Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Nån här som vet vilken (vilka) Ph buffert som är kvantitativt viktigast i (akvarie) saltvatten?
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Godagens! Jag trötnade på Tm´s biocalsium pulver och dess dåliga upplösning så jag tänkte testa saliferts flytande(som såklart var slut i butiken). Så istället blev det saliferts all in one, nån som provat och vad tycker ni?? Finns det nåt man bör se upp med (tänker på ackumulering av substanser) eller är det bara att ha koll på Ca värdet?? NiXoN
-
jag vet att det va många här på sg som använde TropicMarin BioCalsium för ett par år sedan. tänkte kolla om det är någon som fortfarande använder sig av det och hur ni tycker det har funkat under en längre tid.
-
- 30 svar
- 4k visningar
-
-
tjena... jag har en fråga ang magnesium... i saliferts mg-test så står det att värdet ska ligga på mellan 1300-1500 och i scooby's "saltvattenskemi for dummies" såna som mig alltså... så står det 1250-1350 vilket är rätt och vad är bra med högre eller lägre värde ? får väl passa på att säga att jag tycker "saltvattenskemi for dummies" är mycket bra och lättförstålig... jag har haft stor användning av den och lärt mig massa...så tack henrik för att du lagt ner jobbet på den... //jonatan
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Håller på att läsa in mig på saltakvaritik samtidigt som jag projekterar ett ca 500l kar. Blir lite förvirrad av begreppet "levande" sten. Såvitt jag förstår avser man med LS porösa stenar (döda koraller?) som i sina porer innehåller bakterier som tar hand om kväve genom att metabolisera det till nitrat. Har även läst om vissa anaeroba bakterier som kan gör N2 av nitratet. Men skulle man inte kunna uppnå samma effekt med tex biobollar eller andra porösa stenar/keramiska material som får koloniseras av rätt bakterier? Eller innehåller "vildfångad" LS något "magiskt" som man inte kan uppnå på konstgjord väg?
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag vet inte om jag kommit på något bra eller dåligt. Tillverkning av osmos vatten borde man kunna göra lite miljövänligare genom att använda "slask vattnet" till något. Skulle det gå att tillverka en anslutning så "slasken" kommer in i systemet till huset. Tex till varmvatten eller som driksvatten. Då tillverkar man osmosvatten kontinuerligt utan att slösa på naturen. Fast det bara kostar 10:-/m3 så kanske det hade varit något. Hur mycket osmosvatten får man ut på 1m3 vatten (ca) /Johan
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Skummare är ju listiga apparater. Hur kommer det sig att man inte använder sådana i sötvatten? Borde ju göra lika stor nytta där. Nån som vet?
-
Jag har som en tunn brun hinna på vattenytan. Vad kan det bero på? Hur får jag bort den? Jätteäckligt!
-
- 12 svar
- 1,7k visningar
-
-
Någon som vet var man kan köpa färdigt osmosvatten (labbkvalite´). Trodde det skulle finnas på apoteket men dom har bara destillerat vattten.
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej hej... Har nu försökt i två dagar att höja Ca värde....och det ligger fortfarande under 300 mg/liter. Använder mig av Tropic Marin - Bio Calcium i pulver form. Jag blandade pulvret med vatten i en hink ( tillsamma med Bio Magnesium och salt )och sedan hällde ner i akvariet, det var kanske fel sätt att blanda? Idag läste jag ett artiken om Ca. så använde personen av samma metod men i stället att blanda vatten med pulvret så strö han pulvret över vattenyta för att tillföra cacium, men han blanda dock inte salt oxh Bio Magnesium i samma hink. Hur ska jag göra när man inte har sump eller elektronisk apparat att tillsätta Ca. och Mg.? Jag antar att sump är nödväldigt, mås…
-
- 25 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej Tänkte att jag skulle börja helgen med ett första test av akvariets vattenvärden. Har inte tagit alla värden tidigare, men nu tog jag en på precis alla tester jag hade, nämligen dessa: mg 600 (kvar 0.4 kvar i spruta) nh4 0 po4 0.25 kh 8.3 no3 20 ca 165 (kvar 0.37ml i spruta) PH 8.3 no2 0 Nu vet jag inte exakt hur jag ska läsa av MG och CA - mätaren så jag skrev också hur mkt som var kvar i sprutan sedan jag droppat i. Dvs 60% respektive 63% av sprutornas 1.0ml vätska sprutades ned innan jag fick färgomslaget. Någon som kan göra en analys av dessa värden och se om jag räknat rätt på CA / MG och hur jag i så fall skall förbättra mina värden? Tycker inte…
-
- 51 svar
- 4,8k visningar
-
-
Skulle gärna vilja ha en elektronisk ca monitor så jag slipper mäta så ofta med saliferts test och har koll på värdet hela tiden. Hittade denna http://www.aquaristic.net/aquarium/measurement_regulation/measuring_electronic/meters/american_marine_pinpoint_calcium_monitor.html?lang=1 "American Marine PINPOINT Calcium Monitor The PINPOINT Calcium Monitor™ is the only truly affordable and accurate digital Calcium measurement instrument. Powered by a 9-volt battery or the PINPOINT™ AC Adapter Kit 'not included', the PINPOINT Calcium Monitor™ will operate for approximately 150 Given proper care, the PINPOINT Calcium Monitor™ should last a lifetime. Only 2% Measure…
-
- 4 svar
- 909 visningar
-
-
har lite problems.... kom hem idag o har fått en massa rött slem i karet. På gruset o upp på LS - ser riktigt tråkigt ut. Några tips på vad det kan vara o hur man blir av med det? Sen problem 2... min scopas har fått vita fläckar på sig... lite på huvudet o lite på sidorna. Det ser ut ungefär som att pigmenten bleknat eller delvis försvunnit. Tips o råd tack!
