Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Upptäckte just till min förfäran att slangklämman på returpumpen i sumpen har rostat. Den är omedelbart borttagen, men har ju fällt ut i vattnet. Alla värden verkar normala och livet i karet likaså, förutom en nytillkommen stjärna (sandvändare) har mått dåligt. Ligger still, vrider sig och vill inte äta. Totalt vattenbyte, normalt vattenbyte eller lugn i båten? Jag har inte koll på vattenkemin när det gäller rost. Har bara hört att alger gillar järn. Lakas rosten ur av sig själv eller är det att hoppas på för mycket?
-
- 20 svar
- 3,1k visningar
-
-
Vad tror ni om dessa värden ifrån mitt senaste Tritontest.... Mätvärde Börvärde Skillnad Al 4976.00 μg/l 2.00 μg/l 4974.00 B 4270.00 mg/l 4.50 mg/l 4265.50 Sr 3743.00 mg/l 8.00 mg/l 3735.00 V 4046.00 μg/l 1.20 μg/l 4044.80 P 7098.00 μg/l 6.00 μg/l 7092.00 PO4 21.720 mg/l 0.018 mg/l 21.702 2020-05-30.pdf
-
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej, jag har väldigt lågt KH och pH och ganska högt Ca, vad gör jag? KH : 5 dH pH : 7,6 Ca : 440 ppm Har försökt höja med Red Sea Success Reef Buff, utan igentlig effekt, har kommit på att den även innehåller Ca förutom karbonater. Vad ska jag använda istället? Bör kanske även tillägga att jag inte använder osmos och bor i sthlm.
-
Det har varit mycket trådar som behandlar cyanobakterier på sistone och jag vill dela med mig av ett galet och högst, host, tillförlitligt test jag gjorde med, hrrmmm vitlök. Jag skrev mest på skoj i en annan tråd om inte vitlök möjligen skulle kunna ha en effekt på cyanon med bakgrund av dess anitbakteriella egenskaper. Jag menar t.o.m. Louis Pasteur, som upptäckte penicillin, erkände vitlökens antibakteriella egenskaper redan 1858 och vitlöksjuice användes framgångsrikt under första världskriget för att bakterier i sår inte skulle leda till kallbrand. Cyano kan ju som bekant bekämpas med hjälp av antibiotika så jag tänkte ge det ett försök även om det lät galet. Jag tog…
-
Mitt kar innehåller alldeles för lite levande sten i förhållande till vattenvolymen, och dessutom kanske en för liten skummare. Å andra sidan utfodrar jag ganska sparsamt, men det kanske inte hjälper? För lite mat sägs ju leda till fosfat- eller nitratbrist (=algproblem), men om jag ökar matningen kanske inte systemet klarar att hantera det heller (=algproblem igen?). Djuren i karet ser ut att trivas, men jag har haft ständiga algproblem sedan start för snart tre år sedan (alltid olika typer av alger som dominerat i perioder).
-
-
- 8 svar
- 3,1k visningar
-
-
Är det någon som har en uppfattning om hur lång slang man kan ha efter osmosfiltret, dvs den slangen som det droppar osmosvatten ur? Min fundering är om jag skulle kunna ha en som är 12 - 13 meter och som dessutom går upp via taket (2,5meter) för att sen åter gå ner till sumpen. Jag har idag osmosfiltret i tvätt stugan där jag fyller dunkar. Det hade ju varit kanonsmidigt om man kunde fylla direkt ner i sumpen istället. Tänkte ett tag att jag kunde satt osmosfiltret vid sumpen och sen dra vatten ledning dit men kruxet är att jag inte har avlopp där .
-
- 18 svar
- 3,1k visningar
-
-
Har under min tid som saltvattensakvarist (1 år) använt Jbl tester men har nu gått över till Salifert då tydligen de flesta rekommenderar det.Det som är underligt är att Salifert testet visar 100 i nitrat!!!!!!!!!!!!!! kan detta stämma?? Eller skall man dela det värdet eller inte såg något med low range men förstår inte innebörden av det?? Enligt Jbl så visar nitrat 15. Jag gjorde ett 20% vattenbyte för 3 dagar sedan med.Mina övriga värden är 1025 i salt.Nitrit 0 med salifert test.Fosfat 0,03 med salifert.Kh 9,6 med salifert.Ca 430 med salifert Mg 1350 med salifert.Alla fiskar och koraller mår bra och har fina färger.Någon som har någon ide?? Med vänlig hälsning Andreas
-
- 24 svar
- 3,1k visningar
-
-
Jag har börjat köra scrubber på luftintaget på skummaren. Mitt ph ligger på 8,3 som högst under dagen (mätt med elektrod). Min fråga är vad som är ett för högt ph-värde? Att det är önskvärt att ligga över 8 vet jag men hur högt över 8?
