Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by stenes,

Någon som vet annledning till varför vattnet har blivigt mjölkaktigt, jag fyllde upp det med vatten i fredags och lördags med ny osmos och silicat filter då var vattnet kristall klart ,jag fyllde sedan på salt i söndags temperaturen är 26 grader och saltet är reef crystals men får inte vattnet att klarna .Jag får levande sten i morgon så jag är lite orolig M.v.h Sten

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Waterboy,

Tjena, fick hem Saliferts Silikattest idag. Som tidigare så finns instruktionerna endast på tyska och min tyska är under all kritik. I instruktionerna står det iaf att man mäter upp 1ml testvatten och droppar i 4 droppar av reagens 1 och 4 droppar av reagens 2 och till sist tillsätter man en sked reagens 3. Sedan står det då att man skall jämföra provets färg mot färgkartan och att om man gjort det mera noggranna testet skall man multiplicera skalan med 10. MEN det står ingenstans hur man gör ett noggrannare test, är det 10ml testvatten som gäller eller 2ml? Hur många droppar av reagenserna skall användas? Sökte på webben och hittar minst 3 olika instruktioner på hur jus…

• 3 svar
    • 893 visningar
  3. Started by Alessandro,

Ska köpa vattentester och undrar vilka man måste ha samt vilka är bra att ha. Vilket märke är "bäst". Mvh Alex

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Ingvar Hellmalm,

Se denna länk http://www.iucn.org/en/news/archive/2008/01/24_pr_corals.htm

• 39 svar
    • 6,3k visningar
  5. Started by Emanuel,

Här kommer lite intressant läsning om olika salters innehåll: http://reefsaltanalysis.googlepages.com/AWT_Salt_Analysis_0208.pdf Kolla särskilt in fosfat och kiselhalterna! Inga låga värden där inte.

6. Started by Speedster,

Hej! Mitt vatten går från 24,5 till 28-29,6 grader på kvällen. Är det något jag bör göra något åt eller är det ok o ha det så? Det ser inte ut som korallerna mår dåligt på något sätt, utöver det har jag ett par clowner bara och de mår inte heller dåligt. Vad tror ni?

• 4 svar
    • 854 visningar
  7. Started by Skinner,

Jag har småbubblor som far runt i karet, men lyckas inte komma på var de kommer ifrån. Jag ser inga bubblor som blåser ut från returen, och min sump har dubbla bubbelfällor. (Se bild). I övrigt har jag två nanonstreams för cirkulation. Kan de orsaka småbubblor? Finns det någon annan tänkbar källa? / Johan

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by Thomas141,

Hej Nu drar jag i gång igen, jag har varit utan kar i två år sålde av tidsskäl nu börjar abstinensen komma... När jag körde sist så gjorde jag nog rätt många fel, men vis av erfarenhet så tänkte jag planera min uppstart denna gång och försöka välja strategi. Målet är att få ett lättskött kar som kan klara sig utan tillsyn i en vecka. Jag har ett gammalt hus och jag har tidigare haft problem med kallras så hur gärna jag än vill så tänkte jag nöja mig med lysrör och mjukisar. Detta för att slippa avdunstning. Tanken är ett specialbyggd borrat hörnkar på runt 400L scummare blir en aquaCare 700 A, Hade en sådan sist och var kanon nöjd. That is about it allt annat är för förha…

9. Started by mekl,

Vad kan ett dåligt aktivt kol släppa för ämnen eller göra för skada förutom fosfat?? /Mattias

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Vargklo,

Jag håller som bäst på med en kopparsulfatsbehandling i mitt kar (se https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=220862&postcount=94), och har nu tillsatt kopparsulfat med en initial dos. Vid behandling med kopparsulfat är rekommendationen tydlig att mäta kopparhalten två gånger dagligen, då för liten dos är verkningslös och för stor dos är skadlig. Mitt problem är att mitt koppartest inte ger något som helst utslag. På bilden visas mätproceduren som jag försöker verifiera testet med. Till vänster är en stamlösning med 1 liter osmosvatten, 11 gram kopparsulfatpentahydrat och 4 gram citronsyra. Om vi grovt antar att koppar utgör ca halva atomvikten av sulfa…

