Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by artemia,

Hej alla! Ett halvt år har gått med uppstart med mitt första saltvattensakvarium. Det är kanske dags att presentera mig. Jag heter Satu. Jag flyttade 2004 till Västerås från norra Finland och arbetar här. Jag har inte vågat "öppna min mun" tidigare här på forumet för jag tycker att det är svårt att skriva på svenska men jag försöker. Jag har läst mycket vad ni har skrivit och försökt lära mig. Jag tackar så hemskt mycket för alla aktiva som har orkat svara på andras frågor. Ni har hjälp samtidigt mig utan at ni visste. Mycket har hänt till dom gråa stenar som jag lade i vattnet i mars 2006. Akvarium: 110 x 45 x 50, nästan 250 l Skummare: Deltec MCE 600 Belysning: Giesema…

• 72 svar
    • 8k visningar
  2. Started by havre,

Nu har även jag trillat från söt till salt, eller jag tänkte i alla fall prova på salt! Jag har startat ett mollyhotell á 80 liter som är något modifierat. Nu har LS och städare åkt i karet. Blev tyvärr just nu lite LS eftersom i ena butiken hade de ingen som passade mig och in den andra var det slut. De skulle få in nytt denna vecka eller i början på nästa så då bär det av igen. Hursomhelst är det dags att fira denna milstople med lite bilder. De följer i kronologisk ordning fram till idag. http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0061.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0058.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0060.jpg http://i223.photobu…

• 3 svar
    • 817 visningar
  3. Started by Ted Camenius,

Hej ! Har efter ca 15 år med sötvatten tänkte jag starta mitt första saltvattensakvarium.. Vill ha ett kar med fiskar samt koraller, men inga svåra varianter utan tänkte börja med enklare. Tänkte göra om mitt 350l hörn Juwel till saltburk men har lite frågor ang. tekniken. 1. Tänkte köra utan sump eller ha den invändigt i akvariet. Vilken skummare rekomenderas till detta akvarium och kan jag kombinera det med att ha nån typ av ytavrinning längst in i hörnet av burken och hur skall den se ut/göras i så fall. 2. Prio ett innan jag startar är att köpa en osmos så vatnet blir ok (?) hur många liter per dygn och vilket märke rekomenderas? 3. hur mycket levande sten behövs, 40…

• 54 svar
    • 8,7k visningar
  4. Started by Andreas84,

Hej Har precis startat upp ett 37l evolution salt akvarium så ja har som alla nybörjare lite frågor. Hur ska jag göra med filterna villka ska ja använda och inte använda? Har precis fått i ls så ja tycker nog att ja bör ha de klart för mig nu kanske? Just n har jag biobollar och makaroner i första facket sen har jag den vita fina filtermattan och sist filtersvamp, kan de funka? Det var väl det jag kom på nu, men alla tips på hur ja får en fin uppstart uppskattas. Tack på förhand Mvh Andreas

5. Started by havre,

Hejsan! Om man tabbat sig och haft i för lite salt när man (jag) skulle starta upp karet, går det då att tillsätta det efter eller måste hela proceduren göras om? Är det inte risk för att saltet bara lägger sig på botten? Det är ett moddat mollyhotell med inbyggda filterfack. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 698 visningar
  6. Started by Lilla Nemo,

Hejsan! Jag ska som sagt åka och köpa LS i Täby i morgon och undrar nu hur länge stenen håller sig i frigolitlådorna man får hem dem i? Klarar den sig några timmar eller måste man skynda sig hem och lägga den i akvariet? Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att hälsa på en släkting i Täby när vi ändå är där. En annan sak, måste jag göra en massa tester av vattnet för att kolla att allt är OK innan jag lägger i stenen eller räcker det med att kolla salthalten som just nu ligger på 1024/25? Elin

7. Started by Gnarkill,

Hur gör jag på enklast bästa sätt för att silicona om mitt kar? måste man ta bort allt silicon helt eller?

• 2 svar
    • 549 visningar
  8. Started by Thessan,

Jag ska dra igång mitt 340 liters akvarium snart, Väntar bara på akvarie ställningen som jag beställt då lutningen i vår lägenhet inte är att leka med... 8 cm mellan vardagsrum till kök liiite jobbigt när man har fest kan jag lova, behövs inte mycket innanför västen innan gästerna börjar ragla . Nåja ställningen som fö ska byggas in i vitt tegel ska iaf komma inom 14 dagar. När jag drar igång tanken ska det får stå ett par månader innan jag släpper i några fiskar och annat roligt. Jag har salt - red sea, tester, osmos, belysning (som inte ska vara på de första veckorna) cirkulationspumpar sammanlagt 5000 l/h, doppvärmare, kalksand. ca 15 kg torr korallsten icke levande…

