Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej gott folk! Har haft sötvatten i många år nu men alltid sneglat lite på saltvatten. Tänkte därför göra en mjukstart och därmed använda mitt 54 liters kar till detta. Jag tänkte köra ett low-tech och därmed bara ha enklare koraller och få invånare. Det jag har i teknikväg just nu är - Doppvärmare - Aquaclear 50 Hang On Filter - 2st streamers à 750l/h Så behöver lite tips om annan teknik som behövs. Vill ha det så billigt som möjligt. Har inga problem med större/oftare vattenbyten istället. * Bra och prisvärd belysning. Vad rekommenderar ni för någon? Har i dagsläget ett Chihiros A601 men det går …
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Har stora planer men fortfarande i planering stadiet samt läser korallrevsakvaristik för nybörjare samt alla möjliga forum och grupper. Men har redan fastnat för ett Red Sea reefer i vitt. Men som sagt så finns det ju en djungel utav allt så skulle behöva lite tips och råd. Tanken: Red sea Reefer 250L Sand: Cirkulation: vortec? maxspect gyre? Ljus: Zetlight ZT6600 Sumpen: Sump: som följer med red sea reefer Returpump: Märke, storlek, hur många L/H? Filter: Skummare: Vad skulle ni kunna tipsa om ? Refugium: finns det plats i sumpen som följer med i ett red sea reefer? UVC: Deltec UV-C 39w Värme: några doppv…
-
-
- 23 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej svejs, Efter massor av tankar kring en uppstart av saltvatten har jag bestämt mig för att starta ett mindre akvarium än det som jag har för tillfället. Eftersom jag måste tänka på plånboken så känner jag att det är mer ekonomiskt att sälja mitt akvarium på 240 l (som dels måste uppgraderas med T5 belysning och en starkare skummare) till förmån för ett nytt Rio 180 som har Highlite belysningen samt komplettera det med följande utrustning: Skummare: Tunze 9002/Aquarium systems 400 Cirk.pump: Tunze Turbelle Nanostream 6025, 2500 l/timme Automatisk vattenpåfyllning Osmos från AquaMedic Juwelboxen får fungera som ytavrinning (det har ju fungerat för så många andra här) Sta…
-
- 0 svar
- 642 visningar
-
-
Hej, Nu har jag beställt mitt nya akvarium, det blev en 200x60x60 med "modern" möbel från Diamantaquarien. Dvs jag har gott om tid på mig planera tekniken. Jag har inte bestämt mig om LPS, SPS etc utan det blir nog en blandning och en hel del fisk. Tänkte försöka scapea något annat än stenröse. Det här är vad jag har googlat fram som känns vettigt, har jag tänkt fel någonstans eller finns det bättre alternativ? Jag är lite lat så föredrar automatiska alternativ och sådant som bidrar till bättre vattenkvalitet utan för mycket manuellt arbete. Tanken: Sand: ATI Fiji White Sand - Snyggt vit och lite tyngre så flyger mindre. 18 kilo eller hur mycket behövs? Cirkulation:…
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej allihopa! Som nyregistrerad och nybörjare inom saltvatten har jag några frågor. 1. Vad jag har läst mig till, så är skummaren det absolut viktigaste, så vill jag spara pengar ska jag välja något annat att spara in på? 2. Kan någon beskriva (grundligt) installationen och driften av ett system UTAN sumpakvarium? Samt om jag bör ha helglasakvarium, eller aluram funkar helt okej med silikonering av aluminiumet vid vattenkontaktsytor? 3. Och att bara köra LS, turbos, korall, räkor, etc, är bra som start akvarium? (Vill inte starta upp med fiskar första halvåret, då jag vill bevisa för mig själv att jag kan sköta ett saltvattensakvarium., synd om de små liven om något går f…
-
Hej.. Efter att ha kört sötvatten i snart 10 år så kände jag att det var dags med lite nya utmaningar. Det började med att jag hade ett gammalt repigt 100-liters och en passande bänk som jag tyckte skulle bli en bra start. Började med att beställa ett akvarium som passade bänken perfekt, 75(L)x40(D)x50(H) och en massa teknik, skummare, UV-C filter, reaktor för rowaphos eller pellets, osmolator och en returpump. Tog inte lång tid innan jag insåg att bänken som jag hade aldrig skulle kunna rymma en sump+20-litesdunk med RO-vatten och allt annat. Började bygga en bänk som skulle rymma allt, den blev 75(L)x55(H)x50(D) och då kändes det lite snopet att inte ha ett akvarium …
-
- 0 svar
- 440 visningar
-
-
Ska lagra levande min levande sten emellan 1mån till 6 mån! temraturen e den viktig? samt belysning?! narturligtvis så kommer ja ha cirkulation!
-
- 10 svar
- 940 visningar
-
-
Under sommaren hade jag värmeproblem i karet som kanske ingen missat, installerade en datorfläkt i täckskivan och utgångshål och fick en bra temp + avdunstning. Hur gör ni på vintern? Har ni igång fläkt och doppvärmare?
