Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej på er alla salt tok Nu är jag äntligen igång ni skall få se lite bilder hur långt jag har hunnit. Det jag har är Akvarium juwel 112 med 15kg LS och Skummare V2Skim 120 Nano Skimmer TMC Koralia 1 & Koralia 2 Belysning original T8(marine glo & aqua glo) Aquaray Marine Blue Aquabeam 500 (LED) Ni får gärna kommentera det ni ser. [ATTACH]ln[/ATTACH]
-
Hej Efter 25år av söttvattensakvarium till och från med allt från Guppi till Malawi genom åren. Tänkte jag nu ge mig på saltvatten. Har scannat av internet, youtube och läst diverse böcker så känner jag mig trygg att börja lite smått. Min plan var att kör med nedan prylar. Dock tänkte jag höra vad ni på forumet tycker man skall ha för värmare, filter, kolfilter eller annat. Förslag mottages med glädje då jag är lite trött på att leta prylar på internet just nu haha.. Akvarium Red Sea reefer 170 Streampump Vortech MP10 QD Returpump Vectra M1 Lampa R…
-
-
- 58 svar
- 6,4k visningar
-
-
Har suttit å spånat hit å dit och slutar med att jag behöver hjälp.. Grubblar över ett nytt salt bygge. Hade tänkt ett kar på ca 500-600L Men tanken slog mig ang sump. att kanske göra en annan lösning med det här karet. Men man vill väll åt någon typ av ytavrinning + ett ställe att gömma tekniken. Är inte helt emot sump iom att jag använder det i mitt befintliga kar.. Men vill prova en annan lösning som man har ut alla fördelar med sump.. men slipper dom nackdelar "som rör utanför akvariet, regnskogsfuktighet i sump skåpet" osv osv.. Tanken flög mig att man kan göra en liten sump rent av i karet?, som rymmer det man vill gömma. Fast samtidigt känns onödigt med en sump …
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Är ny inom saltvatten, men har pysslat lite med akvarium hela livet. Är på gång att köpa ett saltvattensakvarium på minst 500 liter och jag är inte intresserad av att bygga bänkar osv utan vill ha ett kar som är hyfsat förberett, dvs vettig bänk, sump samt helst en armatur. Helst ska det vara sluten överdel så det inte plaskar och blir för mycket störande ljus från rampen då quinnan i huset har satt ner foten (jo, livet är hårt , haha). Tacksam för förslag. Maxlängd 200 cm men gärna ca 160 då det hade passat bättre. Har kollat på Oceanson Infinity 153 som ser snyggt ut (jag vet att alla inte är av den åsikten), bänk ingår, förberett för sump osv. Rampen får kasser…
-
- 21 svar
- 6,5k visningar
-
-
ni som kommer ihåg mig och gav mig hjälp och goda råd med mitt saltkar ska ha stort tack men efter ytterligare problem och med min mors hastiga bortgång sålde jag karet och startade upp mitt sötvatten, givetvis har det inte gått en enda dag utan saknad av saltvattnet och vill nu kolla om någon har ett litet kar 40-80 liter komplett som jag kan starta upp och ha ett par clown fiskar och turbos och eremiter i? Jag har inte så stor ekonomi då jag är sjukskriven efter en operation, tacksam för hjälp med att återuppta saltvattnet, kram
-
-
- 39 svar
- 7,4k visningar
-
-
Hej Startar upp ett 1000l saltvatten akvarium och har lite önskemål på fisk förslag. Vill ha ett stim fiskar på 10-20 individer, små fiskar gärna i neontetra storleken. Jag har letat men inte hittat något bra alternativ. Kommer att satsa mest på lägre djur så måste vara revsäkra
-
- 14 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej på er och tack för en riktig bra sida Är helt ny på detta med saltvatten, men har just börjat dra igång mitt första kar efter många år med harvande med ciklidkar, så nu var det dags för en stor dröm att uppgradera mig till salt. Efter ha köpt ett beg 400l kar och byggt om mitt gamla akvariumskåp och fixa till lite teknik och sump, samt fått i lite Ls och väntar på att det ska komma hem mer ca 15 kg till. Så står äntligen karet med vatten i tekniken som finns nu Deltec skummare apf 600, 2st tunze 6045, eheim returpump, doppvärmare och T5 ramp med 6x59w. Närmast nu är det att fylla på med Ls och grus. och bygga en svart ram runt belysningen så allt blir enhetligt. Ri…
-
hej alla saltvattens diggare jag har haft fiskar i över 20 år inom malawi & tanganyika kände jag ville prova något nytt så jag startade ett saltvattens på 500 liter med lite smått och gott alla tips är välkommena några av bilderna är på mina andra projekt
-
Hittade något brunt uppstickande i en sten, vad kan det vara. En rörmask? En livsfarlig Palythoa ? Hittar den inte i reeflex men de är ju en del att titta igenom.
