Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by Draedon,

    kollade just av vattnet inför morgondagens shoppingresa till stockholm. sist jag mätte så var nitrit omätbart och nitrat låg på ~10. detta var för 3 veckor sedan. nu när jag mätte hade jag 0.02mg/l nitri och 50(!!!!)mg/l nitrat. vad i hela j*vla världen kan ha hänt? så nu får det bli fönstershopping på jr. för något levande kan man ju inte köpa. de invånarna jag redan har i burken trivs. men va f*n.. mätte 3ggr för jag trodde inte mina ögon. ska skaffa ett annat test och jämför med. börjar fundera på om min LS i själva verket är stendöd. helvete rent ut sagt, snart blir det guppys... satte i en strumpa rowaphos innan jag testade vattnet, kan det spöka med värdena? fatta…

  2. Hej vaknade idag och tittade till mitt akvarium. Röda slemalger. Mätte nitrat: ca 2 (red sea) fosfat: 0.36 (red sea) Ajaj, jag kör redan järnbaserad remover i min reaktor så gick till min lokala handlare i Tranås och införskaffade detta medel : Jag tänker i denna tråd uppdatera och skriva om mitt icke vetenskapliga test som startar idag. Min totala volym är 800l så jag hade i 5*8 = 40ml av medlet. Det skall man göra varje dag vid förhöjda värden. Det står på flaskan att det blir ingen mätbar sänkning de första dagarna, utan då urlakas inredning och sen kan det börja sänkas även i vattenvolymen. Men man skall se resultat på kraftigare skumning. Så här ser min skummare ut …

    • 30 svar
    • 4,7k visningar
  3. Hittade en intressant artikel från Journal of Marine Biology om nio olika makroalgers förmåga att ta upp fosfat och nitrat ur vattnet. Studien gjordes i havet utanför Hawaii på platser med olika höga halter av näringsämnen. http://www.botany.hawaii.edu/Bot482/Kaneohe%20Bay%20algae%20N-P%20Larned%20Mar%20Biol.pdf Randy Holmes-Farley kommenterar följande med koppling till artikeln: "For those interested in knowing how much phosphorus is being exported by macroalgae, this free PDF article in the journal Marine Biology has some important information. It gives the phosphorus and nitrogen content for nine different species of macroalgae, including many that reefkeepers typic…

    • 17 svar
    • 4,7k visningar
  4. Started by hippo,

    jag vet att det va många här på sg som använde TropicMarin BioCalsium för ett par år sedan. tänkte kolla om det är någon som fortfarande använder sig av det och hur ni tycker det har funkat under en längre tid.

    • 30 svar
    • 4,7k visningar
  5. Started by libbe555,

    jag har ett PH värde runt 7.5 i princip dygnet runt. Det är ett kar på ca 50l med en lika stor sump(med DIY luftdriven skummare). Det har stått i ca 2 veckor och salthalten är konstant. Fyller på ca 1L varannan dag Tempen i vattnet är 27-28 grader beroende på tid på dygnet. Jag har kalkrik kalksten/kalkstenskross som bottenmaterial ca 7kg levande sten. och den ÄR levande. den kommer från ett akvarium som stått länge med rikligt med sten i. Stenarna är fulla med kalkalger och det kryper och lever i hela akvariet. Hur ska jag göra för att få upp PH värdet? Jag har kollat runt i forumet, men har inte hittat något konkret tips. Har PH värdet någon verkan på blomning av tex br…

  6. jag undrar vilken är bättre att avända för en akvarium på 600 liter ?, *biopellets eller *aktiv kol

    • 7 svar
    • 4,7k visningar
  7. Started by PatriksS,

    Läste Tom Barr dissa nitrattester på barrreport.com, liknade väldigt mycket det Lasse också skrivit tidigare i ämnet. Låter som ett väldigt dåligt köp, jag kunde ha spenderat pengarna på annat....: http://www.barrreport.com/articles/1356-looking-feedback-intro-non-co2-excel-tanks-3.html

    • 36 svar
    • 4,7k visningar
  8. jag får en vit beläggning i saltblandningshinken efter att jag har använt saltvattnet och hinken har fått torka. beläggningen går inte bort med vatten utan jag måste ha i ättika i vattnet om jag vill få bort den. ibland så struntar jag i att ta bort det och blandar nytt salt i hinken. är det farligt? vad är det för något? och är det någon annan som får liknande i sina saltblandningshinkar/kar? det saltet ska ju vara "riktigt" salt från havet till 70% eller något, så lite skit får man kanske räkna med..

