Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by hippo,

tänkte kolla vad har ni för grejer i era sumpar.

2. Started by houssami,

Hej på er… Jag startar denna tråd för att visa er hur jag gör med mitt första salt kar så att ni kan följa med, kommentera och ge råd. Tråden kommer att uppdateras så snart nya saker händer. Jag hoppas att med de erfarnas råd kunna undvika onödiga misstag. Lite specs: Karet är på ca 240 L. 110 L, 45 B, 50 D. DIY bänk (dörrar saknas fortfarande). Lyse: Arcadia serie3 MH 150 + 2 18W blå rör. Deltec skummare MCE 600. 2 aqua clear 802, 1500 l/t. HW TYP 75, osmos. HW proffesional salt. 20 kg levande sten. 20 kg faxesten och några hålsten. Några kg korallsand i botten. Jag har också köpt en SCWD men kommer att koppla den senare. Nu är det hela i uppstart fasen sedan 6 …

3. Started by lillan_69,

Hur stort är minimi måttet och vad krävs för att ha ett saltvattens akvarium och hur gjör man? Hittar inge riktiga fakta...

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by Rickard85,

Hej, Ska snart starta upp mitt akvarium som jag för en månad sen köpte som sötvattenakvarium. Det har nu stått tomt ett tag och jag undrar således hur pass noggrann man ska vara med rengöringen med tanke på bakterier och dylikt? Räcker det med vatten eller bör man rengöra med någon form av kemisk medel? MVH Rickard

5. Started by Kattmat,

Okej. Jag har börjat få lite hum om allting nu. Men vad behöver jag till att börja med? Värmare och cirkulationspump har jag. Skummare har jag fattat det som att man kan vänta lite med tills ekonomin tillåter. Så det är väl levande sten, och ett test-kit. Problemet är att den levande stenen som finns i butik är sjukt dyr, så är det nån som har att sälja så kontakta gärna mig. Akvariet är på ca 300 liter. Vad behöver jag mer? (Har läst genom gamla diskussioner och lärt mig en hel del matnyttigt)

• 2 svar
    • 740 visningar
  6. Started by Karoline,

Hej! Har hittat en liten sak i karet som rör sig. Vad kan det vara? Ursäkta den dåliga bilden.

• 16 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Kattmat,

Halloj. Jag har just nu ett litet 40 liters sötvattenakvarium. Nu i veckan ska jag inhandla ett 300 liters, och jag funderar på om jag ska ha ett nytt sötvattenakvarium, eller om jag istället ska inrätta ett saltvattenakvarium. Dock så vet jag inte så mycket om detta, så all information kan ju vara kul att veta. Vad behöver man, vad kostar saker, vad kostar rev, hur länge måste det vara innan man lägger i fiskar, vad för fiskar, priser, hur ska man ta hand om det osv osv. All hjälp välkomnas! Stort tack på förhand.

• 12 svar
    • 2k visningar
  8. Started by Julgran,

Nu har jag äntligen fått igång min Aqua Medic osmos 90 för att rena vattnet. Ett problem jag märkte när jag blandade vatten och salt för ett vattenbyte är att jag har problem med att hålla koll på temperaturen med en sån där tempmätare i glas. Så nu tog jag min digitala ugnstermometer. Jag har läst att saltvatten och metall inte går så bra ihop men en ugnstermometer ska ju klara av köttsafter och rimmat kött så det borde väl inte vara någon fara, eller? Mätkroppen på ugnstermometern få ju inte fälla ut någon metall för då får ju maten man lagar till metallsmak. Så vad tror ni, kan jag fortsätta och använda min ugnstermometer när jag blandar till vatten eller måste jag köp…

• 2 svar
    • 784 visningar
  9. Started by Karoline,

Hej! Nu har vi haft i salt för nån dag sen. Det märkliga är att det är grummligt i vattnet nu. Salthalten ligger på ca 1,021 kanske lite mer. Kommer det grummliga att försvinna? Har läst lite på trådarna, men i dom fallen så verkar det som om dom först har haft i för mycket salt och efter det så har det blivit grummligt.