• 8 svar
    • 1,9k visningar
  11. Started by jonasroman,

Vill flytta mitt inlägg hit, som alltså handlar om vilken mättnatdsgrad vi har av calcium o karbonater vid ett visst ph, ca o kh värde. Jag efterlyser en kalkylator, så vet nån, tipsa om de. Tills dess har jag har försökt räkna ut de själv, då ökning av calcium o karbonater är linjärt proportionelt mot mättnadsgraden. Så även ph faktiskt, då en ph ökning från tex 7.5 till 8.5 innebär ungeför en tiofaldig koncentrationsökning av karbonatjoner. Därför kan formeln förenklat beskrivas så här: Men OBS. Ej heltäckande, funkar som riktmärke o kanske bara vid ph nära 8. den riktiga formeln är nog betydligt mer komlicerad. Omega= (Ca)x(kh)x3136x10(14-ph)/Ksp skall vara 10 upphöjt…

• 6 svar
    • 2,6k visningar
  12. Started by Waterboy,

Tjena, Efter att tidigare ha haft följande vattenvärden.. Ca 500 mg/l Kh 7 Mg 1100mg/l ...fick jag rådet att stänga av ballingen och tillsätta av Liquid C (magnesium + annat tjafs) manuellt. Jag har nu under de 4 senaste dagarna tillsatt ungefär40 - 60ml. Idag tänkte jag att det var dags för en ny koll av värdena så jag satte igång och mätte. Jag har JBL:s CA + Mg vilket är ett kombinerat kalcium och magnesium test. För Ca-delen medföljde 2 flaskor reagens 3. Den första flaskan tog slut idag så jag utförde testet med den nya flaskan. Oj vilka värden jag fick: Ca 180mg/l Kh 6 Mg 1420 mg/L Är detta möjligt eller är det mitt test som är åt H#¤%te? Testet är nytt och jag gjor…

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by zeke66,

Jag har en kompis som har ett skumt problem jag har aldrig varit med om något liknande..Han får inte upp sitt kh på något sätt.Han har bra ca och mg men kh vägrar blir inte ens utslag på testen från salifert.Han har på sitt salt pro reef 11 i kh om man kollar det innan man tillför det i akvariumet. Sen är det något som äter upp det totalt då i akvariumet visar testen inget finns inte ens med på skalan.Och han har tillsatt massor av kh höjande medel både från salifert och tritons märke. Då snackar vi mängder men ändå inget händer sjukt.Han har kanske runt 80 kilo sten i akvariumet varav 50 är köpt på butik. Vad kan det vara som äter upp kh så sjukt fort? Han har ingen sand…

14. Frågan som tråden ställer är en av de vanligaste problemen vi läser här, rörande calcium o kh problem. Oftahandlar de om ett kh som har svårt för att stiga, med samtidigt hyffsade kalciumvärden. Jag tror detta med balanserade värden lite kan missupfattas. Eftersom jag själv alltid tjatar om de här, och under stundom blir missuppfattad, låt mej få dela med mej av de som i alla fall för mej va en aha upplevelse första gången jag läste de. För de första: när vi talar om balanserade värden så är de tillsatserna och förbrukningen vi pratar om, inte själva vattnet. För havsvattnet är inte balanserat (Lasse, dina tankar är rätt där). Där finns betydligt mer Calcium än karbonate…

15. Started by reefer6,

Hej I förrgår kväll när jag åkte till jobbet så var akvariet som vanligt när jag vaknade i går förmiddags så såg jag att det saknades 3st clowner 5st pomacentrus alleni hittade fiskarna liggandes på botten flämtande efter syre inte kul. Upptäckte senare att mina macro alger som ser/såg ut som sallad var helt vit grå genomskinlig, så jag misstänker att det är alg döden som är boven i dramat kan det vara så? har ej hunnit att kolla värdena, vattnet är lite grumligt men det luktar inget konstigt av vattnet ps:mjuk korallerna är i hopdragna.ds Hälsningar:Bengt (reefer6) har jag postat fel så får nån flytta tråden rätt

