Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har sneglat på saltvatten under en längre tid nu. Och skulle vilja göra något ordentligt av detta, men endå under ordnade former. PGA ekonomin och plats tillåter det tyvärr inte större kar. Men jag tror det skulle kunna funka ganska bra, då jag knappast har något intresse av fiskarna, mest av lägre djur och mjukkoraller. Har haft sötvattensakvarium ett tag innan, allt från 10L till 450L, kanske kan vara till någon nytta att ha ett hum om akvarium. Ägde även ett 50L nanokar under en kortare tid, vilket jag inte ens förstår varför jag sålde. Då till saken. Tänkte då starta upp ett 112L som jag haft till sötvatten innan. Hade tänk mig något sådanthär: 2* Aquabee …
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
Goddagens! Som nybörjare på salt ser man märkliga saker titt som tätt även i riktigt små kar har jag märkt. Finns det någon vänlig person som kan ge mig en ledtråd om vad det är för luddigt med orangea prickar som sitter på denna stenen? Stenen/korallen inköptes förra måndagen hos Marinakvariet, och jag vet inte om luddet fanns från start eller om den kommit smygande. Bildbevis följer, och tack på förhand! PS. karet har vart igång i 5-6 veckor och är ett 37liters AN.
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur gamla kan clownfiskar bli? Har fatt ett par som är 2.5 ar och den ena ser minst sagt skruttig ut. Vet inte om det kankse ar aldern. Ngn som vet detta?
-
- 1 svar
- 652 visningar
-
-
Hej.. Har funderar på att skaffa mig en Osmos, men vet varken hur det fungera.Var och hur ska det sitta, tillbehör o.s.v. Skulle ni kunna guida mig lite . Eller var kan jag hitta artiklar om detta. STOR TACK
-
- 1 svar
- 612 visningar
-
-
är de nån som kan ta ett mått på den? höjden tänkte ja mer på då.
-
- 0 svar
- 583 visningar
-
-
tjena hoppas ni inte blir för arga på mig nu. men ja kör sötvatten o har precis fått min nya burk. (980L) och ska ha sump och ytavrining. ett i varje hörn. ska jag dra ett separat rör till sumpen elle ska ja låta dom gå ihop o sen gemensamt gå ner i sumpen? /Jack
-
- 3 svar
- 920 visningar
-
-
Hej. Jag har funderingar på limma ett eget ca 100L liters kar. Jag har limmat 700 liter förr så det bör inte bli något problem. Jag har har tidigare skött malawiciklider men alltid varit sugen på salt.. rackarns att det tar så lång tid att komma till skott.. Hur som helst så tänkte jag mig måtten 110 * 33 * 30 ungefär...vet inte riktigt än, bara att längden blir 110 cm. Det ska vara ett smalt kar mellan två lister efter en vägg i en hall. Hur som hellst var jag sugen på göra detta till ett "guppyhotell" eller nano eller va man nu vill kalla det. Jag har ju möjlighet att limma innerglas osv för filter. Men jag vet ännu inte vad jag ska ha för utrustning?? Det enda jag har …
-
- 57 svar
- 5,5k visningar
-
-
Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
hej jag har ett problem med min returpump från sumpen.. röret som går från pumpen och tillbax till karet vibrera och för oväsen om dig,,,, jag kan ej lösa detta har försökt isolera men hjälper ej... tiPS TACK MVH TONY
-
- 1 svar
- 641 visningar
-
-
när jag var i skåne för 1½ månad sedan köpte jag en jättefin läderkorall, som jag enligt kent skulle ställa ljust. så den fick stå rättså högt upp, nu är det bara så att den har växt rätt så mkt så att nu är den snart uppe vid ytan, så då tänkte jag att jag flyttar ner den "ett hack" MEN den har ju vuxit fasst i den stora stenen bredvid. Hur gör jag??
