Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by marcuspajp,

Hej Jag har rätt länge haft planer på att göra ett 540 FOWLR med en tryckare i. Jag har handlat en del utrustning för det bla. 1st Grotech HEA-150 2st tunze stream 6060 1st tunze osmolator nånting 1st 25W UV-C och en massa PVC och så, sen hade jag en 250W bresslein MH sen innan. Men allt eftersom jag tittar på bilder och blir facinerad av alla lägre djur så undrar jag om jag inte skulle starta ett rev istället. Droppen kom när jag köpte min planerade sump. Ett 112l helglas med svart silikon. Jag fick en vision av hur snyggt det skulle bli som rev direkt. Det är precis den storleken på revkar som jag har fallit för när jag har tittat på bilder. Mitt gamla lite repiga 540…

• 10 svar
    • 1,9k visningar
  2. Started by magni,

Hej, igår var jag och hämtade mitt första saltkar. Ett begagnat i väldigt fint skick och med någotsånär komplett utrustning. Killen jag köpte det av sa att han aldrig fått det att fungera som ett saltkar och hade därför haft malawiciklider däri istället. Imorse när jag gick igenom vad det var för prylar som hade följt med akvariet så hittar jag en tub silikon i en påse. Men vad är det för silikon? Jo, våtrumssilikon! På avrinningsröret ner till sumpen har han satt dit bland annat lavasten med våtrumssilikon för att dölja röret. Min plan är förstås att ta bort så mycket jag bara kan av silikonet. Men är det någon här som kan säga hur giftigt det är efter att ha varit förs…

3. Started by Dida,

hej igen!!! Är det nån som kan tala om vart jag kan köpa en vattenkran till mitt 32 mm rör? Den ska sitta på röret som kommer ner i sumpen. Mvh Dida

• 10 svar
    • 1,9k visningar
  4. Hej på er allihopp jag heter Mathias och bor i södertälje har små postat och läst väldigt mycket här det senaste året. och jag har bott i en liten etta och inte direkt haft någon plats för att starta min egen tank, dock nu nästa vecka bör jag har alla mina saker över till min nya större lägenhet. och jag kände det va dags att börja planera lite inför att uppfylla min lilla dröm, och jag hoppas att jag kan få lite svar/tips genom att starta denna tråd efter lite mätande och tittande hur mkt plats jag har ville jag kunna köra så stort som möjligt , och jag har tittat lite på 150x60x60 som är hyfsat stort och endå inom gränser för min plats. detta med att köra sump eller int…

• 19 svar
    • 2,5k visningar
  5. Started by keckepro,

Hej! Börjar bli allt mer och mer nyfiken på saltvattensakvaristik. Tänkte i dag åka iväg till någon butik och titta lite. Mig veterligen så finns det ingen här i Helsingborg som sysslar med detta. Var finns närmaste butik? Tips? Mvh: Fredrik

• 10 svar
    • 2,1k visningar
  6. Hej hej, Efter ett par månaders fundering och trixande (funderat på att nano i ett guppy-hotel, eventuellt göra om mitt 360L sötvattenkar) blev jag erbjuden ett beggat kar. Nu var det väl så att jag reagerade inte riktigt över hur mycket alger det faktiskt var, och då pratar vi inte av den finare sorten, men nu när väl stenen är på plats och "dammet har lagt sig" ser det.. ja.. ganska mycket ut. Lite info om karet: Teknik: 180 Liters kar 20-25kg sten (vet inte hur mycket som är "levande" längre) 3 cirkulationspumpar på runt 2000 l/timmen (skall styra upp den biten, ganska gamla pumpar som följde med) 150W MH Levande: 4-5 turbosniglar (och en del småsmå sniglar) 1 eldräka…

7. Started by falket,

hej allihopa igen! här kommer en pdf om vattnet där jag bor.inte ser det så jäkligt ut om man nu vill köra utan osmos? visst det är en medel rapport under ett år,men lite klokare kanske man blir? http://www.stockholmvatten.se/indexie.htm klicka på norsborgs vattenverk jag envisas med att inte köra osmos när ja nu ska till med mitt nya kar,tills någon övertygar mig. hur länge har osmos funnits? e det förhållandevis nytt påfund i karen? jobbade på korallrevet i södertälje när ja va knodd och kan inte minnas att vi hade osmos. däremot klassisk gummi slang från kranen i källaren och en ventil som vi toppade med nere på lagret.:-) nikke

