Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Started by Majki01,

Jag har iden att borra 1 håll i varje hörna rakt igenom flänsen för att trä långa smala "dator" skruvar igenom där som kan hålla någon slags skiva jag kommer ha under flänsen som skydd till dioderna.. Behöver tips på vad för sorts skiva jag kan ha där? kommer behöva borra små håll i skivan för dioderna så att linserna får plats.. Men hittar inget bra?

• 130 svar
    • 9,2k visningar
  2. Started by Hanssanden,

Japp, då var det dax att byta till led i karet:) Aludurken är 400x240x3 mm Vad tror ni om detta? V = vit & B = blå Mvh Hasse i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk

3. Started by uffe80,

Ska bygga en led armatur till mitt 2meters kar:) Kylflänsen är ihopsatt och 334 hål för kabel är borrade... Dioderna ligger oxå här i en låda och väntar!! Nån som vet vart jag kan köpa värmeledande lim?? Vad för slags elkabel ska jag använda mellan dioderna?? Inköpsställe?? Med vänlig hälsning, uffe

• 72 svar
    • 8,6k visningar
  4. Started by Maglofster,

Har ett litet 64 liters som jag tänkte bygga mig en LED-ramp till. Åsikter om LED finns det väl lika många som akvarister, men jag tänkte jag skulle testa själv och se vad jag tycker. Finns mycket skrivet om detta ämne, men många poster saknar info eller är skrivna lite luddigt (eller så är jag trög). Så jag tänkte försöka skriva lite mer övertydligt, kanske hjälper det någon. Vad behöver man då för detta bygge? - Lysdioder - Drivare - Sladdställ - Flertrådigt anslutningskablage - Kylning - Termiskt lim - Linser (eventuellt, beroende på typ av lösning) - Lödpenna och lödtenn Börjar med att gå igenom lite om de olika komponenterna: LED LED som står för Light Emmiting…

• 31 svar
    • 8,5k visningar
  5. Started by patrikk,

Jag har nyligen fått upp min nya ramp från rapidled och trivs bra med den och de dimmern som jag köpte till, men min tanke har alltid varit att styra det med min arduino. men jag vill ju inte hålla på och testa med ljusrampen hela tiden över akvariet så min tanke var nu att om någon har tips på schema och komponenter som behövs för att bygga en mini drivare för att styra en cree led med PWM. Jag hade tänkt att strömkällan ska vara den lilla fina ledtestaren som man får till när man handlar från rapided( 2xAA batteriehållare). På så sätt jag jag testa mina program/funktioner på ett smidigt sätt. har sedan tänkt att köpa LDD för den slutliga installationen. Tar emot alla ti…

• 71 svar
    • 7,8k visningar
  6. Started by Sam Salonen,

Med det nya karet är det behov för mera ljus, tänkte först skaffa en Maxspect Razor till men kom till slutsatsen att det är fiffigare att bygga själv en ramp. Rampen kommer att vara utrustad med totalt 120 led uppdelade i 5 kanaler, antagligen kommer det till ännu en kanal för månljus. Leddarna är monterade på custom aluminium kretskort i storlek 120mm * 120mm med 10 led per kort (2st per kanal). Som kylning kommer jag att använda en 362mm * 35mm * 1000mm stor kylfläns från Gorini, en kompis i Italien hjälper till med och borrandet av profilen. I profilen borras det totalt 72st 3mm hål för fastsättning av kretskortena och 12st 5mm hål för fastsättning i den 100mm tjocka …

7. Started by patrikk,

Tänkte försöka skriva lite om mitt LED bygge som kommer att göras i två etapper. Första etappen så kommer jag bara köra med "off the shelf" för att jag behöver ljuset och i andra etappen så kommer jag att styra LEDs:en via ett webinterface. Utrustning för etapp 1: Standard Solderless 75g Tank Dimmable Kit DDC-02 PWM Controller Utrustning för etapp 2: Arduino Uno R3 (Atmega328 - assembled)( kommer ev. att behöva uppgradera till MEGA för att mitt program troligtvis blir förstort för att kunna köras på Uno) RGB LCD Shield Kit w/ 16x2 Character Display - Only 2 pins used! Arduino Ethernet shield R3 with micro SD connector - Assembled 4G SD kort Första etappen: Jag fick hem …

