Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Har ett akvarium som är under uppstart ( 100 liter ), har gått i 3 veckor nu med 6 kg ls. Hur ska jag göra om jag vill utöka med mer ls längre fram när det är levande i karet?, kommer jag få en nitrit/nitrat spik då? Kan man köra in stenen i ett litet 50 liters kar med en cirkulationspump och vatten ifrån de vanliga akvariet?

2. Started by Jurgonh,

EDIT: Inget av nedanstående gäller längre då mina planer har uppgraderats och uppgraderats igen.. läs på sidan 3 om rådande planer.. Tjo alla glada akvarister... Jag skrev här för ett par månader sen för jag skulle starta upp ett stort revkar. Men sen ruttnade min ekonomi och i samma veva så flyttade jag till en liten lägenhet så jag var tungen att sälja allt! Nu är jag i färd att starta ett nytt kar. Det blir ett väldigt litet kar då min lägenhet är väldigt liten. Dessutom är min ekonomi i botten nu, så det blir nånting väldigt enkelt och low-tech. Bara för att få ha ett rev. Jag kommer lägga undan pengar för att senare kunna starta ett stort rev när jag flyttar till nå…

3. Started by burton666,

Hej, jag började förbereda mitt första akvarium igår men misstänker att jag kanske gick fram för fort. Jag hade köpt några säckar akvariegrus samt något medel som skulle ta bort allt olämpligt som följde med kranvattnet. Så jag hällde i allt grus direkt i akvariet utan att skölja av det innan, var det ett stort misstag? Sedan fyllde jag på med vatten och hällde i medlet och satt dit pumpen "Rena Filstar xP3" Jag har haft igång pumpen hela natten men vattnet är fortfarande gröngrumligt. Kommer pumpen att filtrera bort allting så småningom? eller är det bara att tömma ut och börja om? /Cliff

• 7 svar
    • 4,3k visningar
  4. Hej, jag har aldrigt haft ett akvarium tidigare men varit sugen på att skaffa det länge. Så nu har jag innförskaffat ett 420L (150x51x62)akvarium och skulle vilja ha saltvattensfiskar i det. Men efter att ha skummat runt lite på det här forumet så har jag insett att det inte är så lätt som jag trodde (pump, vatten och fiskar ) Jag fick med ett "Fluval 4 innerfilter" och en "Elite 300W doppvärmare" är det något att ha eller var det bara nå skräp som dom slängde med i paketet? Jag skulle uppskatta om någon kunde lista vilken utrustning jag behöver samt ungefärligt pris och kanske en länk om det finns någon nätbutik som säljer dom prylarna.

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by liljegren,

1000 lit 100kg ls

• 4 svar
    • 833 visningar
  6. Started by Wiking,

Hej alla. Det är 23 år sedan jag startade upp ett akvarium senast. Det var naturligtvis saltvatten då också. Den gången rullade karet på i ca 7-8 år, sedan lade jag ner verksamheten och sålda av allt. Allt förutom korallsand, stenar och koraller + en densitetsmätare. Idag har jag inhandlat ett 6-kantigt kar på drygt 100 liter med 2 lysrör. En skaplig cirkulationspump som klara 700 liter. Från vinden hämtades sanden, stenarna och en kasse med böcker. Allt är igång sedan några timmar. Ser på alla inläggen i forumen att det hänt en del de senaste 15 åren, men mycket är sig likt. Amoniak, nitrit, nitrat, PH osv. Mitt akvarium kommer att vara mycket okomplicerat. Sand, stenar,…

• 22 svar
    • 2,3k visningar
  7. Started by fiend,

Hej Håller på att planera upp mitt akvarie just nu. Det började med 600L, sedan 750L, men nu är jag uppe i att göra ett 1200L. Har tagit in priser och fixat det mesta så det är planerat klart för ett 1200L väggakvarie. Måtten: 250x80x60 (LxDxH) Nu är jag dock nyfiken på att börja planera innevånare för detta akvarie. Här är en liten önskelista på fisk som jag tror skulle bli bra i ett 1200L akvarie. Ni får hemskt gärna kommentera, redigera, lägga till och ta bort fiskar och ge liten förklaring till det Kommer ha 200-250 kg levande sten i akvariet. - 6-8 gula kirurger - 6-8 clownfiskar (vanliga) - 1-2 rabbitfish - 1-2 kopparbandad pincettfisk - 10 st raketstjärtar (gul b…

• 30 svar
    • 3,9k visningar
  8. Started by Tenkare,

Hej går nu i funderingarna igen att dra igång ett saltvattensakvarie. Får ett akvarium på ca250 liter i veckan av en kompis som byggt det själv. Min undran är då akvariet har en botten av 7mm syrafast rostfritt stål och ram av samma material, om det kommer att funka? Det är rätt häftigt då det är ca 90 cm högt och med "brötna" hörn. Har sökt på forumet men inte hittat något om syrafast rostfritt. EDIT. Hittade nu svar på min fråga 2348 verkar som att det ska fungera. Men synpunkter tas tacksamt emot.