8. Started by mr cheezy,

Lite bakgrund har hålt på med sötvatten till och från sen barns ben.. men alltid varit sugen på saltvatten.. har stort intresse av att dyka och hajar.. har just nu ett 320 kiters saltkar som jag har eftet igrån snart 1 år. detta har jag haft för att lära mig lite om salt.. har just nu en muräna och en blå tryckare där i, dessa ska säljas pga att detta kar ska bli sump till mitt 1440 liters.. har även ett nano på 54 liter med lite koraller i.. Målet med detta kar är att få ett snyggt saltvattens kar med haj och rocka i.. även lite korraller och annan fisk.. Akvariets mått är 2 x 1,2 x 0,6 m stort 1440 liter.. Borrat i de båda bakre hörnen i botten. kommer ha durso men…

9. Started by JohanM,

Hej saltvattensfolk! Jag är i behov av att kyla ett terrarium. Eftersom ni som håller på med saltvattensakvarium har bra koll på kylning tänkte jag att det kan vara en bra idé att höra sig för här... Terrariumet har en sk. dubbelbotten med ca. 7-10 cm vatten i botten, totalt rör det sig om kanske 20-30 liter. Jag tänkte utnyttja vattnet för att kyla ner hela terrariumet. Vilken kylare skulle kunna lösa mitt problem? Jag vill helst inte lägga allt för många tusenlappar, men eftersom det är såpass lite vatten kanske det finns billigare varianter? Jag vet inte riktigt hur det funkar, men jag antar att man kopplar in kylaren med slangar som går ner i vattnet och cirkulerar d…

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  10. Started by Marko,

Hej alla, Jag skall här nedan försöka sammanställa mina förvirrade tankar till något som förhoppningsvis liknar en vision om mitt kommande akvarium, med tillhörande frågetecken som behöver rätas ut innan projektet påbörjas. Jag hoppas att ni orkar ta er tid att läsa detta, kommentera och ge mig tips och feedback. Mitt blivande akvarium skall bli ett rev-akvarium. Är själv dykare sedan flera år och har "tänkt" på saltvattens kar i flera år, men har blivit avrådd av folk i min omgivning med hänvisning till att det är komplicerat och dyrt. Att det är dyrt har jag insett (och accepterat). Dock så blir jag avskräckt när det säljs paket för 50.000+ SEK i olika akvariebu…

• 16 svar
    • 2,6k visningar
  11. Started by Marko,

Hej alla, Var en sväng på Akvarielagret för att kika på kar. Nästa vecka skall dom tydligen få in nya paket-lösningar från Red Sea, på beskrivningen lät det som denna: http://www.redseafish.com/max.asp Vad tror ni om den? Jag planerar för att starta ett helt nytt kar, och hade tänk att ha en lösning med sump under, men alla praktiska problem med att hitta/bygga en bra bänk, rör-dragning, välja ljusarmatur etc. kombinerat med ett kroniskt fall av tumme-mitt-i-handen gör att jag börjar vackla i min tro om att jag ska lyckas med det öht. Nu är ju detta paket mindre än hälften i volym av vad jag egentligen vill ha, men min bekväma sida säger att ett paket skulle vara en enk…

• 12 svar
    • 2k visningar
  12. Started by nmelander,

Hej jag är mycket intreserad av att köpa ett akvarium från Tenecor. Speciellt deras cylinderformade akvarium. Är det någon som vet vart man kan få tag på ett sådant? Och ungefär vad det kostar. Tack på förhand...

13. Started by falket,

hej allihopa! jag har just köpt ett hörnakvarium på 275L hämtas fredag den 13 (till råga på allt)som jag funderar på att göra till ett saltvattens akvarium med clownfiskar och räkor n stuff.jag har också tänkt mig att dra i gång det med sunt förnuft samt något påläst (saltvattensakvariet). jag har inte tänkt mig dyra mega turbo pumpar och skummare i ren diamant med guld kant och lysrör från tibet ..utan ett mer kanske ihop plock bra fungerande/mänskligt lagom dyrt saltkar som helt enkelt funkar.lagom e bäst eller nåt..(vill inte ha hela lyan överfull med "hi-tech units") följ gärna med på resan och kom med tips. steg ett för mig ?:..in med burken...får med ett beggat ytt…

