Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Gnarkill,

sakerna som finns i produkt guiden från vilken svenk sida kan man beställa dom??

• 4 svar
    • 943 visningar
  2. Started by Gnarkill,

Hej! jag undrar om det är någon som har lite tips och råd på hur man kan bygga om sitt sötvattens akvarium till ett saltvatten akvarium? hur jag ska gå till väga med dragning av alla rör till sumpen och om jag måste borra hål i mitt akvarium för det! Och om det finns några bra ritningar på hur man ska göra.för det står väldigt still i mitt bygge behöver hjälp snarast/Mvh Tom

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Gnarkill,

bör jag ha en sump om jag ska dra igång ett 110liters saltvattens akv?? eller finns det några andra smarta lösningar på hur man kan göra?? vill ju få så bra renhållning på vattnet som möjligt/Toomteeenn

• 5 svar
    • 1k visningar
  4. Started by Wiggo,

Da er jeg så smått i gang her i Norge med mitt første saltvannsprojekt. Har spesialbestilt ett kar på 80x80x60 som jeg ennå venter på. Men standen er påbegynt! Den skal belegges med kakel etter hvert. Jeg har lest masse litteratur og føler meg vell forberedt,men håper med denne stråden og få nyttige tips underveis ettersom jeg sakte beveger meg fremover. Det er sikkert masse jeg ikke har tenkt på. wiggo

• 17 svar
    • 2,3k visningar
  5. Started by krickolina74,

Hej hej Håller på och fixar upp ett salt.v.akv. och är helt nybörjare, har bara haft sötvatten förut. Har kollat i böcker o läst en hel del på sg och nu är min fråga måste man ha en sump eller går det bra utan?? /Christine

• 12 svar
    • 1,8k visningar
  6. Started by MotorShip,

Hej hej Har hittat en bra länk till själva tillvägagångsättet(GPA). Det jag undrar över är hur in har gått tillväga med dessa små rör som används. I mitt fall skall jag ha 16mm retur från sumpen. Utsidan är väl ok, men inne i böjar och kranar blir det ju himla trångt. Så hur har ni gjort? Har ni använt er av pensel så som de står på gpa´s manual, eller har ni ngt annat tips?

• Gilla
    • 31 svar
    • 4,1k visningar
  7. Started by Lindstroom,

Hej Detta är mitt första saltvattens kar, har en del frågor. Akvariet är på 220L 110*45*45 och en sump till på 120L 100*40*40 tänkte bara ha 30 cm vatten i sumpen. Hur mycket levande sten bör jag ha? Belysning tänkte följande 4*39 t-5 rör och en 70w eller 150w mh, min bror har även en 125w 6400k lågenergi lampa liggande. Tänkte mest ha mjukkoraller och någon liten fisk. Följande har jag redan. pumpar:1x AQ 70 1500l/h,1x Oceanrunner 3400l/h,1x maxi-jat 1000l/h. Skummare: Deltech mc 500. Doppvärmare 150w. Aqua medic sp3000 påfyllning. Mvh Joakim

• 20 svar
    • 2,3k visningar
  8. Started by joney,

ja som rubriken lyder.. vissa av er vet vem jag är sen tidigare. för att göra en lång historia kort.. för ca 6 mån sen så kraschade mitt kar och jag tröttnade på allt.. la ner och sålde iväg allt utom mina streampumpar och 250w mh´n nu ska jag strax beställa ett nytt kar på 576 l 80l*80b*90h* karets inriktning ska vara kejsare och ett fåtal sps koraller som ska få växa sig riktigt stora.. sump ska jag ha denna gången men jag vill inte borra så jag tänker skaffa mig en överrinningsbox ( vet nån någon bra? tipsa gärna!) vi ses och hörs..mvh johnny

• 29 svar
    • 3,6k visningar
  9. Started by Dida,

Hej Jag undrar vad ni använder som filter i sumpen direkt på returen??? Strumpa skriver många??? Vad är det ni har som "strumpa" då? Jag vill ha ett grov filter på returen i sumpen kan nån hjälpa mig med det? Mvh Dida

• 2 svar
    • 775 visningar
  10. Started by ramq,

Japp. Som det gnisslats lite i andra trådar så har jag tänkt att avveckla mitt 112L då man inser rätt snabbt att hobbyn sträcker sig utanför dess kanter. Dessutom skulle skummaren behöva fixas ordentligt, vilket skulle göra att jag blev tvingad att kapa i armaturen och våldsföra mig. Det krävdes något större. Mitt 375L Zooline sötvattenskar gick till en lokal akvarist i Onsdags och fick ge plats för denna vackra skapelse: Ett Juwel Rio 400 komplett med möbel och allt. Vad gör man inte för sin hobby? Tyvärr sitter det ju bara 2st 120cm T8:or (dock med reflektorer) i toppen på den, så jag har redan nu långtgågna planer på en hemsnickrad T5-armatur. Tyvärr får den lov att …