-
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
Temperaturen i karet stiger,vad gör man? Köper en Aqua medic kylare för 10000:- eller en AC på Jula för 3000:-. Någon? /Robert
-
Jag använder helst Pro Reef från tropic marine då jag testat andra salter som Red Sea och funnit att det inte löser sig så smidigt som Pro reef, innehåller inte så mycket Ca. Vidare så klumpar sig red sea mer, de har förvarats på samma ställe och under samma förhållanden. Så jag rekommenderar verkligen Tropic Marines pro Reef salt. Någon som hålller med eller tycker annorlunda? Intressant och se tycker jag!
-
Med anledning av Lasses intressanta inlägg att man vid anaeroba svavelvätebildande miljöer ser en frisättning av fosfat har jag funderat o tittat runt lite på vilken mekanism det kan vara som ligger bakom. Jag var skeptisk till att det var specifikt för just sulfatreducerande bakterier, utan att det mer är en miljö med mkt bakterier som gör att fosfat frisätts. Den studien jag funnit som jag tror Lasse refererar till (rätta mig om jag har fel) är att man uppvisade vid mätning ökade halter av fosfat vid samtidig ökad halter av svavelväte. Se graf. Frågan är då, vilken är isåfall mekanismen, eller är det bara en sk confounders (samexisterande) att d…
-
-
- 19 svar
- 3,1k visningar
-
-
Jag har nu fått fram ett resultatet av mitt test av testerna. Idéen fick jag när jag hade fått lite konstiga provsvar från Marinlab, därför tänkte jag att jag skulle göra ett experiment. Tester har gått till på följande sätt: Ett triton-test och två stycken Marinlab-test. Jag följer instruktionerna exakt och tar vatten från mitt kar exakt samtidigt på alla tre test. Jag skickar sedan in ett triton- och marinlab-test. Dagen efter skickar jag in de andra Marinlab-testet. Detta för att de inte skall komma fram samma dag och samtidigt. Det är dock tagna från karet exakt samtidigt. I och med detta så kan jag jämföra Triton med Marinlab men också Mari…
-
-
- 24 svar
- 3,1k visningar
-
-
har sålt mitt 128L och mitt 63L, båda sött. har nu fått en kick av att tittat på tsatsiki, morsan och polisen där jag såg tsatsikis underbara saltkar. det var inte alls för blått utan mer åt det vita. det måste ni se! men men. nu när jag fastnat för salt så undrar jag hur ni doserar och vilket salt det ska vara. funkar JOZO havssalt? jag har mycket sånt hemma. seltin är ju inte att tänka på *småskrattar*
-
Nån som använder denna produkt? Fungerar det bra? Hur mycket och hur ofta har ni i det i era kar?
-
- 18 svar
- 3,1k visningar
-
-
kan någon förklara hur man höjer salthalten från 0,021 till 0,024/25. jag är nybörjare och har startat akvariet i den 2014-09-21, och jag använder Redsea salt och jag gjorde som rekommendationerna från Redsea. jag har använd 3,96 KG salt till 120 L 0,033 per liter jag använder kran vatten tack för all svar.
