Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Mitt KH-test tog slut igår men hittade ett annat i källaren som jag fick med andra saker som jag köpte. Det finns dock ingen instruktion med om hur man doserar med den. Med mitt gammla KH-test behövde man bara en regens och droppa tills det blev ett färgomslag. Hur funkar Salifets? För den goda sakens skull skickar jag även med en bild på det jag har... Om vi kallar de två stora för regens 1 och de lilla för regens 2 då...
-
Hejsan, har försökt hitta nån tråd om detta men inte hittat. Skulle nån vänlig själv orka skriva ner vilka som är dom optimala värdena av följande. Och hur man senare kontrollerar altså ökar eller sänker värderna till det optimala. Så jag vet vad jag skall göra när jag nu mäter alla värden framöver. Skulle vara mycket snällt =) Eller hänvisa mig till rätt tråd om jag har varit blind när jag letat. Nitrit Nitrat Fosfat PH KH Calsium Mg Strontium Jod Nått mer?
-
- 3 svar
- 921 visningar
-
-
Hej. Har upptäckt att vattnet mitt ger mig små små stötar när jag duttar med fingret på ytan i sumpen... Nån som har nån idé om vad som brukar kunna göra detta?
-
- 66 svar
- 10,8k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Tänkte slänga ner ett litet innerfilter med en nylonstrumpa fylld med aquaphos i nanokaret (80liter). Är det en bra idé? Tänkte mest på att hela filtret kommer vara under vatten hela tiden osv.. Kan tänka mig att flödet är runt 200l/h max.. Tankar kring detta? Bonusfråga: Bör jag skölja aquaphosen innan? (obs, ej rowaphos!) //Christoffer
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Finns det någon produkt man kan köpa i sverige som avklorerar. om man t.ex tvättar grus i klorin så är det svårt att få bort kloret genom sköljning av vatten, jag undrar då om det finns något medel som man kan använda som tar bort kloret. Läste detta på seachem hemsida then soak for 8 hours with a solution containing 2 tablespoons of ChlorGuard™, Prime™, or equivalent dechlorinator per cup of water. Rinse well.
-
- 11 svar
- 9,9k visningar
-
-
jag har en 250 l karantän akvarium under uppstart..fullt med osmos vatten och 30 kg faxesten.. köpte en ny fläkt igår för att kyla tempen och tror ni inte att man var lat att sätta fast den ordentligt innan man skulle hemifrån. och ja! den hade ramlat ner o låg där i 3 timmar! det är en papst fläkt på 119*119 mm och satt fast med metall skruvar på en mdf bit! vad blir påföljderna?vattenvärden o allt? tänkte på metall delarna i fläkten..elektriciteten osv.. är det bara att byta vatten o allt skit?eller ska jag avvakta.. orkar inte med mig själv ibland..
-
- 19 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag ser att de flesta inte kör med partikelfilter men om ni skulle rekommendera något, vade skulle det vara? externt filter som matas med pump (ca 1000l/h).
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ja, det är ju inte så svårt att droppa i droppar och blanda pulver, men hur ¤#"/%" skall man se värdet??? (Salifert). Jag är ju en sådan som tycker blå är blå och inga nyanser finnes och i detta test (som jag antar helst skall vara ofärgat) så är ljusblått aldeles för nära ofärgat för att jag skall veta resultatet. Finns det bättre tester, eller måste man fota resultatet och kolla RGB i datorn .....
-
- 7 svar
- 2k visningar
-
-
-
Nu har jag gjort det som är så himla skoj. Började med att mäta densitet på osmosvatten 1.000. Blandade en 36 och en 45 promille salt lösning mätte densitet vi 21 grader 1,o22 resp 1,027 ev 28, Värmde upp lösningen som var 36 promille till 25 grader och mätte densitet 1,019. Mätte i mitt kar där jag brukar hälla i 45 promille 24.5 grader.densitet 1.025 ev 26. Varför blir det så? Jens jobbar så det var bara min hydrometer. MVH BA PS ska göra en sak till återkommer Nu har jag värmt upp den 45 promilliga lösningen till 25 grder mätt densitet 1.025. Jag blir inte klok på detta.
-
Jag startade upp ett 290 lit kar för 6v sedan. Under fyra veckor fyllde jag på med "veckobytesvatten" från mina två små nano-kar som varit igång i knappt ett år tillsammans med nyblandat vatten. Jag har för tillfället 20 kg schysst ls i karet och 2x30w lysrör igång 8 tim dagtid. En grotech påhängsskummare puttrar dygnet runt. Alla vattenvärden är som de ska enligt skolboken förutom värdet för Nitriten. Jag använder Salifert testen och värdet före 0 på färgkartan är 0,1 mg/l. Från ovansidan så ser det nästan ut som noll = icke rosafärgat. Men när jag tittar genom provet från sidan så ser jag en svagt rosa färgton som visar att Nitritvärdet är 0,01 mg/l. Hur pass allvarli…
-
Undrar lite hur ni andra gör med Ca och Mg vid era vattenbyten? Periodvis försöker jag höja värdena då mina salt (Reef Crystal, Aqua Medic) inte (vad jag kommer ihåg) håller optimala värden. Det var i och för sig länge sedan jag mätte salten och höjde upp värdena... Hinner inte med "finliret" sedan man fick barn... Det gick i alla fall åt mycket tillsatser för att fixa värdena! Eller kan någon rekomendera något annat salt som håller bättre värden, exempelvis 1350 i Mg.
-
Ska till att blanda i saltet i akvariet nu, och undrar om jag behöver blanda i salt i sumpen med? Eller räcker det att blanda i karet och låta vattnet blanda sig via returpumpen från sumpen?
