Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag skulle behöva veta vad denna korall heter Någon som kan se det och skriva namnet till mig. // Lennie
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
jag undrar hur ofta jag ska göra vattenbyten i mitt kar? 105l, 5-6kg LS, 3 fiskar.. är ju van sötvatten, då bytte jag 1 gång i veckan.. hur kraftiga cirkulation behöver man egentligen i akvariumet? har läst om folk som verkar ha in i h-e med fläskiga pumpar. förtillfället har jag en powerhead (1550l/h) och en fluval3 innerfilter (vet ej hur mycket den pumpar), det borde väl vara fullt tillräckligt? och en sista fundering.. behöver man tillsätta några ämnen även fast vattenvärdena är bra? jamenar, koraller och allt småliv på levande stenen lär ju leva av något? eller ska man bara tillsätta ämnen när något värde är fel?
-
- 2 svar
- 763 visningar
-
-
Hejsan! Nu vill jag avancera snart, har haft sötvattensakvarium sen jag var sådär 4-5 år! Tyvärr så har jag inte plats för något saltvattens akvarium en! Men det betyder ju inte att man inte kan planera, rita, fundera, drömma, ligga vaken på natten och tänka! Har tänkt att göra allt från grunden, roligare så. Bygga min egen akvariemöbel göra egna lösningar mm. Har tänkt mig ett kar på sådär 250-350l. Kanske större, beror på min nästa lägenhet:P Har gjort en liten skiss på hur jag tänkt ha min möbel. Vad tror ni om den? Behövs de fler ben? Hur tjocka reglar bör man ha? Vilket träslag? Ska gå till en byggmarknad och ställa jobbiga frågor någon dag;) Jag är tyvärr en sån h…
-
- 16 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej. Jag har ett 60 liters kar som jag köpte precis. I det sitter någon lampa som följde med karet. Det är ett juwel rekord 60 akvarium. Jag funderar på att sätta i rätt belysning. I akvariumet ska lite koraler bo. Jag kommer skicka upp en bild på koralen som bor där nu. Jag har inte full koll på vad den heter. Detta är beslyning är vist en svår fråga. Har läst några böker. Läs på foumet här. Alla säger olika saker. Jag hade hoppas på att någon skulle haft ett sådan akvarium hemma och kunnat berätta vilken belysning han/hon kör med. Men en sådan tur har jag väll inte med tanke på att det är ett litet akvarium. Så. Nu till min fråga. Vad ska jag ha för belysni…
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
jag provade att mata min gula kirurg med brocoli ,men det verkade inte intresserad. den äter inte saeveggies green seaweed heller men fryst artemia vräker den i sig så mycket den kan. är detta normalt ? jag har beställt formula 2 pallets som jag ska prova mata med. man har ju läst här att brocoli ska vara mycket bra och näringsrikt att mata med. finns det något annat att mata med?
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Hej Ja detta är säker en tjatig fråga och jag måste erkänna att en del har blivit besvarade när jag suttit och läst gamla inlägg men bättra att fråga en gång för mycket än en för lite.. Jag planerar att starta upp ett saltvattenskar, har tidiagre haft olika stora sötvattenkar men har alltid drömt om att ha nemo simande i vardagsrummet volymen på akvariet ska för hoppningsvis bli 450 liter. Har här två alternativ, att köpa ett juwel visin 450 och anpassa till salt eller köpa ett färdigt paket med skummare och allt. Vilket är bäst, och den återkommande frågan, billigast i längden? hade vad gällande akvarie lägga ut ordentligt i början så att jag slipper ångra köpet eft…
-
- 14 svar
- 2,4k visningar
-
-
Vad Jag skulle vilja ha är en liten dator stående som tar alla värderna och sparar ner dem på datorn. Så att man senare kan se alla värderna. Och om något värde är fel så får man ett lärm. Tex. Temp går under 25. då öppnas en brytare som tex starta värmaren. Om jag inte är helt fel ut så är det dessa sakerna man ska ha koll på. fosfat kalsium (ca) kh ph nitrit nitrat temp något som hört talas om en liten box som gör detta och som man kan ansluta till en dator för sparande av informationen. // Lennie
-
- 2 svar
- 689 visningar
-
-
Hej. Har läst och hört lite olika saker där. Jag har en sump på 45 liter. Behöver levande sten har ljus på sig för att fungera. Eller kan den finnas i ett mörkt 45 liters kar som står undangömt i ett rum. // Lennie
-
- 9 svar
- 2,3k visningar
-
-
kan någon förklara för mig hur det funkar, vad det är bra för samt hur man löser det? finns det färdiga små saker man kan hänga på kanten? har inte mycket plats varken i eller runtomkring min lilla tank.