• 43 svar
    • 6k visningar
  11. Started by sushifish,

Hejsan! När jag var på Coop Forums djuraffär häromdan fick jag syn på kamelräkor och jag fastnade direkt. Både jag o min pappa är sugna på att någon gång ha saltvattensakvarium. Är det mycket jobb med att ha salvattensakvarium? Är det någon här som har kamelräkor o som kan berätta lite om dem? /Sara

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by Thessan,

Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, Dels undrar jag om ljuset, när jag höll på med reptiler använde vi UV rör, här används tydligen något som heter UV c okej så långt fattar jag vitsen, men när man sedan ser att det drivs med pump osv så fattar jag hm typ nada... kan ni förklara detta för mig. Sedan fattar jag inte riktigt systemet så att säga, jag har varit i Kontakt med Hans på Drakfisken och fått klart för mig vad jag behöver i teknik och har fått en hel del klart för mig med hans hjälp -tackar jag för... Men han tycker att jag ska ha ett Fosfatfilter, var placerar jag detta? I sumpen innan skummaren eller innan returpumpen eller... ska jag ha något filter e…

13. Started by fiend,

Hej Hade tänkt ge mig i kast att försöka "pegga" alla mina koraller sen. Dvs borra hål i stenarna på lämpliga ställen och sen limma fast (vad jag tror det är?) plexistavar på korallerna som sedan träs ned i hålen som jag borrat. Någon som vet vart man får tag på dessa plexistavar t.ex? Clas Ohlsson hade inte dem. Mvh Fredrik

• 40 svar
    • 4,1k visningar
  14. Started by fiend,

Hej och hallå. Har en plan på att tänkt sätta upp plexiskivor på sidorna utanför min ytavrinningsbox istället för att fästa stenen direkt i boxen. Har läst lite på en del forum nu att det är problem att få siliconet att fästa på plexiskivorna? Ska man buntbanda istället? Eller finns det något som fäster min LS bra på plexiskivorna? Mvh Fredrik

15. Started by andreassofus,

hej! sitter nu i valet och kvalet. hasde tänkt att jag skulle betälla min första grej till mitt saltvattenskar, nämligen själva karet. har fortfarande inte bestämt mig om jag ska köpa ett kubakvarium eller ett vanligt. dom jag väljer mellan är ett kubakvarium på 65x65x65 eller ett vanligt akvarium på 100x60x50 eller ett på 120x50x50. själv tycker jag att kubakvarium är otroligt snyggt men det är väl lite nackdelar med det eller? hur funkar det med ljus tillexempel till ett kubakvarium? finns det t5 armaturer som är 65 cm breda som ger tillräckligt med ljus till ett sådant kub kar?? Sedan så får det ju inte plats med något vidare stort sumpakvarium under en kub heller o…

16. Har sedan länge haft ett sötvattens akvarium, men vill nu "göra om" det till ett saltvattens akvarium. Det är ett hörn akvarium med måtten 95 x 95 x 130 o höjden 40 alltså ca 180 liter. Jag har lånat diverse böcker från bibblan men dom är rätt så gamla o jag tycker inte att det står vad jag ska ha för grejer i det. Så jag pratade med lite folk o hörde efter i zoo affären och fick naturligtvis lika många olika svar som personer jag frågade..... Kan någon/några hjälpa mig vad behöver jag innan jag kan släppa in firrarna (nivet... skummare o sånt ...)

17. Va idag och inhandlade två Clownfiskar av den mörkare arten vet inte vad dom heter! Sen köpte jag en stor anemon som har långa armar och e ganska bechfärgad med ljusare toppar! Även en svart sjöborre med långa svarta taggar! Men en av clownfiskarna simmar upp och ner...upp och ner på samma plats!! Kan det hända att den e sjuk?? Eller gör dom så ett tag innan dom vant sig i akvariet! Den andra Clownfisken ligger och gömmer sig i anemonen lungt och stilla! Kan nån veta vad som kan va fel? Skulle gärna villja veta hur man sköter Anemonen åxå om nån kan de! skall ta en bild på alla inköpen vid ett tillfälle så det blir lättare att se dom:-) Annars känns det skönt att få …

