Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej är sugen på skaffa ett saltvattenskar men har många frågor och funderingar. Eftersom jag bara är 16 år och inte har någon fast inkomst så har jag tight budget ca 900 kr månaden (studiebidrag) och en peng till att starta upp det så planerar att sälja moped då det inte är roligt längre samt lite pengar från sommar jobb. Det är så att jag har ett akvarium hemma 350l. Min pappa har pysslat en hel del med sötvatten och har därför inga större kunskaper inom saltvatten så ingen kan hjälpa mig som jag känner . Men akvariet har en ram av aluminium och har läst nånstans att man inte ska metallram men det kanske bara gäller stål och rostfritt? Har även kollat på sump.b…

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,9k visningar
  2. Started by Leeloo,

Hej! På kvällarna så syns det fullt av vita prickar på min kirurg, som små sandkorn, på dagarna syns det ingen prick alls. Prickarna rör sig också verkar det som, han hade 2 prickar på nattranden som sen några minuters senare var någon annanstans på kroppen. Han äter som vanligt och verkar inte klia sig på inredningen. Jag behandlar just nu med Oodinex, blir dag 3 idag. Ingen av de andra 4 fiskarna har några prickar. Om Oodinex ej funkar. Vilken behandling är att föredra? Jag har ett 200 liter reserv akvarium som kan användas som karantän dock utan sump.

• 24 svar
    • 2,5k visningar
  3. Started by Coma67,

Hej. Nybörjare här. Lämplig belysning till ett juwel lido 120L (60cm bred). Juwels egna rör T5 24W 438mm för saltvatten verkar inta gå att få tag Lysrör Juwel Highlite T5 Marine 24W Lysrör Juwel Highlite T5 Blue 24W

• 3 svar
    • 564 visningar
  4. Started by Clownen,

Hej Som nybörjare är jagmitt inne i den till synes ogenomträngliga djungeln av teknisk apparatur som finns tillgänglig inom hobbyn. Ett nitratfilter låter som en bra idé och dessutom verkar de ju inte kosta skjortan heller. Är detta ytterligare en flåsgrej ellerär det en väsentlig del? Skulle det gå att koppla ett nitratfilter direkt till ett ytterfilter? Berätta gärnaom och hur ni använder ett nitratfilter. Mvh Peter Hittade information om detta filtret. Är det stor skillnad mellan märkena? The sulphur nitrate filter is a new product from Ratz Aquarientechnik. It was developed to allow problem-free removal of nitrate compounds from seawater aquariums. The level of eff…

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  5. Started by Halka,

Någon som kan hjälpa mig, jag skall starta nytt saltvattensakvarium på ca 500l. Har varit sötvatten förut. Jag behöver köpa allt till den men vad skall man ha, har läst en hel del här på forumet men blir inte klok. Vad är bästa tekniken, sump eller allt monterat på väggen (skummare, osmos, filter,m.m. Akvariumet kommer vara inbyggt i väggen så ljud och sådant är inga problem. Någon som lite lätt kan svara på dessa säkert självklara svar.

• 26 svar
    • 3k visningar
  6. Started by ibbe89,

vad är det man måste skaffa om man ska ha anemoner och koraller och sånt? så jag vet på ett ungefär vad det kommer kosta, mer så jag vet om jag har råd att skaffa ett 375 L akvarium eller om det får bli ett mindre. MVH//ibbe89

7. Tänkte att vi gemensamt ska försöka komma fram till 10-15 grundläggande vanliga misstag och råd som en nybliven akvarist bör tänka på. Plockar några utvalda punkter från en gammal artikel på AdvancedAquarist så att vi har en utgångspunkt. ------------------------------------------------------------------------------- Not keeping freshwater fish first. I have had several people see my tank and want one at home. A few have gone out and bought a set-up...sold the set-up because it is too much work. I tell everyone who has never kept fish to do freshwater for 6months to a year so you get an idea of tank maintaince, ect ect. During that time READ, READ, REA…

8. Started by MotorShip,

Hej hej Har hittat en bra länk till själva tillvägagångsättet(GPA). Det jag undrar över är hur in har gått tillväga med dessa små rör som används. I mitt fall skall jag ha 16mm retur från sumpen. Utsidan är väl ok, men inne i böjar och kranar blir det ju himla trångt. Så hur har ni gjort? Har ni använt er av pensel så som de står på gpa´s manual, eller har ni ngt annat tips?

