Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
www.faunamarin.de/eng/ultrapowerphos.php När min rowaphos tar slut så tänkte jag prova denna fosfatremovern, finns det någon skillnad på denna och rowaphosen? eller är det precis samma och man kan lugnt köra på med denna istället? Tänkte på om det kan vara något nytt som man bör tänka på.... Är det någon som har erfarenhet av denna produkten?
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
som rubriken lyder. har ju läst lite att alu ramar inte ska vara särskilt nyttiga för saltvatten och nu funderar jag.. vet ju att vissa lägre djur ska vara känsliga för vissa ämnen och så. var så här att att jag skulle ta hand om 3 linkia sjöstjärnor och en sjöhare åt en kompis nån månad eller så för han skulle behandla sitt kar mot alger. det gick inte länge förrän linka stjärnorna började se vissna och dåliga ut för att sedan bara försvinna, samma gällde med sjöharen. den såg man inte till efter ett tag så jag antar att den oxå kolat vippen? hade en tidigare och samma sak med den. så jag undrar om det kan vara nåt skit i vattnet som dom inte tål? koppar ska väl tydlige…
-
- 21 svar
- 2,3k visningar
- 1 följare
-
-
:snurrig: :snurrig: :snurrig: Jag blir fullståndigt snurrig! Jag har nu en period försökt att få saltvattenskemin att stämma. Jag får inte ihop det och destomer jag läser ju snurrigare blir det. Är det någon som har en bra text (bok, nätet eller annat media) som har en enkel förklaring så att jag får ihop det lite mer. Jag tyckte att jag började fatta men ack! Snälla hjälp mig med vad jag ska läsa?
-
- 30 svar
- 3,3k visningar
-
-
Är det ok? Kör med armerad pvc slang till mitt uvc nu, kom på att det kanske finns något dumt i sån slang?
-
- 2 svar
- 798 visningar
-
-
hej jag tänkte köpa både fosfatfilter och nitarfilter men vet inte riktigt hur det fungerar och jag skulle bli tacksam om jag fick tips vilka märke man ska köpa. behöver man exta pumpar för de. jag har en eheim 1200 pump från sumpen och jag en till som är till uvn.
-
- 1 svar
- 967 visningar
-
-
Vi har nu dragit igång vårt nya kar, och har sedan ca 1½ vecka haft LS i karet. Karet är på 420L och vi har ca 27kg sten däri. Karet står med bra cirkulation, skummare och en strumpa med RowaPhos. Stenen har varit lite misshandlad, då vi köpte den en bra stund innan vi fick vatten i huvudkaret. Efter att ha gått i ca 1 år i den tidigare ägarens kar, så la vi den nu i en plastlåda med saltvatten i. Sen lät vi den ligga så med bara en liten pump första veckan. När vi efter en vecka hittade på en extra pump att lägga i lådan, så visade sig att den första pumpen vi lagt i hade stannat pga att det kommit i skräp i impellern. Altså hade stenen stått utan cirkulation i X antal …
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
- 1 följare
-
-
Jag funderar på hur pass fort jag kan tillsätta nyblandat vatten till mitt nya akvarium? Jag har precis fått min lite större burk på plats och behöver komplettera med ca 150 liter inkl sumpen för att fylla akvariet. Jag flyttade med 100 liter vatten och ca 25 kilo inkörd sten från mitt gamla akvarie. Jag har ingen direkt belastning i nya burken. En clown, en mussla samt någon skivanemon. Tror ni jag kommer få problem med nitritopp eller kan jag med gott samvete fylla på allt vatten så fort det går. Jag har hittills fyllt på ca 30 liter utslaget på 4 dagar. Jag tillsätter några droppar CleraFlo varje dag nu under uppstarten.
-
- 1 svar
- 634 visningar
-
-
-
I växtakvariegurun Tom Barr's Barrreport från september hittade jag följande: "First, we hypothesized that when environmental C:N ratios are high, heterotrophic bacteria are subject to N limitation and will out compete nitrifying bacteria for available NH4+, thereby reducing nitrification rates. In laboratory experiments, organic carbon amendments (30 mg C/liter, as glucose) to stream sediments completely inhibited nitrification with or without addition of NH4+ (P < 0.0001), whereas amendment with NH4+ only (0.75 g N/liter) increased nitrification by 40% compared with unamended controls (P < 0.0001). Carbon amendments also increased microbial respiration rates over…
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Nej antagligen inte, men här är ett exempel på hur ett välskött kar utan skummare, små vattenbyten, med endast 4x54w T5 och inte mycket annat kan se ut: http://www.advancedaquarist.com/2006/2/aquarium Och här ett annat bra skummarlöst exempel från Finland: http://haaga.aqua-web.org/082006/index.htm Jag tycker det säger lite om hur mycket vi låter oss påverkas av all marknadsföring i den här hobbyn. Jag tror fler och fler kommer inse att man inte behöver lägga en förmögenhet på en massa utrustning i framtiden för att nå fina resultat och det tror jag kommer gynna hobbyn. Jag tror att många som kommer hit som nybörjare blir avskräckta av att borra sumpar, lära sig om all …
-
- 92 svar
- 10,2k visningar
-
-
Hej. Har en fråga angående Calciumhydroxid. Om man rör ut kalciumhydroxid i vatten och väntar ett tag så får man klart vatten med olöst kalciumhydroxid i botten. Det har vi använt i hobbyn vid vårt ersättningsvatten. Om man inte använder det klara vattent utan rör om igen, låter det sjunka, rör om igen o.s.v. Kan man så småningom skapa en emulsion där man inte får något klart vatten även om man låter vätskan stå åtskilliga timmar? Vill inte nå detta stadium men skulle kunna förklara varför kalmixrar kan konstra om man inte fyller på med nytt friskt vatten regelbundet.