• 13 svar
    • 1,2k visningar
  10. Hej, Osmosen dröjer till nästa vecka, men jag behöver fylla på ett par liter sött och på söndag ska det helst ske ett 5 lit vattenbyte. Så vad är bäst att göra i valet mellan pest och kolera? 1) Tar mitt otestade vatten (mälaren) 2) Fyller på med Kemetyls T-vatten (det står att det är avjoniserat vatten för tekniskt bruk och det bör inte förtäras)

• 4 svar
    • 872 visningar
  11. Started by libbelibbe,

Jag tänkte dra igång ett saltvatten kar nu men har lite funderingar kring levande sten. Jag har ett 65l kar som jag tänkte fixa ett mini rev i. Men saken är den att mycket av utrustningen som krävs är ju ganska dyr. men jag har ingen lust att bara spara ihop stålar och sedan köra igång. Så min fråga är: Är det möjligt att köra igång med levande sten i 65l karet, och låta det lysas upp av ett Powerglo rör. Spelar ingen roll om det händer något eller inte. Bara jag får ha det i vatten tills jag fått tag i en 4 rörs ramp(alternativt T5/MH). Och även kanske skummare. Kan stenen på något sätt "dö" av dålig skötsel, eller blir det bara som så att det inte händer något? Jag tänk…

12. Started by Halogen,

Äntligen så går mina ocellaris clowner i anemonen (BTA)....cooolt!. / Hälsningar Pär

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Laggeman,

Hejsan! Mitt första inlägg här på forumet, har dock hängt här ett tag och läst en del om saltvatten och allt som hör där till. Jag har fram tills nu haft endast sötvatten, 3 olika kar, men har nu bestämt mig för att ta steget fullt ut och gå över till salt! Jag har en kamrat på jobb som har haft ett saltvattenskar nu ett bra tag, och han har efter diverse samtal med sitt hushåll bestämt sig för att göra sig av med det, och vill gärna sälja till mig. Karet i fråga är ett Percula 90 med LS, fiskar och lite småkryp. Saken är bara den att han bor ca 2 mil ifrån mig, och det kommer ju bli en del transporterande kan jag tänka mig. Min fråga till forumet är följande: Hur kommer …

• 8 svar
    • 2,3k visningar
  14. Started by Bliaze,

När jag köppte mitt akvarium begagnat så fick jag med lite allt möjligt i tillbehörsväg men jag vet inte avd allt är. Fick en flaska med blå vetska i. Det står CUPRAZIN på flaskan Står inte vad den använs till och som jag köppte akvariet av mindes inte vad den skulle användas till. är det någon slags buffert eller medecin? Tack för svar!

15. Started by Centurion,

Hej Mitt första inlägg här, så hav tålamod med mig, är nybörjare Planerar att starta upp ett "nano-kar" och jag har läst igenom forumet ganska noggrant för att lära mig om saltvatten... har hållit på med sötvatten i flera år... Börjar så smått planera vad jag ska köpa in för tillbehör osv till nanokaret... jag listar dem nedan, så kan folk komma med synpunkter! * "Molly fiskhotell", 80liter * Salt, reef crystal * Armatur, dubbel T5 8watt * Lysrör, ett 8w 10000k och ett 8w "aqua blue" * Clear-flo * Pump, powerhead 402 * Tester, sera testkit för saltvatten * Saltmätare, sera * Levande sten, 8kg * Innevånare: ~ några sniglar, nån räka och ett par små clownfiskar Osmos-vat…

• 76 svar
    • 8,4k visningar
  16. Started by GustavF,

Hej allihopa, Har precis köpt på mig saltvattensakvarium (ca 150l) m. tillbehör (skummare, filter, osmolator, osmos, 150w MH m.m.) och det är väl snart dags att börja fylla i vatten Tänkte bara ge er chansen att bombardera mig med generella eller specifika råd, särskilt gällande uppstart. Länkar uppskattas också. Sen skulle jag gärna vilja ha tips på bra (billiga?) ställen att köpa levande sten på i Uppsala-Sthlms området. Var inne på Akvariehobby här i Uppsala, men 180:-/kg kändes lite mastigt. Antar att jag letar efter ca 15-20 kg. Önska mig lycka till! /Gustav

