Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Lördagen den 26:e februari i Nyboda skola. Det går som vanligt utmärkt att förbeställa etiketter. Vi kommer att posta etiketterna till er som har mer än 48 poster att sälja. Men vi är även tacksamma om ni som vill sälja ett lägre antal poster vill förbeställa för att underlätta hanteringen på själva auktionsdagen. Etiketter som inte postas finns för avhämtning i samband med inlämnandet av gods mellan kl 10,00 och 11,45 i Bollmora föreningsgård. Förbeställer gör ni genom att e-posta auktion@bollmoraakvarieklubb.org Vi kommer att bekräfta alla förbokningar, dvs har du inte fått ett svar på din förbeställning så skicka en gång till. Uppge ditt namn, telenr, adress, samt om d…
-
- 0 svar
- 913 visningar
-
-
Har suttit här hemma och börjar undra hur många vi är som håller på med salt nu. Har förstått att det har ploppat upp ett flertal på senare tid, sprang på tre i går när det var fiskleverans på butiken. Sen så hade jag även en tanke på träffar och (i framtiden) fraggbyte, om det är nått som skulle vara intressant? Roligt att se att hobbyn växer även i den här stan då kanske man kan få butikerna att börja ta hem bra märken och mer fisk
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej govänner! UAF har börjat få lite mer föredrag om salt och även lite fraggar kan dyka upp på auktionerna ibland. Vi har möten terdje onsdagen i månaden på Biotopia (I parken bakom Katedralsskolan, vasagatan 4, ingång i S-Ö hörnet mot Katedralskolan) Passa på - nya medlemmar får en gratislott Jag klistrar in möteskallelsen: ------------------------------- På onsdagen den 17 november, kl 19, är ni alla välkomna till Biotopia. November månads månadsmöte bjuder bl a på salt… Pär Pettersson från Vattholma besöker oss. Han kommer ge oss en introduktion till saltvattensodling av clownfiskar, sjöhästar och pepparmintsräkor. Kom och fynda bland växter och fiskar i den sedvanl…
-
- 11 svar
- 2,3k visningar
-
-
Efterlängtad uppföljning om biologiska filter, pumpar & teknik fast med lite mer praktisk inriktning.Det blir även lite biologisk filtrering för saltvatten. Lasse Forsberg återkommer till oss i GCG och GAF och följer upp sitt föredrag om biofiltrering... Kaffe och bulle till självkostnadspris och även auktion av inlämnat gods (överlag sötvattensprylar) Vi håller som vanligt till i ringliniens lokaler i gårda på J Sigfrid Edströms Gata 2, 416 64 Göteborg... Hittar du inte så slå mig en plinga på 0706575287
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Vi har i en annan tråd i detta forum (länk) diskuterat frågan om det kanske vore värde i att organisera en nationell saltvattensförening, dvs en ideell förening av traditionellt snitt. Ett värde skulle kunna vara att utgöra officiell remissinstans gentemot myndigheter för att diskutera lagstiftning och annat. Ett annat värde med en saltvattensförening skulle kunna vara att mer regelbundet organisera föredrag och träffar på olika ställen i landet. Arrangemang av fysika föredrag mm faller lite utanför vad vi moderatorer känner att vi mäktar med, utan nya eldsjälar behövs. I tråden som nämnts ovan har också frågan om en sådan förenings koppling till SG berörts. SG är ju som …
-
- 29 svar
- 4,8k visningar
-
-
Föredragen som ställdes in har fått nytt liv i ny form. Ta chansen att komma och lyssna på mycket spännande föreläsningar om belysning, Clownfiskar och hur man driver en jättestor korallburk! Peter Schmiedel, Sanjay Joshi och Joe Yaiullo kommer. Begränsat antal deltagare och självkostnadspris för att komma och lyssna på föredragen. Bioted håller i arrangemanget, mer info finns här.... http://www.facebook.com/pages/Kungsbacka-Sweden/Biotedmarin/373373574133#!/event.php?eid=120285391354863&ref=mf
-
- 62 svar
- 8k visningar
-
-
Ni i Motala med omnejd som har salt eller är intresserade är välkomna till Motala akvarieförening i våran nya lokal på måndagar från kl 19.. Vi är ett gäng där som har saltvatten så kom och dela med er av ert intresse! Varmt välkomna http://www.motala-akvarieforening.se/
-
- 10 svar
- 3,9k visningar
-
-