-
-
- 22 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan! Mitt namn är Jimmy och som rubriken lyder så har jag planer på att starta ett saltvattensakvarium. Jag har haft sötvattensakvarium tidigare men aldrig saltvatten. Jag har läst runt en hel del på SG angående hur andra personer har gjort med sina kar vid uppstart etc. men jag skulle endå behöva tips på hur jag skall gå tillväga med mitt. Ett begagnat kar på 200L är på gång in utav en kompis som inte längre använder sitt. Ett problem med detta är att det har stått utan vatten i sig i några månader då detta har använts som "växthus" hos hans mamma . Blir detta problem med silikonet? Har läst lite här och där att det kan torka och att man behöver limma om det? Mina må…
-
- 18 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hejsan Helt ny här på forumet, men har haft akvarium från och till sen jag var barn... Nu har jag egna barn och skulle verkligen villja ta upp min hobby igen både för mig och mina barn, eftersom jag på västkusten och kom nu i kontakt med att vissa kör kalla saltvattensakvarium blev jag maniskt sugen på detta. Grejjen är att jag har ett 375l akvarium i aluminiumram, samt egentillverkad typ Back to nature, som är härligt siliconad så där har jag ett jäkla jobb först... Har läst sammanställningen Västkustakvariet av Jonas Melander, men herregud detta blir galet dyrt Kommer att behöva en ny filterpump, samt kylare skummare m.m men kommer jag behöva allt han skr…
-
- 20 svar
- 1,7k visningar
-
-
vet inte om det finns här innan men hittar inget när jag söker,endast hittat lite när jag sökt på olika problem ... tänkte här kan vi skriva vilka djur som man kan ha nytta till vad typ bara att ta citera och fylla på listan tills vi har en lång fin lista som hjälper oss nybörjare här pepparmintsräka - äter glasrosor
-
- 6 svar
- 912 visningar
-
-
Som så många andra så har även jag då konverterat från sött till salt, har haft 5-6 växtkar och ciklidkar men då vi flyttat så fanns det helt enkelt inte plats till mitt 375 längre:( men jag hade ett litet yngelkar över som jag hittade en liten fin plats till, karet är på 17L så det blir alltså ett nano, det är redan igång med levande sand och ca 2kg sten, som redan är inkörd, så mitt nästa steg antar jag är att få i lite snäckor som kan hålla rent, enda liv jag ser i burken nu är ju några Amphipods (tror jag det är iaf) Jag kommer inte att köra någon skummare till detta och belysning har jag fn 2 st 6500k ledspottar samt 2 blå led lister, mao inte en optimal belysning, m…
-
- 43 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej Jag kommer att köpa ett begagnat MAX-S 400 och tänkte ta tillfället i akt att fräscha upp det när jag har chansen. Bl.a. byte av o-ringar, men jag kan inte hitta någon specifik sats för detta akvarium. Vad brukar ni använda? Något annat jag borde tänka på i det här läget? /Jörgen
-
- 1 svar
- 450 visningar
-
-
Vi har kört med red seas reef mature startkit sedan 3 veckor tillbaka. Den är på 21 dagar och vi har följt den till punkt och pricks förutom när det gäller kh koralline då vårt kh alltid legat på runt 11. Kör med levande sand och ingången levande sten som är full av mikroorganismer. För 5-6 dagar sedan tänkte vi att algblomningen ökat markant. Grönalger som betedde sig som damm på alla rutor. Direkt man skrapat var det tillbaka igen. För ca 3 dagar sedan blev vattnet extremt grumligt och vi fick tips av att sluta med nopox och mäta nitrat och fosfat. Nitratet låg på 0 och fosfat 0.5. Vi gjorde då ett vattenbyte på 40 liter, men det är fortfarande g…
-
-
- 34 svar
- 3,1k visningar
- 1 följare
-
-
Köpt ett begagnat blenny här på sg. Lampor och grejer följde med så nu är det väl bara att köpa salt och tester. skall beställa lite grejer så om nån har tips, gärna länkar så vore jag väldigt tacksam. saltmätare tester (de man behöver) vattenreglerare är väl det jag behöver för att komma igång, plus salt och ls förstås!
