Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Någon som kan bekräfta att KH värdet är viktigare än CA värdet för tillväxten av stenkoraller. För att göra en lång histora kort, jag har hela tiden kämpat med CA värdet att hålla uppe det och inte brytt mig speciellt mycket om KH värdet som legat på stadiga 7. CA värdet har jag inte lyckats få upp mer än till 360 det senaste halvåret. Men vips så fick jag en dunk (osmosvatten, uppblandat med lite annat) av keyser här på forumet som ökade upp KH värdet rejält och min acropora återhämtade sig och även en fraggbit från nån motipora ser ut att bre ut sig rejält nu på en sten. Kan det vara så att utan KH värdet på höga nivåer växer stenkoraller inget vidare?
-
- 20 svar
- 2,2k visningar
-
-
jag håller på att starta upp mitt fish only på 400 l och har lagt ner korallgrus, byggt upp all konstruktion med faxesten (ca 50-60kg) och fyllt upp med osmos vatten. jag har 14.000 l cirkulation med 2 tunze streamers (som är på konstant) och så här har akvariet stått i 1 månad, med lite belysning då och då (t5), pga saltet jag har beställt har bara blivit försenat för varje vecka.. jag har kollat värdena på vattnet och allt är ok. det är väl inget problem att blanda ner salt nu och använda detta vatten? tänkte på om det har blivit surt/dåligt.. glömde säga att jag har bytt ca 60-80 liter under tiden..
-
- 3 svar
- 803 visningar
-
-
Jag har nu CaCl2 burken nästan slut och det är dags att köpa nya burken, men var kan jag köpa det? Och det måste vara rent och billigt
-
- 2 svar
- 2,4k visningar
-
-
Tjenare. Som så många andra som bor i lägenhet så bryr man sig inte om vad spillvattnet från osmosen kostar då vattnet ingår i hyran, men för de som bor i hus och betalar sin egen vattenförbrukning, hur mycket påverkar detta er ekonomi? Använder ni spillvattnet till att vattna trädgården med eller låter ni det rinna ut i avloppet? Alla som har hus eller på annat vis betalar för sitt vatten får gärna kommentera, så jag som sitter i köpa hus-tankar kan få lite klarhet i detta. Självklart kan jag låta osmosen stå på jobbet o ta vattnet därifrån, men man är ju ändå nyfiken.
-
Fick lite dåligt med svar i min egna tråd så jag startar en ny under rätt kategori. Jag har kommit över en 3liters hink med Calcium karbonat i pulverform, fick hjärnsläpp, tänkte jag skulle blanda kalkvatten, men kom på att jag behöver ju ha CaciumHydroxid till detta. Kan jag använda Calcium karbonaten till något eller ska jag bidra reningsverket med extra kalk? Helst vill man ju kunna använda det till något, den va ju gratis:skrattar:
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej allihopa, jag är nu nästan klar för uppstart. Kommer starta med delvis ny och beg Ls. Därför kommer jag använda Rowafos vid uppstart i filter påse. Hur många gram är godtycklig dos i filterpåsen? Hur ofta bör jag byta och när är den mättad? Akvarievolym ca 300l, misstänker ganska hög dos Fosfater pga den begade stenen. Mvh Robert
-
Jag fyllde upp ca 225 liter osmosvatten till i mitt kar igår, så nu är det snart uppfyllt. men vattnet blev väldigt mjölkigt, som en dimma i karet. Jag tänkte att det blir ju så syresatt av att man håller på att skvalpa omkring vattnet i karet, så det är därför det ser mjölkigt ut. Men nu är det ju snart 24 timmar sen och vattnet är fortfarande mjölkigt. Ser knappt från en kortsida till nästa. Börjar få panik. är det nått som är fel? har det råkat komma nått i vattnet? nått som låg i nån dunk, nått som har fällt ut från silikontet som jag provade limma fast liggunderlaget med som släppte? nått annat. Är det bara att suga ut 350 liter osmosvatten och göra om allt? Eller tr…
-
- 49 svar
- 5,7k visningar
-
-
Köpte en tunna salt idag. Gammla goa TM pro-reef var slut så jag handlade en tunna Coralife. Nu har jag dock läst en massa på nätet om folk som haft problem me dehär saltet, farligt höga ca-värden. koraller som mår dåligt, fan å hans moster, mm. Vågar jag en hälla i dehära pulvret i mitt vatten?
