Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Raderade den gamla tråden "draedons långtidsprojekt", kändes som om den tråde spårat ur och till 90% bestod av beslutsångest inför kommande burk osv. Så nu startar jag om från början med en projekttråd, behöver fortfarande diskutera/få tips gällande detta projekt.. Burken är på 360l (120x50x60) bottenborrat med ytavrinnigsfack, 105l sump (100x30x35). Belysningen blir till en början en 150w MH, en 250w MH och 2x30w T8 blårör. Kommer köra med min beast 400 skummare i början, den bör räcka hyffsat under låg belastning. har ca 55kg LS, får se hur långt det räcker. Ovanstående prylar är saker jag redan har. Saker som ska inhandlas: Deltec UV-C 20w (var ju sån liten prisskilln…
-
Vilket är bäst att ha i sumpen? Vilket fack? Hur ska det skötas med rengöring?
-
-
- 13 svar
- 2,8k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Jag har läst i en bok om saltvattensakvarium och hur man startar upp det och där rekommenderar de att man introducerar makroalger i akvariet för att uppnå en bra miljö och minimera oönskade microalger. När man uppnåt balans ska man plocka bort dem och introducera koraller. Stämmer detta? Andra förslag? Gäller nanokar på 30 liter utan skummare. Den levande stenen har varit i sen i söndags och lampan har varit på ca tio timmar per dag, ingen bakteriekultur har tillsats och jag har levande sand i botten. Jag kan se lite rött (rödalger?). /saltoskuld
-
- 5 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej! Är intresserad utav att få reda lite mer på makroalger.. Vad är det bra för och ni som har det varför har ni det i era kar
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hade tänkt att måla baksidan blå på akvariet. Vilken typ av färg ska jag använda? Johan
-
- 17 svar
- 3,5k visningar
-
-
visst hade wrang lite problem med detta? hittar inte tillbaks till artikkeln nu, men har läst det någon gång. vad för typ av färg kan man använda? skulle gärna ha ett namn på en färg som funkar. gäller detta också väggen närmast (utanför) där akvariet står? (bygger in mitt akvarium i väggen...) tacksam för svar...
-
Har byggt om ett befintligt akvariumskåp till mitt nya saltkar som kommer att lackas svart på utsidan. Så en liten undran går det att måla insidan hur som som för att skydda mot vatten mm ? och kan man använda vad man vill eller kan det påverka nåt med tanke på att sumpen finns där eller dyl ?
-
- 2 svar
- 774 visningar
-
-
Om jag måste måla trädistanser till rörklämmorna som ska fixera pvc, vilken färg kan jag använda? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 747 visningar
-
-
Hej. Christoffer heter jag, kallas Malm. har nyss blivit medlem här och givetvis startat upp mitt första saltvattenkar på 200 liter tack vara saltbjörkan här på sidan. det jag kör med nu är Deltec mce 300 skummare Resun Wavemaker 15000 (som flödar 2000 L/h och under 15 sekunder 8000 L/h och under 10 sekunder flödar 15000 L/h) Ca 15 kilo LS. orginal T8 lysrörsarmatur testerna jag använder just nu är Kh/Alk och nitrit och nitrat test. räcker dom 3 testerna elr är där andra som är viktiga?? hur ofta ska jag göra prover? På gång är att köpa en T5 armatur, fast jag vet inte om jag ska köpa en som kan ha 4 rör (2 blåa, och 2 vita) elr köpa en med 2 rör och köra blått i m…
-
- 192 svar
- 23,5k visningar
-
-
Då var det dags för en "projekttråd". Jag är 100% gröngölig på salt. Har haft några sötvattenskar men har hela tiden sneglat in på era forum... Utrustning: Cocoon 3 - 32 Liter. Nanoskimmer Rio Koralia Nano Solarboy lampa Idag besökte jag Stigigemla på Ocean Akvarium. Tyvärr vaknade min dotter på 3 månader samtidigt som jag gick ut ur bilen... så det blev ett något stressat besök. Jag lämnade butiken med osmos vatten (ska skaffa mig en egen antar jag), sand och begagnad levande sten + en massa skumma tester. Nu är karet på plats och fylld med vatten. Jag har blandat i ca 36 gram salt per liter (ca 1kg salt) Har en hydrometer som jag inte förstår hur den fungerar, provar ja…
-
- 34 svar
- 6k visningar
-
-
hejsan! Har precis börjat intressera mig för saltvattensakvarium och har läst en hel del här och runt om på nätet. Har även lånat daniel knops bok saltvattensakvariet som många rekommenderar här inne. Något jag inte hittat svar på är hur mycket ett saltvattensakvarium kostar i drift per månad. Jag förstår att detta är väldigt skiftande beroende på storlek, innehåll i akvariet etc. Men mellan tummen och pekfingret, vad är månadskostnaden för ett 8-900 L akvarium, med fiskar och koraller? Ni får gärna berätta vad ni själva har för akvarier och vad dom kostar i drift! /Hampus
-
- 40 svar
- 9,3k visningar
-
-
Hej. Undrar om jag skulle kunna ha en mandarin med några eremiter i ett 60l kar?
-
- 1 svar
- 376 visningar
-
-
Såg idag att min mandarin har fått utåtstående prickar på kroppen, de flesta är i samma färg som hans färgteckning, därför tror jag inte det är vita prick. Fenorna som han alltid rör när han driver omkring har några vita prickar, men om det är smuts eller inte låter jag vara osagt. Någon som känner igen detta och skulle kunna förklara vad det är och varför det uppstått. Hans aptit är fortfarande mycket god och han simmar runt som vanligt. Ska starta upp mitt nya kar nästa vecka och det vore ju förargligt om man skulle gå något större missöde till mötes just nu när man ligger i fasen mellan två kar.