9. Started by Firren,

Tjena allihopa! jag är totalt ny till SG men jag har gått o funderat på ett saltvattensakvarium i snart ett år nu och jag undrar ska jag köra berlin metoden (utan sand) eller med sand, vad är enklast, billigast o andra för/nackdelar. Jag har ett 230 liters kar som jag hade tänkt ha mest lägre djur o några fiskar för att jag (tror?) att det blir enklare billigare. tack på förhand Kalle

• 0 svar
    • 645 visningar
  10. Started by Karoline,

Nu äntligen så står akvariet på plats. Har tre problem 1) Vi har borrat för ytavrinning i sidan, och har skruvat på saken som ska leda vatten men samtidigt hålla tätt. Nu har den dragits åt fyra gånger, men det kommer ändå lite vatten igenom. Vet inte vad vi ska göra mer, vi har limmat ihop alla delarna nu så det går ju inte bara att rycka (packningen?) eftersom då kan ju rören som är ihop limmade börja läcka istället... 2) Själva ytavriningen ner i röret låter som ett badkar, plus att allt porlar en hel del.. 3) Alla pumpar vibrerar och låter mycket. Hur kan man lättast få dom lite tystare? Lägga nått under och runt dom kanske? Kan ju säga att det har varit lite deppigt…

11. Started by Svetter,

Hej! Är ny här på forumet. Har hållit på med akvarie en del (endast sötvatten), men har tyvärr inget just nu. Jag undrar om det är några av er som har prövat på kallvattensakvarium? Kanske inte lika färgstarkt som ett tropiskt, men nog lika intressant, med havstuplaner, kabbor, tång etc. Det skulle vara kul att se hur någon har löst det. Och går det att ha våra egna(svenska) koraller i akvarie, eller kräver de djupt vatten, har för mig att de endast finns på djupt vatten. Någon som har länkar eller bilder? Och nej, jag har inte tänkt att pröva det själv.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by hippo,

vilka koraller kan man ha utan MH?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by nmelander,

Hej jag är ännu en nybörjare som håller på och startar ett saltkar. Jag har ett juwel Rio 180 som får bli mitt nybörjar kar. Har beställt en Tunze nano reef 200. Ska köpa 10-15 kilo LS Är det någon som vet om det går att bygga om Juwels egen armatur för att klara starkare belysning. Idag sitter 2st 30w powerglo (ett blått) Vilka och hur många fiskar rekomenderar ni till detta lilla akvarium? Hur mycket salt ska det vara per liter? Kom med lite tips och ideér allt är av nytta då jag är relativt oerfaren på området. Tack på förhand Nicklas

• 1 svar
    • 932 visningar
  14. Started by Carro,

Hej, Carro heter jag och är ny både här och i "saltvärlden" (som blir större och större ju mer man läser) Tänkte först att jag skulle börja med ett kar på 200 l, men lutar mer och mer på att börja med 100 l. Min fundering är om det är svårare med ett mindre kar och vad ni rekomenderar till en nybörjare.

• 3 svar
    • 855 visningar
  15. Started by chippen,

Hej Har beslutat mej för att lämna in karet för borrning istället för att krångla med en överrinningsbox (billigare och mer praktiskt). Okej nu till min fundering; har en kub och undrar om det blir snyggast att borra i mitten(bakkant) och bygga upp som en revpelare eller skulle ni heller borra i ett hörn och bygga upp revet upp längs sidorna? Behöver lite reflektioner så att jag har lättare att bestämma mej. Kuben är 60*60*60. Som ljus räcker 150w eller skulle ni överväga 250w? Mvh/Bosse

• 2 svar
    • 801 visningar
  16. Started by pimo,

Jag har bestämmt mig för att testa salt och tänkte göra ett saltvattenskar av mitt 50 cm kub akvarium som är inbyggt i väggen. Vill helst få igågn det så billigt som möjligt, för att sedan eventuellt köpa till saker längre fram när jag har mer pengar. Den utrustning jag har nu är: Akvariet ( 50x50x50 cm ) Ytterfilter ( fluval 303 ) cirkulationspump ( 3500 l/h ) Innerfilter ( ca 500 l/h ) Luftpump. Vad av detta kan jag använda? Jag vet ju inte mycket om saltvatten, men jag tänkte som såhär. Jag sätter en glasskiva ca 10 - 20 cm från bakrutan så att det blir ytavrinning. Där i kör jag innerfilter och har insuget till cirkulationspumpen plus ytterfiltret. Sen tänkte jag förs…