-
- 2 svar
- 703 visningar
-
-
Har misskött karet under sommaren och har låga värden. Korallerna ser lite hängiga ut och gjorde då vattentest. Har CA 360. Mg 1050 och KH 5,6. Övriga värden ser bra ut. Hur snabbt kan man höja upp värdena utan att stressa sönder korallerna mer än vad de är och hur många ggr bör man dela upp doseringen/dag.
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag flyttar till hus om en månad. Där kommer vi att ha en egen djupborrad brunn. Är det någon som har koll på vart man kan lämna ett vattenprov för analys, gärna utan att bli ruinerad.
-
- 2 svar
- 1,8k visningar
-
-
Kan någon beskriva hur kvävecykeln fungerar vid uppstart av ett nytt kar? Jag har en del koll, men det finns lite luckor. Ex. Vad ger amoniak/ium vid uppstarten? När jag startar sött så har jag ju i ett par fiskar tidigt, men det verkar man inte ha när man startar salt. Finns allt som behövs för att få igång det hela i LS? Gäller det både helt färsk sten och gammal sten?
-
- 0 svar
- 879 visningar
-
-
nu har jag kört med Nollnitrat i 4-5 veckor utan några mätbara resultat och nu undrar jag om det har funkat hos någon annan?
-
- 22 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej! Nån som använder TM trippelbuffer? När jag öppnade min nya burk så var pulvret väldigt klumpigt. Enda sättet att få ut måttskopan var att hälla ut (eller rättare sagt lyfta ur den cylindriska klump som allt bestod av) och mosa sönder det. Jag har fattat det som att man kan tillsätta det direkt i akvarievattnet, är det korrekt? Jag pytsade i lite i sumpen men det löste sig inte på bra många timmar, utan det flöt omkring i burken som vita partiklar. Kändes inte helt 100. Testade även att lösa upp lite pulver i RO vatten men det gick i princip inte att lösa allt. Trodde att konsistensen skulle vara som bikarbonat... Ska det vara så här, eller kan den ha dragit åt sig …
-
har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten. när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett.
-
- 3 svar
- 908 visningar
-
-
Har för mig att jag läste en tråd om en som hade ett liknande problem, men kan tyvärr inte hitta den. Salt 1.023 Ph 8.0 Nitrit 0 Nitrat 0 Kh 6.2 !! (salifert) Ca 580 !! (sera) Kh har gått ner stadigt dom senaste 2 veckorna från 10 till nuvarande 6,2. (Trots tillsats av bikarbonat). Senaste 2 dagar har det gått ner från 6,7 - 6,2 Ca sköt i höjden på 2 dagar från 460 - 580!!! Uppenbarligen har jag något i karet som drar ner mitt KH och höjer Ca. Visserligen har jag egen tillverkad sten, men har inte haft problem med värdena innan, förutom att jag fått hålla Kh uppe med bikarbonat. Ca har hållit sig mellan 440-460 innan. Trots att jag tillsätter bikarbonater vill inte Kh gå …
-
Hej, Finns det något pålitligt medel för att få bort svävalger(phyto), ur vattnet. Jag har lite problem med detta i ett yngelakvarie. / Hälsningar Pär
-
- 4 svar
- 861 visningar
-
-
Mitt KH-test tog slut igår men hittade ett annat i källaren som jag fick med andra saker som jag köpte. Det finns dock ingen instruktion med om hur man doserar med den. Med mitt gammla KH-test behövde man bara en regens och droppa tills det blev ett färgomslag. Hur funkar Salifets? För den goda sakens skull skickar jag även med en bild på det jag har... Om vi kallar de två stora för regens 1 och de lilla för regens 2 då...
