ZEOvit
105 ämnen i detta forum
-
Det finns ju en ganska stor mängd olika preparat från Korallen-Zucht som går bra att eller bör användas med ZEOvit-metoden, en mindre djungel faktiskt. Jag startade ZEOvit för en dryg månad sedan och har lyckats köpa på mig ett antal blåa flaskor, hade även några från tidigare. Men vad behövs egentligen? Vad använder du som kör ZEOvit-metoden och varför? Svara på omröstningen och skriv gärna några rader så kanske det här blir en riktigt intressant tråd.
-
- 14 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej har nu kört zeovit i ett år och allt fungerar över förväntan. Men jag har kört fast lite när det gäller de mörkt blåa Acropororna, de ljusblåa och flerfärgade blå är fina men jag har en som ska vara mörkblå över hela stammen och den vill inte färga ut, den är blå i topparna och längst ut på varje "polyphåla" själva stammen är ljusbeige/ljusgrå till ca två cm före varje topp där går det över i blått. Alla andra färger ser bra ut inga alger eller mätbara fosfatvärden, nitrat 0,02 ligger stabilt sedan 7 månader Ca har droppat lite nu men ingen färg skillnad på de blåa direkt. Tacksam för förslag.
-
- 26 svar
- 5k visningar
-
-
-
-
Väldigt dåliga bilder men jag undrar om denna bruna hinna kan vara ett tecken på överdosering av zeostart eller något annat?
-
- 18 svar
- 4,6k visningar
-
-
jag funderar på att börja köra zeovit eller zeolith i mitt kar, utan reaktor, vad är det för skillnad med de två olika? vad är det dom tillför förutom bakterie kultur och mat till korallerna? samt ska man ha små påsarna med preparaten i ett högt flödes område eller? /Tom
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej Är det någon som vet om det är någon skillnad på KZ Zeolith och FM Zeolith som de har till Ultralith metoden. Om det är skillnad på fraktion och sammansättningen. Tänkte mest på att det går att köpa FM Zeolith i större förpackning så slipper man köpa små kilos förpackningar som KZ har. Det borde väl gå att använda båda sorterna till Zeovit metoden? //Peter
-
- 7 svar
- 2k visningar
- 2 följare
-
-
Nån som redan testat detta nya från Korallenzucht?? ZEOzym (ZZ) Har bla läst att har man sand så blir det vitare igen och bättre korall polyps expansion
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej ska köpa mig ett zeofilter vilket ska man ha ? Ska ha till ett test 120 liters kar med en 30 literssump . Kan jag överdimensionera filtret så slipper jag att köpa ett nytt sen till mitt bygge på ca 500-600 liter ?
-
Undrar om det är något av korallen-zuchts produkter som hjälper till att kunna hålla mörkerkoraller bättre (då främst gorgonier). Själv gissar jag på Coral Vitalizer, Sponge Power eller Coral Snow. Någon som inte bara gissar utan faktiskt vet? Edit: Jag förutsätter även att baspreparaten i zeovitmetoden i sig hjälper till att kunna hålla mörkerkoraller och undrar vilka andra preparat som kan hjälpa ytterligare.
-
Är det verkligen nödvändigt att låta det aktiva kolet ligga i vatten under 24 timmar? eller räcker det med ett par timmar, nån annan otålig ZEOvitare som testat?
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vi har de senaste dagarna upptäckt att vår gröna enzman har fått ett "klarljusgrått" område på "stammen". Det gråa området är precis där 3 nya grenar växt upp, fast på motsatt sidaom stammen. I det grå området finns fortfarande klarljusgröna polyper, precis som på övriga korallen. Vi har nu kört Zeovit i 6v och detta kom för några dagsr sedan. Någon som har något tips på vad det kan bero på?
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
När man sitter och kollar igenom detta med zeovitmetoden, känns den lockande med dess effekter, dock avskräcker det rejält när man ser att man behöver tillsätta upp till 5-10 olika preparat om dan, och även skaka om reaktorn, finns det nån som kör denna metod lite mer automatiserad, tex med doserpumpar, automatisk zeovitreaktor ? fungerar det ens?
-
- 19 svar
- 2,9k visningar
-
-
Har köpt lite olika preparat och blev lite fundersam vilka som skall förvaras på hyllan och vilka som skall förvaras i kylskåpet. De preparat jag undrar över är följande: Coral Vitalizer Aminoacid Concentrate Sponge Power Stylo Poccio Glow Iron Concentrate Någon som vet?
