Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by peka,

jag har för ett par veckor sen köpt ett clownhotell som har varit igång i 2 år. Tog lite tester i dag som inte va så bra hade 0,2 ppm nitrite och 100 ppm nitrate . kan det ha att göra med att det ligger ca 5cm sand i akvariet som tydlign aldrig är rengjord

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by jetstar,

Hallå! tänkte höra med er som hållit på ett tag vad ni har lyckats få fram för roligt ur er LS!? pratade med en annan kund på ett zoo och han pratade om att han fått krabbor ur en LS mm! Så vad har ni fått fram för överaskningar!? :-)

• 4 svar
    • 842 visningar
  3. tjohoo.. helt ny på den här sidan... hade tänkt mig att starta igång ett kar på 840liter... har inte speciellt mycket erfarenhet av saltvattensakvaristik men vill lära mig allt som går... men här på saltvattensguiden fanns det ju hur mycket porr som helst för den som vill lära sig mer om denna häftiga hobby... kollat med Benny på majornas om ett optiwhiteakvarium med måtten 200x70x60 fast det kanske är bättre att ha det djupare och lite lägre? bra fabrikat på skummare och steamers...har kikat lite på groTech HEA 250S och tunze nano stream är det nått lr? sen var det det här med belysning...vilken djungel...kollade på Giesemann Infiniti (3x250W MH + 4x80W T5) verkar lysa l…

• 14 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Puttegusten,

Hej. Kan man blanda olika salt fabrikat? Eller måste man hålla sig till samma sen när man väl har dragit igång? Simma lungt /Putte

• 14 svar
    • 2,4k visningar
  5. Started by koaala,

1. Det har försvunnit en massa grönt färg på stenen, det värkade vara något som växte på stenen, som var skivor eller något, som hade blandade färger med röd och grönt. Nu några dagar sedan var det gröna nästan helt bleknat och bara röda var kvar. Har inga tester än, har beställd, men var slut i lager. Jag är intresserad att veta vad det kan bero på. Hade salt halten då bara 1,022 och även tror att lampan var av tre dagar. Jag har egentligen dator för lampan, men barnen ville sätta på lampan själva och stängde det av istället. Håller också på att höja salthalten till 1,024, men tänker göra det så sakta som möjligt. Allt annat verkar trivas bra.(skivanemoner, sniglar,rörma…

6. Started by Qenzo,

Halloj! Efter några timmars läsning om saltvatten är jag nu övertygad om att Ja, ett salt nano vill jag ha. Min plånbok skulle formligen älska det, hoppas jag Läste nyss att allt man behöver först och främst är burken förstås (30-31L cocoon) och därefter skummare, ljus och cirkulationspump(-ar). Jag är inte intresserad av någon fisk eller dyl till att börja med, utan kan jag få stenen att trivas skulle det göra mig överlycklig. Men.. enligt den guid jag läst (skriven av en dansk kille) är det sumpar och allt möjligt. Behövs det till ett så litet kar? Vilken form av levande sten bör jag ha? OM det skulle gå bra är sexy shrimp överst på listan tillsammans med någon nanosnä…

• 10 svar
    • 2,2k visningar
  7. Started by jetstar,

Har en fråga här! om man har ett inkört kar med invånare och LS kan man då köpa mer LS på ett annat zoo och lägga direkt i för att få lite olika varianter på invånare?? eller måste man göra nåt med den nya stenen innan? är helt ny på salt men tänker lära mig:-)

• 5 svar
    • 837 visningar
  8. Started by jetstar,

Har nu fått nys på en tank som kan vara intressant! komplett. men ett "powerhead" strular vad är ett powerhead?? han hade beställt nytt sådant. en till fråga! hur beter man sig när man köper ett komplett saltvattens akvarium med fiskar Ls och div djur? man måste ta med vatten och allting antar jag? eller räcker det men en viss del vatten? //Fredrik

• 2 svar
    • 711 visningar
  9. Started by Jaonas,

Jag har ett juwel 240 liter med orginalrampen kvar. Dvs 2x54W T5 rör med reflektorer, dock bytta till juwels saltvattenrör. Det är för lite ljus men mina mjukisar växer faktiskt på helt okej! Dock hade jag självklart velat ha några watt till.. Är inte helt sugen att börja lägga ut för många 1000-lappar till i nuläget så tänkte höra om någon har nån bra idé för en enkel uppgradering? Jula har en 70W MHarmatur för 300:-, med lampa blir det ju runt 8-9 hundra. (150W armatur 700) Eller bättre att försöka få in två lysrör till? Alla tips jag kan få!

