Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Jag har: *Bra saltvärde. *Bra Temp 26 grader *Ph 8,3 *Två stora cirkulations pumpar *En pump med filter Akvariet har stått i 4 veckor och gått nu... skall jag: *Lägga i levande sten? Hur mkt? *Nått mer jag bör tänka på? Tacksam för all hjälp! Är eld och lågor och ivrig på att se livet börja i mitt kar!
-
- 87 svar
- 8,9k visningar
-
-
Då hade man köpt dom 3 första fiskarna då..men nu är gramman borta..den hittade sina små gömställen med en gång..2 för och vara exakt..men nu syns den inte ens vid matning:smiley3: ...antigen har den väl fastnat o dött...plockar inte ur saker nej..eller så ligger den bakom karet på golvet..vilken underbar hobby hahah må väl...simma lugnare...
-
- 0 svar
- 596 visningar
-
-
har börjat få en sju h-vetes massa små vita saker som glider omkring på rutorna dom är mindre än 1 mm och svårt att se men det ser ut som en svans vad kan det vara? enda djuren jag har är 1 blåeremit, 1 röderemit, 2 turbos, 1 salaris! hade bara blå eremiten med från det gammla akvariet dom andra köpte jag i veckan kan jag ha fått med något därifrån som jag måste få bort? peter
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
bild 1 är från akvariet jag köpt utrustning från och vet att detta är en glasros som är mitt i bilden. på bild 2 så är det samma sten fast i mitt akvarium men var är glasrosen den är bara borta????????? den var aldrig ens med när jag startade upp det nya akvariet, flyttar dom sig?? fråga två det som är runt glasrosen vad är det? är det glasrosor som inte är färdig utvecklade? peter
-
- 3 svar
- 2,5k visningar
-
-
tänkte göra en dsb i sumpen . ska jag ha den grova* reef substrate grain 1,0-3,5mm* eller den finkorniga*Reef Sand grain 0,5-1,7mm* ??? jag hade tänkt mig en 15cm djup bädd,räcker det? http://www.shop-meeresaquaristik.de/index.php?language=de&cat=c178_rocks--sand--coral-gravel.html
-
Tänkte lägga in lite foto på hur det såg ut när jag rev det gamla akvariet o sen när det nya är igång ! just nu stär bara karet på bänken men all teknik och MH ska byggas in så fort jag får tid till de ,
-
- 42 svar
- 4,3k visningar
-
-
Jag hade från början tänkt att byta mitt sötvattens akvarium tiill något större och då satsa på ett ciklid akvarium. Jag har läst massor här på saltvattensguiden vilket har gett mig massor av insperation samt att jag alltid tyckt att det är vackrare med ett revakvarium då det ger en större helhet med koraller mm. Så när jag nu började läsa bestämde jag mig för at det får bli saltvatten istället. Jag skulle vilja bygga ett som är i storleksordningen 5-600 liter + sump. Tanken skulle vara att ha det i vardagsrummet motsvarande. Men när jag läser på mer och mer börjar jag att fundera på om det är bättre att börja med ett lite minder (ca 250 liter + sump) i källaren för att i…
-
- 176 svar
- 18,2k visningar
-
-
tjena !!! måste fråga när kan jag lägga i stenen ?? jag har idag fyllt upp mitt akvarium med osmosvatten och blandat i saltet .. saltet har löst sig och jag har 1,023 i salthalt kan jag stoppa i stenen nu det var i förmiddags som jag blandade saltet och vattnet alltså kan jag stoppa i stenen ??? mvh peter
-
- 2 svar
- 761 visningar
-
-
SUCK! Vet itne riktigt hur man ska börja... Jaja, som ni kanske vet så har jag ju haft lite trubbel med alger i mitt akvarium. Ser inte lika trevligt ut som så många andras här på sidan, Men man har ju kämpat på Men i varje fall. Vid min uppstart i somras så köpte jag även en osmos. En Aquatic Nature 90 sp... Med information om hur den skall användas och köras. Glad i hågen har man ju kört den och fått vatten... Men algerna har inte försvunnit utan blossar sådär lagom hela tiden. Djurlivet överlever men ser inte ut att trivas bäst. Jaja tiden går och allt ser sådär ut.. Inget gnistrande vitt någonsin... Nu efter att ha tittat igenom gamla gamla trådar så ser vaj att jag …
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
- 1 följare
-
-
Hej nu ska jag sätta upp mitt nya 200 liter akvarium och jag har förstått att en omvänd osmos är mycket bra att använda om inte annat än för att det minskar risken att få en massa alger vid uppstarten, tyvärr verkar det inte alls lätt att anpassa den jäkla osmosen till kranen (ursäkta språket jag blir bara frustrerad). Man måste ha en övergångs- nippel som anpassar den, i alla fall för mig och jag trodde att jag efter mycket om och men hittat en som passar perfekt, men tji fick jag. Jag testade den idag och det verkar som den ändå är något för stor för kranen för den läckte vatten där när jag testade den. Jag undrar om ni som bor i Stockholmsområdet (södra) har några …
-
- 11 svar
- 3,4k visningar
-
-
ska ev köpa lite beg sten, men jag undrar hur kan man se om stenen är levande och fräsch? lukta har jag hört om.. stenen har förvarats i en tunna med cirkluation som har hållit runt 18-20 grader.
