Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Håller på att kika på lämpliga saltvattensakvarier, funderade ett tag på att konvertera ett "vanligt" akvarium typ Juvel, till ett saltvattensdito. Men det verkar bökigt tycker jag. Så det lutar åt ett saltvattensset. Har kikat på Red sea, Deltec och Aqua Medic. Tycker Deltecs lösning med pumpar och filter i ett skåp under verkar smart, dessutom kan man tydligen ha en vattentank för supplementvatten i skåpet också. Tyvärr är Deltec en hel del dyrare. Red Sea och Aqua medic systemen har grejorna i ett fack i bakkant på akvarietanken. Är det någon praktisk skillnad på de bägge lösningarna? Jag inbillar mig att det är lättare att serva utrustningen om den finns i ett skåp. …
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hur skiljer sig glas rosor jämnfört med anemoner? kan men se någon skillnad eller? har glas rosor en fot längst ner som dom kan vandra runt med på samma sätt som en anemon eller??
-
- 3 svar
- 824 visningar
-
-
Hej! Har precis köpt mitt första saltvattensakvarium. Har haft vatten i sen 18/10 och den levande stenen. 21/10 hade jag i (i mina ögon väl )tvättat korallgrus. Nu hålller jag på att kolla vattenvärdena. Köpte ett testkit från JBL med ett gäng dropptester. Enligt pappret med mätarskalan för nitrit så hade jag 0.025 men när jag knappar in de på JBl:s hemsida var det för högt. Men enligt medföljande boken så var allt under 0.2 bra. Så någon som vet vad som gäller? Karet är på 58l. Mycket tacksam för svar! Hälsningar Jennifer
-
- 5 svar
- 2,8k visningar
-
-
Funderar lite över möjligheterna att konvertera mitt 980 liters växtakvarium till saltvattensakvarium nu när jag ändå måste flytta det till vårt nya hus om några veckor. Är nog trots att jag skulle bli nybörjare på saltvatten nog mest sugen på att hålla stenkoraller om det skall bli salt. Några frågor: 1, Borde jag borra akvariet? Det känns väldigt riskabelt. Jag har sett lösningar med ytavrinningsboxar som möjliggör användandet av en sump utan borrning. 2, Vad räcker belysningen på 570 Watt till? Det skulle ju vara bra om jag kunde använda befintlig utrustning så långt som möjligt. 3, Duger Eheim 1260 (2400 l/h) som pump från sumpen? (ca 1,5m lyfthöjd) Jag har en sådan p…
-
- 69 svar
- 10,4k visningar
-
-
hallå är helt färsk på saltvatten men har just startat mitt första efter många års sötvattenslekande har kört en del diskus men va lite sugen på uppgradera mig till salt nån gång till våren då man hunnit läsa en del och lärt sig det man behöver lära sig men då en kille i våran akvarieförening (fiend här på forumet) skulle trappa ner några liter så va det svårt att hålla sig från att köpa billig sten så det vart snabba ryck med att tömma ur mitt ena kar så man fick plats me stenen hehe köpte på mig ca 27kg LS + en del koraler han inte rymde i sitt nya kar + att jag fick "sno" me mig ca 125l vatten av honom me haha nu står karet igång iaf men jag har itne hunnit köpa på mi…
-
har funderat ett tag nu och nu har jag tänkt mig att starta upp ett 245 liters kar men så e det så att jag undrar över en sak.. jag vill bygga en sump till karet och jag vill veta vad sumpen ska inehålla.. finns det någon som har en ritning på en sump så skicka gärna den till mig
-
- 2 svar
- 573 visningar
-
-
Tjena, tjena. Nu är det dags för mig att starta mitt första saltkar. Det är ett 112l med måten 80*35*40. TEKNIKEN Skummare Aqua Medic Miniflotor upp till 200Liter Luftpump Newair 200L/H Pump Maxijet 1000L/H Pump Aqua El 450L/H Doppvärmare Aqua El 100 Har köpt 5kg LS och ska köpa 10kg till när ekonomin tillåter.