Jag är bara nyfiken! Av vilken anledning kom nedanstående förtydligande? Gör bara en ny tråd, då originaltråden är låst. Under forumet "Träffar och föreningar" samt underforumet "Mässor" berättar vi om och diskuterar alla former av fysiska sammankomster knutet till saltvattensakvaristiken. Annonsering av sammankomster är tillåtet oavsett om den arrangeras privat, av en idéell organisation eller av ett företag. Om ett företag står bakom arrangemanget är det ok att annonsera föredraget här, oavsett om företaget sponsrar Saltvattensguiden eller inte. Förutsättningen för detta är att annonseringen i detta forum endast avser själva samma…
-
- 3 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hur står det till med intresset för föredrag egentligen ute bland besökarna på saltvattensguiden! Nu har vi i Linköpings Akvarieförening anordnat olika saltföredrag i ganska många år. Temana har varit blandade och anpassat för nybörjare och mer avancerade akvarister. Några gånger har det varit många besökare andra lite färre. Vissa gånger har det kostat en slant men oftast har det varit billigt. Nu igår (13/9) var det ca 5-6 st utöver den vanliga skaran i föreningen som kom och lyssnade på föredraget och det var jättetrevligt att ni kom och lyssnade. All heder till er som kom! Men vart är alla ni andra? I området runt Linköping (ca 5 mils omkrets) finns ca 200 reggade me…
-
Halloj alla saltisar! Måndagen den 13 September anordnar Linköpings Akvarieförening ett högintressant saltmöte. Vår Jani "Benighted" håller ett väldigt inspirerande föredrag om sitt 112 liters med tonvikten på stenkoraller. Dessutom tar han med sig sitt 12 liters nanokar och berättar hur han gjorde med det. Det kostar inga tusenlappar att besöka vår träff utan endast 40 riksdaler, som ska täcka kostnaden för det dignande smörgåsbordet. Vi börjar vid 1900 tiden och håller på tills det är slutsnackat och platsen är Naturcentrum Lasarettsgatan 1 i Linköping. Förra gången (2år sedan) var vi ungefär 60 pers från nästan hela Sverige och det mötet var ju väldigt givande. Så ni s…
-
Hei godtfolk:smiley20: Her et lite tips om en stor happening i Norge: http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17213 Jeg er sikker på at arrangørene ønsker salte venner fra øvrige Skandinavia hjertelig velkommen.
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag tycker att Linköpings Akvarieförening gjort ett utmärkt arbete och försök för att åstadkomma detta möte. Att de inte vågar ekonomiskt kan jag förstå eftersom smakar det så kostar det. Som många tycker jag det är tråkigt att det inte blev av men kan inte låta bli att reflektera över en frågeställning som åtminstone poppar upp i mitt huvud. Tänk om fler människor än de ca 80 som nu tycker att Saltvattensguiden underlättar deras hobby kunde punga upp med de ynka 100 kronorna i stödmedlemskap kostar - då hade det funnits en möjlighet att Saltvattensguiden hjälpt till med att finansiera mötet om det gick i förlust. Ciklidisterna har sin Ciklidstämma årligen som drar 100-ta…
-
- 105 svar
- 10,5k visningar
-
-
Vill börja med att tacka alla för visat intresse, och massor med positiva tankar och komentarer. kort info: Vi har nu en E-mail i föreningen ( sca@home.se ) Detta är en adress som vi i styrelsen gemensamt kommer att försöka svara på ev frågor gällande SCA. Och föra information till medlemmar osv. Vi kommer att kolla över intresse för en ev resa till Göteborg i mitten alt slutet på Sept. Då kommer vi att besöka ett par butiker. Vidare planering kommer ske med medlemmars önskemål. Tack på förhand //Tedde
-
- 0 svar
- 968 visningar
-
-
I tråden om seminarier (länk) har det dykt upp en diskussion om de pengar som inbetalats av stödmedlemmar skulle kunna användas till ett bredare syfte än att just driva forumet och annat direkt kopplat till forumet (t.ex. Reeflex). Möjliga exempel skulle kunna vara sponsring av resor för internationella föredragshållare som skulle kunna hålla intressanta föredrag på olika orter i Sverige. Andra exempel finns också. Hur ställer ni er?
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Nu är det äntligen sommar och havet lockar med massor med roliga djur och växter att fånga! Måndagen den 26/7 är det dags att ge sig ut med min lilla, lilla båt från hamnen i Lysekil med håv och spann i högsta hugg för att ge sig i land på nån trevlig ö. Om det är nån som är intresserad finns det en plats kvar. Vi är redan tre stycken som vågar oss ut på böljan den blå. Den våghalsige kan se båten på bilden nedan...