14. Started by Dida,

Hej Är det någon som kan tala om för mig hur jag ska göra en nivåvakt till akváriet som bryter strömmen till returpumpen från sumpen vid tex stopp i över rinnings box etc? Hade köpt en microbrytare på classe men den var alldeles för trög, en pingisboll orkade inte trycka in brytaren vid test. Mvh tomas

• 19 svar
    • 4,3k visningar
  15. Started by Christer Kempe,

Hej Jag har också problem med sörplande ljud. Har ett 400 L som jag nu provat sumpen som jag byggt. Hade tänkt ha en Aqua bee 2000 L men har även provat med Eheim 1200 men det sörplar. Jag har överrinning i hörnet men bara ett 25 mm rör med 2 90 böjar i överrinnings boxen. Jag har ju i princip byggt en durso utan luftslang (se bild). Kan det räcka att sätta dit en luftslang ? Eller är 25 mm för litet ?

• 3 svar
    • 957 visningar
  16. Started by Tigger,

Är det någon som har ett kar med botten av rostfritt stål? Eller är det något som har ett säkert tips om hur jag ska behandla botten? Jag har kommit över ett "fint" kar som blev över på jobbet. När jag väl släpat hem det, stod det i garaget ett tag tills jag fick boken "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop. Efter att ha läst boken ett par gånger bestämde jag mig för att saltvatten var kul. Jag bytte siliconen längs kanterna (för det behövdes), och eg först nu tänkt på att det kanske krävs någon behandling av botten eftersom den är av rostfritt stål. Jag frågade runt i affären där jag köppt lite utr till projektet, men de visste ej. Så då sökte jag mig hit.

17. Started by Malta,

Hejsan! Jag skapade en tråd för någon månad sedan, där jag velade fram och tillbaka på en massa saker. Bland annat volymen på karet. Men nu har jag bestämt mig och akvariumet blir klart (förhoppningsvis) denna vecka eller i början av nästa. Alla synpunkter välkomna! Allmän utrustning blir (Mycket stort tack till Stig): (70x40x40cm) = 112 liter Salt - Saltmätare Termostat 100W AS New-Jet 1200 AM Midiflotor 2xT5-armatur som ger totalt 4x24W Levandesten med eventuellt ytfyllnad av kalksten Sand, kalkbaserad Fosfatmedel Luftpump - någon som har ett förslag på ett lämpligt luftflöde om skummaren kräver 200-300 l/h och returen från ytavrinningen flödar genom ett 16mm VP-rör? So…

• 187 svar
    • 22,6k visningar
  18. Started by Svetter,

Vad kostar det att starta upp ett saltvattensakvarie på ca 450 med tillbehör & djur? Visst man kan lägga ut hur mycket som helst. Men hur mycket bör man räkna med att lägga ut om man vill ha ett hyfsat saltkar?

• 17 svar
    • 1,9k visningar
  19. Started by NiXoN,

Hej lite intro om mig. Jag har hållit på med sötvattenskar i många år, senaste åren så har det blivit mestadels sk. hightech växtakvarium. Jag har funderat på att skaffa en saltburk rätt länge men jag har inte haft nåt bra läge för att skaffa ett, mestadels pga ljudnivån. Jag har tänkt börja på lite mindre skala med att konvertera mitt gamla växtkar. Det är dock ingen vidare brådska med projektet, utan jag drar igång allt då jag känner att jag har dom nödvändiga kunskaperna och utrustningen. Prylar som jag har sen förr. Akvarium: 55x55x55 Kub ca;166liter Belysning: Giesemann Nova2 150w Mh Lampa: Coralvue 10K rätt ny lampa Pumpar: 2st Eheim 600l/h Det finns även lite annat…

• 116 svar
    • 12,8k visningar
  20. Started by Dave,

Uppgraderat från ett 80 liters molly till ett 140 liters Aquamedic Chromis! I paketet ingår kar o möbel, en cirkpump på 1000 l/h, en biofloater skummare med tillhörande oceanrunner 2000. Sen lade jag till mina gamla grejor som ytterligare en cirkpump på 1500 l/h, en 100watts eheimvärmare och en 9watts Aquamedic UVC med en tunze minipump. Har ungefär 15kg sten i och har nu ett antal koraller. Så det e precis i sin barndom men kommer om ett år eller två har en mängd koraller av olika storlek. Har en hel del fisk, har ingen sand så jag suger ur detrius en gång i veckan vid vattenbyte. Har ett stim på 5 chromis som alltis syns och är det största blickfånget i karet. Lite bi…