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vad är problemet med DSB i kombination med ZEOvit? Har en separat dsb på 75l sedan 6 månader tillbaka och startade ett zeovit filter för två veckor sedan. Skall man avveckla det eller omvandla det till en "pod" odling? Vad kan gå snett?
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vi har nu snart kört zeovit i 3v och nu senaste dagarna har det börjat bli grönalger på de översta stenarna. Det är inte trådalger, utan snarare samma alggröna yta som man brukar se i ej rengjorda stenar i sötvatten... Även växer det ganska mycket algfilm på framrutan. Jag vet att fosfaten som lagrats i stenen lakas ur den första tiden med zeovit, men ger detta grönalger? Är det inte brunalger som brukar komma då?
-
- 5 svar
- 2k visningar
-
-
Vi har nu snart kört zeovit i 3v. Min undran är hur länge det egentligen skall ta att bygga upp en ordentlig mulm-produktion. Minns jag rätt blev det ett stort brungrumligt moln av mindre och större particklar när Ted pumpade då vi var där och shoppade. När vi pumpar blir det svagt vitgrummligt i sumpen och man ser efter ett tag att akvariet blir svagt vitgrumligt. Particklarna är dock så små att de knappt syns med blotta ögat. Hur lång tid bör man räkna med att det tar innan produktionen är maximal?
-
- 2 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vi är nu inne på vår andra vecka av inkörningsfasen (3tim på / 3 tim av). När vi sen i nästa vecka börjar köra reaktorn 24/7, så tänkte vi börja tillsätta b-balans. För det första. Är det lämpligt att börja med BB redan då, eller ska vi vänta längre? För det andra. Hur skall detta egentligen doseras? Enligt flaskan skall man börja med en inledande dos på 50-100ml/100L, för att sedan vänta ett par dagar och sedan dosera 1ml/100L dagligen. Tycker det låter rätt mycket. I vårat kar skulle det betyda en inledande dos på 380-760ml och sedan 7,6ml om dagen. Är det alltid rekommenderat att göra en sån massiv tillsats vid första doseringen, eller är det bara en bra sak att göra u…
-
- 23 svar
- 3,8k visningar
-
-
Idag drog vi igång Zeovit-reaktorn och tillsatte första dosen med "the original 4". Kollade dessutom internetbanken och såg att skatteåterbäringen kommit. Känns som ett lämpligt läge att införskaffa de preparat som man rimligtvis kommer behöva under hösten. Kommer inte tillsätta något annat än grundpreparaten de första 2 inkörningsveckorna, men sen hade jag tänk att sakta börja tillsätta flera preparat. I dagsläget har vi följande hemma: Zeobak Zeofood7 Zeostart2 B-balance Kalium Iodide Flouride Concentrat Det jag funderar på att beställa är följande: K-balance Coral Vitalizer Sponge Power Pohl´s Xtra alt. Aminoacid Concentrate Är det något som är onödigt, eller något som…
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ja vet inte riktigt om det är här ja ska lägga de men ja provar, ja undrar bara en sak och det är vad är ett ZEOVIT kar??, har sökt en del men får inte några vidare svar, är det någon form av tillsatts eller??? hur funkar det är det bra dåligt eller vad?? //Tackar för alla svar mvh Colly nybörjare
-
- 6 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hejsan undrar om det funkar att köra Zeovit utan Zeovit reaktor? Jag har ett 240l utan sump och tror att det hade gjort mitt kar gott om det gick att köra Zeovit i det. tack på förhand för svar..
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
-
Som rubriken lyder...vilka produkter från KZ kan man använda utan at köra zeovit-metoden? Går det t.ex att använda zeofood och zeobak för att tillsätta bakterier i karet, eller är det meningslöst utan zeolith-filter?
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har en fundering på hur det blir om man kör med uvc när man använder zeovit-metoden. Man tillsätter ju bla bakterier, hur går det då med dessa om man kör uvc samtidigt?
-
- 14 svar
- 2,8k visningar
-
-
Funderar lite på att börja med zeovit-metoden framöver. Det som dock slog mig när jag besökte en lokal akvariekrängare härom veckan, var att det ju finns flera olika zeolith-märken. Hade tidigare bara sett KZ zeolith, men i butiken jag besökte sålde han Aquatic Natures Zeolith Excel. 2.5L för160kr om jag minns rätt. Frågan är vad som skiljer dessa (samt andra märken) från varandra. Går det t.ex lika bra att köra AN som KZ i en zeovitreaktor, eller är det just KZ som gör att metoden funkar? Samma med aktivt kol. Är det KZ som gäller, eller funkar det lika bra med andra märken?