-
- 0 svar
- 707 visningar
-
-
Är väl inte så mycket att göra egentligen, men tänkte fråga er kunniga om fenorna kan växa till sig igen då min mandarin har blivit attackerad och fått ett par hål i några av fenorna. Först blev bakfenan utsatt, men nu idag ser jag att även en ryggfena saknar en bit. Har ett litet kar på 31 liter och i karet fanns från början två clowner, redan från början var den större clownen ofta på den lilla, vilket han fortfarande är, men där märker man inte av några nya skador eller men på den lilla. För drygt en månad sen introducerade jag en mandarin, han äter bra, inledningsvis enbart fryst artemia, men igår tog han för första gången också fryst mysis. Tyvärr ger sig den stora c…
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej, Har en liten fundering, var o köpte en mandarin idag, hade en sedan tidigare o ville därför ha en hona för att jag misstänker att den jag hade var en hane. Första timmen i akvariet gick bra då den nya var ganska stilla, men senare så har den första av dom två börjat jaga den nya ganska mycket. Är det för att en funnits en tid o han vill markera eller kan det vara så att jag fick en hane till o dessa två går inte ihop? Någon med erfarenhet av mandariner? Tacksam för svar o i värsta fall får jag väl slänga upp den ena för försäljning.
-
- 7 svar
- 951 visningar
-
-
Hej!! Jag är nybörjare på saltvatten, drivit sötvatten i många år... Men det känns som det äntligen är dags, jag har tänkt mig att driva ett par mandariner i ett ganska litet kar... Hur stort tror ni jag bör sattsa på för att driva 2 av denna fisk?? Mvh Jonas
-
Ska hämta mitt "nya" kar 130 l nästa vecka och har lite funderingar. Det finns 3 fiskar som följer med. Ska ha dem i ett litet mollyhotell (tror det kallas så) medans karet stabiliseras. Hur länge kan det ta? Ska försöka få med så mycket inkört vatten som möjligt och stenen är ok. Klarar sig fiskarna clown och damseller någon vecka utan pumpar (bara syrepump)?
-
-
- 4 svar
- 637 visningar
-
-
det finns så mycke som man vill göra inan man startar . jag har köpt två kar som skulle läggas ner ett av alex ute på österlen all hans ls och en som hete pieer som jag hitta på blocket och där var allt till ett 375 l pga fel vatten värde problemet var när jag kom att det fanns djur i karet visste inte det ett par clowner en damsel och en korallväktare plus anemon och någonting liknande karljhoan svamp o calepra o massa små godis plus allt vatten av båda ställe tog jag också stoppa fisk och dvs o ls några bitar i ett 70l kar för jag väntar på att det stora ska bli klart . allt vatten plus nytt vatten ska i det stora karet 400l inkört o 400l nytt . och en massa sand som t…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Av de varelser jag köpt till vårat akvarium är dessa fortfarande i livet: 4st Pepparmintsräkor 4st Eremitkräftor 4st Snäckor (städpatrull) 1st Blenny 1st Salaris Sedan ser vi ju naturligtvis en hel del både snäckor, ormstjärnor, maskar m.m. När vi köpte Blennyn så frågade jag i affären om den eller räkorna skulle behöva utfodras och fick tipset att stödmata lite. Sedan jag fann en av de räkorna vi köpt flytande kring död så har jag börjat mata mer frekvent. Jag har en Eheim foderautomat som jag låter ge ett varv mat varje kväll, i den blandar jag små pellets av OceanNutrition formula 1 och 2. Jag har läst mig…
-
-
- 11 svar
- 869 visningar
-
-
nån som vet om man kan lägga mangrove skott i ett tomt ytterfilter? nu jag använder det som pump och vattenutfyllnad 20liter. någon som provat detta? har även hört att man kan lägga i lite ls.
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej. Har precis varit och hämtat mitt nya akvarium. Då min sambo enbart godtog ett teakakvarium, förmodligen som ursäkt för att jag aldrig skulle få något, blev hon något förvånad när jag hittade ett på blocket. Köpte det illa kvickt och nu står det i förrådet. Kommer inte kunna starta det än på 2 månader ungefär pga renoveringar hemma, men måste ändå fixa lite med akvariet. Det har gått som sötvattensakvarium sedan slutet på 70-talet. Det är 6 mm glas i innerväggarna och 8 eller 10 mm i ytterväggarna (ska mäta ordentligt när jag hittat min tumstock). Fråga 1. Behöver det siliconas om/göras om? Verkar vara synnerligen välgjort och glaset har ju stöd utifrån i den massi…
-
- 51 svar
- 5,7k visningar
-
-
Sådär. Då har man köpt (eller nja, det är inte betalt eller hämtat ännu, men överenskommen affär) ett akvarium med måtten 120 lågt, 45 djupt och 50 högt. Hoppsan. Vad ska man ha i det. Vad ska man göra med det. Hur och så vidare. jag har ju lite mer möjligheter än mitt akvarium som för tillfället är 60*30*30. Så vad ska jag ha i karet? Lite fiskar. Mina nuvarande 2 clowner, samt ett par ännu icke bestämda fiskar. Ett koppel lägre djur. (sniglar, några räkor till, gärna en sjöstjärna) Kanske kanske en anemon i framtiden. Måste dock läsa på mer om dem först. En dröse med koraller (mjuka, lps och kanske lite sps i framtiden) Det blirakvarium utan sump, för bordet/bänken…
-
- 123 svar
- 13,2k visningar
-
-
Satte igång mitt RSM igår och allt ser ut att leva Men jag såg imorse att månljuset fortfarande var igång. Går inte det att ställa in?
-
- 4 svar
- 944 visningar
-
-