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by jonasroman,

Jag lägger gammalt groll åt sidan och kastar mej in i elden på nytt;) Tråden gäller hur KH varierar över dygnet. Jag är nyfiken på era förklaringar och teorier, eftersom det är inte helt självklart. 1)Vi vet ju att PH varierar på de sättet att värdet är högre på kvällen, till följd av den koldioxid som algerna konsumerar under dagen, och lägre på morgonen till följd av den koldioxid som produceras under natten av allt levande. 2)Vi vet också hur KH varierar med PH, där en PH-stegring ger ett högre KH o vice versa. 3)Vi vet också att ett koldioxidtillskott till vattnet ger ett högre KH. Men hur påverkas då KH:t över dygnet?? Man kan komma fram till två helt olika slutsatse…

• 22 svar
    • 2,5k visningar
  17. Started by boman,

Hej allihopa har inte skrivigt på ett tag av olika anlrdningar, bland annat åkte jag på gallsten dom hittade 12 stycken "smärtsam upplevelse" har dessutom dem fortfarande kvar fast jag har inte ont av dom. Sedan har jag för en vecka sedan opererat diskbrock för andra gången på samma stället. Men jag har läst mycket om vad som händer på sidan , intressant. Har haft problem med att haft koll på alla värden i akvariumet på grund av detta, och skulle behöva lite tips på hur jag lättast får orning på värderna igen. Kollade värderna på morgonen. Temp: 25 Salt : 1024 KH : 9 PH :7,8 NH4 :0,6 NO2 :0,05 CU : 0 O2 Syre : 8 NO3 : 40-60 PO4 : 0,25 CA : 420 MG : 680 Vilken ordning ska …

18. Started by BroderIsak,

Nån som har hunnit prova denna tester som kan ge sitt omdöme kanske..

19. Då har det väntade skett: Hade nog lite för mycket att tänka på för jag doserade sockret 2ggr i dag (2 fulla omgångar alltså). När jag kom hem för en stund sedan så var karen helt mjölkiga, firrarna står vid ytan, alla mjukkoraller har dragit i hop sig som de gör på natten (har full belysning på). Åtgärd gjord än så länge är: Riktat flera pumpar mot vattenytan, satt på UVt, kopplat på en liten 25mg ozongenerator på skummaren, håller på att göra osmosvatten (fast det sista känns som det kvittar när systemet är på 2300L). Något jag glömt? Eller någon som har fler tips på vad jag kan göra?

• 20 svar
    • 3,1k visningar
  20. Started by Magnus,

Är det någon som vet vad "Marine Biopolymere" är? OBS Tyska!

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  21. Started by Ragge,

hej undrar bara en sak jag har ett 160L kar med fisk och anemon m.m i så undrar hur mycket och hur ofta jag ska byta vatten i det?

22. Started by fiend,

Håller just nu på att förbereda mig för att stoppa ned resterande sten och koraller (från karantän-220Lakvariet) i mitt stora akvarium akvarium. Tyvärr så har jag ju plattmask där och tänkte bli av med skiten en gång för alla. Har just fyllt upp osmostunnan och bereder lite nytt saltvatten. Såhär ser det ut. 1. Fylla upp mitt 106L akvarie med saltvatten så jag rymmer korallerna där. 2. Dunka i flatworm - exit i 220L-karet och låta det verka. 3. När alla flatworms börjar dö bort så plockar jag ut korallerna och sötvattensdoppar dem i 10 sekunder och skakar av dem och placerar dem i det nya fräscha 106Lakvariet. 4. Flytta över min gylta till det stora akvariet (koppa in) 5…

23. Started by Waterboy,

Antar att länken till denna finns någonstans hä på SG iom dess överlägsenhet. Isf kan ju detta inlägg raderas. Denna är i vilket fall som helst suverän: http://www.mathgame.de/ klicka Riff-Aquarium på höger sida. /Johan

• 3 svar
    • 991 visningar
  24. Started by Cherokee709,

Hej på er. Vet någon om det finns några fördelar med att låta det strömma luft genom en cirkulations pump och syresätta vattnet. En annan sak som jag har funderat på är detta vodka sättet som många skriver om. Jag har försökt leta en början någonstans på detta men ej hittat. Vad är det bra för? Hur funkar det? Vilka proportioner? osv. osv. //Peter

• 3 svar
    • 885 visningar
  25. Started by Arcticreef,

Som jag pladdrat om i flera trådar här använder jag gammaldags kalkvatten som top-off. Det verkar dock inte vara speciellt vanligt. Har detta kommit i vanrykte? Och i sådana fall, varför? Nån som vet?

• 49 svar
    • 6,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.