-
- 28 svar
- 4,6k visningar
-
-
Jag efterlyser billigare salt. Kör nu med Instant Ocean i 25 kilos hink från Zoogiganten vilket ger mig ett literpris på 82 öre. Men jag antar att jag skulle klara mig på ett mycket enklare salt i mitt odlingssystem då detta kommer vara FO och inga krävande koraller. Länkar välkomnas. Edit: liters till kilo
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
hej! nu har jag fått hem några nya tester från salifert och till min fasa upptäckte jag att instruktionerna var på engelska och min engelska suger, förstår väl ungefär hur man ska göra men jag är inte säker så nu undrar jag om det finns något ställe på internet där man kan ladda ner instruktionerna på svenska? eller om någon kan tala om hur man ska göra. testerna är fosfattest, magnesium och kalciumtest mvh Andreas
-
- 6 svar
- 917 visningar
-
-
Hittade det här när jag läste i min amerikanska akvarietidning "Tropical Fish Hobbyist". Det finns färdigt havsvatten på dunk http://www.naturesocean.com/nutri_sea_water.htm Kan det vara något att importera, eller är det bara onödigt?
-
Hej... Har problem med KH - värdet, kalkhårdheten ligger på 13 dH. Har försökt att stabiliserar med Triple-Buffer men jag föstår inte logiken! Det står om KH-värdet faller under 7 dH, tillsätta mer buffer, om det stiger över 10 dH, tar mindre. Det är ju redan 13 dH, ska man ändå tillsätta buffer? bli inte det värre? ....
-
- 6 svar
- 885 visningar
-
-
fick hem min osmos från PWSS igår. funderar lite på vilket håll den ska hänga? jag har hängt upp den med in/outlopp uppåt. är detta rätt eller spelar det någon roll? det är en AN Anatica Osmos 120
-
- 1 svar
- 905 visningar
-
-
-
Läste Tom Barr dissa nitrattester på barrreport.com, liknade väldigt mycket det Lasse också skrivit tidigare i ämnet. Låter som ett väldigt dåligt köp, jag kunde ha spenderat pengarna på annat....: http://www.barrreport.com/articles/1356-looking-feedback-intro-non-co2-excel-tanks-3.html
-
- 36 svar
- 3,9k visningar
-
-
Skaffade precis en refraktometer, men dummade mig lite. Skaffade en som mätte salthalt 0-28% vilket ju gör att man hamnar långt ned på en lite väl grov skala. Att ppt och promille är samma sak, det vet jag, men talar man om samma sak när man talar om saltvatten? Dvs är 35ppt samma sak som 3.5%?
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-
-
Min osmos har börjat leverera dårligt. Jag har spolat vatten åt fel håll i dom små fillterpatronerna, det blev lit skillnad i början men innte längre jag vet att jag har dårligt tryck på vatten kran här hemma, kan vara en bidragande orsak. Nu har jag kopplat förbi det första filltret som är sediment prefilter, det jag undrar över är om det gjör nytta att kjöra osmos nu när finfiltret är bortkopplat? Jag ska kjöpa nytt men tänkte vännta tills jag har flyttat för att jag vill tessta där vattentrycket är som det ska vara. Tackar på förhand för svaren.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej har en fråga angående vattencirkulation i akvariumet. Som det är nu har jag två pumpar som rör om vid ytan och åt olika håll. Finns det några generella regler på vad som är optimalt angående om man skall ha cirkulationen i ytan eller vid botten och om man skall ha cirkulation åt endast ett håll.
-
- 3 svar
- 2k visningar
-
-
Är det skadligt för karet att ha detritus? Alltså om det ligger kvar på botten under LS eller på LS?
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-