också om man kan höja Calciumhalten med Calciumcloridedihydrate(cacl2) utan att höja kht? Mvh Kjell
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Har några montipora fraggar som tappade färgen i förra veckan. Jag tyckte dessutom att minka kalkalger bleknat på sista tiden. Kollade runt på forumet och hittade en del inlägg som förklarade vikten av magnesium halten. Jag har haft igång karet 6 månader. I början använde jag bara Salifert All-in-One, men började med Coral Calcium och kH buffer för 3 månader sedan. Jag har inte testat magesium halten tidigare så jag skaffade Saliferts test och provade. Det vissade 1110 ppm! Övriga värden: Ca 425, Kh 6,5 dKh, Ph 8,15, nitrat, nitrat, fosfat 0. Samtidigt med Mg testen skaffade jag Salifert Liquid Mg, men efter lite beräkningar så kom jag fram till att det blir till att byta…
-
- 19 svar
- 3,5k visningar
-
-
Finns det någon lista på vilka symptom man kan se hur olika brister påverkar koraller ?? Har sett att en del doserar Ca/Mg osv på "känn", vad avgör då beslutet att dosera ?? Efter ett missöde med värmaren så blev jag varse hur polyperna drogs in på dom kinkigaste korallerna men i övrigt känns det lite halvsvårt att avgöra brister visuellt ! .
-
- 18 svar
- 2,2k visningar
-