Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Nu har det varit ett par år i torka, våren 2015 tror jag det var jag monterade ner mitt fina lilla 112 liters inför en flytt. Att ha akvarium har legat i ide sen dess, då så mycket annat har hänt i livet som upptagit tid, och förutom en kort visit med ett 60-liters som inhyste en platyorgie i fjol, så har jag faktiskt ägnat väldigt lite tid åt akvaristik generellt de senaste två åren. Men det ska ändras nu efter månader med abstinens! Efter att ha kikat runt en hel del i cyberspace (även fått en del inspiration härifrån givetvis) så kändes det för inte allt så länge sen att Redseas Reefer 170 deluxe var något som skulle passa mig perfekt. Ett för vad som verk…

2. För att inte orsaka alldeles för mycket förvirring har jag bestämt mig för att starta en "ny" tråd om mitt Mandarin akvarium. För referens och bakgrund kan den gammla tråden hittas här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?60537-Alexraptor-s-lilla-Mandarin-Burk-43-liter Som jag skrev i slutet på den tråden, så har jag på grund av ekonomiska skäl bestämt mig för att slå ihop mina två 43 liters kar till ett enda system, då det i slutändan blir billigare för närvarande att köpa ny utrustning till ett akvarium istället för två stycken. Jag vill också ta tillfället i akt att ge det här rådet: Köp INTE doppvärmare av märket AquaEL! Under dom se…

3. Started by Conjor,

Startat upp 140 Liter 70X50X40 Opto White idag flytt av invånare och annat gick bra. Bilder kommer när dimman lättat

• Gilla
    • 107 svar
    • 18,5k visningar
  4. Då var man på det igen efter förra årets Oktober/November skitalgs invasion som fick mig och kasta in handduken o sälja all jag hade. Då det är svårt att låta bli så testar jag igen. Utrustning denna gång: Akvarie: 112 Liter MP Eheim Belysning: Aqua Medic 36W Led Salt: Aqua medic AB Reef Salt Skummare: Aqua Medic mini flotör Pumpar: Aquael UNI med UV 1000 Liters Luftpump: Eheim Air Pump 200 Invånare: 1 Gobiodon citrinus 2 Snäckor 1 Eremit 1 Stjärnpolyper 1 Pachyclavularia violacea

5. Efter en total fadäs med förra karet så tänkte jag göra ett nytt försök i mindre skala denna gången med allt vad jag lärt mig de senaste 18 månaderna i tankarna.Tanken är att ta min gamla sump (om den ser bra ur efter rengöring - annars ett liknande kar) och lite teknik jag har liggandes: Ytterfilter Fluval 305 bestyckat med krossad LS och lite aktivt kol. Efter filtret kommer ett 5W UV-C sitta och utloppet kommer förmodligen bli ett roterande munstycke. En streamer på 3000L/h (Resun JVP 101B - liknande en koralia 3) som kommer bli riktad in bakom den ganska luftiga aquascapen. Jag är dock rädd att detta blir ALLDELES FÖR MYCKET med tanke på vad jag ska ha för invånare. J…

• 204 svar
    • 17,2k visningar
  6. Hej! Först och främst vill jag tacka för ett mycket intressant och lärorikt forum! Grymt roligt att dela sitt intresse med likasinnade! Jag har på senare tid börjat intressera mig för saltvattenakvarium och har efter mycket läsning & hjälp kommit fram till en set up som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter och hjälp kring. Det jag planerar att göra är en platsbyggd möbel direkt ut ifrån vägg (Tank 100cm - 120cm). Se bifogad skiss. Bygget i övrigt är planerat att bestå av följande delar: Tank: Optiwhite 90x30x20 / 8mm tjocklek / Bottenborrat x 3 / 50 Liter Sump: Egenbygge / 50 Liter Overflowbox: B…

• Tack
      • Gilla
    • 128 svar
    • 16,9k visningar
  7. Started by Wigge,

Godmiddag alla! Eftersom jag kommer lägga ner mitt 180L kar så kommer jag starta upp ett litet 60L kar med ett litet karantänskar på 12L under till. Huvudkaret är ett helglas akvarium som kommer belysas av 2st 2x24W glo ramper. kommer köra 3 blåa rör och ett 15000kelvin rör så ljuset blir så kristallklart som möjligt! Karantänskaret är uppfyllt och står på plats redan och kommer flytta över min lilla sixline wrasse från 180L karet idag och jag tänker låta den gå där i minst 2 veckor innan den åker ner i huvudkaret. huvudkaret kommer till nästa helg och innan dess ska jag ha ordnat ett litet påhängsfilter som kommer stå för filtrering och cirkulation. tanken är att jag ko…

