Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Elemi,

http://www.zoocenter.se/index.php?main_page=product_info&products_id=12&zenid=bbdd7dc44641b963eea9249990987453 är ägare av ett sånt här kar och har funderingar på att göra om det till salt. är det möjligt? hade inte tänkt att ha fiskar enbart levande sten samt något minde som inte kräver så stor yta

• 2 svar
    • 723 visningar
  2. Started by Pear,

Funderar på sump till mitt Juwel 240L. Sumpen är 45x45x45 cm, där jag kommer ha skummare samt doppvärmare mm. Nu till ytavrinningen. Tittat på 3 st overflow boxar. Har någon erfarenhet av någon eller rentav rekommendera någon av dessa: Deltec Tunze Aquaria System

• 4 svar
    • 987 visningar
  3. Started by NephruruS,

Har precis startat upp ett 250liters och äntligen har saltet blandat sig som det ska och jag har ett saltvärde på 1.023. Eftersom jag är nybörjare helt och hållet vad gäller saltvatten så tänkte jag ställa lite frågor och hoppas på att ni besvarar dom trots att man säkerligen kan läsa sig till svaren om man letar runt lite på forumet 1. Går det bra att redan nu att stoppa i lite LS? 2. Vad är levande grus? har korall grus i för tillfället vilket är (bäst/snyggast?) 3. Hur länge ska jag vänta innan jag mäter andra värden som nitrat, ph, calsium? 4. Är det nödvändigt att börja med en städpatrull? (min lokala handlare sa att det inte behövdes förens man haft fiskar i karet…

• 232 svar
    • 20,1k visningar
  4. Started by PikeDevil,

Hej alla! Efter mycket snokande på forumet så startar jag en egen tråd. Efter många år av sötvattensakvarium så tar jag steget och börjar med saltvatten. Jag har ett åttakantigt akvarium som är lite drygt 100 liter + en sump på ca 60 liter. Jag har styrt kosan mot Ö-vik och inhandlat 30 kilo inkörd levande sten med mycket roligt på och ca 40 liter begagnat vatten. Den teknik jag kör med är 2 st Maxi-jet Power head (1 st 1200 & 1 st 1000), 100 w doppvärmare, 70 w Mh (i veckan, nu kör jag med dubbla T8 ljusrör) och en vansinnigt stor Fathom skummare, ju större desto bättre tänkte jag Men frågan är den: jag har ingen pump som kopplar ihop sumpen med akvariet. Jag tänke…

• 28 svar
    • 3,6k visningar
  5. Started by Pear,

Hej! Har nu ett litet bekymmer. Har nu i efterhand kommit på att sätta dit en glasskiva på gaveln på mitt Juwel kar som ytavrinningsfack, och köra doppvärmare, uv-pump och skummare i. Har nu till min förtret redan vatten och LS + sniglar i karet. Så går det överhuvudtaget att fästa denna glasskiva (Ytavrinning) i karet nu när det är igång. Om så är fallet mottages tips och råd med glädje. Annars får jag fortsätta köra utan ytavrinning.

• 16 svar
    • 2,3k visningar
  6. Started by PärS,

Hej! Skall börja med att presentera mig själv. Startade med akvarium för mer än 30 år sedan och har hållt på med det mesta inom sötvatten. (Hade även två misslyckade försök på 80-talet med saltvatten.) Har provat på det mesta, framför allt Malawi ciklider som jag odlade under ett antal år. Efter ett besök med familjen hos en gammal akvariebekant (stigigemla) i somras beslöt jag mig för att starta upp med saltvatten igen och denna gången skulle jag försöka göra allting rätt. Jag gjorde mig av med mitt 1340 liter akvarium med tanganyikaciklider och startade upp planeringen. Mitt gamla akvarium stod i vardagsrummet bakom en matsalsgrupp, och blev på detta sättet inte den del…

7. Started by Matthews,

Antar att många är trötta på nybörjare som vill ha hjälp med uppstart... Men jag skriver ändå! Har precis kört igång ett Clownhotell. Har ägnat mig åt sötvatten tidigare, men det var ett antal år sen. Helt rudis på det här med saltvatten. Satte för drygt en vecka sen igång karet med drygt 5 kilo levande sten och väntar nu otåligt på nästa steg. I butiken sa de att jag efter ca 2 veckor kan stoppa i lite sniglar och eremiter. Stenen var inkörd och vattnet kommer fick jag från dem. Nu kommer lite frågor... Vilka vattentester behöver jag i början? Har nitrit, nitrat, salt och PH. Tänkte köra i 10-tal sniglar och 2-3 blåbenade eremiter, vänta ytterligare 2 veckor och sen köra…