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
Har "Kalkwasser Plus" från Coralife. Men fattar inte hur man skall måtta det! Vet att man skall bland i en hink med vatten från karet, men hur mkt kalk till hur mkt vatten? Sen tycker jag det e knepigt hur man skall kunna hälla det klara vattnet i karet och försöka ha kvar det grumliga i hinken. Nån som har lite bra tips?
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Mätte nyss vattnet i mitt nystartade kar. Mätte (av ren lathet) först med min gamla vipparmsmätare som jag alltid tidigare mätt med (instant ocean). Denna visade otrevligt höga 1.028. Blev orolig och mätte med en hydrometer som jag fick begagnad vid ett annat köp. Denna visade i samma stund 1.020. Att de kan visa olika har jag läst tidigare, men när dom visar såhär olika...vilken ska man våga lita på. Den ena visar ju farligt högt värde medans den andra nästanfarligt lågt? Hjälp! MVH /Erik
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
tester Tjenis! då har jag gjort mitt allra första saltvattenstest!! hoppas att ngn vänlig vill hjälpa mig med detta. ph=8.1 nitrat=4.0mg/l nitrit=0.1ppm calcium=300ppm kh=8.6 alk=3.09 jag har använt saliferts tester,är dessa värden bra el dåliga tacksam för hjälp -mange
-
- 22 svar
- 2,2k visningar
-
-
-
Har haft ett magnesium som hoppat mellan 1200-1340 enligt testet, inte fått nått system i det över huvud taget. Blandade nytt vatten mätte i karet 1280 mätte nya vattnet 1280 . Hällde i 2 korkar mg (aqatic natura) det är 2 veckors ranson av mg till mitt kar. Mätte mg efter några timmar 1230 helknäppt. Fel på testet?! Tänkte lite, ca stabilt 430KH stabilt 8.0 detta kan inte stämma.Mg borde vara ok. Köpte nytt test mätte i karet 1400 med nya testet 1200 med det gamla. Det jag la märke till var att hålet i korken var större på lösning 1 i gamla testet och att färgen på lösningen innan titrering var betydligt mer rosa nästan seris(eller hur det nu stavas) på det gamla testet…
-
Det finns som bekant flera stycken mer eller mindre avancerade metoder för att hålla sina näringsvärden på önskad nivå. Det skrivs i många trådar om en den ena en den andra metoden, men det framgår inte riktigt hur utbrett det är att tex dosera Vodka i akvariet, eller köra med ZeoVit-metoden. Vodka-metoden har på senaste året fått ett uppsving efter att ha övergivits för 20 år sedan. Socker-metoden, ett alternativ till att använda Vodka som kolkälla. ZeoVit-metoden från www.Korallenzucht.de ett helt koncept med kolkälla, bakterier, aminosyror mm. UltraLith-metoden utvecklad av www.FaunaMarin.de har precis som Zeovitmetoden ett komplett koncept med dosering av diverse …
-
Kan ju vara kul att veta vad olika märken med salt verkligen innehåller och vilka som är bäst kontra sämst. Här är en grundlig studie av Bornemann och Lowe. Artikeldel 1: http://www.reefland.com/rho/2006/05/sea_salt_study.php Artikeldel 2: http://reefkeeping.com/issues/2006-09/eb/index.php Diskussion om dessa på Reefcentral: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=936493
-
- 0 svar
- 784 visningar
-
-
Hej, måste sägas att jag är mkt imponerad av Rowaphos! Nu vid min 3 mätning efter ca 3v har jag sänkt från 25-50 till noll med 4dl Rowa. Detta med mkt måttlig strömmning och filterpåse. Underhåller ni som har mätresult 0 med Rowaphos då o då eller tillsätter ni ny Rowaphos först vid färgutslag efter mätning?
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Finns det nån som kan tala om hur man ska göra,har nämligen ingen bruksanvisning.
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
- 1 följare
-
-
Imorse upptäckte jag en otrevlig sak. I botten på mitt nystartade kar har jag en plexiskiva för att skydda botten glaset. Skivan är fast limmad mot glaset med silicon. Jag limmade skivan 3 dagar innan jag fyllde upp med saltvatten. Nu har det trängt in vatten under skivan, och jag är orolig för att siliconet längst in inte var helt härdat pga att det inte fanns så mycket luft där. Så vad tror ni? Är det bara att tömma karet och slita bort skivan och hela faderullan eller märker jag på något sätt ifall siliconet inte var helt härdat?
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Kan man skumma bort magnesium? Jag har fyllt på maxdos varje dag i en vecka nu utan att det höjs. Har en mc 500 i en 375 liters tank med väldigt låg belastning. Har för mig att det inte höjs om man har fel mg värde i förhållande till ca och kh. Men där ligger jag på ca 400 och kh 9 så det är väl ok. Man skummar ju tyvärr bort en del bra ämnen också och jag undrar om man kan skumma bort magnesium. Karin
-
Har just fått sten i mitt nano och undrar om man kan ha nollnitrat och rowaphos i från start ? Har nämligen satt i det i filterkammaren, men kan givetvis dra ur det om det inte är bra för uppstarten.
-
- 3 svar
- 913 visningar
-
-
Kan man använda sånnadär "keramikmakaroner" som man brukar ha i ytterfilter i sötvattensakvarium till saltvattenskar tro? Eller avger dom något dumt? http://www.pwss.se/product.php?productid=540&cat=69&page=1
-
tjenis! eftersom jag är nybörjare på saltvatten så undrar jag följande: vad ska osmos vatten ha för gränsvärden på alla kemikalier,och var kan man köpa bra tester på webben? sjukt tacksam för all hjälp! -mange-
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-