-
Hej Jag förbereder just nu att starta igång ett 100l akvarium och jag hade tänkt att prioritera växter i detta. Jag har en ljusrörsarmatur med plats för två ljusrör. Jag vet dock inte vilka jag ska välja. Jag har försökt hitta lite hjälp på nätet och har väl även fått lite info om området också, men jag har ändå ett par frågor. Jag vill ju ha så bra ljus som möjligt, men hur många watt bör jag ha sammanlagt i mitt 100l kar ? jag vet inte riktigt hur armaturer mm fungerar så jag undrar även om armaturen begränsar hur många watt jag kan ha. Det står 2 x 18W på armaturen, men jag hoppas lite på att jag kan ha mera. En annan fråga... snål som man är så vill man ju gärna ock…
-
- 4 svar
- 906 visningar
-
-
Hej Råkade komma åt F5 just före jag skulle skicka meddelandet, så nu får jag börja om )= Som situationen ser ut nu: Har igång ett 450L akvarie med koraller och lägre djur och den sten som jag kan behöva vid en nystart. Under detta akvarie så går 2 st plastbackar med överlevande fiskar. Dilemmat: Jag ligger orolig över att fiskar skall dö medan dem är i karantän och förgifta andra fiskar och fler fiskar skall dö. Sov riktigt dåligt även nu i natt och vaknar och känner hur hjärtat slår så fort som jag hör något underligt ljud i lägenheten. Skummaren kan jag inte använda i stora karet som det är nu eftersom den spyr ut microbubblorna rakt ut i akvariet och får det att se …
-
- 37 svar
- 3,2k visningar
-
-
Funderar på att "bygga ihop" två 1200 L kar som i så fall kommer att dela på samma sump som är på ca 700 L. Är det som har någon erfarenhet av liknande? En annan fråga är; Skummaren kommer att placeras i sumpen , då bör det väl räcka med en skummare för 750 L ??? Eller hur fungerar det? Är det någon som har en sump med refugium som kan berätta lite om den. Fördelar och nackdelar, bra eller dåligt?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
När man skall fragga av en sinulara är det bara att klippa av en av grenarna som växer från den stora stammen då???
-
- 2 svar
- 896 visningar
-
-
Hej Har under det senaste året brottats med olika bekymmer. Det första som drabbade mig just efter jag startat igång mitt saltvattensakvarium var att den jag skulle dela min lägenhet med lämnade de planerna och flyttade till Luleå. (betydligt dyrare bo i en fin lägenhet själv än att dela allt med någon). Den andra delen var att jag blev nedsatt på halvtid och förlorade en hel del i inkomst. Men jag försökte iaf att styra upp akvariet och körde på och höll tummarna. Nu känner jag dock att mitt akvarie inte är hållbart i längden. Man kan säga att jag gapade för stort och ambitiöst. Hade jag haft obegränsat med pengar, tid och hjälp hade det kanske varit annars, men nu är in…
-
- 45 svar
- 6,7k visningar
-
-
Tjenare köpte Fluval clearmax filter media för snart två veckor sen och det har tagit bort min nitrat fosfat och min nitrit från karet helt nu men då liknar det som om jag har fått någon form av bi effekt av det och det är att jag har fått några konstiga alger som liknar ROST väldigt mycket på botten och på några stenar? Någon som vet vad detta är för alg och hur jag blir av med den och vad som kan ha fått den att komma fram??? Mvh/Tom
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Har nu kommit till punkten där sumpbesluten ska tas. Ska jag ha eller inte? Utrymmet jag har att röra mig under karet är 35x40 cm. Höjd har jag mycket av men vad jag har förstått så lär jag inte behöva över 20 cm? Har jag överhuvudtaget någon vinst med detta lilla utrymme? Jag tänkte sätta skummaren där.. Annars köper jag en påhängsskummare. Om valet nu blir sump... Är det smartast att borra i botten eller i sidan? Ska man bygga någon form av filterkammare? Känns lite småoroligt med att borra i botten och sedan ha en kammare.. Det innebär att om om någon fog skulle börja läcka där så släpper karet ut allt på golvet... Eller kan man ha ett rör som sticker upp igenom b…
-
- 5 svar
- 963 visningar
-
-
Hej alla nu är det så här att jag skulle vilja ha en bra bild eller en bra förklaring hur en 3 kamar funkar för jag ahr en sump och har köpt 3 st glas skivor som jag ska limma dit nu och undra hur jag ska limma dom för att få bästa resultat av det hela. SÅ en bild eller en beskrivning hur så vora jag tacksam. MVH Jonas74
-
- 5 svar
- 834 visningar
-
-
Har ett 180 liters juwel rio-akvarium här hemma som jag hade tanke på att göra om till mitt första saltvattensakvarium. Tekniken jag hade tänkt mig är denna: 1st Deltec MCE 600 (valde denna för att om jag senare vill ha större akvarium slipper jag köpa ny skummare) 2st Hydor koralia 2 som pumpar 2300l/t vardera 2st T5 Fauna Marine / Aqua sience blue 39w 2st T5 Fauna Marine / Aqua sience special 15000 39w Sen tänkte jag mig ca 20-25 kilo LS. Om jag har uppfattat det rätt, så använder man oftast inte inne- eller ytterfilter för rening såsom i sötvatten utan detta ska väl den levande stenen sköta tillsammans med skummare och cirkulationspumpar? Förrutom levande sten, eventu…
-
- 268 svar
- 85,6k visningar
-
-
hej alla! Claes heter jag och är ny! nu till min lilla fråga mollyhotell 80liters...exakt VAD behöver moddas för att köra det med koraller o tex clownfiskar och anemoner..har läst lite här men blir inte RIKTIGt klok på vad som ska bytas ut o så... lyset tex..räcker det med att sätta dit starkare lampa? eller ska det i en TILL armatur? vad mer är det som ska ändras? och kanske förbättras? eller är det bara att köra igång det igenteligen som det är detta mollyhotellet? och...mollyhotellet är ju "komplett"..för ca 1000:- finns det något likande..fast lite större? till rimliga pezos?