-
- 21 svar
- 3,1k visningar
-
-
Nu skall jag ställa antagligen världens dummaste o mest asteniska och fråga: Vid förvaring av ballingvätskor som man blandar själv, så har ju många plastdunkar/burkar för detta ändamål. jag har 3 st utomordentligt lämpade glasburkar, på 3 liter vardera. Visst är glas så inert de kan bli?? dvs de finns väl ingen risk att glaset reagerar med salterna etc. Med andra ord..finns de nån som helst risk att lösningen ändrar karaktär, reagerar med kärlet om de är av glas...är plast bättre?..eller spelar de ingen roll?. (frågan låter som den va ställd av kurt olsson....) Hmm...jag är väl rätt säker på att glas är de bästa man kan ha, då alla möjliga livsfarliga kemikalier alltid f…
-
- 15 svar
- 3,1k visningar
- 1 följare
-
-
Godagens gott folk! Jag testade min nya hink med salt och konstaterade att magnesiumet låg på ca1100 vid en salthalt på 1.025(refraktometer). Skall även testa dom övriga värden senare men undrade om någon annan upplevt nåt liknande och om ni hittar nåt batchnummer på det dåliga/bra saltet. Tänkte att det var ett bra läge att påminna folk om hur viktigt det är att testa saltet när man byter till en ny burk. Jag tänker dock ragla in på min lokala affär och reklamera eländet då D&D varigt vänliga nog att specificera max-min halterna på burken. I min värd är dethär ett klart fall av felaktig produkt. //NiXoN
-
- 22 svar
- 3,1k visningar
- 1 följare
-
-
Efter att ha sett vissa bilder här på forumet och sedan tagit ett titt på vattnet i mitt kar så kan jag inte låta bli och undra om vattnet i mitt akvarium har för mycket flytande partiklar i sig eller inte. Jag antar att de filtrerande djuren inte har nåt emot men ändå... Slamsuger ni era kar och i så fall hur ofta? Jag har ytavrinning med sump och skummare men det är fortfarande rätt så mycket som flyter omkring i vattnet.
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej jag undrar om någon har erfarenhet av Tetra test 5 in 1? 20 stycken teststickor. För fastställning av vattenkvalitén på några sekunder. Mäter av: pH, KH, NO2, NO3 samt GH http://www.akvarieshop.se/tetratest-5-in-1-p-490.html?cPath=50_94 mvh Christian
-
- 21 svar
- 3,1k visningar
-
-
Ni som kör med brännvin i tanken, är det detta som borde anses det renaste "boa" har att erbjuda, tillräckligt för våra behov?
-
I syfte att urlaka död LS på fosfater har jag gjort ett litet experiment men behöver hjälp av utvärdera det. Efter att ha tvättat ca 3-4kg av stenen med både den ena och den andra metoden så att stenen är så ren den kan bli så har jag låtit den ligga i en 10 liters hink med osmosvatten och cirkulation ca 10 timmar, gjort vattenbyte och sedan fyllt på nytt vatten. Fosfathalten har sjunkit något i det gamla vattnet varje gång innan byte. Då jag hade gjort såhär med ett par stenar ca 6-7 gånger var fosfathalten nere på ungefär 0.25 mg/l (saliferts) när det var dags att byta vattnet. Istället för att byta vattnet så tillsatte jag ungefär 0.1 liter 30%ig saltsyra. Det blir al…
-
- 15 svar
- 3,1k visningar
-
-
Tjo. Köpte en ny salt tunna, redsea coral pro. Skulle blanda ca 20-30l till vattenbyte. Blandar med osmos, temp 25 Salinitet 1,024 Lät stå dygn eller 2. Men fick fällningar, vit hinna på hink, pump och div. Så ja slängde i en filterpump för att ta bort ev grumlighet. Men tänkte jag skulle mäta värdena och se om jag tappat nått. Men det såg rätt bra ut. Förutom, att det visa 0,08ppm fosfat? Är min mätning rätt, som jag är typ 100 på att de e. Är det normalt? Brukar ju va po4 no3 fritt? Och varför får ja fällningar, har aldrig kört med det saltet innan, men jag skulle väl vilja säga att jag har blandat rätt. Tacksam om nån har nått att komma me! Mvh,/mackan
-
vilken "range" ska man köpa när det gäller fosfatmätning ? low eller ultra low ?
-
- 17 svar
- 3k visningar
-
-
Intressant artikel om saltvattensakvarium med höga fosfatvärden: http://www.reefs.com/magazine/159813-skeptical-reefkeeping-ix-test-kits-chasing-numbers-phosphate.html
-
- 15 svar
- 3k visningar
-
-
En förhoppning om en bättre möjlighet att mäta Nitrat framöver, utan Cadmium , istället används enzymet Nitratreduktas. Hur man bygger en egen mätare. Källa: Michigan Technological University - http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0134989 - Open-Source Photometric System for Enzymatic Nitrate Quantification B. T. Wittbrodt, D. A. Squires, J. Walbeck, E. Campbell, W. H. Campbell, J. M. Pearce Published: A…
-
-
- 9 svar
- 3k visningar
-