-
Ursäkta att jag startar en ny tråd. men den andra tråden var mest för att få svar på massa funderingar jag hade inför starten, och är ganska grötig tycker jag. Nu har jag fått svar på mina funderingar och i princip bestämt mig hur jag skall bygga hela systemet, och väljer att starta en helt ny tråd. Ni får gärna ta bort den gammla tråden, eller flytta denna om det inte är korrekt. Jag sa ju i tidigare tråden att jag skulle starta upp så billigt som möjligt, men har insett att det är dumt att vara dumsnål och därför kommer jag att köpa rätt bra grejjer direkt så får jag istället vänta ett par månader extra med att köpa fisk och koraller, men det kan ju bara va bra för bur…
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hejsan, jag har hållit på lite med saltvattensakvarium för flera år sen, men aveklade mitt akvarium av olika anledningar. Nu har jag tänkt att starta upp igen, men har lite frågor. Har inte alltför mycket stålar, så jag tänkte försöka få hjälp att starta igång så billigt som möjligt, utan att för den delen skära ner alltför mycket på kvaliten. Vill ju itne att allt skall dö för mig direkt. jag hade tänkt mig ett akvarium i 400 liters klassen. 1. Hur mycket ungefär kostar en bättre begagnad skummare, som passar 400 liter? Jag har ca 40 kg död levande sten i backar som har stått i flera år från mitt tidigare rev. 2. Kan jag använda dessa att bygga upp revet med, och få dom …
-
- 55 svar
- 5,1k visningar
-
-
Tjena Jag tänkte ge mig ett försök inom saltvattensvärlden,jag har haft ett sötvattensakvarium i ca 8år, En dag tänkte jag gå o köpa lite nya fiskar och en vän tog mig till en affär som också hade saltvattensfiskar och koraller och jag blev helt fast.. kunde inte slita blicken från dem. jag frågade butiksägaren vad som krävdes för att få igång ett kar med sådana fiskar och fick höra hur dyr denna hobby var,tänkte att jag aldrig skulle ha råd. men de var ändå intressanta så jag gick hem och började läsa om dessa och jue mer jag läste desto mer fastnade jag ! till slut så bestämmde jag mig för att ge mig på ett försök trotts min strama budget Jag har skaffat mig ett 525li…
-
Igår åkte jag o killen ut för att handla mjölk och lök,vet inte vad som flög i oss men på nått sätt hamnade vi 12-14 mil hemifrån och istället för att komma hem med mjölk o lök så kom vi hem med levande sten. Maten hade vi fullständigt glömt bort Jaja vi började ställa i ordning allt och skulle blanda till vattnet,ajdå vi glömde visst bort att köpa en saltmätare. Hur i hela fanders kunde vi glömma saltmätaren,det måste väl vara vi i ett nötskal. Hur skulle detta gå till,vi började att räkna några hekto här och några hekto där,men ingen tillförlitlig våg vi hade,fick lov att ringa till min syster så hon kom med en hushållsvåg. Började väga och till slut fick vi till det *…
-
- 38 svar
- 3,4k visningar
-
-
istället för att göra en ny tråd så ändrar jag lite i min första! Är inne på att göra en ytavrinningsbox, men har även funderingar på att borra ett hål i bak sidan på akvariet och använda det som avrinning till sumpen! Vad tror ni om det! eller blir det risk att akvariet spricker om man gör så, antar att det blir försvagat, men e det någon som testat man kan kanske förstärka det på något sätt. alltså inget hål i botten utan i bakstycket i över kanten
-
- 39 svar
- 4,3k visningar
-
-
Så börjar frågorna innan man ens knappt hunnit få igång karet då (mitt första) Var o införskaffade mej lite levande sten idag. Glad i hågen åkte jag o killen hem o började ställa iordning allt,tills det bara var stenen kvar. Jag stoppar ner fingrarna i påsen och tar ut den stora stenen,stoppar i den i akvariet och ska sedan ta upp dom små bitarna som ramlat av den stora. Stoppar ner fingrarna i påsen igen och AJ,det pickas,pickas och åter pickas. Tar upp fingrarna och tittar lite förskräkt på mina fingrar och påsen om vart annat. Har fått 10-15 nålliknande saker i fingrarna och satans ont gör det och eftersom jag inte är vänsterhänt så får killen hjälpa mej ta ur dom sata…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej på er Kan någon förklara skillnaden mella de här två? Funderar på att köpa in men är lite velig och välja mellan. mvh reza
