Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har inhandlat. NO2, No3 och PO4. Jag greppar vad NO2 och NO3 är, men vad är PO4? och behöver jag fler tester nu i början?
-
- 7 svar
- 845 visningar
-
-
Hej, sitter och kollar lite på ny belysning och har hittat en Maxspect Razor 180w med 120 graders linser till ett bra pris. Var in och läste på Triton där det stod att den funkar till akvarium som är max 120cm. Nu är det så att karet jag har är 130cm, och det är en himla prisskillnad mellan 180w och 320w. Därför undrar jag om det skulle funka med 180w ändå? Tacksam för snabba svar! Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 19 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Vi har nyligen skaffat vårt första saltvattensakvarium och har lite frågor som jag tänker att ni erfarna kanske kan hjälpa mig/oss med. Vi har köpt ett begagnat, ingånget kar på 130 liter + sump. Fiskarna som medföljde var två clownfiskar och tre damseller. Sen har vi några sniglar och 4 eremiter som städ. Koraller har jag ingen aning om vad det är, har chansat oss till frogspawn, clavularia, kenyaträd & olika knappar. Men, nu till frågorna! Först, en av damsellerna verkar utmobbad av dem andra i karet. Den är mest för sig själv i ett hörn? Kan det bli bättre eller borde vi skänka bort den? :/ Sen, har…
-
-
- 20 svar
- 1,5k visningar
-
-
Så, Då börjar planeringen av ett nytt akvarium. Lyckas jag få viktiga tekniska bitar på plats så kommer det att stå ett i vardagsrummet nästa sommar (en del att fixa innan). Grannen byter förråd med mig i källaren så jag kommer att stämpa upp golvet och även kapa parkett, furugolv och reglar så jag kommer ner på betongen med ställningen. Nu till frågan: Fick rådet att tänka 2 gånger innan jag skaffade ett kar som är 70cm brett och 80cm högt då det blir skit att komma åt. Tänkte att måtten kommer vara, l*b*h i cm: 220-230*60-70*60-80 Vad säger ni som har erfarenhet? Mvh Kim
-
-
- 5 svar
- 856 visningar
-
-
har inte flyttat akvariet än då det körde ihop sig lite och tiden inte räckte till.. var nog lika bra det så jag kan fråga er om lite råd. blev lite rädd när jag läste om dimorb's ommöblering som knasade till det rejält i burken. hur tycker ni jag ska flytta burken på bästa sätt? är ingen jättelång flytt, tar ca 5 min med bil. 40-45kg LS, kanske ~70l (?) vatten, 2 clowner, 1 räka, lite sniglar, en stjöstjärna och sps/mjukisar. min tanke var att spara så mycket vatten som möjligt. tänkte lägga stenen i två tunnor med så mycket vatten som man orkar bära, sen packa fiskar/lägre djur i påsar. det som oroar mig är vad som kan komma från gruset, kört med kanske 1-2cm på sin höj…
-
- 3 svar
- 791 visningar
-
-
Jag hade från början tänkt att byta mitt sötvattens akvarium tiill något större och då satsa på ett ciklid akvarium. Jag har läst massor här på saltvattensguiden vilket har gett mig massor av insperation samt att jag alltid tyckt att det är vackrare med ett revakvarium då det ger en större helhet med koraller mm. Så när jag nu började läsa bestämde jag mig för at det får bli saltvatten istället. Jag skulle vilja bygga ett som är i storleksordningen 5-600 liter + sump. Tanken skulle vara att ha det i vardagsrummet motsvarande. Men när jag läser på mer och mer börjar jag att fundera på om det är bättre att börja med ett lite minder (ca 250 liter + sump) i källaren för att i…
-
- 176 svar
- 18,5k visningar
-
-
Hej, ska snart börja bygga på mitt 375 lites kar. Skulle behöva lite hjälp med ett par saker. *Det första är med ytavriningen, om karet är 50 högt hur mycket läggre ska kammen vara än vattenytan för att det ska funka bra? *Hur tjockt glas ska man använda när man bygger kammaren? *Hur ska man sätta röret för att det ska låta så lite som möjligt? *Vilken tjocklek på pvc röret är lämpligt ner till sumpen? *Hur stark pump ska man ha som pumpar tillbaka vattenet från sumpen och upp i karet igen?
-
- 42 svar
- 3,5k visningar
-
-
Vad har ni för förslag på vad jag behöver ha för pumpar samt filter , skummare och luftpump och lampor till mitt 100 Liters salt akvarium???/Toooommm
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag har: *Bra saltvärde. *Bra Temp 26 grader *Ph 8,3 *Två stora cirkulations pumpar *En pump med filter Akvariet har stått i 4 veckor och gått nu... skall jag: *Lägga i levande sten? Hur mkt? *Nått mer jag bör tänka på? Tacksam för all hjälp! Är eld och lågor och ivrig på att se livet börja i mitt kar!