-
- 10 svar
- 2k visningar
-
-
Hej gjorde ett vattenbyte idag i min burk och när jag kom hem var mina euphyllior utslagna och större än vad de brukar vara och då märkte jag att min ena cirkulationspump hade ramlat ner och låg och sprutade vatten in mot glaset istället för som jag brukar ut i akvariumet vid ytvattnet. När jag korrigerade detta blir mina euphyllior mycket mindre igen ! Någon som har några enkla regler på hur det skall vara som jag har det idag är det två maxi jet pumpar på vardera 1000l/h som rör om ytvattnet från två håll. jag vet ju att euphylliior vill ha medelcirkulation ! Någon som har något råd eller är det så att jag har för strömmt ???
-
- 16 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej har tänkt att bygga en ny sump för att få plats med lite mer teknik. Jag har i dagsläget ett juwel 350 l med en sump på cirka 100 liter. Jag har nu tänkt att bygga en till sump. Jag har följande teknik/rutiner idag Geisman MH 250 Watt Aquacare Skummare Aquacare nitratfilter Aquacare fosfatfilter Lifeguard UV filter Kylare (för sommarbruk) Tillsätter endast kalkvatten manuellt. I mitt nya skåp är min tanke att kylaren skall stå plus en sump på cirka 100-150 liter där jag skall ställa fosfat och nitratfiltret samt att få plats med några hinkar och andra tillbehör som för närvarande bara står i lägenheten har fått klagomål av sambon Den teknik jag tänkt införskaffa är…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan jag har hållt på med tropheusar i många år. men vill nu pröva på saltvatten. Jag har lusläst Daniel Knops bok. Och har lagt ett bud på ett 160-literskar med en skummare deltec MC 500, Osmos aquamedic 150 liter/dag och cirkulationspump eheim. Jag förstår att jag behöver levande sten. Karet skulle gå lös på 3500 låter det som ett bra köp?
-
- 1 svar
- 803 visningar
-
-
Har tidigare skrivit om min clownfisk som beter sig lite konstigt, äter inte och haller sig i ett hörn. Nu pa morgonen har jag sett att den har som en bubbla pa det ena ögat och det andra ögat ser ut som om det star ut och är större, Hjälp! Vad kan jag göra??? -sjuk
-
- 7 svar
- 953 visningar
-
-
Jag har ett nystartat Salt kar på 400 L.Har ännu inte köpt några djur eller koraller.Har endast haft i ca 15 kg gammal levande sten son nog var ganska död. Men för ett par veckor sen blev vattnet disigt och oklart. Vad kan det vara och hur blir man av med det ?? Jag gjorde ett ganska stort vattenbyte då blev det klarare men sen verkade det bli sämre igen. Sen körde jag nån vecka med aktivt kol (i en strumpa i en petflaska) med en 2000 l pump. Då blev det också bättre. Dock orkade inte pumpen så det blev inget större föde. Kan saltkar få infusorier som kan få i sötkar?? En kompis fick det i sötvatten och hade ett helsike att bli av med det. Jag tror det var små små djur …
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Har precis fatt ett 120 lit akvarie med tre stycken clownfiskar. Akvariet har varit igang länge men har nu alltsa flyttats till mig för ca 2 veckor sedan. De sista 3 dagarna har en av mina clownfiskar inte ätit ngt och den haller till i ett hörn av akvariet och har även grävt som ett hal där. Dom andra tva verkar ha det bra och äter och simmar runt. Hos tidigare ägaren gömde sig denna "Clownen" mest hela dagen, men nu har det alltsa gjort till sitt lilla revir i framdelen av akvariet. Kul att kunna se den mer, men lite dumt att den inte äter mer, verkar inte vara sa nyttigt. Ngn som vet vad detta kan bero pa? finns det ngt jag kan göra? Jag matar med samma mat som den tid…
-
- 0 svar
- 573 visningar
-
-
Hej, byttes vatten för första gången igår ( ca. 20L. ) blandade vatten med salt och buffer. Satte på skummare igen efter två timmar efter vatten byttes, sedan dess har det skumma över behållare hela tiden! Provade imorse stänga av skummare i 6 timmar, men det hjälpte inte! Vad gjorde jag för fel? hur länge kommer detta pågår? Jag har en skummare som sitter inne i karet.