• 57 svar
    • 7k visningar
  8. Started by Kulin,

Har klurat fram o tillbaks ett tag nu, men efter ett besök hos Lasse blev ledljusets vara i min burk en självklarhet. Så nu får det bli att beställa hem nått och läsa in sig på ämnet lite bättre. Har kikat på 3 olika kit än så länge, nån som har synpunkter eller tips ang nedanstående: Faciled: http://www.faciled.es/shop/en/kit-faciled/33-kit-faciled-36w-12-x-3w.html Pris €153 (inkl powerpack) skatt+frakt tillkommer. Rapidled:http://www.rapidled.com/servlet/the-54/24-Ultra-Premium-LED/Detail Pris: $195 frakt samt fläns och fläktar tillkommer Aquastyle online: http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html Pris: $99 frakt tillkommer Tanken…

• 69 svar
    • 6,6k visningar
  9. Started by freguz,

Funderar på om jag ska ge mig på ett litet DIY för att testa lite o se... Dock uppstår ju frågor, som inte verkar (men säkert är) besvarade redan: Scenariot är att köpa ett kit från tex aquastyle online http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html - strömsladden + driver, hur funkar det i Sverige? måste man ha nån transformator grej? eller kan man sätta en jack konverter bara o köra? - hänger man upp den bara som den är? hittar inget om tillbehör typ skyddskåpor/glas - om man tar ovanstående kit, kan man köpa till ett par extra leds (tex nåra UV), orkar den driva det? en extra per kanal typ - 24 st borde väl räcka för ett 70l (elos mini…

• 58 svar
    • 6,5k visningar
  10. Started by krukan,

Är mitt i uppgradering från mitt gamla 96 liter till ett nytt ~350l (med gamla akvariumet som sump) och behöver då uppgradera ljuset. Iden är en uppgradering av min gamla armatur (https://saltvattensguiden.se/topic/45920-led-fixtur-diy-drivercontroller-arduino-med-bygglogg/#comment-556430). Kommer dock ej styras via en LCD skärm utan armaturen kommer vara uppkopplad så jag kan styra den via en egengjord app i min telefon. Kommer beställa liknande LED chip som jag hade till tidigare armaturen men dock från kina och efter egen design (se bifogad bild). Använder 5000 och 3000K för att uppfylla det behov som finns av …

11. Started by Lasse,

Hej Nu har jag kört mitt hemmabygge ett tag och jag är väldigt nöjd med resultatet. Jag tänkte att jag skulle göra en "handbok" på hur det är gjort. Andra kan säkert hitta några ideer för sina egna byggen. Jag utgår från ett PVC rör med en yttre diameter på 140 mm och godstjocklek 6,7 mm (10 BAR) . Jag har gjort mina 24 cm höga. Då får jag plats med både driver och styrkort (om jag gör en singel kannon). Kostnad - ca 75:- Det här har jag klätt med självklistrande svart folie, kostnad ca 25:-. Tips. Dra bort pappret från plasten och blöt den fästande sidan med vatten (tillsätt några droppar diskmedel). Blöt även plast ytan. Lättare att montera folien då. Total kostnad 100…

12. Started by freguz,

Har nu limmat dit alla 24 leds på flänsen. Det är 4st 6500K 4st 10000K 14 Royal Blue 2 True violet Hur lång tid kan det ta innan Heatsink plaster limmet har torkat såpass att man kan löda? Har köpt lite för få vita med flit, så det finns lite marginal på blåa slingan att dimma ner Frågan är vilka 2 serier man ska göra.... Funderar på - 2 violetta - 10 RB - - alla 8 vita - 4 RB - För dom violetta vill man väl ha i det där "mys-pys-ljuset" som är morgon/kväll så det flouroscerar ordenligt...

• 32 svar
    • 5,4k visningar
  13. Sitter och läser tråden om Pacific Sun som kör utan vita dioder, och funderar då på följande. Ifall jag ska bygga en egen ramp med T5-rör utöver ett gäng LEDs, vilka LEDs resp. T5-rör hade ni isf valt? Förutsättningarna är att leddarna ska få plats på en yta av ca 60x20cm. Antal kanaler: 3 eller 4, beroende på vilken styrning man väljer. Styrning; ska klara soluppgång och solnedgång. Kan den styra T5'orna med dimmbara drivers är det ett plus, men inget måste. Val av LEDs; vilka, hur många, gärna med länkar. Val av T5; vilka och varför? Ordet är fritt. Ifall någon undrar så är jag nyfiken på ny teknik jag med, och vad en sådan ramp kan tillföra mitt kar.