    • 29 svar
    • 4,7k visningar
  9. Started by MickeP,

    Under några månader har jag brottats med väldigt högt Mg och har ingen aning om varför det är så högt, och har läst "dummies" och "Kalcium Magnesium & Karbonater 2.0". Under en stressig period i april-juni gjorde jag inga vattenbyten, fyllde bara på avdunstat vatten. Annars brukar jag byta ca 20-25% vatten iaf varannan vecka, vilket jag nu gjort under juli-aug också. Med anledning av detta och ingen större förändring i Mg oavsett om jag bytt vatten eller ej så vill jag själv utesluta saltet. Dessutom har jag mätt den batchen salt jag har tidigare och där låg nivåerna på normala nivåer. Mina dkH och pH värden har varit låga resp. höga under samma period. Dessa är nu in…

  10. Started by Benny,

    Hej Har bekymmer med att mina nitratvärden är höga vid test idag 100mg/lit Gör täta vattenbyten men det hjälper inte matar sparsamt skummaren går på högtryck.Är ett Nitrat filter lösningen?mina värden idag Ph 8,1 Nitrat 100mg/lit po4 1,0mg/lit Mg 1250mg/lit Ca 420mg/lit salt 1,23mg/lit Temp 28 grader No2 0,1mg/lit Silicate 0,-02mg/lit

    • 23 svar
    • 4,7k visningar
  11. Started by svedalaciklid,

    enda sedan jag körde igång andra saltkaret har jag haft problem att hålla uppe mg ligger hela tiden runt 1000-1100 och vill upp mer men har testat diverse mg höjare o hittar ingen som vill höja det något märkvärdigt de färdigblandade flaskorna kan man ju hälla i flera stycken om det ska öka något testade superkoncentrerad jag fick av en på guiden men inte ens detta kan jag få upp mg , vad använder ni andra för nån höjare som funkar?

  12. Started by Beppe,

    Upptäckte att klämma runt armaturen till lysrören hade rostat sönder och halva delen har hamnat i akvariet och antagligen rostat bort. Hur skadligt kan detta vara? Har upplevt att jag har fått mer gröna trådalger den sista tiden.

    • 27 svar
    • 4,6k visningar
  13. Started by spoix,

    Hej, Tänkte idag börja med balling lite lätt.. Har beställt hem fauna marines färdigblandade produkter på 1L flaskor för att komma igång. Har då beställt Ultra Easy MG, Ultra Easy CA/SR och Ultra Easy DKH. Har precis tagit värdena i akvariet och fick fram. mg: 1050 ca: 380 dkh: 7,7 Som ni ser är mg väldigt lågt jag undrar då hur fort man törs höja det? på flaskan står 50/ml till 100L = 60mg ökning. Är det maxdosen? låter lite högt? då skall jag altså dosera 137,5ml på 375L vatten? sen får jag räkna bort sten och sand.. ca skall ju också upp en del men skall jag avvakta med det? dkh värdet kanske skall upp lite också? Hur hade ni gjort?

    • 33 svar
    • 4,6k visningar
  14. Started by dragan,

    Skickade mitt första triton lab testet och undrar om nån kan hjälpa mig att hitta källan eller vet hur jag ska lösa det. Mvh Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

      • Gilla
    • 39 svar
    • 4,6k visningar
  15. Started by Peppz,

    Oherreminskapare! Detta blir ett långt inlägg.. Förra veckan inhandlade jag lite salt, som vanligt när jag köper salt så köpte jag två förpackningar på 4 kg styck av tropic-marie pro reef salt. Blandade i hink som vanligt 264gram till 8 liter vatten, å humpade ner i mina kar. Tänkte inte mer på det. Gick o sov. klev upp på morgonen och kollade salthalten, som var, ja jag tror den var väl runt 1.010-1,015 i alla akvarier! Första tanken var att mätaren pajjat, så jag tog en tillbringare med vatten och slängde ner ca 1 deciliter salt till 1.2 liter vatten och tänkte att nu ska mätaren rör på sig, annars lär de vara den som är trasig. Den visar då 1.018 som värde så jag tänkt…

  16. Sista tiden har jag fått usla KH-värden på kalkvattnet i min Tunze Calcium Dispenser (som lägst ca 3dKH, när det väl borde vara runt 100). Även när jag ökade dosen kalciumhydroxid fick jag bara 70dKH, och nu fyra dagar senare är den nere på 12dKH. Kalciumhydroxiden köptes för ungefär fem år sedan, kan den ha blivit för gammal?

      • Haha
      • Gilla
    • 28 svar
    • 4,6k visningar
  17. Started by Tedb,

    Står i funderingar att köpa en Hach-LANGE DR5000. Finns det någon här med erfarenhet av dessa eller nån som vet om någon bättre i ungefär samma prisklass ?

