Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Hej! Den som inte frågar får inget veta så här kommer en fråga till. Idag installerade jag ett ytterfilter ihopkopplat med ett deltec uv-c 10w till mitt 120liters kar. Jag skrev i en annan tråd att jag hade lite parasiter på en kirurg och därför kopplade jag in uv-c filtret. Jag bytte/fyllde på ca 8 liter färskt saltblandat osmosvatten vid bytet och efter detta började korallerna dra ihop sig det fortsatte senare med skivanemonerna och detta pågick fram till lampan släktes. Då Ca hade sjunkit till 400 ppm ökade jag detta också i och med vattenbytet. Vattnet jag bytte med var säkert några grader kallare än i burken. Min fråga är om det är normalt att korallerna drar ihop s…

• 3 svar
    • 935 visningar
  2. Efter upprepade mätningar verkar det som om Ca och Mg konsumtionen ligger på ca 15 mg/liter/dag för båda dessa. Är detta att betrakta som normalt?

• 3 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Daniel N,

Jag udrar om man kan tillsätta typ dolomitkross till rowalith för att få den att fungera som rowalith C+ dvs avge magnesium. Någon som vet? Mvh Daniel

• 1 svar
    • 709 visningar
  4. Started by Nizztos,

Köpte en liten burk Ultra Life på prov. Blev dock lite tveksam på doseringen efter att ha läst på den. Blanda en tesked i 100ml osmos. Använd 10ml till 40l. Menar de 10ml pulver eller 10ml av osmosvattnet med en tesked i?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Ted Camenius,

Någon som har erfarenhet av denna "Deltec PO4 test proffesional"? Skulle vilja mäta mitt fosfat, mittt Salifert test visar blankt men deltec testet ska ju mäta lägre nivåer (0,0-0,14).

6. Started by Drullputt,

Har tänkt testa höja mitt Ph till 8.3 för att kanske kunna bli av med dinosarna. Hur går man tillväga för att höja bara ph och hur snabbt kan man höja ?

• 27 svar
    • 7,7k visningar
  7. Started by Datate,

Jaha, håller på å kämpar med våra vattenvärden men får inte riktigt till dom som vi önskar. När våra Salifert Liquid-tillsatser tog slut, så bytte vi till TM Bio-tillsatser itsället (och Salifert Buffer istället för TM-Tripplebuffer). 6/6-07 gjorde vi vårt första test efter bytet och fick följande värden: pH: 8.3 kH: 13.4 Ca: 350 Mg: 1320 Från bytet fram till detta datum hade vi tillsatt: Ca: 2 skedar / dag Mg: 2 skedar / dag Buffer: 2 skedar / dag kH kändes aldeles för högt samtidigt som Mg för första gången var skapligt högt (har hela tiden haft problem med lågt Mg när vi körde Saliferts flytande Mg-tillsats). Ca kändes lite lågt. Skall även tillägga att vi innan bytet …

8. Started by Irene M,

Hej! Är det någon som använder salifert Calcium test? Vilken färg ska vattnet få om man har 0 kalcium?

9. Jag håller som bäst på med att sätta upp mitt andra kar (650-liters) vid sidan av mitt gamla 450-liters kar. Jag funderar nu på hur jag ska göra med vattnet till mitt nya kar. Planen är att blanda klart vattnet i veckan som kommer, lägga i en initial laddning av "nylevererad" LS från affären och sedan låta denna sten köras in i några veckor. Alternativ 1 är att bara börja med nytt "fräscht" osmosvatten och blanda med salt. Fördelen med detta skulle vara att slippa en initial dos av nitrat och fosfat Alternativ 2 är börja som ovan, men att därutöver "inympa" inkört vatten från det gamla karet.Jag kan för lite om vatten för att veta vilket alternativ som är bäst, så kom gär…

10. Started by Andy,

Fick en idé om att köra ett fosfatfilter som ett sandfilter. Är det en bra idé? Eller är själva volymen för liten? Med levande sand? Har ett 300L utan sump och tänkte kanske att ett sandfilter kunde öka på filtreringen. Funkar bra som det är nu men med en bestående hög nivå av nitrat som jag iof hoppas få ner med ett nitratfilter. Tja lite kreativ i tankarna så här i början på semestern;)

11. Started by Appen,

Hej har fått mitt vatten analyserat på ett miljö lab och har en fråga om Vanadin. Uppmätt värde var 7,5 mg/l Vanadin, vilket jag tycker låter VÄLDIGT högt, är det någon som vet om det hör till saltvattens akvarie? Jag har aldrig hört talas om detta. MvH Appen

