Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Claes_A,

Jag tänkte att mina kollegor på universitetet skulle på se lite grönfluorescerande GFP inte bara i sina mikroskop utan också i levande organismer. Med en gammal 80-tals Sanderskummare som jag ärvt av min far och ett 50 liters f d sötvattensakvarium satte jag i slutet av november upp ett litet akvarium på kontoret. Planen: Skrivanemoner, knappar och någon mjukkorall men inga fiskar som behöver matas. Mycket låga skötselkrav alltså. Och enkel teknik som redan fanns hemma. Att det ser ut som ett labexperiment gör inget, det står i labmiljö. Tekniskt blev det: Sanderskummare med lindträstenar och ozon. Jag investerade i en ny luftpump Schego W3, en Jebao CP-2…

2. Started by Kimpos,

Det har gått drygt ett halvår sedan jag stängde ner mitt RSR525XL. När jag för ett par veckor sedan bytte jobb och fick reda på att en kollegas son håller på med salt började det klia i fingrarna igen. Blev inspirerad av Reef Jar/Coral Vase-utmaning som en del körde på Youtube runt 2018 och funderar på att köra något liknande. En vas på ca 5-10 liter, luftpump för syresättning, värmare och lampa i teknikväg. Lagom mycket levande sten och sand. Enkla koraller såsom knappar och mjukisar, eventuellt någon Euphyllia (är svag för de) om det lilla flödet tillåter. Levande - inget större än någon räka och turbos för att hålla algerna i schack. Är det någon som…

3. Hej svg har nu varit borta i några månader! Maen mitt kar har rullat på, det är nu dryga 14 månader sedan jag startade mitt kar och det har hänt en del! såhär ser mitt kar ut idag! Har gjort lite uppgraderingar för att få en bättre miljö för mina koraller. köpte en Maxspect Celestial för någon månad sedan och är sjukt nöjd! har även inhandlat en pump men kommer ej ihåg vad den heter... har inhandlat en hel del koraller senaste tiden, Scolymia,sympodium,ricordea yuma,ricordea florid,Blasstomussla, och lite smått och gott. har dock blivit lite mindre fisk på grund av bråk och dötsfall har också börjat köra med Fauna marins Mins och organic villket jag tycker fungerar bra…

4. Mitt akvarium IMG_2343.MP4

• 8 svar
    • 934 visningar
  5. Started by Freddess,

Är i startgroparna att starta mitt 30l kar. Tittar på lite olika möbler, vet att Ikeas brukar anses vara olämpliga men för nano bör de funka. Tänker främst på nattuksbord eller andra mindre bord med lucka fram (kan ju ha ev teknik därinne). Någon som har andra förslag till annonsörer möbel? Gärna högre än ovan nämnda men inte så dyra.

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  6. Started by Lasse,

Ja - då var man igång igen. Fick mitt Red Sea Max idag och jag har så smått kommit igång med att packa upp och börja fundera. Karet kommer mer eller mindre komplett med skummare och allt. Jag kommer inte att använda skummaren utan skall bygga om filterfacket så det passar mig. Grunden skall vara samma typ av filtrering som jag körde i mitt Molly. Ett ingångsfack med återcirkulerande vatten över biobollar. Ett svampfilter med horisontell genomströmning och sedan det nya en DSB i filterfacket. Efter ha tittat på hur filterfacket är konstruerat nu så har jag fått lite att fundera över. Det troliga blir att jag lägger en DSBbotten i hela filterfacket och sedan gör fackindelni…

7. Started by jooni,

Hej, Jag har tänkt köpa in mitt första akvarie och undrar vad ni rekommenderar för typ av belysning. Jag har läst att man kan spara mycket pengar genom att satsa på led lysrör istället. Jag är väl lite orolig att jag missat något vitalt och vill inte stå där med ett rör som jag inte kan använda. Tänkte köpa en e3 https://svealight.se/product/valtavalo-led-lysror-e3/ Jag hoppas ni har överseende med min okunskap i denna fråga och ni får gärna utveckla ert svar varför detta lysrör är bra eller dåligt i mitt fall. Tack!

• 2 svar
    • 961 visningar
  8. Started by bigm82,

Tjena alla kunniga jag har ett problem. Jag köpte en blå ledlist från ebay som jag tänkte jag skulle ha för att förstärka mitt blåljus i mitt rsm 130. Min tanke va att koppla in den på den befintliga leddrivern men efter jag gjort detta och satte allt på sin plats o tände ljuset så gick det en kvart sen slocknade allt, drog ut kontakten till belysningen och satte i den igen o vips så funka allt igen MEN bara i en kvart... så min fråga till er blir vad har jag gjort för fel ?? Blir det överbelastning eller vad är det frågan om??

• 9 svar
    • 2k visningar
  9. Started by Jeanette Johansson,

Köpte min levande sand från drakfisken, black beach live sand hette den. Enligt beskrivning ska sanden vara svart och ge dramatiska kontraster till karet. Har hela tiden tyckt att sanden för det första inte är ett dugg svart och tycker även att det ser ut som typ grus. Men tänkte att den kanske blir svart och fin efter ett tag. Men den ser fortfarande ut som vanligt grus. Ska levande sand se ut så här?