-
- 3 svar
- 804 visningar
-
-
har nu vatt igång 5 veckor och får nu mkt brunalger trost höga tempen på 31 skall jag byta ut 400 watt till en 250 watt. gjorde lite tester för höra vad som behövs göra innan mina invånare kan flytta hem hehe. salt 1,024 ska kanske höja till 1,026 elr?. ph 8.6 nitrit 0 nitrat 0 ca 0 kh 5 fe 0 hade bara desse testerna än så länge ska kanske skaffa fler andra vad skulle det vara? mvh lars
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, nu ska jag äntligen snart starta mitt första saltkar. Det är på 200 liter och min fråga till er är hur mycket fisk jag har kapacitet att ha på ett ungefär? Min tanke är att ha små fiskar i storleken runt 5 cm, clownfiskar och frökenfiskar. Till akvariet: 35 kg levande sten 2000l/h cirkulation maxijetpumpar MCE 600 Deltec skummare (överdimensionerad för min tank, passar 300-600l) Akvariet ska vara fish-only med levande sten och en del eremitkrabbor, sniglar m.m. Det verkar underbart med ett rev-akvarium men jag tror jag väntar med det tills jag lärt mig grunderna och blevit lite inkörd på detta. Men hur många fiskar tror ni att jag kan ha utan att karet blir överbel…
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
finns det någon plast som man absolut inte skall ha i och till saltvattensakvarium???
-
- 0 svar
- 644 visningar
-
-
Hej, Jag har läst och läst här på forumet för att följa råd jag fått om att plöja så mycket trådar som möjligt för att få någon styrning på "okunskapen" - men tyvärr drar jag nog för många paralleller till min söterfarenhet... Nu trodde jag ju att jag hade koll något så när på vilken teknikpryttel som var vad och tänkte att jag åker in till Sjöfartsmuseet i Göteborg för att "torrköra" kunskaperna genom att kolla in deras saltkar med tillhörande teknik. ...nu vet jag varken ut eller in!!! Hjälp! För det första vet jag inte miniminivån på teknik om man räknar med att köra ett kar på ca 350-400 liter (tror att det kan vara en lämplig storlek att satsa på när det gäller förhå…
-
- 15 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hejsan! Har läst lite på foumet och börjat inse att jag just nu är rix-tvåa... Jag bestämde mig för några dagar sedan att jag skulle köpa ett sötvattensakvarium kring tusenlappen till min dotter som snart fyller 5 år. Hittade många fina akvarium i den prisklassen men fastnade till slut för ett Juwel Vision 180 liter för 3000:- Åkter dit (13 mil enkel väg) och tittade på det. Hon som sålde det skickade då även med 18 kg LS och en skummare, salt mm, så nu är jag ägare av ett saltvattenskavarium sedan 24 timmar. Jag har fyllt på vatten, salt och vad gör jag nu???? Den levande stenen ligger i lådor fyllda med saltvatten från tömningen. Skickar några bilder på skummare pump mm…
-
- 56 svar
- 6,4k visningar
-
-
Ja det är väl lika bra att starta en tråd om mitt nuvarande kar istället för att sprida ut alla dumma frågor över hela forumet De korkade frågorna om mitt nya projekt kommer jag dock fortsätta att sprida villt omkring mig Det tekniska: 105l akvarium 2x30w T8 med reflektorer. Sander Maxi-Skim, Schego w3 luftpump. Fluval ytvattenrenare kopplad till Maxi-Jet 1000. AquaClear Powerhead 70 (1250l/h) cirk pump med filterpatron som laddas med kol/rowaphos osv. efter behov. Fiskar: 1 Ocellaris (hans polare dog tyvärr efter ett besök i en pump som jag trodde var "säker") 1 Pseudochromis paccagnellae 1 ecsenius bicolor Städ crew: några Tectus sniglar och blåa eremiter (p. opercula…
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
finns det någon i dalsland (västra götaland) med omnejd som har och kan saltvattensakvarium? jag skall köpa ett begagnat 750l akvarium men mina kunnskaper är ganska måttliga så lite hjälp kan vara bra att ha i närheten. annars så finns ju detta fantastiska forum förstås men ändå. akvariet jag skall köpa är i dag nedsläckt men pumpar och sådant är igång antar att detta är en fördel för ny uppstart hemma hos mej! då det inte finns några fiskar att tänka på förtillfället men det är med ca 160kg ls! hoppas ni har tålamod med mina frågor i framtiden för dom kan nog bli många och ibland dumma!
-
- 5 svar
- 1k visningar
-