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Alla. Jag är helt ny på saltvattenakvarium. Satt igång mitt första idag. Har en fisk i det. Doris ifrån nemo filmen. Tyvärr så vet jag inte den riktiga namn. Så ny är jag. Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som bor i Malmö som kan hjälpa mig med att komma igång rätt och kolla så att jag gjort alla saker rätt. Någon som bor i Malmö och vill fungera som mentor? // Lennie
-
Lite fakta om kar och tillbehör . Kar - Åleds 540 som nån dåre valt att bygga i 12mm glas måtten är 150*60*60 så det kommer väl att bli en del plats att odla på. Karet är bottenborrat 40mm avrinning via ytavrinningsfack i ena bakkanten modell 3kant som håller ca 10L vatten. returen är en 25mm som såmåningom skall matas med en Oceanrunner 3500 eller dyl. Sump - Under byggnation men första facket som byggs blir 52*70*35 så det borde genrera en ca 120L och tanken blir att hålla vattenlinjen på ca 15cm vilket borde ge en säkerhetsmarginal på 65L. Sumpen kommer ej att vara fackbaserad utan den skall byggas med kanaler som leder vattnet runt så jag kan ha olika filtermedia t…
-
Jag hade från början tänkt att byta mitt sötvattens akvarium tiill något större och då satsa på ett ciklid akvarium. Jag har läst massor här på saltvattensguiden vilket har gett mig massor av insperation samt att jag alltid tyckt att det är vackrare med ett revakvarium då det ger en större helhet med koraller mm. Så när jag nu började läsa bestämde jag mig för at det får bli saltvatten istället. Jag skulle vilja bygga ett som är i storleksordningen 5-600 liter + sump. Tanken skulle vara att ha det i vardagsrummet motsvarande. Men när jag läser på mer och mer börjar jag att fundera på om det är bättre att börja med ett lite minder (ca 250 liter + sump) i källaren för att i…
-
- 176 svar
- 18,5k visningar
-
-
Nu e min fundering om vad jag ska inskaffa mig för mer grejor har 357 liter akvarium 112 liter sump deltec mc 500 skummare ytterfilter unimax pumpar 1200 liter i timmen 2 retur pump pumpar 2400 liter i timmen total en cirkulation pump pumpar 600 liter i timmen har nu 20 kg levande sten kommer 20 kg til i jan och den 4*45watt T5 armatur och rör i jan har 2 clowner och 1 gobies även 4 turbosniglar och 4 ermekritkräftor det fungera bra men har funderat på skaffa nitrit filter och osmos och fosfat filter men frågan e vilket ska man sastar på ?? behöver bra tips av er erfarenhet. tacksam av svar mvh lars
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
tripple buffer eller SeaBuffer. e det någon skillnad? måste någon av dom lösas ivatten?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag är mycket sugen på att starta ett saltvatten akvarie. Dock är det mycket som jag vill lära mig innan jag sätter igång. Och läser jag här på forumet så låter det som en bra start. Dock tror jag att jag skulle lära mig saker mycket fortare och med större djup om jag hade nån som var intreserad att vara fadder åt mig. Och det jag vill ha hjäp med är att kunna rådfråga och som är intreserad att visa mig hur han/hon har löst sitt akvarium. Jag bor i Enköping men jobbar i Uppsala samt är i Stockholm ofta vilket skapar förutsättningar att det finns någon i mitt närområde! Hoppas kunna få den hjälp jag behöver! MvH Sillen
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har: *Bra saltvärde. *Bra Temp 26 grader *Ph 8,3 *Två stora cirkulations pumpar *En pump med filter Akvariet har stått i 4 veckor och gått nu... skall jag: *Lägga i levande sten? Hur mkt? *Nått mer jag bör tänka på? Tacksam för all hjälp! Är eld och lågor och ivrig på att se livet börja i mitt kar!
-
- 87 svar
- 9k visningar
-
-
Hej alla Jag har startat upp ett nytt saltvatten akvarium på 540 liter Har haft det igång i ca 2 veckor nu. Jag börjar få ett täcke över botten och koraller av en mörk beläggning av alger?? Har hört talas om att man kan få algblommning vid nystart av salt stämmer det? Hur får jag bort skiten? Mvh Tomas
-
- 17 svar
- 3,8k visningar
-
-
Köpte nån typ av mal som ska vara bra tydligen, men den rackaren jagar min mandarinfisk hela tiden. Han biter han i stjärtfenan hela tiden. Någon som vet varför? Mandarinen har magrat av och gömmer sig bara.....