8. Started by Lindita,

Hej alla glada! Jag är fru till en kille som började med ett saltvattenakvarium för 3 år sedan. Han köpte ett begagnat 600L akvarium. Jag tycker det är trevligt med ett akvarium hemma men har aldrig intresserad mig av att lära mig mer om denna hobby som min man har. Han är egentligen nybörjare fortfarande. Ibland undrar jag hur mycket han kan om det här.... Han är dålig på att läsa och det mesta har han lärt sig genom att fråga killen som sålde akvariet och genom att fråga andra på affären. Jag tycker bara att det är så DYRT. Det blir liksom aldrig klar, man ska alltid köpa något till akvariet.. alltid något som saknas... suck! Nu har vi flyttat och i samband med det tänk…

9. Started by erikerik999,

Hej, nu har jag dragit igång mitt första salt kar på 96 l. I karet finns det 13 kilo levandesten och tekniken är följande: två 24 watts t-5 lysrör ett blått och ett vitt rio nano skimmer (skummare) fluval 104 ytterfilter och några små cirkulations pumpar samt en dopp värmare. Så nu undrar jag vad ni tycker att jag ska ha i karet?

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Pear,

Har nu haft mina turbosniglar i mitt kar i 3 dagar, dom mår fint. Vattenvärdena är bra, men algblommningen har inte kommit igång på allvar ännu. Kan jag i detta skede lägga i två putsarräkor samt en pepparmintsräka? Går det bra tror ni...

• 8 svar
    • 979 visningar
  11. Started by Pettson,

Hej! Har hållit på ett antal år med sötvatten, och står nu i begrepp att konvertera ett 220liters till saltvatten. Här kommer lite nybörjarfrågor/funderingar: 1. Jag tänkte behålla befintligt bottensubstrat samt behålla befintlig filtrering, Eheim 2026+1500l/h cirk, och komlettera med skummare etc. Fördelar/Nackdelar? Bör man städa bottensubstratet? 2. Hur mycket av det gamla sötvattnet kan/bör man behålla? 3. Efter att ha tillsatt lämplig mängd salt, vad skall man mäta och vilka värden skall man eftersträva innan det 1:a kilot Levande Sten, LS, bör "planteras"? mvh Holger

• 17 svar
    • 2,1k visningar
  12. Started by Chabo,

Hallå Jag har ett fiskproblem. Köpte en blennid (Sten) för ett tag sedan. Sten betar bra på stenarna (där jag tycker att det är tomt, men han ser väll något jag inte ser) men han betar inte där det är rikligt med alger. Saken är den att han börjat magra de senaste dagarna. När han kom och några veckor därefter, ja nästan en månad, var han en riktig fetknopp. Är det någon som vet om ett bra substrat för honom? Han rör inte den fiskmat jag ger de andra firrarna (Nemo, Nemi, Evil, Devil och Spetan)

• 25 svar
    • 2,8k visningar
  13. Started by Pear,

Nu har mitt kar börjat komma igång lite smått. Vatten och cirkulation i karet 14 dagar. LS i karet 10 dagar. Vattenvärden: PH 8,3 KH 11,0 Fosfat 0,1 Nitrit 0 Salinitet 1,023 Temp 26 Saknas någon test som nu är viktig i uppstarten. Inga alger än så länge, lite lätt endast på toppen på LS. Skummar regelbundet (Endast lite mörkgrön goja) Tänkte nu idag introducera 10-15 Turbo. När är det dags för första försiktiga vattenbytet? Kommer inom kort också introducera 1 st tålig fisk. Fortsätter någon vecka att mata LS med bakteriekultur. Kör med ytterfilter laddat med endast aktivt kol samt fosfatremover, tänkte byta ut detta 1 gång i månaden, låter det rimligt.

• 2 svar
    • 630 visningar
  14. Started by Andreas84,

Hej Har precis vatt iväg och köpt en stjärnpolyp som satt fast på en liten "matta". Vilket håll ska den vara på? ena sidan är vit met prickar på och den andra lila. Mvh

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Pear,

Hur har ni som kör Juwel kar löst det med påhängskummaren. Lite problem när man vill ha skummaren på kortsidan då ljusrampen är i vägen. Hur har ni löst detta? Jag kör med skummare Deltec MCE300.