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by jetstar,

vet nån någon bra sida som säljer akvarier på nätet!? gärna allt i ett akvarier så som rms 130 mfl mvh

• 2 svar
    • 955 visningar
  11. Started by jetstar,

då va det dags för en fråg igen då!:-) jo ska köpa ett RSM 130 hade jag tänkt! har som sagt aldrig haft saltvatten förut och har läst en del trådar där det står att ni har köpt osmos anläggning/filter. är det nåt man måste ha eller går det med kranvatten direkt i karet och förståss salt osv? Mvh:fredrik

• 4 svar
    • 862 visningar
  12. Started by jetstar,

Hej! är i uppstarten av ett nytt akvarium är inte så hemma på salt än men det ska jag bli:-) en fråga här! en kille säljer salt 2x8kg samt levande sten 10kg(som dock är torr alltså inte levande mer) vad är skäligt att betala?? vad kan man bjuda vad kostar salt i butik Mvh

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by jetstar,

Hej! jag tänker starta ett litet salvatten akvarium! hade tänkt någonstans mellan 40-150l för att se lite hur det fungerar! har ett större sötvattens(400l) som jag med tiden skall avveckla och starta ett saltvatten där med men tänker lära mig lite först! så nu har jag några frågor till er som vet!! *vad är det jag behöver alltså det nödvändigaste för att starta!? (låt säga att jag köper ett beg akvarium utan tillbehör! storlek 100l) har varit på en del zoo butiker men tycker inte jag får någon bra hjälp! det rör sig ofta om pengar runt 10000kr det är filter i mängder,tester,lysen,uvfilter,skummare,ytbrytare,vågmaskiner,MMMMM och det är inte vad jag tänkt till att börja me…

• 28 svar
    • 5,3k visningar
  14. Started by Hirez,

Hej, har nu prövat en rad olika preparat för Mg och Ca. Vissa för att höja, andra för att "behålla". Då till frågan, är det ok att använda ett preparat som är menat till att höja tex. Mg med, permanent? Alltså logiken hos vissa verkar att Mg som tillförs i "salt" form är drygare än att man blandar ut och får då en "blandsaft" istället för koncentrat. Jag håller på att jämföra 2 metoder och det verkar som den som man skall använda för att Höja Mg, fungerar bäst för att bibehålla Mg också. Men jag kanske skiftar något i makterna, eller kanske matar på en Ion bomb om några år.. fan vet man Sedan är det visserligen trevligare med vätskor om de skall in i en doserpump. Men f…

• 3 svar
    • 735 visningar
  15. Started by JonWil,

Kom hem efter att ha varit och firat jul och nyår med familj till ett kaos utan like. Mitt fina kar liknar nu ett av dessa algeinfesterade, helt döda karen man ofta ser på pizzerior. Medans jag varit borta har en väldigt viktig eldosa tagit livet av sig, nämligen den som styr alla pumpar. Karet har stått utan cirkulation i jag vet inte hur många dagar, men som det ser ut bra mycket mer än en vecka. Många invånare var döda, det enda som var vid liv var en bangai och en clown. Vågar jag skrapa av alla alger från sidorna eller borde jag tömma karet helt och börja om? All min sten har fått gröna luddiga alger på sig och cyano finns det mer av än jag någonsin sett. Min automa…

• 23 svar
    • 3,6k visningar
  16. Started by Adrenalized,

hejsan är i uppstarten av mitt första saltkar, har precis handlat på mig 2 st 150w MH strålkastare med inbyggda ballaster, vill inte ha dom hängandes från taket så jag undrar hur mycket vikt kan jag lasta på uppe på akvariet?! det är ett Juwel Rio 180L jag har .. och armaturerna väger 5.7kg st. säg 12kg då. Finns det någon som har koll på detta?

17. Started by ClaesHWK,

Hej, är helt ny här. Vill först tacka för dom jätte bra ny börjar trådarna speciellt vad man ska ha för grejer till sitt akvarium. Jag har sysslat med sötvatten i 15 år nu. Senaste 2 åren har dock inte varit så aktiva då mitt "snygga" juwel akvarium är kidnappat och att jag inte har plats för mitt 600liter. Istället så sitter jag fast med detta 150liters akvariumet och en liten yngelburk. Ursäkta dom horribla bilderna(känsliga bör titta bort), har inte varit här på ett halv år men akvariumet stod kvar. Lite puts och skrubb så ska det nog vara som nytt. Oroa er inte, ingen fisk strök med, dom flyttade med mig Vad jag undrar är om detta kan fungera till saltvatten, jag h…