-
- 2 svar
- 566 visningar
-
-
Har funderat lite på temperaturen i karet. Just nu ligger den på 25,5 ca. Jag har aldrig kollat upp vad de olika korallerna och fiskarna vill ha för temperatur, utan jag har tänkt att runt 25 är väl lagom. När jag kollade upp Kenyaträd och Zoanthus så såg jag att de har sitt ursprung i Indonesien. Sen kollade jag upp vatten temperaturen i Indonesien, och vad jag läst ligger den på 28-30 grader året om. Borde jag höja temperaturen? Vad blir det för effekter av att man har för varmt/kallt i karet? Skulle också vara intressant att höra vad alla andra har för temperatur [emoji4] / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 11 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hur gör ni på Sommaren? Har inte igång någon värmare nu, men ändå är vattnet 27 grader.
-
-
- 4 svar
- 685 visningar
-
-
Vilken temperatur ligger de flesta här på guiden med i sina kar?
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Vi är nya här i forumet och vi är färska saltvattensägare. Akvariet är ett Aqua Medic 125 som nu har varit igång i 3 dagar. Än så länge är det bara saltvatten, 53 kg levande sten samt 50 kg otvättad korallsand i det. Vi har självklart läst massor här på forumet... väldigt informativt och god stämning här Min fråga gäller temperaturen... Vi har en doppvärmare men den är aldrig på men pumparna och belysningen gör vattnet 28 grader, något lägre på morgonen. 28 är ju högt men spelar det någon roll? om ja, skall vi lämna locken öppna eller vad? Ps. Våra vattenvärden är: Salthalt: 1.022 PH: 8,0 KH: 11 Mg: 1320…
-
- 1 svar
- 592 visningar
-
-
Hejsan Har precis varit och hämtat färdig blandadt saltvatten och köpte även med mig levande sten. Jag antar att vattnet måste komma upp i rätt temperatur innan jag lägger i levande stenen? MVH
-
- 1 svar
- 865 visningar
-
-
Måste vattnet ha någon speciell temperatur när man ska ha i LS? Kan de vara rumstemperatur? Mvh Mikael
-
- 1 svar
- 624 visningar
-
-
Hej jag är mycket intreserad av att köpa ett akvarium från Tenecor. Speciellt deras cylinderformade akvarium. Är det någon som vet vart man kan få tag på ett sådant? Och ungefär vad det kostar. Tack på förhand...
-
Ok, två riktiga nybörjarfrågor: 1. Vilken typ av termometer använder ni till karet och när ni blandar salt inför vattenbyte? Vanlig akvarietermometer, elektronisk från Clas Ohlsson eller något annat? 2. Många tycks ha koraller rätt högt upp i karet. Om ni gör ett större vattenbyte, hur gör man med korallerna? Flyttar ner dom eller tål de att vara i luften en stund?
-
- 1 svar
- 351 visningar
-
-
har en sån där termometer med blykulor eller vad det nu är i botten på den! nu föll den i botten på karet ochalla dom for ut! finns det nån risk att allt dör nu eller! vad gör jag???
-
- 8 svar
- 933 visningar
-
-
-
Som nybörjare är det här ett litet gissel ! Många av er har ju nästan blivit proffs rena marinbiologer ,så man hänger inte med riktigt , Ena säger så å den andra si Ja kan förstå att den ena har sitt märke och en annan helt annan , så för en annan blir det här svårt ? Man vet tillslut inte vad man skall satsa på ! Blir ju tokmycket pengar om man nu skall satsa på allt , Vad är viktigaste förutom saltmätare kan man väll tro?
-
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Gjorde ett test med triton men vad förutom höga PO4 bör jag tänka på? Har till en början enbart tänkt en fisk tank med ev anemon till clownerna triton.pdf
-
- 1 svar
- 617 visningar
-
-
la i min LS igår. -är det egentligen ngn idé att ta tester på vattnet nu närmsta tiden.... om jag bara lämnar det i 6 veckor, och sen börjar testa- är inte det bättre? testa när värderna kan vara bra... eller är det viktigt att se att värderna inte är bra också?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har länge funderat på att skaffa ett saltvattenakvarium, men har inte blivit av. Har idag ett Juwel RIO 300, med Malawi men skulle gärna vilja testa även ett saltvatten, haft sötvatten i över 10 år. Tanken är att testa med ett akvarium som inte är för stort. Jag är medveten om att det kan bli lite svårare, men det är bara ett test för att se om det är något för mig. Vill därför inte lägga ut massa pengar om det visar sig att det inte är något för mig. Dessutom har jag heller inte plats för ett stort möbelkar (eller rättare sagt, hårda restriktioner från sambon.. :)). Jag har läst om, och har ett par böcker hemma som jag kommer utgå igen.. Men frågan är vilke…
-
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
- 1 följare
-
-
Jisses så mycket tester man kan göra på sitt vatten! Har fattat att Hanna checker är det man ska ha men dom kostar ju en slant. Så min fråga är vilka ska man satsa på i första hand och vilka kan man nöja sig med enklare testutrustning. Jag tänker att vissa tester är svårare att få till tillförlitligare resultat medans andra är lätt. Jag är intresserad av att hålla koraller i akvariet samt fiskar.
-
-
- 6 svar
- 880 visningar
-
-
-