18. Started by Borg,

Hej alla där ute i etern Söker råd och stöd av er som kan detta. Har precis inskaffat mej ett akvarium på 375l liter som ska bli ett saltvattensakvarium mitt allra första (en dröm som ska gå i uppfyllelse). Har förut bara kört med vanliga sötvattensakvarium, med Inriktning på ciklider. Har följt en hel del trådar här på forumet och vet att här finns kunnigt folk och hjälpsamma personer. Det jag behöver råd om just nu är från start, mitt akvarium är 150x50x50, vad rekommenderar ni för pumpar, lyse, skummare, botten sand, inredning mm lovar kan inte få nog av tips så dela gärna med er så mycket ni kan, vet att det finns en massa trådar om detta men för min del är det lätta…

• 22 svar
    • 2,2k visningar
  19. Started by Hydro,

Hej på er Jag odlar redan idag. Men inte koraller utan tomater, basilika, physalis osv under hps. tomaterna kostar väl 500 kr kilot när man odlar så här, men vad gör det när det är en trevlig oas i vintern. Trevligt pyssel med en del vetenskap. Odlar med hydrokultur. Men nu har jag fått nys om att man kan odla koraller. klart jag ska odla koraller! Tomater i all ära, men de får väl bli odlade sommartid då, saltvattenakvarium och koraller verkar mycket mera spännade. Har kikat på många trådar och har fått en hum om vad det innebär. Om tillvaron går som planerat så flyttar jag till större lägenhet om sådär 3-4 månader. Under tiden har jag tänk att läsa på mycket om odling …

• 25 svar
    • 9,2k visningar
  20. hej jag heter stephanie och jag undrar vad man ska tänka på när man skaffar ett saltvattensakvarie, har haft ett vanligt sötvattens innan. M.V.H stephanie

• 14 svar
    • 3,3k visningar
  21. Started by Thessan,

Tjing Ny här och ny när det gäller saltvatten, Jag har en liten fråga, I februari ska jag flytta till en annan bostad, tänker då köpa en tank som är "klar" med sten, fiskar osv, nu till min fråga hur sjutton löser man det, jag har en fundering att om jag dels kör med tunnor till stenen och fiskar, och dessutom köper en jäklans massa hinkar till vattnet så att jag får med en hel del, kan man klara av flytten utav detta då? En del vatten måste ju bytas ut då det kan vara liiite svårt att få med sig allt vatten i ett 500 l kar, hur gör jag så att det blir så skonsamt för fiskar och annat levande som möjligt, hur gör ni vid en ev flytt??

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Dez3d,

Hej! Jag har precis startar mitt saltvattens akvarium projekt. Jag kan säga direkt att jag har ingen erfarenhet av akvarier över huvud taget, så jag vill starta denna tråd som en total nybörjare och se vart detta leder till, och jag hoppas att jag kan få råd och hjälp under tidens gång. Jag har förstått hur pass dyr denna hobby är, och med min strama ekonomi så kommer detta att ta tid tills jag ens kan dra igång akvariet. I vilket fall som helst så kommer detta att ske...bara en tidsfråga Beställt är ett ett 240 liters akvarium från Akvarielagret som mäter 120x40x50 cm med välvt frontruta. Jag har beställt detta med en avrinnigs kammare med botten genomföring (5cm från v…

23. Started by bagler,

Hej hej... Ska bygga en ny burk.. Ett inwall på 150*40*40. Vem tillverkar burkar i vit glas o är de stor skillnad?? Priset skiljer de mycke?

• 3 svar
    • 1k visningar
  24. Started by Erika-86,

Jag har nyligen fastnat för att skaffa mig ett saltvattensakvarium.. Men jag har ingen aning om vad det är man behöver förutom ett akvarium och lite annat.. Men vad jag menar är allt det där om skummare och pumpar och sånt som man behöver till saltvattensakvarium... Någon som har lust att skriva ner vad man behöver för att starta upp ett saltvattensakvarium.. eller så kanske det står punkterat någonstans vad man behöver.. vilka speciella pumpar m.m Skulle väldigt gärna satsa på ett stort akvarium.. så som 400-600 liter.. Kanske någon vet en bra hemsida där det står massa om allt detta????

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  25. Started by Erika-86,

Måste det vara en speciell ram runt akvariumet för att det inte ska missfärgas av saltet eller något??? Fungerar det med aluram, aluminium eller vad det heter.?! Vad får det inte vara?!

• 2 svar
    • 998 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.