-
- 1 svar
- 552 visningar
-
-
Eftersom jag flyttat från Örebro till Luleå startar jag här en ny tråd. Min gamla tråd finns här. Precis som tidigare kör jag i ett 180liters Juwel Rio i mörkt trä. Jag behöll alla tillbehör under flytten till Luleå förutom just glasburken. Rampen är arcadia overtank 4*39watt. Skummare/filter/osmolator får jag från min reefpack 500. Cirkulationspumparna är just nu en koralia 1 och maxijet 500l/H samt den inbygga juwelpumpen som sitter i juwelboxen i hörnet som jag sparade. Detta eftersom jag i boxen har placerat min doppvärmare väl skyddad från djuren, dessutom har jag tänkt placera in/utblås från uven här senare. Jag har beställt en nanonstreamer 4500l/h som tillsammans …
-
Hej lägger upp några bilder på mitt juwel hörnakvarium. Har varit igång i 6 år nu och från början var det tänk som enbart ett fiskakvarium. Jag har dock köpt en mh och provat lite olika koraller utan någon direkt större framgång. Vissa trivs jättebra och visa har dött men så kanske det är för de flesta glada amatörer. Jag har borrat ett hål i akvariumet och har en sump på cirka 100 liter det tycker jag fungerade jättebra för då kunde jag uttnyttja djupet på akvariumet och bygga upp en revpelare runt röret. Teknisk utrustning Lifeguard UV filter Aquacare nitrat filter Aquacare skummare Aquacare fosfatfilter Jag tillsätter endast kalkvatten när vattnet dunstar. Har två inv…
-
- 9 svar
- 2,6k visningar
-
-
Jäep, då är drömmen snart fullbordad. Nu ska jag också, äntligen ta steget in i saltvattensvärlden. Vem är jag? Heter Fredrik och är (som också står här till vänster) 19 snart 20 år, bor i storvreta en bit norr om uppsala, men flyttar ut och in i en trea tillsammans med en polare den andra maj. Kom i kontakt med saltvatten i och med att jag spanade efter info om tuffingen cuttlefish sepia, och halkade in här på guiden. cuttlefish Har som de flesta andra här också haft ett sötvattenskar innan med lite näbbciklider osv, men har alltid varit sugen på salt men trott att det var för svårt. Vart ivarjefall helt fast för tryckarna i början, men insåg sen rätt tidigt att jag …
-
- 213 svar
- 20,2k visningar
-
-
är helat ny i "branchen" och har fatt ett akvarium med fiskar och tillbehör. Har även hittat en salt / density mätare bland sakerna. Det är ju jättebra, om man visste vilka värden det ska vara, vill säga. Jag har 1.024 density och 32 i saltvärdet. Är det vad det ska vara och om inte, hur ändrar man pa detta? Har 3 "nemos" i akvariet plus eremitkrafta, snigel, och havstulpaner. akvariet ar ca 120 liter.
-
- 1 svar
- 698 visningar
-
-
Åker till K-stad i morgon och tänkte att jag skulle handla lite till karet, har för mig att jag läst här på forumet att det ska finnas en saltaffär där men kunde inte hitta någon bland länkarna, Nån som vet??
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Dags att gå uppåt i akvarie världen. Nu när man jobbar å bor ensam igen så blir det lite små tråkigt med ett nano. Därför gjorde jag ett impulse köp igår. Blev ett 220l möbelakvarium som skall pryda lägenheten. Är bara 2 lysrör än så länge. men ska dona lite. Hur många ska man ha max? funderarde lite på att ha 4-6st. Är dock intresserad av en halogen lampa... Bild på karet kommer senare ikväll. //Fredrik
-
- 80 svar
- 7,8k visningar
-
-
nu till helgen skall jag starta mitt första saltvatten. har en liten fråga angående stenen kan man lägga i mer levandesten i efterhand om man inte blir nöjd med resultatet
-
- 4 svar
- 675 visningar
-