• 37 svar
    • 5,4k visningar
  14. Started by LN21,

Hej! Här kommer ett försök att bygga LED belysning. Enkelhet är måttot, ska även försöka hålla beskrivningarna så enkla det bara går. Eftersom mitt kar är inbyggt i en klädkammare har jag inget krav på att det ska se klockrent ut men det ska lysa bra. 4 separata ledpaneler ska byggas (detta för att då kan jag plocka bort mina T5 armaturer en efter en). Planen är att det ska vara en LED effekt på 100-120W per ledpanel. Basen för varje ledpanel är ett Alu-fyrkant rör med måtten 1200*100*50 mm (se bilden, jag har fyra sådana rör,, 4mm godstjocklek) Mitt på panel har polaren fräst ut ett 80 mm hål (för kylfkäkten) Har skaffat lite Drivare, just nu har jag 4st 700mA Konstantst…

• 56 svar
    • 5,3k visningar
  15. Started by Mr_Ewing,

Hej en liten fråga. Jag ska bygga en LED-belysning och undrar ifall jag kan seriekoppla Led:ar med olika fV på samma driver. Ex: Grön=3x3W Vf=3,2V tVf=9,6V Blå=4x3W Vf=3,2 tVf=12,8V R=4x3W Vf=2,4 tVf=9,6V Totalt skulle det hamna på 32V Drivern är specad: Input voltage: 85V-265VAC Output Voltage: 20V-36VDC Output current: 680mA Application: 7-10 x 3W led in series Kan jag seriekoppla dessa LED:ar till denna driver?

• 50 svar
    • 5,1k visningar
  16. Started by Sam Salonen,

I och med mitt DIY-bygge gick jag och frågade leverantören för LED-chippen om dom också råkade ha 5-kanalers chips tillgängliga. Svaret var rätt trevligt; dom kan producera många olika varianter enligt behov. - 10W med 3 kanaler (3 x 3 emitters 350mA) - 20W med 5 kanaler (5 x 4 emitters 350mA) - 50W med 5 kanaler (5 x 10 emitters 350mA) - 100W med 5 kanaler (5 x 10+10 emitters 350mA) - 252W med 5 kanaler (5 x 10+10 emitters 700mA) Som emitters har dom Epistar, Epileds och Bridgelux som alternativ. En 252W kombination med 10000K, 445-455nm, 410-430nm, 465-475nm och 15000K skulle kosta hela 69$ + frakt. Kan tänka mig att priset sjunker om den beställda mängden stiger. Hur …

17. Started by maxium,

Fick hem mina RGB+A 10w dioder Kunde inte hålla mig så jag kopplade upp en för att testa. Något man ska tänka på att detta är bara ett chip och blir säker mycket bättre om har fler. Det sagt så är jag väldigt imponerad av chipet. Kommer själv att använda RGBA 10W OCH RGB 40W. Info på Led Engin Led dioder http://www.ledengin.com/ Fördelar med detta chip. De har rätt nm. (För de flesta) Alla dioder sitter nära varandra. Lätt att få ett bra ljus. Djupare färger. Bra blandning av färger under dioden och en bit ut. Nackdelar med detta chip. För lite blått. (Skulle behöva 1-2 blåa dioder till i chipet och kanske mer grön om man ökar blått) Får lite förskjutning på färgerna. …

• 40 svar
    • 5k visningar
  18. Started by pkarl,

Jag är nu (nästan) färdig med min nya ledbelysning. Tyvärr så har jag problem med den ena slingan av 3 bestående av 465nm (royal blue, cree). Jag har kunnat konstaterat att felet måste ligga någonstans i slingan bestående av 6 st led. Men var? Alla lyser dem lika svagt och det är det som är problemet. Dem övriga slingorna som också har 6 st led lyser som dem skall. Dessa sammanlagt 18 led får ström genom en meanwell ldd-1000H drivare. Nu till min fråga: Hur felsöker jag detta? Bryter strömmen mellan 3 och 4 leden och sedan strömsätter led 1,2,3? Finns det kanske något annat sätt? Vore väldigt tacksam för svar. Mvh Patrik