• 28 svar
    • 3,2k visningar
  17. Started by Hyppe,

Tjo jag bor i Falköping och undrar vart ni rek. mig att köpa levandesten ifrån? pris? kvalite? erfarenheter?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  18. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Jag har haft igång min burk sedan januari, allt är kanon och alla värden är bra. Jag har en liten fråga. Det börjar växa ut små lila saker som ser ut som mossa. Är detta någon form av kalkalger också eller är det något annat? Tillsätter jag för mycket calcium eller skall det vara så. Ser inte så mycket sånt på de bilder jag har kikat på. MVH, Andreas

19. Started by Bjerlk_Ferlock,

...efter nästans år av spanande häromkring... Sitter just nu med en kar som är under uppstart. Haft vatten och "sand/grus" puttrande under ett par veckor och nu kommer snart själva uppstarten. Det hela kom lite plötsligt, var hos min ökända lokala akvariebutik och suktade som vanligt, skulle starta upp mitt 400liters igen efter att vi målat om storarummet. Efter sneglande i plånböckerna, övertygade min fru mig til att köpa och göra om vårat underbara växtakvarium (sötvatten). Men nu händer det sig att affärsnissen smyger fram och undrar vad det ska vara, samtidigt som han (inte speciellt) diskret viskar saltvatten.. saltvatten.... Det visade sig att en gemensam bekant had…

20. Started by Zavius,

Hejsan alla ! Jo, det är så här, mitt första akvarium håller på att gå åt skogen. Vad det är som är fel, vet jag inte. Jag har fått experthjälp för maskiner, preparat och mineraler, foder och råd. Jag har haft akvariumet i lite mer än en vecka nu och idag är det andra gången jag ser en död fisk ligga på botten med en hungrig sjöstjärna över sig. Akvariumet flyttades från en bekant till mig hem till mig Det är cirka 280 liter och följande djur och ting fanns i karet: -Levande sten -1 Anemon (Heteractis crispa) -5 sniglar -1 Kopparbandad pincettfisk (Chelmon rostratus) -1 Äkta kejsarfisk (Pomacanthus Imperator) -2 Clownfiskar varav en är hona och en hane (Amphiprion ocella…

• 14 svar
    • 2,1k visningar
  21. Started by Bliaze,

Jag undrar om man ska göra några vattenbyten den första månaden innan man lägger i några djur eller ska man bara låta det vara och bara fylla på med nytt vatten vart efter det dunstar?

22. Started by Nemisis,

Bor i mitt kar har blivit lite större den senaste tiden, e nyfiken på vad det kan vara..

23. Started by Bliaze,

Kan.man.snabba.på.prosessen.i.början.när.man.lat.i.ls.eller.måste.man.vänta.1.månad.innan.man.läer.i.nåot.levande. ioflever.det.redan.små.räkor.oc.sjöstjärnor.i.men.fiskar.mm? *otåli* /som.alla.nu.vet.är.mitt.tanentbord.trasit.därför.texsten.blir.som.den.bli!

24. Started by Robbygg,

Hejsan! Jag har hållit på med sötvatten i några år, och har nu fem stycken akvarium varav det största på 720 liter. Men inte för så länge sedan gick jag i en affär som hade båda delarna, och jag blev såld direkt. Det ser fruktansvärt snyggt ut med ett saltvattensakvarium. Saken är den att jag kan inget om detta ämne, och jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig iheller. Går man till affären så känns det som om dom blåser en på massa pengar när man egentligen kan göra mycket själv av vad jag förstått. Mitt mål med ett saltvattens akvarium är att ha ett fint litet korallrev, några clowner och andra smådjur. Det ska inte alls vara stort och vräkigt, mest så att man kan få…

• 2 svar
    • 981 visningar
  25. Started by chippen,

Hej, har en del undringar. Vet att det är bättre att starta ett större än en för liten burk, men jag har funderingar på ett 800 liters som första saltburk. Är det vanskligt att starta så stort? Kan katastrofen bli för dyrbar? Sedan undrar jag om det finns någon erfaren saltakvarist här på forumet som bor i uppsalatrakten, så att en amatör som jag har möjlighet att få se ett fungerande akvarium, lättare att se hur det fungerar om man har möjlighet att se ett i verkligheten.(trots mycket läsning innan) Mvh Chippen

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.