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Eftersom jag inte hittat en tråd någonstans där semester frågan kommer upp så tar jag upp denna nu. Alla ni som har hållt på med saltvattenskar en längre tid - hur gör ni när ni är bortresta på semester. Klarar sig fiskar och tank själva några veckor (om mat tillförs reglebundet)? Är det mest korallerna som inte klarar sig ensamma eller? Jag förstår att det säkert går att fixa så allt som måste göras styrs automatiskt men detta måste väl kosta en förmögenhet? Hur gör ni? //Patrik
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
"Gör om, gör rätt" nu när man har blivit idiotförklarad i den andra tråden, läst på sig lite mer och börjar förstå vad man pysslar med så tycker jag det är dags för en ny del.. mitt akvarium: ca. 100l 1 fluval innerfilter 1 Powerhead cirkulationspump 1 Lysrör "Coralstar" 40w 5-6kg LS 1 "Stjärnpolyp" ? 2 clowner bilder: http://bogren.nu/temp/ Hur gör jag det bästa av situationen? 1. Lyset räcker inte alls till, om jag ska köra med dubbla rör får inte skummaren plats (Har en invändig, luftdriven Sander). MH lampan jag har får inte plats, den får bli till nästa akvarium som kommer byggas under sommaren. Ska jag skaffa mig ett rejält T5 rör och räcker det med ett sådant? V…
-
Hej, jag har läst här på forumet och sett bilder på ytavrinning, skummare osv, men undrar om någon skulle kunna förklara för mig hur ytavrinning, pump och skummare fungerar. Jag ser ofta att skummaren står högre än karet. Är detta nödvändigt för att vattnet ska rinna tillbaka av sig själv? Är alla så eller är vissa motordrivna? Hur är ljudvolymen på lösningar med ytavrinning, pump och skummare? Pumpfacket måste väl täcka all avrinning från karet om pumpen lägger av? Hur mycket lägre ska ytavrinningskanten vara om man jämför med akvariekanten? Är det något speciellt man bör tänka på när man köper sitt första kar som man ska ha med ytavrinning eller något man bör tänka på…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
har precis satt upp ett litet (100l) saltvattensakvarium. har lite diverse frågor... karet är på 100l och jag har 6kg levandesten i, ska i med 5-6 kg till. gjorde lite tester idag och alla värden (förutom kalk) var helt ok. fråga 1: belysning.. har i nuläget 1 lysrör "coralstar" som jag blev rekomenderad av den lokala djurbutiken, men jag känner att dom verkar inte ha någon större koll.. ser ut som om det är natt i akvariet. mörkt blått sken.. tänkte försöka få tag i en dubbelramp så jag kan ha ett ljusare rör också.. eller vad rekomenderar ni för belysning? har en metallhalogen lampa, men jag har ej plats för den i nuläget.. den hade ju varit bästa alternativet. fråga 2…
-
- 17 svar
- 2,2k visningar
-
-
Varför är många sumpar indelade i olika "fack". Är detta bättre än att ha ett öppet kar som sump? Om jag skulle vilja komma igång med ett saltvattensakvarium - skulle det räcka för mig att köpa mig ett 240liters akvarium, en ljusramp med lysrör, en skummare, en pump och en doppvärmare. Sen ha lite sand i botten, lite levande sten och fylla detta med "lätta" fiskar och lite räkor. Eller är detta att be om trubbel? Patrik
-
- 11 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej, är novis på ämnet. Det talas mycket om färger när det gäller MH. Men vad är ett bra nybörjartips mellan 10000-20000K? Har inte så stor erfarenhet när det gäller färger i s-vatten. Undrar även hur det är med dunstningen om man inte har automatisk påfyllare. Hur mycket kan det dunsta innan salthalten blir för hög? Mvh Chippen
-
- 2 svar
- 985 visningar
-
-
Jag undrar om någon av er har erfarenhet av de kompletta akvarieset för saltvatten som säljs. Vad jag förstår är det främst Deltec och Aqua Medic som har sådana kompletta set med akvarium, pumpar, skummare, sump etc. och jag undrar vad ni anser om dem. Vilket av dem är bäst? Är det ett bra och enkelt sätt att komma igång med saltvatten på?