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej alla! Jag tänkte åka ner till Umeå, Aquawarehouse och hämta beställning. Erbjuder 4 sittplatser. Hör av er om ni är intresserade!! Sofia
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Nu börjar de flesta lösa trådar att samla ihop sig, så jag tänkte komma med en blänkare om höstens happening på saltfronten. Då vi fick mycket possitiv respons på förra årets saltmöte planerar vi för fullt för en uppföljare och hoppas att just du kommer och lyssnar på några mycket intressanta föredrag. Talarna som kommer är: Peter Schmiedel, ska tala om ovanliga clownfiskar och hur han odlar dem. Sanjay Joshi, ljusguru som ska tala om LED belysning, hans akvarium är just nu tank of the month i Reefkeeping. http://www.reefcentral.com/ Joe Yaiullo, är curator på Atllantis Marineworld. Han skall berättar om sitt 100 000 liters akvarium och hur djuren där förökar sig. http:…
-
Imorgon lördag, åker jag upp till Göteborg och skall passera BioTed, Ciklidhuset i Lerum samt ett hembesök hos Marko "DaTrucka". Jag har en plats över, så om någon är sugen på att hänga med så är det bara o skicka mig ett PM eller sms på 070-4714799 Självklart går det bra att ringa också. Turen går runt 8-snåret på morgonen från Krutmöllan (3km öster om Kävlinge) och hemkomst beräknas till ca 18.30. Det blir motorväg hela vägen, så om någon längs vägen är sugen så går det ju att lösa den vägen med.
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Måndagen den 13 September har Linköpings akvarieförening ett salt möte på Naturcentrum i Linköping. Detta möte skulle vara ett förmöte till Saltsymposiet i oktober just för att väcka lite intresse till de lokala medlemmarna just för att konvertera till salt! Nu blir ju inte symposiet av men vi kommer att ha detta föreningsmöte den 13 September förhoppningsvis ungefär så som vi hade för 2 år sedan, då ett 60 tal intresserade från när och fjärran kom för att lyssna på ett intressant föredrag samt att ropa in fraggar på den intressanta auktionen. Lotteri samt eventuell försäljning av saltprylar kommer att stå på programmet. Fragg auktion är ju alltid intressant och spänna…
-
- 0 svar
- 941 visningar
-
-
Hej, Här i New York har det för några veckor sedan varit en välbesökt saltträff. Manhattan Reef anordnar detta två gånger per år och det brukar vara drygt 200 personer, så även i år. Det är ju i första hand en social aktivitet och det finns gott om utrymme att språka med andra. Det andra är en ganska stor fragbytaraktivitet och även en stor försäljning av fraggar, både privatpersoner och företag. Slutligen var det två föreläsningar under dagen, och jag tänkte kort sammanfatta innehållet i dessa. För mig som “torrsimmar” än så länge fick jag nöja mig med att komma hem lite klokare. Simon Garatt (Storbritannien): What makes a successful reef aquarium? Ett lyckat saltvattens…
-
- 13 svar
- 2,5k visningar
-
-
Den 10 maj kommer Irene Mikrut till Linköping och håller sjöhästföredraget på Naturcentrum! kl 1900 Lasarettsgatan 1 Irene berättar om sjöhästar och redogör för dessa samt berättar om sina erfarenheter. Irene representerar ett nätverk som heter seahorse.org. Det är en samling sjöhästentusiaster som är spridda över hela världen, som försöker bevara de hotade sjöhästarna. Ni som inte kan ta er till Göteborg, kanske kan komma till Linköping!
-
- 16 svar
- 3,2k visningar
-
-
Det var länge sedan vi hade en träff i Jönköping och tänkte att en träff med lite fika och fraggbyte skulle passa innan säsongen är över. Planen är att träffas den närmaste månaden, hemma hos mig funkar bra. Finns det något intresse?
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Den 12/4 kommer Irene Mikrut att hålla en föreläsning om Ekologiska Sjöhästar hos oss i Göteborgs Ciklidgrupp och Göteborgs Akvarieförening Hoppas på ett riktigt intressant föredrag och många besökare. Iom att hon är en långväga gäst tar vi ut en mindre avgift för icke medlemmar i föreningarna. Platsen är Spårvagnssällskapet Ringlinien i Gårda, Göteborg, fika finns till självkostnadspris och ni behöver inte vara rädda för sötvattensakvaristerna. Har ni svårt att hitta kan ni ringa mig på 0706575287
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
finns det nån i lycksele som håller salt eller är det dött där uppe? ska nämligen dit i helgen o de kan ju va skoj o hitta nått att byta kanske?
-
- 0 svar
- 988 visningar
-
-
Tänkte bara kolla hur många som håller på med saltvatten i Östersund med omnejd och i hela Jämtland. Har sett att det faktiskt finns några, det trodde jag inte-Tummen upp Kommer själv att flytta till Östersund till hösten / vintern. Är från Frösön ursprungligen, men har inte bott där på 12 år. Ni som vet om saltfolk eller bor själv i Jämtland kan väl posta ett inlägg till denna tråd. Kan väl skriva lite om er också. MVH Johan Grönqvist
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-