-
- 12 svar
- 2,4k visningar
-
-
Har läst här på forumet i snart två år och vet att svaren på mina frågor alltid går att hitta här.(Förr eller senare)Men nu har jag något jag går bet på och hoppas att någon kan hjälpa mig för jag har frågat saltisarna häromkring och letat mig fördärvad på nätet. För två månader sen köpte jag Saliferts jodtest och resultatet blev det gulaste på skalan för jodid men helt ofärgat på jodat(som skulle bli blått). Vad jag har förstått så ligger jodat ganska stabilt i tanken medan jodid är flyktigt och kan försvinna väldigt fort.Eftersom jag aldrig tillsatt jod så borde ju Jodid(gult) vara noll(ofärgat) och jodat ljusblått. Jag vet att dom flesta här använder saliferts tester o…
-
- 25 svar
- 6k visningar
- 1 följare
-
-
Har för mig att jag läste en tråd om en som hade ett liknande problem, men kan tyvärr inte hitta den. Salt 1.023 Ph 8.0 Nitrit 0 Nitrat 0 Kh 6.2 !! (salifert) Ca 580 !! (sera) Kh har gått ner stadigt dom senaste 2 veckorna från 10 till nuvarande 6,2. (Trots tillsats av bikarbonat). Senaste 2 dagar har det gått ner från 6,7 - 6,2 Ca sköt i höjden på 2 dagar från 460 - 580!!! Uppenbarligen har jag något i karet som drar ner mitt KH och höjer Ca. Visserligen har jag egen tillverkad sten, men har inte haft problem med värdena innan, förutom att jag fått hålla Kh uppe med bikarbonat. Ca har hållit sig mellan 440-460 innan. Trots att jag tillsätter bikarbonater vill inte Kh gå …
-
Tjenare! Är intresserad av att veta hur ni använder aktivt kol i era kar. Jag själv har använt det varje dag i ca 6 månader. I syftet att hålla vattet så klart som möjlig. Men nu så läste jag på burken att aktivt kol läcker ut fosfat. Så nu till min fråga jag har brun alger på bakrutan kan det aktiva kolet vara orsaken till detta. MVH Jocke
-
Oherreminskapare! Detta blir ett långt inlägg.. Förra veckan inhandlade jag lite salt, som vanligt när jag köper salt så köpte jag två förpackningar på 4 kg styck av tropic-marie pro reef salt. Blandade i hink som vanligt 264gram till 8 liter vatten, å humpade ner i mina kar. Tänkte inte mer på det. Gick o sov. klev upp på morgonen och kollade salthalten, som var, ja jag tror den var väl runt 1.010-1,015 i alla akvarier! Första tanken var att mätaren pajjat, så jag tog en tillbringare med vatten och slängde ner ca 1 deciliter salt till 1.2 liter vatten och tänkte att nu ska mätaren rör på sig, annars lär de vara den som är trasig. Den visar då 1.018 som värde så jag tänkt…
-
Hejsan jo jag undra om äggviteämnen har någon inverkan på kalkalger .jag är ju inte så stort teknik fan så jag kör helt eko system med sand o caulepra ls i sump . Nu undrar jag om jag hade använt skummare hade mina kalkalger kommit fortare o i större utsträckning .Jag hittade en liten prick i dag som var 1*1cm o blev glad på rutan för på ls är det lilla överallt nästan. En fråga till har man som nybörjare så jobbiga o tråkiga fråger så ni proffs inte orkar svara eller det är bar jag som är stressad att få svar på mina frågor . ABSOLUT INGET GNÄLL BARA EN FRÅGA HOPPAS NI EJ TAR ILLA UPP MVH DRAKFISK
-
Håller på att starta upp mitt första saltkar, saltvatten har stått och snurrat i 2 dagar nu och imorgon ska ls köpas. Har märkt att temperaturen ligger runt 27-28 grader, är detta ok?, läste att tempen ska vara 24-26?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej Jag funderar att börja tillsätta detta i mitt akvarium (KH 6,7-7 ,Ca 330 ,pH 8-8,3). Vet någon om detta är ett bra preparat eller är det bättre att köra KH/pH-buffer och calsium samt magnesium separat? Jag har ingen kalkreaktor etc. och tänker inte köpa någon heller nu utan försöka med preparat som jag tillsätter i akvariet för att få så bra värden som möjligt. Lite info om "all in one" preparatet: About All in One All in One can make the use of the so-called A and B calcium and alkalinity supplements unnecessary. It contains almost everything required for growth by corals and the beautiful encrusting pink and red coralline algae. All in One will increase the alkalini…
-
Tjenare! Finns här någon som känns vid att rowaphos grumsar ner hela karet. Jag kör rowaphos via deltec fr 509 fosfatfilter, 1:a dagen idag. Är detta normalt hoppas på svar mvh Daniel
-
Tjenare! Jag undrar om det finns något negativt av användning av vodka i akvariumet. Funderar på att börja dossera vodka för att få ner nitraten. MVH Jocke
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Snubblade på den här... http://en.wikipedia.org/wiki/Anammox Har någon hört talas om/erfarenhet av detta? Är det nått som går att använda i ett saltkar tro? mvh Mattias
-
- 0 svar
- 587 visningar
-
-
Just nu har jag 8,44 För en vecka sen hade jag 8,05 och runt där. Men sista veckan har det sakna med säkert gått upp till 8,44 och nu ligger det stabilt där. Allt levande i tanken ser ut att ha det bra och trivas. // Lennie
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-