9. Started by Trilobite,

Jahapp! Helt om hej och hå! Nu har vi hemma diskuterat vilka fiskar vi skall ha -->igen<--, och det är nya direktiv som gäller! Både min fru och jag har ju alltid planerat in drakfiskar i karet, men så var vi förbi vår lokale handlare och satt och tittade på lite kryp på nätet. Det kändes lite som "kan vi ha så'na?" "Nej, de blir uppätna" "så'na då?" "de också..." I slutänden sade min kloka fru "Varför skall vi ha drakar om vi inte kan ha något annat - du vill ju själv ha fisk du inte kan ha". Så nu efter att jag har varit benhård på drakeriet är det drakfritt som gäller - vi är båda akvariefreaks och jag vill satsa på något båda känner sig engagerade i. Det löser j…

10. Started by Prayerman,

Jag går i allvarliga funderingar på att låta mitt 344 liters kar bli ett saltvattenkar. Det är 125*55*50, där mitten siffran är djupet. Jag är en rätt erfaren akvarist som sysslat med malawi, tanganyika till stor del, men även sydamerika och västafrika. Men helt grön på saltvatten. Med tanke på mina barn så skulle de älska clownfiskar, så varför inte börja med det. Dom är ju coola tycker även jag. Vad behöver jag göra inför en start? PH här i Enköping är 7,6 och vattnet är hårt. Jag har en pump som drar runt 1500 l/h och givetvis en doppvärmare. Har en ramp med två lysrör på 2*36w. Skulle gärna vilja ha tips om vad som krävs, det som är ett absolut måste inför en uppstart…

• 9 svar
    • 903 visningar
  11. Started by svedalaciklid,

Ska snart iväg och hämta ett saltvanneskar på 325 liter som är i drift hur gör jag lättast för att flytten ska gå så midigt till som möjligt och inget dör och så? ska jag ha med en massa dunkar o tömma karet på och sedan återfylla det med samma vatten igen eller och hur gör man med fisk och annemoner? ner i en spann med saltvatten från karet? Behöver alla tips så fort som möjligt

12. Started by Discover,

Då var vi äntligen tebax här efter att ha varit borta ett bra tag.Har äntligen flyttat klart åt både oss sälva och åt min mor så nu kan man äntligen börja på ägna sig åt sin hobby igen Har då ett nytt kar på g,hade tänkt oss ett hörnakvarium på kanske en 150-200 liter med sjöhästar,kanske ett mandarinpar och lite smått och gott Men som vanligt när man ska börja med nått nytt så kommer det självklart en massa frågor. Vet ju mycket väl att man inte kan ha snabba fiskar ilag med sjöhästarna men vet däremot inte så mycket om vilka sorters koraller man kan ha med dom och hur det är med lägre djur. Eftersom hästarna vill ha alger och många lägre djur äter alger så undrar vi o…

• 3 svar
    • 914 visningar
  13. Hej! Bakgrundsfakta: Nu är det dags för mig att ge mig in på saltvattensdelen av akvarievärlden. Har haft sötvatten i ett antal år, men suget efter saltvatten har alltid varit stort. Varit och byggt ett garage åt Jorgas här på forumet och då har jag för var dag fått svårare och svårare att motstå saltsuget :/ Mitt mål: Att ha ett stabilt och väl fungerande akvarie som är snyggt att titta på och som kan stå väldigt bra till i mitt vardagsrum. (se bifogad bild). Enklare och snyggare fiskar och koraller. Stabilt och väldigt lättskött. Tyst akvarie är prioriterat. Pengarna är inte obegränsade, men satsar jag på något så satsar jag ordentligt och försöker spara pengar utan att…

• 911 svar
    • 75,2k visningar
  14. Started by svedalaciklid,

Hur vet man att verkligen stenen lever?

15. Hej hej, Efter ett par månaders fundering och trixande (funderat på att nano i ett guppy-hotel, eventuellt göra om mitt 360L sötvattenkar) blev jag erbjuden ett beggat kar. Nu var det väl så att jag reagerade inte riktigt över hur mycket alger det faktiskt var, och då pratar vi inte av den finare sorten, men nu när väl stenen är på plats och "dammet har lagt sig" ser det.. ja.. ganska mycket ut. Lite info om karet: Teknik: 180 Liters kar 20-25kg sten (vet inte hur mycket som är "levande" längre) 3 cirkulationspumpar på runt 2000 l/timmen (skall styra upp den biten, ganska gamla pumpar som följde med) 150W MH Levande: 4-5 turbosniglar (och en del småsmå sniglar) 1 eldräka…

16. Started by NiXoN,

Hej lite intro om mig. Jag har hållit på med sötvattenskar i många år, senaste åren så har det blivit mestadels sk. hightech växtakvarium. Jag har funderat på att skaffa en saltburk rätt länge men jag har inte haft nåt bra läge för att skaffa ett, mestadels pga ljudnivån. Jag har tänkt börja på lite mindre skala med att konvertera mitt gamla växtkar. Det är dock ingen vidare brådska med projektet, utan jag drar igång allt då jag känner att jag har dom nödvändiga kunskaperna och utrustningen. Prylar som jag har sen förr. Akvarium: 55x55x55 Kub ca;166liter Belysning: Giesemann Nova2 150w Mh Lampa: Coralvue 10K rätt ny lampa Pumpar: 2st Eheim 600l/h Det finns även lite annat…

• 116 svar
    • 12,7k visningar
  17. Started by Gnarkill,

Hur mycket Ls bör man ha till ett 155liters kar? har en polare som ska starta upp ett kar snart och han undrar hur mycket han ska betälla hem! Vad tror ni skulle vara den bästa mängden?