• 13 svar
    • 4,9k visningar
  19. Started by pkarl,

Jag har lite funderingar på att ersätta mh belysningen och enbart köra på led. Jag har idag 2 x 250 mh (14000) + 24 st 3w royal blue leds (Cree). Jag har blivit väldigt inspirerad av medlemmar här på forumet som kört med "kina leds" och gillar speciellt ljuset från Malglofster's Elos burk http://www.flickr.com/photos/58065777@N04/6750403089/ Nu till frågan, vad kan jag kombinera med mina 3 wattare för att få ett ljus liknande den burken? Mitt kar är på 720 l (150 x 80x 60) Mvh Patrik

• 32 svar
    • 4,7k visningar
  20. Started by JFerm,

Har "labbat" lite med lysdioder ett tag nu, köpte ett gäng Kina-dioder för att se/lära mig lite om just lysdioderna som finns nu och den temporära rampen lyser med full kraft och jag har blivit glatt överraskad av ljuset. Just nu är en laddning Cree dioder på väg över det stora havet till mig och jag tänkte passa på att visa vad jag håller på att knåpa ihop till dessa. XM-L och XP-G är det som kommer att monteras. Mitt nuvarande stora kar är 1800 brett så jag har valt att göra mina armaturer 895 långa och dela upp belysningen i flera armaturer för att lättare hantera alltihop. Måtten blir c:a 95x50x895 och det kommer att bli 4 st. när allt är klart. Armaturerna bygger ja…

• 36 svar
    • 4,7k visningar
  21. Started by Michael,

Hej! Jag har en ledramp som jag själv har byggt ihop. Nu är det så att jag vill nog sätta dit fler chip. Som det är nu så är det uppdelat på 9 slingor. Alltså är det 9 st drivare. Det går att koppla 12 st 3 w på varje drivare. Vill jag då ha flera så blir det fler drivare också. Som det är så tycker jag att det är för många som det är. Jag är ingen hejjare på detta med el. Det är därför som jag skulle vilja ha lite hjälp med att lösa mina problem. Så därför undrar jag om det går att göra på något annat sätt? Ev byta ut det som finns mot något annat och samtidigt kunna utöka lyset. Det måste gå att köra slingorna var för sig. Nu är det bombat med drivare och tidur. R…

• 27 svar
    • 4,6k visningar
  22. Started by _Manne_,

Tänkte bara ge lite insperation på ett snabbt hemmabygge av LED ramp. Flänsen är köpt på bauhaus , vanlig 30*30 fyrkantsrör. Två styck 1m som jag sen delat på mitten till fyra 50cm bitar. Skruvade ihop dom till ett block. Uppe på flänsen gjorde jag ett 11cm stort runt hål för en 12cm fläkt. Var absolut det som tog längst tid. Borrade även fyra hål för upphängningen. Y-hänget kommer från rapidled , mycket smidigt för 10 dollar. Sen var det att dra igång att montera chip. I mitt fall så börjar jag med två strängar med 10 chip i varje. En Royal blue samt en blandad vit. Här sitter alla chipen limmade och löddade med 40 graders linser. Allt från rapidled. Anledningen at…

• 37 svar
    • 4,6k visningar
  23. Hej. Är det någon som har återanvänt ett led cluster från en maxspect razor? Jag har uppgraderat min till deras nya 15k med 120graders linser, så jag har fått 3st 16k kluster över . Dom skulle jag vilja ha koppla till en ny diy lampa. Är det någon som har gjort det eller som vet hur man gör? Vad behöver jag för att lyckas? mvh Jens

• 18 svar
    • 4,4k visningar
  24. Started by krejsi,

Tjo, ska bygga nytt efter min första haverade(oklar orsak) ska ha 10w med ldd-h och styra med arduino, men är lite kluven vad jag behöver för arduino saker, funderar på mega 2560(mest för ha mer pwm portar) vill ha wifi möjlighet, vad behöver jag

25. Started by jflod,

Någon som har erfarenhet eller uppfattning om dessa? Intressant läsning och bakgrund kring produkten. http://reefll.com/12xV3.0

• 12 svar
    • 4,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.