• Gilla
    • 60 svar
    • 7,4k visningar
  10. Started by lexwin,

Tjena! Jag heter Alexander bosatt i Göteborg och är helt novis både på forumet och saltvatten överhuvudtaget. Hade egentligen tänkt börja med ett ännu mindre kar men blev erbjuden ett RSM 130D begagnat och det verkade som ett perfekt nybörjarkar. SG verkar vara en guldresurs när det gäller denna hobbyn och ser fram emot att dela med mig av mina erfarenheter och ta emot era tips.

• 47 svar
    • 9,6k visningar
  11. Started by krille 55,

Hej. Jag startar upp en tråd här och fortsätter där den andra "akvarieflytt" under mitt första akvarie slutar. En förklaring till namnet på tråden: Jag skriver texter och spelar revy i Liatorp och ensamblen heter Liatölparna. En liten resume om ni inte läst den andra tråden. Registrerade mig på forumet första veckan i oktober och veckan efter hämtade jag ett RSM 130 i Osby. Det flyttades och med det följde levande sten en boxarräka och diverse mjukkoraller, knappar och stjärnpolyper.

12. Started by Emelie,

Äntligen har jag kunnat skaffa riktigt ljus i lilla karet. Efter 6-7 år. Inte jätte bra med pengar som student. Men efter studenten så blev det ju lite. Så nu kan man utöka lite mer med koraller. Mina clowner är fortfarande med sen start 😎

13. Started by Emil L,

Skapar väl en tråd jag med. Kommer dock bli ett rätt långsamt projekt då jag handlar mycket på ebay.. Har endast detta ännu: Juwel Lido 120 Sump 25L, för tillfället en plastback=) Hemmapulad bänk Belysning, "Kina" led, 165w wifi styrd Returpump, Jebao DC2000 Juwel orginalpump 500L/H Orginalbelysningen åkte bort först. Den bedrövliga filterboxen tänkte jag först slita bort men då den har två fack kommer jag använda orginalpumpen och värmaren i ena och ytavrinning vidare till sump i andra. Kommer inte borra så det blir nån pvc lösning. Stenen är 8-10kg "sansibar rock". Var osäker på om de är har mycket fosfat så de fick bada i saltsyra för att lös…

• Gilla
    • 19 svar
    • 4,9k visningar
  14. Nu har jag haft mitt första saltvattenskar i drygt 2,5år. Startades i slutet av oktober 2017 efter att jag lusläst Lasses tråd om att starta ett lowtech nano. Jag hade då hållit på med sötvatten ca 5år med allt från årstidsfiskar till att odla m.ctenopoma ansorgii och ville försöka mig på något nytt. När jag hade köpt ett Juwel120 på rea från Hornbach hade jag bestämt mig att pröva med detta trots att jag läste kommentarer om att de flesta Juwelkar läggs ner efter ett år. Jag valde att i princip kopiera Lasses metod och skippade skummare och köpte på mig riktigt ny levande sten från Triton (de hade fått ny leverans den dagen så jag plockade sten direkt ur …

15. Started by smedberg,

Hur kör ni era Rapid LED 27x3w eller liknande led setups? Krämar ni på fullt med ~1,4A efter invänjning? Beställde min med 50/50 blå/vit men skall beställa och byta till fler blå. Är även sugen på att blanda in actinic men då kan jag bara köra på 700ma, hmm.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Fabhellmyrs,

Hejsan! Jag undrar om det går att ha ett glaslock på aqua medic Yasha gör det är så att vi har katter.

• 7 svar
    • 2,2k visningar
  17. Started by zache,

Hej har funderingar på att starta ett saltvatten kar men pga begränsad yta tänkte jag konvertera mitt lumiq 30 liters till det någon som vet om det rent praktiskt möjligt.

• 19 svar
    • 3,8k visningar
  18. Ibland blir inte livet som man tänkt sig. I mitt fall, en skilsmässa, bodelning, lägenhetsförsäljning, etc etc.. Fick lägga ner mitt drömprojekt "drop reef" innan det ens hade hunnit komma igång på allvar. Jag har det akvariet kvar, står torrt och fint på 10 cm frigolit i ett lager och väntar på bättre tider. Däremot sålde jag av all kringutrustning då jag inte visste vad som skulle hända framöver. Så.. Nu efter dryga tre år börjar jag långsamt, långsamt starta upp ett nytt rev. Tyvärr finns det inte plats i lägenheten för ett akvarium av den storleken, det är ju lite speciellt i sin uppbyggnad även om det inte är på så många liter. Därmed får det bli ett anna…