• 222 svar
    • 16,9k visningar
  8. Started by Casio,

Mitt andra Lido 120L genom saltkarriären. Det som skiljer dagens Lido 120L från föregående är att någon annan i hushållet är med och har strikta krav på estetik och det mesta (egentligen allt utanför akvariet) . 1 Det får absolut inte låta. 2 Det får absolut inte skimra (glittra/reflektera) ljus över akvariet. 3 Alla barn och pappan ska vara fascinerade men det får absolut inte ta tid (eller kosta pengar). 4 Det ska stå i vardagsrummet. Ni förstår.. Nedan följer vårat äventyr.

9. Started by Strikt,

Efter några års sötvatten, funderande, bokläsande och besök här på guiden besökte jag triton med en egenkomponerad utrustningslista. Kom därifrån med en delvis annan setup efter goda råd från Patrik "Salar" och Triton-Fredrik (stort tack för det). Startteknik: Akvarium b60 x d30 x h45 (ej sump) Tunze 9004 skummare Polario 7ml cirkulation Noname led från Triton på 36w (12w vitt och 24w blått) (kommer förmodligen uppdatera längre fram) Skåpet är från Ikea och givetvis förstärkt Kör med osmosvatten och planerar köra 8l vattenbyte/vecka. Har sedan ett par veckor systemet igång med LS, Special blend och Nite out. Väntar nu på att allt ska bli klart, fick med vad jag tror är en…

10. Started by freddi36,

Hej allihop! Vissa av er vet säkert att jag har ett clownhotell som jag uppgraderat på diverse vis (länk finns i min signatur om ni vill ta en titt ), men nu har jag blivit inspirerad av andras nanokar och vill försöka mig på ett själv. Clownhotellet kan väl räknas till den kategorin, nanorev, men ett på 20L är ännu mer "nano" och riktiga nanokar kan bli riktigt häftiga har jag sett. Därför ska jag sätta upp ett zoolux kar på 20L nu efter jul när man inte har så mycket att göra. Tanken är att behålla både filtert och värmaren som följer med men uppgradera belysningen till LED. Detta hade jag tnkt göra genom att bygga in kylfläns i "lampan" som följer med. Alltså ta bort …

• 180 svar
    • 15,4k visningar
  11. Started by Suma,

Hej nu är jag här. Den tiden är snart förbi när man tillbringade matrasterna framför televisionsapparaten ( TV:n ). Positioneringen av mitt nästa kar, förövrigt mitt första salt, blir i direkt anslutning till matbordet.... och med skymningssol.Bifogad bild får väll ses som en inriktning och det skulle förvåna mig storligen ifall det färdigbyggda resultatet kommer att påminna om denna vy. Kommer att posta lite bilder löpande men räkna inte med någon högre frekvens..måttot är och förblir: Fort och fel. / mvh Mats.

12. Det här projektet har varit igång sen 10 september 2016, exklusive en ettårig förstudie i ett pico där jag testade funktionaliteten. Mitt tredje salta akvarium. För ca ett år sen tappade jag intresse för mitt 270liters revakvarium, intresset har åkt lite berg och dalbana sen dess. Men jag ville inte lämna hobbyn helt... I den första boken jag läste i ämnet, ”Korallrevsakvaristik för nybörjare”, stod det att det behöver inte vara vare sig krångligt eller dyrt att ha saltvattensakvarium. Fyra år, tiotusentals kronor och hundra bedrövelser senare känns de orden lite som ett hån. Men det har väckt en undran hos mig om det finns någon sanning i det, om det k a …

13. Started by Emil_B,

Igår tömde jag sötvattenskaret och idag drog jag igång mitt första saltkar! Jag heter Emil och bor i Sölvesborg. Köpte akvariet av Chrille_B här på forumet. Han hade bytt ut originalskummaren mot en Tunze (tror jag...), och så fick jag med en vortech MP10. Har hällt i en påse levande sand, ca 7 kg levande sten och 50 liter vatten. Osmosen går för fullt så jag borde väl hinna fylla karet till imorgon tycker jag. Hur många ljustimmar ska jag ha? Uppstartsbilder: Grumligt...