17. Started by Bujib,

Tjenare! Är ny när de gäller saltvatten (1 vecka för att vara precis) och har nu lite funderingar och frågor. Info om karet: 200L (100x50x41 LxHxD) helglas med borrad ytavrinning och sump på 98L. Kommer ha (inte 100% ännu) en Arcadia Overtank armatur med 4x54W T5. Kommer främst inrikta mig på koraller av olika slag och en och annan fisk vilket jag snart återkommer till. Akvariet har nu varit igång i 2 dagar med vatten och i morgon ska jag ha i saltet. Det första jag undrar är, eftersom jag ska satsa på "reef outfitten" med mkt LS så undrar jag om det behövs någon typ av avbelastning på botten? Typ frigolit? Akvariet står på en ställning med en mycket stabil platta under…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by Nizztos,

Jag tycker nu att jag drömt om ett saltkar tillräckligt läng och vill nu förverkliga drömmarna. Åtminstone på en liten skala. Håller fortfarande på att läsa in mig, men lite har jag funderat. Just nu känns det som jag har tre alternativ. 1) Ett AM Chromis (ca 140 liter kub). I detta skall det ingå det nödvändigaste. Kan få ett nytt sådant för 6500 eller något liknande. 2) Invänta de nya karen från Red Sea (ca 110L + 20L sump). Dessa Torde väl ligga en bit under 10kkr när de kommer (pris okänt). 3) Ett 240L kar från Hornbach kombinerat med ett 100L (sump) från samma ställe. Planen är att befolka med lagom (ännu inte utred) mängs LS, 2 clowner och 2 av något annat, Gobys el…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by firebird350,

Tja bitarna börja komma på plats, Tack Stefan och alla på forumet för tips och tricks. Jag blev tvungen att riva ner mitt nystartade 110L för en rumsrenovering så det fick bli att starta ett 300L i källaren och flytta över det lilla jag hadde i detta karet och det känns mycket bättre med större kar. Efter lite studiebesök hos S.Molin och ciclidhuset så har det äntligen blivit lite bebott Nu blir det efter tapetsering ett 350L hörnkar i rummet och en 300L sump i källaren med dubbelmantlade GF rör för avrinning och återcirkulation. ska sträva efter att få ett ljudlöst system. Lite bilder!

• 0 svar
    • 707 visningar
  20. Started by fiend,

Hej! Har ni några bra tips på lätta fiskar till ett 600L nybörjarakvarie (nybörjare på salt, men inte på akvariefisk rent generellt) ? Kommer ha lite mjukkoraller och levande sten. Dock inga stenkoraller. Jag fastnade lite för: Forcipiger flavissimus - Gul Pincettfisk Denna verkar helt klart som en vacker fisk. Ge gärna en liten lista på lätta fiskar som går att ha tillsammans, som är relativt vanliga i handeln så man inte behöver leta i fjorton veckor innan den ens finns inne någonstans. Och gärna i vilken ordning man i så fall ska introducera fisken i ett nytt akvarie. Tack på förhand Mvh Fredrik

• 12 svar
    • 1,9k visningar
  21. Started by merlin,

I boken saltvattensakvariet säger författaren att det går utmärkt att använda vilket kar som helst men i korallrevsakvariet av Fosså m fl avrådes bestämt användning av ett aluminiumkar då det riskeras att metallen fäller ut och förgiftar vattnet. Vad är riktigt?

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  22. Started by xelius,

Hejsan går i tankarna att skaffa ett 375L kar från akvarieudstyr.dk färdigt med ytavrinningskammare,jag såg på deras hemmsida att ytavrinningskammare har tre 27mm hål är det nogon som vet varför dom gör så många hål. http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=9649 Funderar även på att köpa den här färdiga sumpen http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=6458 funkar det att ha skummaren i mitten på den och i såfall vad för skummare tror ni passar bra till den

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by chippen,

Är nu på gång att inhandla vissa produkter och surfar lite på tyska sidor. Vågar man köpa salt i tyskland, kostar en tredjedel av vad de billigaste affärerna i Sverige. Likadant RO kan man få 90lit/dygn för runt 700 kr. Nån som vet vad frakten kostar från tyskland och hit? Mvh/Bosse

24. Started by Outbacker,

Hej hopp! Ligger i startgroparna för att starta upp ett kar igen efter några års frånvaro från hobbyn. Funderar på ett "färdigt" möbelkar eftersom tiden inte räcker till för att bygga något eget. Vad är den allmäna uppfattningen om Percula 90 och 120? Är de välfungerande? Fungerar tekniken på dem bra? Finns det några modifieringar man bör göra på dem? /Henrik

• 2 svar
    • 1,9k visningar
  25. Started by chippen,

Har varit läsare på detta forum i ett flertal år samt läst corallrevet. Nu är det dags att göra någonting åt det. Måste bara ha lite hjälp att välja. Har fem burkar 100lit, kub 216lit, 250 lit, 375lit samt ett 800liters. Vilket är bäst att börja en saltburk i? svårighetsgrad(vattenbyte, kemikalknas mm) kontra kostnadseffektivitet. Är det små burkar små misstag och stora burkar stora misstag? Funderar på att börja med en fiskbalja. Gärna reflektioner kring detta. Mvh/Chippen

• 6 svar
    • 987 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.