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  12. Hallå allesaman. Jag har en kort fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Ifall man skulle till att använda rördelar som egentligen är ämnat till vanlig VVs-installation, dvs vita rör som tex används från handfat ner i avlopp, finns det risk att de gummipackningar som används däri innehåller anitmögel medel? Varför jag frågar är att jag funderar på att använta ett T-kors i vit PP-plast med gummipackningar till min standpipe då det ger en väldigt bra tillgång till rengöring vid ev. behov. Istället för att limma standpipen kan jag dela på T-delen och rensa pipen med en flaskrensare eller dyl. Funkar det inte så får jag använda en standard PVC modell, men det är intressa…

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by Speedster,

KH ligger på 7 CA ligger på 240 Vad tror ni om att blanda upp en flaska KH och en annan med CA och hälla i detta i akvariet efter varandra för att buffa upp kh och ca på samma dag? Har enbart stenkoraller i karet och vill ju se lite tillväxt nu (inga "djur). (Har inte mätt tidigare på över ett år men har bytt 25 liter vatten i veckan de senaste 2 månderna så det har ju funkar rätt bra ändå). Vet att man ska skynda långsamt men kanske kanske. Ph lär ju sticka iväg någon dag men hur allvarligt är det?

14. Mycket intressant artikel angående kalium i det senaste numret av "Der Meerwasser Aquarianer". Belyser kalium och vad som händer med kaliumhalten när man använder tex Zeolith, revkeramik och tonmineraler.

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by mikaelglad,

Hej jag tycker mitt vatten ser väldigt grönt ut e det någon som vet varför??? jag har bara osmos vatten i stenen jag har köpt sköljde jag av under duschen.det ser inte ut att vara smutsigt bara grönt. mätte fosfat den låt på 0.5 nitrat på 10. det är vad jag har hunnit mäta än så länge, säg till om det är mer ni behöver veta...det har stått i gång med skummare i 24 timmar. karet är på 400 liter skummaren till lika mycket... det har varit i gång i 1 vecka lite drygt... någon som vet???

• 40 svar
    • 5,1k visningar
  16. Started by Magnus,

Ingen som prövat den här produkten? http://www.naturesocean.com/nutri_sea_water.htm

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  17. Started by ramq,

Tills dess jag fått igång min kalkreaktor någon gång i höst/vinter så hade jag tänkt försöka dosera Ca+Mg "manuellt" och funderar på att handla dessa på PWSS: TM Bio-Calcium Liquid set 3x1000 ml TM Magnesium liquid 1000ml Någon som skulle vilja råda mig till att göra annorlunda? Är det något mer jag behöver? Observera att jag har inte speciellt stora SPS:er för närvarande, bara små fraggar, men däremot 12-15st av dom och en 7-helsikes massa ljus. Detta är första gången jag börjar labba med kemikalier också, så...

18. Started by Alessandro,

Har köpt en beg Aqua Medic, nu behöver jag hjälp att installera den....har noll koll på hur den ska sitta/stå.. Den har 3 utlopp/inlopp Har satt a b c på dem så att de ska gå lättare att förklara Mvh Alex

• 22 svar
    • 6,4k visningar
  19. Started by mikaelglad,

Hej jag undrar vad man ska kolla efter när man ska köpa begagnad osmos. Hörde att mebranet kunde torka om inte man använde osmosen så ofta ...vad är nackdelarna med begagnad osmos???

20. Started by Tonytiger,

vad händer om man häller ramlösa i karet??? jag har hört att korallerna "blommar" direkt... stämmer det?

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  21. Started by petrol,

Har retet mig på att betala staten en massa pengar för vodka som jag inte ens dricker. Har ev hittat en alternativ kolkälla till etanolen; Mostanol 120 (Mosstanol stavar vissa det). Någon här ute i vårt avlånga land som vet var man kan köpa mostanol 120? De jag har sett verkar sälja det pallvis.

• 1 svar
    • 1k visningar
  22. Hej jag skulle vilja veta va för och nackdelarna med att köra en strumpa som filter. och är det en nylonstrumpa med rowaphos?? eller hur fungerar det`???

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Magnus,

Någon som kör med vatten från havet som ni ökar salthalten på?

24. Started by Nizztos,

Hur gör man enklast för att hålla ett stabilt Kh? Jag känner att jag misshandlar mitt Kh lite för mycket, väntar tills det är lågt och pyttsar sedan i buffer på en höft. Det blir ganska stora svängningar.

• 1 svar
    • 869 visningar
  25. Started by Magnus,

Någon som vet var man kan köpa kalciumnitrat?

• 3 svar
    • 4,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.