• 3 svar
    • 758 visningar
  16. Jahopp, då var man saltvattensakvarist då. Allting började med att leveransen av ett 420 Rubinkar till mina kära fengäddor (P. ornatipinnis) tog lite för lång tid. Jag blev som vanligt otålig att bara sitta och vänta och snackade med butiksinnehavaren om andra alternativ, i ögonvrån ser jag ett akvariepaket för saltvatten, och resten är historia. Nu en dryg månad senare sitter jag med ett saltvattenskar på 240 liter och det känns som jag är nykär eller nåt. Så här ser karet ut just nu. + lite Julstämning. Närbild 1 Närbild 2 En av mina testpiloter, som även syns i stenröset till höger i bilden ovan. En Clown Goby va? Övriga innevånare är bl.a. fyra eremitkräftor, en …

• 50 svar
    • 5,6k visningar
  17. Started by Jenn,

Hej! kanske en dum fråga men är verkligen helt ny på salt. Har ett fungerande clownhotell med levande sten, koraller, fisk, räkor och snäckor och jättebra värden. Har nu i helgen köpt ett rsm och tänkte bara höra om jag fyller hälften av det nya karet med nytt vatten (med samma saltvärde som i clownen) och tar allt det gamla vattnet, kan jag då stoppa i allt (Ls, fisk, koraller, räkor samt snäckor) och köra på som vanligt eller får jag en nitrit topp som har ihjäl allt? tacksam för svar! Jennifer väldigt okunnig på salt

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Pear,

Säkert någon här som byggt en ytavrinningsbox av Juwel Innerfilter (Svarta lådan). Jag tänkte använda den som ytavrinningsbox och sätte utsug i den. Vad har ni för erfarenheter? Hur har ni gjort? Tips och råd mottages!

• 13 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by Gnarkill,

Är skummare ett måste om man bara ska köra koraller i karet? eller finns det någon som kör utan skummare med fisk i karet? Om man inte har sump?

• 8 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by Gnarkill,

Fick en lite funderare idag! Kan man använda laminerat glas till att bygga akvarium med eller är det något man skall undvika? är det någon som har byggt med laminerat glas nångång? Samt visst inte är ju skummare ett måste om man bara ska köra koraller i karet?

• 1 svar
    • 840 visningar
  21. Hejsan, kommer att starta upp ett MP Scubaline 130 inom de närmaste dagarna och startar denna tråd för att få hjälp på vägen. Hoppas ni orkar ge mig era goda råd. Har ingen tidigare erfarenhet av saltvatten, endast några år av sötvatten och malawin. Tekniken ser ut enligt följande: - MP Scubaline 130 (460L) - Sump på 60L - Tunze Doc 9010 - Tunze Kit TS24 Multikontroller + 2*12000L/h - Tunze Osmolator - Eheim returpump 1000-3000L/H - Giesemann 230 Plus. 2 * 250W + 2 * 24W blåljus Jag har försökt att från början starta med saklig teknik så att jag inte genast skall behöva uppgradera. Det enda jag tycker känns i underkant är nog skummaren, åsikter? För tillfället håller jag…

• 46 svar
    • 6,1k visningar
  22. Started by findus_boy,

tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt. har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt. Har köpt *1st 450l kar med tillhörande möbel *1st Lysramp 2*54w T-5 *1st skummare *1 st cirkulationspump *1st värmare grjerna är beganade ca: 1 år allt för 6000kr är det dyrt eller billigt Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Gnarkill,

Angående levande sanden kan man stoppa i den även fast man har fiskar i akvariet? har köpt aragalive bahamas oolite och tänkte stoppa i den idag?? Moderator's upplysning: Med hänvisning till att din fråga redan blivit ställd i en annan tråd och du nu har fått svar så kan vi låsa tråden. Tänk på att du skall skriva en rubrik som beskriver innehållet i tråden./Moderator

• 3 svar
    • 649 visningar
  24. Hej! Jag har pysslat en del med sötvatten tidigare och har 4 sötvattensakvarier. Nu vill jag ha lite råd av er som har erfarenhet! Detta har jag hittils lärt mig och såhär resonerar jag, rätta mig om jag tänker fel! 0.) Jag har tänkt mig koraller, växande saker och fisk, t.ex drakfisk och clown (på grund av sambon)!? 1.) Det är dyrt att ha saltvatten. Dyr årlig driftskostnad! Alltså vill jag inte ha ett stort akvarium även om jag har råd att köpa ett 800 liters begagnat! Jag tänkte jag satsa på ca 200-400 liter. 2.) Det är klokt att köpa begagnat där allt finns, dvs möbel, sump, pumpar, levandesten och tillbehör. 3.) Det som behövs är följande: akvarium med ytavrinning t…

• 17 svar
    • 2,5k visningar
  25. Hejsan! Jag behöver hjälp! I kväll kände jag mig lite som killen i Sällskapsresan i skärgården. Ni vet han som står och försöker rycka igång sin utombordsmotor och till slut hämtas av psyket! Jag har äntligen fått hem mitt nya Percula 120 och idag var det meningen att jag skulle dra igång pumparna och skummaren. Det var inte så enkelt som jag trodde det skulle vara. Mitt problem är att det är förmycket vatten i det första facket som skummaren står i. Skummaren fungerar som den ska när jag testar den på framsidan i karet men när jag sätter ner den i skummarfacket så kommer den för djupt ner i vattnet och slutar suga luft. Jag har försökt att ändra vattennivån i kammaren me…

• 12 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.