• Gilla
    • 31 svar
    • 4,2k visningar
  9. Started by Pear,

Hej! Nu efterlyser jag lite tips och råd vid nystart av ett saltkar. Har införskaffat ett snyggt 240L möbelakvarium. I burken sitter ett Juvel 1000L filter + lysramp med 2 lysrör, inget mera. Har läst en del om både osmos, skummare mm. Hade tänkt mig bygga upp litet rev med kalksten samt levande sten. Invånarna några st enkla frökenfiskar och några putsarräkor till att börja med. Är all denna tekniska utrustningen med osmos, skummare mm nödvändig? Kan jag köra med innerfiltret + ett par 1000L cirkulationspumpar? Eller måste jag ha utvändigt filter? Inga koraller i akvariet. Vad har ni för råd? Peter

10. Started by Blodapelsin,

Hej Hej, är ny här på forumet (va snäll mot mig ) Ska inom kort flytta hemifrån till min egen lägenhet, så kommer flytta ifrån vårt akvarium... Funderar nu starkt på att starta ett saltvattenskar, min dröm inom akvarievärlden har alltid varit att ha en Drakfisk (Pterois volitans). Har ingen erfarenhet av slatvatten (men har skött sötvattenskar i många år). Så undrar om det ens är något att sikta på. Har suttit och läst lite på sistone och kommit fram till att jag behöver ett 400L+ till en fullvuxen Volitans, vilket låter lite stort så har funderat lite på en dvärgdrake också (Dendrochirus brachypterus eller Dendrochirus zebra) som bara verkar behöva 120L+. De saker jag…

11. Started by HS-84,

har ett 2 meterskar på rostfri ställnig som ska göras om lite, frågan är om man kan använda vanlig mdf skiva som man målar. sen ställa ställningen på den o väga in. sedan en likadan skiva mellan ställningen och akvariet. skuulle det funka. akvariet har ula-ram so hela botten skivan e ju inte emot undelaget. behöver jag fortfarande frigolit?

• 4 svar
    • 630 visningar
  12. Hej, jag vill köpa ett begagnat saltvattenskar. Några stycken finns ju ute på nätet med fisk och allt, men jag hittar ingen information om hur man går tillväga för genomförandet av köpet - dvs flytten av karet, vattnet, levande stenar och djur samt igångstarten efter transporten Om jag nu fraktar hem saker så står jag ju med ett akvarie OCH levande djur innan jag ens hunnit starta upp det! Hur gör man egentligen vid köp av saltvattenskar som är igång? Kan man frakta karet på så sätt att det går att starta upp med fiskar i när man kommer hem??? Snälla hjälp en blivande saltvattensakvarist!

• 7 svar
    • 2,5k visningar
  13. Started by mklauser,

Hejsan! Jag är helt ny på detta området, har dock haft sötvatten i flera år, och är jäkligt sugen på att dra igång ett litet 25 liters-akvarium somjust nu funkar som yngelkar för några små Pseudotropheus Demasoni. Min tanke är att göra det så enkelt som möjligt för mig! Kommer att läsa på ordentligt då projektet är några månader iväg. (Malawisarna måste få växa upp först) Har också suttit och plöjt igenom tråd efter tråd här på forumet, så jag känner mig iallafall lite förberedd just nu, men mycket som fortfarande måste in i skallen! Jag ska inte ha någon fisk i alls (det är väl för litet för det?) utan bara ha turbosniglar, eremiter och möjligen någon räka. Sjöstjärna?…

• 23 svar
    • 2,2k visningar
  14. Started by Maglofster,

Hej Hej! Jag behöver lite hjälp med att välja akvarium och kringutrustning och hoppas att någon kan hjälpa. Har pysslat med sötvatten i typ 15 år men har sneglat på salt nu ett par år. Har läst mycket nyttigt både här och på andra forum samt köpt, läst och förstått (förhoppningsvis) en hel del böcker i ämnet. Målet är nu att sätta upp ett revkar på mellan 700-1000 liter. Gillar SPS:er, anemoner och räkor framför allt, kommer nog inte ha så mkt fisk, men några rackare blir det väl ändå. Kunde man hålla en Mandarinfisk hyffsat naturligt vore det fint. Har nu en en tid funderat på vad jag ska köpa för akvarium och för prylar runt. Skulle gärna köpa en "skräddarsydd" lösning …

• 14 svar
    • 2,9k visningar
  15. Started by joh3,

Hej. Är i planeringsfasen för en kub 50x50x50 utan sump. Som alla andra vill jag dölja så mycket av tekniken som möjligt, därför undrar jag följande: Kan jag bygga en "box" i ena hörnet av akvariet med ytavrinning? Så stor att bara en liten skummare, ev filterpåse och doppvärmare får plats där? Gör man i så fall bara ett ett litet hål i boxen för slangen från skummarens retur ut i akvariet? Skulle detta funka tror ni? Och hur stor behöver en sådan låda bli? Alternativet är ju annars en snygg intern skummare, men dom är ju inte helt enkla att hitta och heller inte helt billiga. / Joh3