19. Started by Magnus85,

Tänkte göra en tråd här om mitt kar precis som många andra, det är ett rsm 130d som vart igång sedan augusti förra året har ja för mig. är än så länge original men har beställt ny skummare och mediabasket. valet av skummare föll på en "aqua medic turboflotor 500" pga att har läst här att det är ganska delade åsikter om tzune 9002. så hoppas att ja gjort ett bra val =) hoppas iaf att den är tystare och lite bättre. i karet simmar 2st traditionella clowner och 1 putsräka. blir att åka till göteborg när skattepngarna kommer och handla på mig mig lite fler fiskar lite osäker på än vad det blir. men inget märkvärdigt eftersom jag är helt ny på salt, gansak ny på sötvattens ak…

• 18 svar
    • 3,3k visningar
  20. Started by maltemus,

Då var det dags igen ! Hade egentligen tänkt att starta upp min kub igen (ca 40l) men har fastnat för några långa låga kar. Exempelvis Mr Aqua 12 gal. (Ca 88*22*25) samt ADA 60F 60*30*18. Då jag kan köpa glas på jobbet blir det Optiwhite 8mm eller 10mm. Grundtanken är enkel: långt lågt kar kommer se större ut än vad det är. Jag ska ha väldigt lite sten (2-3 små öar) samt mkt sand. Jag är inne på ca 100cm bredd, 30 djupt och 25 högt (75 liter). Fortfarande lite osäker på måtten då det kanske vore bättre att göra det 25 djupt (62 Liter) eller gå ner på 20 höjd (50 Liter) för att få det att se större ut än vad det är. Det tråkiga med att gå ner för mkt är att det blir väldig…

• 11 svar
    • 2,4k visningar
  21. Hej på er. Det här får bli tråden om mitt akvarium, har en tråd i ljusforumet och en tråd i "mitt första akvarium" men de trådarna är så fulla med tankar funderingar och saker som inte har med det färdiga akvariet att göra att jag tänkte börja en ny tråd här. Egentligen är akvariet inte riktigt färdigt ännu, men jag väntar på att den sladdlösa skruvdagaren ska ladda, så tänkte jag kunde starta tråden lika gärna och visa lite om vad jag pysslar med här hemma. Förhoppningsvis är allt i ordning på måndag så jag kan slänga i sten och vatten då. Vill lära mig fota akvariedjur ordentligt, så ska försöka lägga upp mycket fina bilder också... I teknikväg är det inte mycket. 1…

• 220 svar
    • 48,1k visningar
  22. Started by Alexraptor,

Hade ett 96-liters fraggkar som hade gått I graven och blivit ett saltvattenskärr. Rensade ut den gamla sanden och algerna, och lät rensa stenarna under ett par månader, inför en omstart. Ursprungligen var tanken att jag skulle bara få plats med överblivna Euphyllia-huvuden, men när jag skulle beställa en algskrapa hos Företagsakvarium, såg jag att man hade en Mantis på lager, så vipps, har jag plötsligt blivit mantis-pappa igen. Från vad jag kan avgöra så verkan han vara av arten 'Gonodactylaceus falcatus'. Livlig liten rackare också. När ombudet ringde på dörren hade man noterat att paketet var vattenskadad, och det visade sig att ha…

23. Started by Markus321,

Hej på Er! Har kört mitt RSM nu i ca 9 månader och läst här en hel del så nu tänkte jag att det är lika bra att jag presenterar mig och mitt kar. Förhoppningsvis kan jag ge råd och inspiration genom tråden men också få tips och råd utav er som jag har märkt besitter stor kunskap. Jag heter Markus och bor i Göteborg. Har inte haft något saltvattensakvarium tidigare utan endast ett litet sötvattensakvarium när jag var barn. Men intresset för havet och akvarium har alltid funnits. Och när vi började prata om att skaffa ett akvarium och jag såg de vackra korallrevsakvariumen på internet så var det salt som gällde. Och ett RSM 130 kändes som ett bra och lagom stort akvarium at…

• 35 svar
    • 5,2k visningar
  24. Vad jag kan se är det många som kör nano reef serien. Vad har ni i era ytterfilter som följde med? Där sitter två stora skumpatroner i behållare. Är detta lämpligt eller ska man byta mot något i ena eller båda facken? Biobollar, aktivkol? Eller bara låta vara och se vad som ev behövs. Kommer att ha ca trekilo levandesten plus levandegrus.

• 8 svar
    • 2,1k visningar
  25. Started by scatcat90,

Tänkte starta en tråd på mitt projekt då. Började med ett Aquael Nanoreef för lite mer än ett år sedan på 30 liter och hade några stenar, xenia, Putsarräka och två stycken Chrysiptera parasema. Det snurrade och gick utan större problem i cirkus 10 månader innan cyano slog till och tog kol på xenian och gjorde det mesta fult och tråkigt. Samtidigt så blev det en hel del flytter så karet föll lite i glömska tyvärr tills för 2 månader sedan när jag hittade ett fint paket på blocket med ett 150 liters helgglaskar med måtten 70 x 45 x 45 cm med tillhörande bänk, en acradia 150w Mh belysning, Aquariumsystem skummare och seio streamer för väldigt bra pris. Sagt och gjort så h…

• 2 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.