-
- 6 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Jag håller på att dels förbereda mig mentalt och dels att göra alla inköp innan jag kan dra igång mitt första kar. Sitter just nu och funderar på hur jag ska få cirkulation i vattnet. Eftersom att jag har ett JUwelkar på 450 liter så tänkte jag behålla originalpumpen som följer med och fylla den med något vettigt. Pumphuvudet som sitter i har jag för mig presterar 1000l/h. Är det dumt att behålla den? Tycker det är smådumt att slänga ut den då karet är helt nytt. Jag har förstått att det inte räcker med den cirkulationen i karet så jag behöver komplettera det hela med lite mer rörelse i vattnet. Är powerheads ett bra alternativ? Om så är fallet, hur många behöver jag…
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Håller nu på att planera mitt "nya" saltvatten. Ska ju avvekla mitt 600l ovh ersätta med ett lite mindre pg.a svalnat intresse och framför allt behon av mer plats. nåja. såhär går tankarna... Huvudkaret ska ha måtten Bredd55cmX Längd 60cmX höjd60cm 198l Sumpen kommer bli 80X35X40 cm. 112L Kommer troligen beställa karet borrat. (vad kostar detta extra?) ska då ha någon typ av standpipe liknande avrinning... skummare kommer stå i första kammaren i sumoen. sedan kommer jag fylla upp hela andra kammaren med LS och avskärma mot sista kammaren med on plexiskiva som är borrad med massor av 10mm hål 20cm från botten. Lite frågor!! hur stor genomströmning bör jag ha genom sumpen o…
-
Hej! Har tänkt att försöka få tag på ett akryl akvarium med måtten 200*120*60 (l*b*h). Men det verkar inte finnas nån som tillverkar i det matrialet i sverige, eller? Har hittat en engelsk firma som gör ( http://www.acrylicaquarium.co.uk/ ) men det blir ju lite frakt och kanske tull avgifter (Fast de är väl med i EU?, kanske får ringa tullverket).. Finns det nån som vet nån annan firma, kanske i tyskland eller nåt, alla tips mottages......... MvH Andreas
-
- 15 svar
- 5,6k visningar
-
-
Då har man varit tyst länge nog. Jag har snokat runt i detta utmärkta forum i några månader nu men har inte gjort ett enda inlägg, mest pga att man har mycket och lära och kanske inte så mycket att tillföra än. Men nu så är det dags. Har ett 375-liters ramakvarie som nu ska bli salt. Projektet är att det ska stå i ett gatt i gillestugan, där det då ska byggas en vägg så att det blir som ett väggakvarie. Tekniken blir bla följande: 112 liters sump Picobello Osmos Cirkulation 3 st Tunze Nano 6025 Aqua Medic skummare Turboflotor Multi SL Returpump Ocean Runner 3500 Ljuset blir någon ramp med 2 st 150W HQI (kommer senare) Lite frågor då. Jag slaktade min gamla bänk, som bar …
-
- 61 svar
- 10,2k visningar
-
-
Nån som vet vad detta är den satt i ett hål i ls i en vecka men har nu börjar gå runt. Denna grejen hittade jag igår ser bara ut som gele även den går runt. Mvh
-
- 1 svar
- 732 visningar
-
-
Hej Nu när jag har hållt på med salt 1,5år så tänkte jag det var dax med en uppgradering till ett större kar. Tekniken är densamma, tillkommer gör dock en eheim pump och 2st 36W t8 rör för mer ljus annars det samma som innan. Det nya karet är 340L med måtten 125x52x53 helglas. Karet på bilden är under uppfyllnaden och bakgrunden kommer inte att vara den som är nu, ska vara hel blå senare. Mer bilder kommer i veckan.
-
- 31 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej. Då var det dags för mig att skriva mina första rader här på SG, efter att ha surfat runt här en hel del. Innan sommaren köpte jag ett Deltec MicroReef-akvarium ( runt 200 liter varav ca 25 liter finns i sumpen). Pga diverse orsaker hann jag inte göra så mycket innan sommaren, men nu är jag på g. Jag började fylla på vatten den 8/9 med en AN-Osmosanläggning. Saltet jag använt är Reef Crystals. Var till Triton och köpte 26 kg LS den 15/9. Har haft lyset avstängt den första veckan. Fick med tre st T5-rör + reflektorer. Testade vattenvärdena för första gången igår ( en vecka efter köpet av LS). Temperatur= 26-27 grader. Salthalt= 1.024 ( mätt med flytande hyrometer).Test…
-
- 6 svar
- 2,2k visningar
-