• 10 svar
    • 1,9k visningar
  16. Started by Anlu,

Efter nedläggning av det gamla karet, en hel del andra projekt och sedan flytt till hus så börjar det nu dra på allvar i salt tarmen igen. Jag plannerar nu för fullt för ett ca. 350 liters akvarium med frihängande T5 belysning (altså ingen heltäckande huv). Problemet är att jag inte har så många platser i huset att placera det på. En av de potentiella platserna är i vårt vardagsrum där vi även har TV'n. Ljudet tror jag inte blir något problem däremot så funderar jag på hur det blir med belysningen. Tänker att fullt kräm på belysningen alt. blåljus på kvällen stör ev. TV tittande och andra icka akvarierellaterade aktiviteter. Har någon erfarenhet av placering i vardagsrum/…

• 18 svar
    • 2,2k visningar
  17. Started by Perlan,

Hej. Jag har ett 222 liters kar över. och funderade på om man skulle starta ett saltvattenskar. men har en hel del funderingar. har aldrig sysslat med saltvatten tidigare. Grunden är, jag har hyfsat bra akvarievana. kör just nu ett 720 kar med Vildfångad Diskus, 116 liters med vildfångade opal dvärgciklider och ett 160 liters med lite blandat. Jag har även ett Penfair Ro system. som producerar 2000 liter Ro vatten om dagen. Men nu till frågan. Om jag satsar på saltvatten i 222 karet. vad behöver jag för teknik, (pumpar, skummare osv) för att det ska fungera? Tål alla akvarium saltvatten? tänker främst på Silicon fogen. Tänker mig ialf i början. ett berg med koraller, o…

• 16 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Nille83,

Misstänkte att fosfaten stuckit iväg igen eftersom min rutor började bli gröna snabbt och har börjat få lite bruna trådalger på stenarna. I Maj när jag kollade sist låg det på 0,08 och nu 0,36. Tänkte göra ett 40% vattenbyte och dra ner lite på matningen. Är det bäst att börja så? Eller ska man köra in det tunga artilleriet direkt? Kan det även hjälpa om skummaren drar luft utifrån? Har en lång luftslang som jag tidigare kört ut genom fönstret. Kör med Osmos

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Reryd,

Hej! Jag har kollat in saltvatten ett tag och skulle egentligen vilja ha ett kar på 300l men det får vänta ett tag då vi varken har platsen eller pengarna för tillfället. Vill iaf ha ett mindre för en billig peng och såg Dennerle 60l. Har endast hittat 60l på tyska sidor. Någon som köpt i sverige? Jag har endast hittat på 30l i sverige å jag vill ha clownfisk så lite litet. Vill ha dennerle 60l marinus som är complett. Vad säger ni om aquaristic.net? Är det en bra sida om jag inte hittar en svensk?

• 3 svar
    • 800 visningar
  20. Started by Freppo,

Jag har funderingar kring att köra utan sand, men vad är fördelar respektive nackdelar med sand?

21. Started by Randomkille,

Min harley quinn räka har varit borta nu i ca 10 dagar och undrar om den kan vara död eller om den lever? Vet någon om dom kan försvinna ett tag om dom ömsar elr nåt liknande?

22. Started by Remih,

Hej! Jag håller nu på att planera ett nytt kar! Fick idag hem ett optiwhite akvarium på 98 liter och en sump på 75liter! Tanken är att det ska se ut ungefär så här! Nu till min fundering, vilken dimension på rör ska man ha? Har sett andra som ställt samma fråga tidigare och dem har fått svar med en länk där det ska finnas svar. Men jag kan inte öppna länken, så därför ställer jag frågan igen Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 7 svar
    • 657 visningar
  23. Started by Santias,

Hej Vi har lite problem med vissa av våra koraller. Det är främst en achantestrea som verkar tackla av och många polyper har dött. Började mata den regelbundet men blev en liten förbättring för att sedan börja tyna bort igen. Sen är det den som ni ser på bilden, den har varit fin men inte haft några vita toppar som att den skall växa. Vi har haft lite problem med fosfat som varit nollat men nu är det bättre då vi slutat med Nopox dock är nitrat lite högt. Korallen har väldigt snabbt börjat bli vitare och vitare uppifrån och ner. Vad kan detta bero på? Vi kör med osmosvatten samt tillsätter endast KH nu. Bifogar bild på den senaste mätningen. …

• 8 svar
    • 806 visningar
  24. Started by Ny salvatenaqvarist vän,

Hej kära saltisar Är ny här på saltvatensguiden undrar om nån som vet eller känner nån som har lagt när eller säljer hydra lampor till min reefer 250 l tack ☺️👍

• 1 svar
    • 2,2k visningar
  25. Started by asenat,

Hej Mitt akvarievatten blir väldigt smutsigt och jag måste byta vatten var fjärde dag, akvarievattnet blir grönt och jag har bara 1 fisk i det Akvariet är 54 liter. Det finns inga växter i akvariet och bara stenar, men stenar är inte levande stenar och akvariet är ett sötvattensakvarium. Har ni nåt förslag till mig om vad jag ska göra så att jag inte behöver byta vattnet hela tiden?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.