14. hej ska starta mitt första saltkar nu allt började med att jag fick ett 40 liters av min flickväns familj som dom hade ståendes fick med allt som behövdes för att starta sötvattens kar och så blev det jag startade ett söt kar som jag har ståendes igång i dag. har hållt på med det ca ett halv år nu:) satt och kollade på datan en dag och kom in av en ren slump in på saltvattens akvarium fasnade direkt så klart så nu efter prata med pappa och en glas mästare han känner börjar vi med det vi har varit tre gånger hos han och då har han lärt mig hur jag gör skär glas limmar ihop det och lägger fogarna i dag det sista vi gjorde fick gör allt efter att han har visat en gång ka…

• Gilla
    • 113 svar
    • 14,4k visningar
  15. Started by Lasse,

Jag har en längre tid funderat på ett nytt Nano till vårt köksbord efter det att jag gett mitt gamla respass. Kraven har varit ett enkelt designat akvarium med LED till rimlig kostnad (utesluter alltså ELOS nanoburkar). Så enkelt konstruerat som möjligt och med möjligheter att köra olika koraller samt små miniatyrfiskar. Jag har inte hittat något som fallit mig i smaken innan jag dök på Eheims nanoserie nere i en affär i Tyskland. De hade rea så för ca 80 € fick det komma med hem (ca 730 kr) Kittet består av ett glasakvarium på 24 liter med en specialdesignad pump på ca 4 watt samt en mycket snygg LED lösning som bygger på de välkända 10 watts chipen. I Eheims fall har ma…

• Gilla
    • 64 svar
    • 13,5k visningar
  16. Started by fredrikDalby,

Nu har jag skaffat ett begagnat RSM 130. Köpte det på blocket från en man som inte hade tid och ork att sköta det. Akvariet var tömt på levande och hade stått oskött en längre tid. Fick med en massa pumpar, magneter m.m och 20 kg levande sten. Men frågan är om det fanns nåt levande kvar. Allt var täckt med flera cm gegga och det såg ut som tomatsoppa när jag tömde karet. Blev ett antal timmars rengörande av akvariet och sten. Nu ligger 20kg sten och rengörs med streamerpump en gång per dag. Verkas finnas hur mycket gegga som helts kvar. Antagligen en fosfat bomb, men ska nog bli bra med tiden. Akvariet känns gigantiskt jämfört med mitt tidigare 16 liters Nano Cocoon.

• 81 svar
    • 13,5k visningar
  17. Started by akejan,

Har beställt ett 120-liters pacific med akvastabil bänk. Dessutom 4 kg sten från Triton, jag har redan 12 kg sten i mitt nuvarande. Har för närvarande en slimskim nano skummare men jag undrar om den klarar det nya? Den ska klara upp till 140 liter och nettovolymen på mitt kar blir väl bara ca 100 liter så det borde väl funka. Den nya stenen ska få ligga i ett litet akvarie tills jag fått det nya akvariet..

• 130 svar
    • 13,2k visningar
  18. Started by Genne,

Ska nu dra igång planeringen på ett nytt litet kar. Det ska var någon stans mellan 75 till 150 liter. Tänker till att börja med använda tråden för att bolla ideer. Jag är inne på två olika lösningar, en är att ha ett helt fristående med sump och allt som kan användas som fraggkar, yngelkar och karanten. Det andra är att sätta upp ett kar någon meter från det nuvarande, då kan jag använda samma sump och teknik. Med det senare är det lättare att hålla dom olika värdena i karet då vattenmängden är betydligt större, nackdelen som jag ser är att då försvinner funktionen som karanten. Ser även en stor ekonmisk fördel med detta. Jag vill gärna ha tipps och råd om vilken väg jag …

• 130 svar
    • 13,2k visningar
  19. Sådär, kuben är iväg och mitt nya är hemma. Denna gången blev det ett Aqua medic Blenny advanced med 3 sidor optiwhite. Belysning : Aqua medic aquareefLED med sunriser Skummare : Aqua medic turboflotor blue 500 Returpump : Aqua medic NanoProp 5000 Cirk.pump : Vortech MP10ES Kommer hålla mestadels musslor, LPS och lite knappar i detta karet. Väntar på min revpelare som antagligen kommer nästa vecka. Bilder kommer så fort jag fått hem min bänk. Väl mött, Mikael