-
- 87 svar
- 9k visningar
-
-
Skulle behövt lite tips/råd då jag kommer behöva byta kar och placering för lite olika anledningar och ha så tills vidare. Har idag ett 420l med sump och allt levande skall över i ett 1000liters oborrat brevid under obestämd tid. Månader troligen. Har lite funderingar runt hur det ska funka rent praktiskt med skummare och reaktorer som jag idag har. Kommer troligen bara utnyttja 35-40 cm av höjden på karet. Att fylla 70 cm höjd är onödigt tycker jag i detta läge. Vad kan jag ställa dessa på för att få upp höjden? Tror ni jag klarar mig utan skiljevägg eller räcker det med fragraster för att hålla levande borta från insug från pumpar då dessa kommer placeras i en kortsids…
-
- 2 svar
- 871 visningar
-
-
Hej! Jag har inte haft något akvarium länge nu men jag hittade ett på FB som jag bara var tvungen att köpa. Så nu är jag med akvarium igen! Jag har börjat skissa lite på en fisklista som jag gärna vill ha forumets åsikt på. 2 Amphiprion ocellaris (ocellaris clowner) 1 Acanthurus leucosternon (vitbröstad kirurgfisk) 1 Ecsenius Stigmatura (Tailspot Blenny) 1 Nemateleotris Magnifica (Fire Goby) 2 Pterapogon Kauderni (Banggaikardinal) 1 Pterosynchriopus Splendidus (Mandarinfisk) 1 Halichoeres Cosmetus, (Adorned Wrasse) 1 Oxycirrhites Typus (Longnose Hawkfish) 1 Gramma Loreta (Feabborre) 1 Pholidichthys leucotaenia (…
-
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej allihopa, Har precis köpt på mig saltvattensakvarium (ca 150l) m. tillbehör (skummare, filter, osmolator, osmos, 150w MH m.m.) och det är väl snart dags att börja fylla i vatten Tänkte bara ge er chansen att bombardera mig med generella eller specifika råd, särskilt gällande uppstart. Länkar uppskattas också. Sen skulle jag gärna vilja ha tips på bra (billiga?) ställen att köpa levande sten på i Uppsala-Sthlms området. Var inne på Akvariehobby här i Uppsala, men 180:-/kg kändes lite mastigt. Antar att jag letar efter ca 15-20 kg. Önska mig lycka till! /Gustav
-
- 28 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej! Tack för ett riktigt bra forum! Har läst runt lite och införskaffat mig ett 220-240L akvarium. Köpte det begagnat med LS. Tog med mig vattnet som var i för det är ju redan inkört. Fick med några pumpar , skummare och ett biofilter :EHEIM proffensional II Har en Metallhalogen lampa på 150W. Har allt i kopplat nu ochbörjat lysa med lampan och det börjar komma upp lite växter från stenen nu. Lite frågor nu: Räcker det med biofiltret? det funkar ju som sump eller hur? Måste man ha ytavrinning? Vill inte borra i akvariet några andra bra alt.? Borde man inte ha 2st halogen lampor? Vad borde man skaffa först av det nedan? Hade Tänkt ha: 2st clownfiskar 2st Putsräkor 2st…
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Följde nog med en levande sten! Ögon på skaft, inga antenner, fler ben än på en räka vad jag kan se! ganska genomskinlig, verkar vara aggressiv ! Snabb som bara den ! Vad kan det vara ?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Min eldräka har ömsat, skall man plocka ur de gamla skinnet?
-
- 2 svar
- 868 visningar
-
-
Hej jag har en nybörjar fråga om man ska köpa lite tillsattser eller annat och köra med så står "recepten" per ml/100 liter ex men när man räknar ut sin vatten volym ska man dra av för sand och sten och hur räknar man då ungefär. ex jag har ett 30 liters akvarium med 2 kg sand och 3 kg sten det är ju säkert 26-27 liter vatten men ska man räkna på 30 liter endå eller hur gör ni ??
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Jag har en hel del små räkor som är aktiva nattetid och undrar om dom är bra eller dåliga för akvariet (se film). Sen har jag även en väldigt stor population av små snäckor och vet att dom gör nytta men det börjar bli lite väl många nu! Någon som har tips på hur man kan stabilisera mängden så att dom inte tar över hela burken? Tacksam för svar och tips! IMG_0889.MOV
-
-
- 1 svar
- 613 visningar
-
-
-
Måste det vara en speciell ram runt akvariumet för att det inte ska missfärgas av saltet eller något??? Fungerar det med aluram, aluminium eller vad det heter.?! Vad får det inte vara?!
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Japp. Som det gnisslats lite i andra trådar så har jag tänkt att avveckla mitt 112L då man inser rätt snabbt att hobbyn sträcker sig utanför dess kanter. Dessutom skulle skummaren behöva fixas ordentligt, vilket skulle göra att jag blev tvingad att kapa i armaturen och våldsföra mig. Det krävdes något större. Mitt 375L Zooline sötvattenskar gick till en lokal akvarist i Onsdags och fick ge plats för denna vackra skapelse: Ett Juwel Rio 400 komplett med möbel och allt. Vad gör man inte för sin hobby? Tyvärr sitter det ju bara 2st 120cm T8:or (dock med reflektorer) i toppen på den, så jag har redan nu långtgågna planer på en hemsnickrad T5-armatur. Tyvärr får den lov att …
-
- 43 svar
- 6k visningar
-
-
-
Då var det dags med nytt kar efter att jag kom hem igår och hade 4-5 liter vatten på vardagsrumsgolvet. Troligtvis sumpen som läcker, billig skit lönar sig aldrig! :/ Köpte ett 630 liters idag som jag har fyllt 1/3 med sten, koraller och fisk. Hoppas att allt klarar sig nu bara. Tänkte man skulle lägga upp lite bilder under resans gång, använder mobilen så bilderna är inte dom bästa men dom funkar. Måtten på karet är 150x65x65
-
I denna tråd tänkte jag från början till slut dokumentera min uppgradering. Idag blev det nämligen klart att 1/5 kommer jag flytta till en annan lägenhet och i och med att jag inte har någon sump just nu så kommer jag att bygga en sådan i samband med flytten. Jag kommer även att köpa ny sand. just nu har jag ganska grov sand men jag vill ha finkornig, tips på sådan kanske? jag ska också bygga en ny bänk. då jag inte har samma material på överdelen som underdelen idag så tänkte jag försöka bygga så jag har samma. materialet på överdelen vet jag ej vad det heter, men det ser ut som pianolack. bengts (www.marinakvariet.com) stora akvarium på förstasidan har samma material. …