• 5 svar
    • 766 visningar
  18. Started by bläckis,

Hej bläckis här igen då jag har 1midas,1rödstjärtad gobbie och 1 dvärgsabbore väldigt fina typer .Men jag har märkt att dom inte håller ihop så bra dom bråkar ! vad ska jag göra nu ?

• 0 svar
    • 631 visningar
  19. Started by Andreas84,

Hej Har precis startat upp ett an evolution1 saltkar. Det har ståt sen i söndags med saltat vatten och grus sen i måndags. Ja har lagt märke till att ja har en dammig yta om ja tittar upp mot juset. Vet inte om de kan vara skadligt? Har testat lite att ändra om filterna har just nu makaroner och biobollar i fack ett och filtersvamp i fack 3, har även sänkt vatten nivån så att ytan ligger ca 1 cm under inrinningsgallret, men de hjälper inte. Några förslag på hur jag får bort dammet. Ska ja sätta i alla filter som hängde med? Mvh Andreas

• 4 svar
    • 810 visningar
  20. Started by mmia,

Chansar på att skriva här. Vi har ett nano-kar på 39 l En enkel fråga vilken korall är lättskött? Vill gärna ha lite info om olika arter. Vattnet är bra vi har lämmnat in till en affär för värden och dom är bra.

21. Started by GimliX,

Går i tankarna på att uppgradera mej då mitt akvarie börjar bli på tok för litet. Letar efter ett kubakvarium på runt 200-250 l men hittar ingen återförsäljare Eller.... Så vill jag ha ett "vanligt" akvarium på 200-250 l, men kasta gärna upp lite bilder på snygga akvarium+möbel. För och nackdelar? Mvh Andreas

22. Started by pettabaj,

Hej, ska till Stockholm snart och ska då besöka några affärer som säljer saltvattensfiskar. Kan någon vänlig själ ge mig namn och gärna adress till dom bästa.... // Mvh Petter

• 3 svar
    • 852 visningar
  23. Started by Olausson,

Hej alla saltisar. Nu sätter projektet igång på riktigt. Var idag hemma hos DaTrucka (Marko) och fick mig en 3 timmar lång instruktion på i princip allt ett akvarium behöver, dock finns det så oändligt mycket mer jag behöver lära mig. När jag kom hem satte jag mig å rita å räkna. Har fått fram ett akvarium på ca 260l. Skall till detta bygga en sump. så stor som min möbel tillåter. Har hittills fått lite koll på sketchup och lyckats rita akvarium, en del av vårt vardagsrum samt en del av bokhyllan. Detta för att illustrera hur det kommer se ut. Akvariet är långt ifrån klart, skall komplettera med ytavrinning m.m. Tar tid då jag vill göra allt i de verkliga dimensionerna...…

• 33 svar
    • 4,7k visningar
  24. Started by Pear,

Hej! Nu efterlyser jag lite tips och råd vid nystart av ett saltkar. Har införskaffat ett snyggt 240L möbelakvarium. I burken sitter ett Juvel 1000L filter + lysramp med 2 lysrör, inget mera. Har läst en del om både osmos, skummare mm. Hade tänkt mig bygga upp litet rev med kalksten samt levande sten. Invånarna några st enkla frökenfiskar och några putsarräkor till att börja med. Är all denna tekniska utrustningen med osmos, skummare mm nödvändig? Kan jag köra med innerfiltret + ett par 1000L cirkulationspumpar? Eller måste jag ha utvändigt filter? Inga koraller i akvariet. Vad har ni för råd? Peter

25. Started by Lilla Nemo,

Jag håller på att starta upp ett 240 l kar och undrar nu om ni brukar använda plexi glas skiva eller dyligt under all levande sten? Min osmosanläggning håller på att ticka fram akvarievatten men det tar tid, kan man fylla på akvariet efterhand som det blir färdigt vatten eller blir vattnet dåligt av att bli ståendes i karet? Jag har ju inte tillräckligt med dunkar att fylla upp till 240 liter. Testade karbonathalten i osmosvattnet och det var = 1. När jag testade vanligt kranvatten var det 15. Kommer värdet att förändras när man häller i saltet?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.