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Skall jag köpa ett 375L på Hornbach lr skall jag köpa glas från mästaren och limma själv (aldrig limmat själv) och få storleken på 450L som jag vill ha. Hävert system till sump på x antal liter som jag vill ha plats för 60L bytes vatten (färdigt blandat) och fack för 60L osmos vatten så att bytena skall gå smärtfritt. Har ritning från Peter Nymans 400L sump men den är för stor men principen är där. Hur hade ni gjort? //Jonas
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Om jag vill öka pH (ligger på 7.6) men inte kalciumnivån (ligger på 420). Hur gör jag bäst då? Natriumkarbonat och bikarbonat (ligger på kH 8)? Co2 scrubber på in luft till skummare? Ligger i fejd med dinoflagellater och begynnande red turf...
-
Har länge undrat vad det är för alger jag har på min llevande sten. Den växer som träd eller som gräs och täcker stora delar av mina stenar skulle vara tacksam ifall någon kunde hjälpa. tack
-
-
- 5 svar
- 845 visningar
-
-
Tjenixen allesammans Sitter här och ser avundsjukt på att fina kar och försöker lära mig nått. Vilket inte är så lätt för det verka finnas lika många lösningar som det finns myror i en myrstack, för att inte tala om mängden av utrustning. Efter en tid (1 år) med ett sötvattens akvarium så är jag sugen på att utveckla mig inom den ädla konsten med saltvatten. Eftersom dottern har lagt beslag på det nuvarande karet och ser det som sitt så måste jag börja om från början, tråkigt eller hur . Har en fru som inte är så sugen på att möblera om efter ett akvarium i vardagsrummet så det lutar mot någon form av ett kubakvarium, vilket inte verkar vara det lättaste att hitta. Så de…
-
- 45 svar
- 3,8k visningar
-
-
Jag har sökt på forumet utan att hitta någon bra tråd som handlar om olika filtermedia och dess funktioner. Min sump ser ut så här. Fack 1: Överrinningskam och Skumfilter (Ca 25cm högt och lämnar 25 cm över filtret med endast vatten). Är det bra med ett skumfilter till här? Fack 2: Skummare Fack 3: 4st makaronpåsar och 12st biobollar. Fack 4: Returpump med UVC. Sumpen sitter där bak inne i själva akvariet. Det finns utrymme till att lägga in hel del extra filterpåsar med olika media i fack 3 och la igår kväll i en påse aktivt kol. Min fråga nu är vilka fördelar och nackdelar det finns med aktivt kol och vilka fler olika media finns det som man kan använda och vad är de br…
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej. Är det någon som vet om det går att ha bangai-kardinal(?) i samma kar som ett lekande par av pyjamas Kardinaler. Jag insåg först misstaget när jag satte den svart/vita i karantän, där den går nu. Tack.
-
Fick ju hem ett kar för ett av sen. Nu ser det ut som korallerna jag fick med börjar må bättre. Nu är ju frågan vad det kan vara för något jag fick med? Är ju nybörjare och vet knappt vart man ska börja leta efter vad det är för sort.
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Jag kör nu med sera tester. Där får man ju aldrig exakta resultat i ph utan det är ju 7,5 eller 8,0 osv... jag vill ju veta mer exakta resultat så man vet att värdena är bra.. Har ni tips på bra tester??
-
- 2 svar
- 640 visningar
-
-
Hej. Undrar som rubriken beskriver. Har fått som en oljeliknande film på ytan i mitt akvarie. Vad kan det vara? tacksam för svar. Mvh Johnny
-
-
- 9 svar
- 826 visningar
-