• 115 svar
    • 14k visningar
  18. Hej. Har kört mitt begagnade Elos mini nu sen början av november, info här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36917 Jag startade upp med 50% gammalt vatten, köpte levande sten begagnat från ett annat ställe. Har problem med Kiselalger, se bild: Jag kör byter ca 10l vatten, 2ggr/vecka för att råda bot på detta, samtidigt ligger Kh lågt, de senaste veckorna har jag buffrat med JBL:s PH och KH buffer men undrar om det inte är någon parameter i Ballingsystemet som borde justeras i stället? Är jag på rätt väg för att bli av med alger och justera Kh? Mina vattenvärden sedan uppstart av akvariet har varit så här: ____________Nitr…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by Ouscazz,

Startar upp mitt första saltkar nu på kvällskvisten så nu är man flyttat hobbyn till en ny nivå... 7zoGOUAR3Ss

• 149 svar
    • 10,9k visningar
  20. Started by Notna,

Tjena, undrar va som är bäst med tider för ljuset? Vilken tid som är bra att slå på och av? även om Moonlight är det så att den ska va tänd när ljuset är släkt eller e de bara några timmar efter/före? Mvh Anton

• 5 svar
    • 921 visningar
  21. Started by Hirez,

Hej, Har kört ett par månader nu och får tyvärr inte riktigt bort alla gröna trådalger, samt har jag cyano lite här där. Har 3 streamers, så nog med cirkulation tror jag, men får som sagt ändå tillbaka cyano här och där. PH: 7,9 Kh: 9,2 Ca: 550 Mg: 1320 No3: svaagt med salifert, kanske 1. Ingen nitrat eller phosphat (lite lite mjölkigt endast) Kör med 2 dl fosfat adsorber och 1,5 dl aktivt kol, och osmos. Försökte med Coral Snow, och ingen förbättring. Kör endast med balling salter och hade samma problem från början tyvärr. Har dock mycket mindre problem med trådalgerna dock. Vad tycker ni jag borde titta på nu? Har hållit på 5 månader snart och försöker få bort det sist…

22. Started by jay05,

Hej jag har ett rsm 130 men vill uppgradera till större så jag tänkte ställa några frågor:)..Har tänkt mig ett akvarium mellan 400 och 600 l..har kollat på en Deltec 600 påhängsskummare som klarar av 600 l..Lysarmaturen jag har hemma har 6 st t5 lysror på 80w och jag undrar om det räcker till ett såpass stort akvarium?..tänkte inte ha nån dumpa till den utan en ytterfilter med aktivt kol och annat passande filtermaterial.undrar oxå hur mycket flöde man behöver i ett 600 liters kar?.tänkte köpa 3 st koralia 3or räcker det? är tacksam för alla svar har inte haft så stort saltakvarium innan så det är lite nytt för mig men det ska nog gå bra:)

• 15 svar
    • 2k visningar
  23. Started by slarvid,

Hej! Nyhär på forumet. Har kört malawi ett par år nu. Är lite sugen på salt just nu. Har tittat runt på nätet lite grann. Det jag undrar är vad ett bra nybörjarkar är? Ska man satsa på ett typ red sea 100-130 liter? Eller blir det bättre pch billigare att göra plocka ihop ett själv? typ något juwel/Aquael möbelkar 240l och köpa till skummare och bättre ljus? Vill höra åsikter och prisomfång? MVH/Slarvid

• 15 svar
    • 2,1k visningar
  24. Started by Alfons,

Tjenare tjenare... Har nu startat mitt första saltkar.. Blev ett kar på 350 liter L:100, H:50, D:70 samt sump på L:100, H:30, D:60 Har köpt levandesten till akvariumet. Blev 47 kilo då jag fick bra pris på det. Bilder på akvariumet kan ni se på www.bilddagboken.se Sök Alfons89 och skriv in gästlösen: hockey så kan man kolla under bilderna där så ser man lite fina akvariebilder (Vet ej om jag kan ladda upp här?) Ni kan kommentera här =D Har ni några råd/tips såhär i uppstarten av ett saltvattensakvarium?

• 288 svar
    • 23,3k visningar
  25. Started by Mrbw,

Hejsan. Jag undrar om det avdunstar mycket mera vatten från ett 112L än ett clown hotel(54L)? Då vi redan som det är idag har hög luftfuktighet i hemmet. Avdunstar det mindre med LED belysning? Mvh Sebastian

• 2 svar
    • 685 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.