    • 15 svar
    • 4,6k visningar
  18. Started by seffo,

    Hej! Jag har nu haft igång mitt akvarium i ca 6 veckor. Jag mätte mitt PH precis med Salifert test och fick 7,7 i PH vilket är lågt?. Funderar på om jag ska höja mitt ph med hjälp av att blanda kalciumhydroxid och göra mig kalkvatten och ersätta det med vattnet som avdunstat. Nån som kan tipsa mig om det är en bra ide eller om det finns någon annan lösning.

    • 23 svar
    • 4,6k visningar
  19. Started by jeppe öo,

    har problem med nitrathalten den vill inte gå ner, har försökte det mesta som tipsas om här, har en egen tanke?? kan det var nåt problem med skummaren?? har inte hållit på så länge så det kanske är en dum fråga, två fiskar har nyligen dött kan det kopplas samman med detta??

    • 36 svar
    • 4,6k visningar
  20. Started by jonasroman,

    Intressant ändå, att vi helt accepterar ppm rakt av trots att vi rör oss med saltvatten som inte har densiteten 1.000. Det skiljer ju 2.3% mellan ppm o mg/l för oss. Så länge vi använder samma enhet , ppm, så är det väl ok , men alla ICP tester tex anger ju i mg/l. Så tänk åtminstone på det, att för tex Ca o Mg, blir det ändå en viss skillnad, om du nu skulle jämföra ICP resultatet med din egna mätning hemma. Ex: Ca 420 mg/l enligt ICP. Det är samma som 410 uttryck i ppm Mg 1300 mg/l, det är uttryckt i ppm 1270 ppm. kanske inte så stora skillnader men ändå, rätt skall va rätt. eller vad säger ni? /Jonas

      • Gilla
    • 10 svar
    • 4,6k visningar
  21. Started by stooolpe,

    Fick hem en leverans idag men lite blandade saker, bland annat en refraktometer. Där var ingen vätska av något slag i boxen som refraktometern låg i. Bör där inte vara det för att kunna kalibrera den korrekt, hur ska jag annars gå tillväga? Utförliga tips uppskattas då jag aldrig haft ett saltvattensakvarium eller något annat för att mäta salthalt tidigare.

    • 30 svar
    • 4,6k visningar
  22. Started by NephruruS,

    Har precis mätt min nitrat halt efter att ha slarvat med mätningar tidigare! fick en chock när jag ser hur mycket nitrat jag har!!! med saliferts test så ligger det mellan 50-100! Behöver nu genast få ner detta, antar att det var därför euphyllian jag köpte i fredags dog för mig, den fick väl en chock av mitt vatten. Några bra snabba och hyffsat enkla sätt att få ner detta Extremt Höga värde till ett okey värde?

    • 40 svar
    • 4,6k visningar
  23. Started by NovemberRain,

    Har senaste ca två-tre veckorna observerat att mina koraller har börjat bli ljusa och där det är ljust är polyperna inte framme, framförallt där belysningen inte når direkt. Samband med detta har jag följande värden: Nitrit: 0, salifert Nitrat: 0, men vid helgens mätning 0.25, salifert Fosfat: 0 - 0,025, knappt mätbart (FM-test) MG: 1350, salifert CA: 390, salifert KH: 8,6, salifert Korallerna växer och har bra PE för övrigt. Inga förändringar alls den senaste tiden. Men jag gissar att ovanstående 0-värden har en bidragande effekt på mina koraller.

  24. Started by Uzkar,

    Hej. För 6 månader sedan bestämde jag mig för att starta ett saltvattenskar. Hittade billig beggad LS och slog till. 2 månader senare köpte jag 2 clownfiskar (Grahne och Karja). Dom levde gott mådde bra som fan. Ungefär 2 månader efter det köpte jag en gul kirurg och en smörbult (Nemateleotris Magnifica). Allt verkade gå bra så jag köpte nån slags levande sand som skulle vara bra, en palettkirurg (P. hepatus) och nån slags sandvändare,vet inte namnet? (vit och lite orange). Alla mådde bra och akvariet såg väldig trevligt ut. Sista fisken som landade i tanken var en liten picassotryckare. Efter det så har allt gått utför. Palettkirurgen fick som en ljus hinna på kroppen oc…

    • 29 svar
    • 4,6k visningar
  25. Started by Henric,

    Vad har ni för erfarenheter av wet dry filter? En del tycker att det är bra, andra kass. Det verkar som att det är viktigt att filtret inte får för mycket grov skit då det lätt blir en nitrat fabrik. Är det bättre o satsa på typ bio-bricka eller liknande?

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.