• 69 svar
    • 12,6k visningar
  20. Ja jag postade ju en liten filmsnutt för nån vecka sedan av min mandarin som mumsade på lite hummerägg, så jag tänkte man skulle göra en liten mer djupgående tråd. Detta var faktiskt min mantis gammla akvarium innan han dog i fjol, så den har stått och puttrat i några år nu. - 43 Liter standard helglasakvarium.- 50w AquaEl doppvärmare - Hydor Koralia Nano 900 stream pump - Hagen-Glo 2x39w T5HO fixtur som delas med ett annat 43 liters brevid. - Sylvania Aquastar 10000k - Hagen Marine-Glo Första man kanske reagerar på är akvariets storlek, då det i många år har påståtts att dom behöver jättestora kar med dussinvist kilo av levande sten. Men jag har gjort en h…

• 53 svar
    • 12,5k visningar
  21. Started by osby0479,

Svårt att vara ifrån hobbyn allt för länge! Tanken bakom detta projekt är att det ska sköta sig själv med minimalt underhåll, minimalt med matning, det ska gå åt Max 30 minuter i veckan till att skrapa glasrutorna och fylla på osmosvatten och byta 20l vatten varje vecka! I akvariumet ska det enbart i början vara lite mer udda koraller och krabbor, kanske nån fräck räka. Fiskar ska jag försöka undvika så länge det går, men skulle det bli några så blir det premium clowner, ev snowflake. Akvariumet har måtten 40x40x50 och all teknik hålls i karet, alltså ingen sump. Skummare, retur, belysning, cirkulation, värmare och osmolator är det som ska användas i karet, samt en doser…

• 65 svar
    • 12k visningar
  22. Started by backstrd,

Hej! Tänkte starta en tråd om uppstarten av mitt första saltvattensakvarium. Jag har varit sugen länge, men har tyckt att det var för dyrt och krångligt att starta ett eget saltvattensakvarium. Men efter nyår började jag läsa lite mer och efter det var jag fast, så nu har jag läst så mycket jag orkar i tre veckor... Jag fastnade för rsm130 då det verkade lagom att starta med. Efter lite letande hittade jag ett begagnat akvarium här på guiden, och i helgen åkte jag till Höör och hämtade det. Det är ett RSM130 med uppgraderad belysning till Maxspect G2 160W, hittar inte länken nu men det är Ouscass här på guiden som jag köpt det av. Jag har fixat och grejat sen jag kom hem …

• 83 svar
    • 11,9k visningar
  23. Started by MrJLundin,

Jag har varit medlem här i några år nu och har läst och lärt mig en hel del. Jag har dock knappt skrivit någonting själv om mina div projekt. Jag tänkte göra en förändring nu och faktiskt börja skriva och lägga ut lite bilder här. Teknik i karet är: 2st Tunze 6015 1st Evergrow 120w dimmbar Kina-LED Ca 5kg LS Kör med osmos-vatten och kommer byta vatten ganska frekvent och dosera CA och KH, vad jag vet än så länge.. Så får vi se vart det tar vägen Något kul som hängde med LS(rätt säker på att det inte är majano) Temporär fragghylla för de första fraggarna. Det artar sig Någon som är ute och kollar läget

24. Started by JNerelius,

Inte så mycket för världen just nu. Kommer 10 kilo sten till. Är bara några dagar gammalt.

• 134 svar
    • 11,7k visningar
  25. Started by Conjor,

Hep Har moddifierat denna burk enligt nedan och det funkar. Kollade med min glasmästare som gör Akvarie och i grundutförande utan välvdvruta som jag var ute effter så började priset på 2000:- och då kan man lätt räkna ut att man hamnar högre än köpeburken därför körde jag på denna lösning kull eller ? Akvarie AQUAEL ReefMAX 105 liter Belysning Maxspect Razor 120W Pump i sissta sumpkamaren NeW-Jet 1200 l/h Pump i akvariet Tunze nanostreamer 2,500 l/h Skummare Aqua Medic Turboflotor 500 Blue Hoppas detta kan inspirera andra att våga hoppa i Havet he he he. Mvh-Conjor

• 52 svar
    • 11,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.