21. Hej Jag har ett 485 liters borrat hörnakvarium men en sump. Jag har ett 32 mm rakt rör från akvariet ner i sumpen, jag har lagt i biobollar i röret och i koppen för ytavrinningen, har även köpt specialslangen och satt direkt under akvariet i till sumpen, har provat allt jag kan komma på men det låter , som ett typ vattenfall, sörpel, dropp osv osv. Blir galen på ljudet, har akvariet i vardagsrummet, och måste t.o.m höja ljudet på tv´n för att över rösta. Snälla hjälp mig att få bort oljudet, är det nån som har bra ide´ ?? // skiter snart i att ha sump //Dida

• 32 svar
    • 3,6k visningar
  22. Started by andreassofus,

hej! Jag är helt ny på detta med saltvatten och behöver nu massa hjälp jag har läst lite i trådarna här och varit inne i ett par affärer som har saltvattenkar och har blivit otroligt sugen på o skaffa mig ett eget. jag har bara sötvatten nu. 400l malawi och 160l fisksoppa. och nu till mina frågor. blir det lagom att börja med ett ca 200l kar? Vad bör/ska jag köpa för teknik? Vad ska jag ha för sten och koraller anemoner när jag är nybörjare? måste man ha ett sumpakvarium? och bör jag ha det när jag är en okunnig nybörjare? vad får man räkna med för pris ca inklusive allt utom själva karet , ,såsom sten koraller anemoner?? det blev väldigt många frågor men jag hoppas att …

• 153 svar
    • 20,5k visningar
  23. Started by H8RED,

Hej på er alla. Nu börjar jag så smått med min lite större kub och skulle vara tacksam för lite synpunkter som hjälp i planeringen. Akvarium och bänk är inhandlat och nu behöver jag hjälp med att bestämma mig för vilken teknik jag ska ha. Tanken har måtten 55 x 55 x 55 cm dvs ca 166 liter och kommer att fyllas med ca 20% av tankens volym i kg levande sten samt en sandbädd med ett djup av ca 12 cm. I korallväg kommer jag att ha de mjukkoraller, stjärnpolyper och skivanemoner som idag finns i mitt nano samt att jag vill stoppa i någon Lps och ev någon Sps. Karet kommer att befolkas av div rengörare så som sniglar, orm+sjöstjärnor mm plus att mina putsarräkor kommer att få s…

• 4 svar
    • 956 visningar
  24. Started by PACE 1,

Hallå allihopa på SG! Jag tänkte att jag skulle visa upp mitt kar och se vad ni tycker. Karet är ett "Percula 120" 450 liters. Min teknik består av följande: *AM Aquasunlight NG 2x250w mh ink 4x54w t5 actinic blue *Deltec pf 600 kalkreaktor *Deltec nf 511 nitratreaktor *Deltec fr 509 fosfatfilter *Deltec 1000 nivåvakt *Uvc 20w *Aquatic nature 120 osmos *2 st Tunze 6060 6000 l/t *3 st Aqua bee 2000 l/t original till karet som sitter i bakfacken *AM turbo 1000 skummare original till karet *Aquatronica controller unit *Aquatronica marine density elektrod med interface *Aquatronica temperature elektrod *Aquatronica redox elektrod med interface som jag styr min nitratreaktor v…

• 24 svar
    • 2,7k visningar
  25. Started by Chabo,

Hej Hej Här är som sagt ytterligare en nybörjare på saltvatten. Har funderat på saltvattenskar ett bra tag nu men måste erkänna att jag har lite svårt att hänga med i svängarna vad gäller all denna teknik. Böcker säger olika och samma sak här så jag är lite rådvill. Tanken är att jag ska göra om mitt 220 l sötvattenskar till salt. Har funderat på en Deltec MC500 vad gäller skummare 0ch Aqua Medic Ocean runner 3500 eller aquarium system New-jet 3000 vad gäller pumpar. Är det någon som kan råda i dessa val? Skummaren är jag tämligen säker på då jag ska skaffa ett juvelkar vid ett senare tillfälle och dett är (vad jag vet) den enda skummaren som man kan gömma inne i karet p…

• 7 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.