-
Hej! Tänkte slänga ner ett litet innerfilter med en nylonstrumpa fylld med aquaphos i nanokaret (80liter). Är det en bra idé? Tänkte mest på att hela filtret kommer vara under vatten hela tiden osv.. Kan tänka mig att flödet är runt 200l/h max.. Tankar kring detta? Bonusfråga: Bör jag skölja aquaphosen innan? (obs, ej rowaphos!) //Christoffer
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan, har försökt hitta nån tråd om detta men inte hittat. Skulle nån vänlig själv orka skriva ner vilka som är dom optimala värdena av följande. Och hur man senare kontrollerar altså ökar eller sänker värderna till det optimala. Så jag vet vad jag skall göra när jag nu mäter alla värden framöver. Skulle vara mycket snällt =) Eller hänvisa mig till rätt tråd om jag har varit blind när jag letat. Nitrit Nitrat Fosfat PH KH Calsium Mg Strontium Jod Nått mer?
-
- 3 svar
- 914 visningar
-
-
Finns det någon produkt man kan köpa i sverige som avklorerar. om man t.ex tvättar grus i klorin så är det svårt att få bort kloret genom sköljning av vatten, jag undrar då om det finns något medel som man kan använda som tar bort kloret. Läste detta på seachem hemsida then soak for 8 hours with a solution containing 2 tablespoons of ChlorGuard™, Prime™, or equivalent dechlorinator per cup of water. Rinse well.
-
- 11 svar
- 9,8k visningar
-
-
jag har en 250 l karantän akvarium under uppstart..fullt med osmos vatten och 30 kg faxesten.. köpte en ny fläkt igår för att kyla tempen och tror ni inte att man var lat att sätta fast den ordentligt innan man skulle hemifrån. och ja! den hade ramlat ner o låg där i 3 timmar! det är en papst fläkt på 119*119 mm och satt fast med metall skruvar på en mdf bit! vad blir påföljderna?vattenvärden o allt? tänkte på metall delarna i fläkten..elektriciteten osv.. är det bara att byta vatten o allt skit?eller ska jag avvakta.. orkar inte med mig själv ibland..
-
- 19 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag ser att de flesta inte kör med partikelfilter men om ni skulle rekommendera något, vade skulle det vara? externt filter som matas med pump (ca 1000l/h).
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
en intressant länk om tillsättning av ättika i kalkvattnet http://www.reefscapes.net/articles/breefcase/kalkwasser.html ett alternativ till vodka socker och zeovit
-
- 35 svar
- 3,9k visningar
-
-
Oherreminskapare! Detta blir ett långt inlägg.. Förra veckan inhandlade jag lite salt, som vanligt när jag köper salt så köpte jag två förpackningar på 4 kg styck av tropic-marie pro reef salt. Blandade i hink som vanligt 264gram till 8 liter vatten, å humpade ner i mina kar. Tänkte inte mer på det. Gick o sov. klev upp på morgonen och kollade salthalten, som var, ja jag tror den var väl runt 1.010-1,015 i alla akvarier! Första tanken var att mätaren pajjat, så jag tog en tillbringare med vatten och slängde ner ca 1 deciliter salt till 1.2 liter vatten och tänkte att nu ska mätaren rör på sig, annars lär de vara den som är trasig. Den visar då 1.018 som värde så jag tänkt…
-
Undrar lite hur ni andra gör med Ca och Mg vid era vattenbyten? Periodvis försöker jag höja värdena då mina salt (Reef Crystal, Aqua Medic) inte (vad jag kommer ihåg) håller optimala värden. Det var i och för sig länge sedan jag mätte salten och höjde upp värdena... Hinner inte med "finliret" sedan man fick barn... Det gick i alla fall åt mycket tillsatser för att fixa värdena! Eller kan någon rekomendera något annat salt som håller bättre värden, exempelvis 1350 i Mg.