Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by runstenen,

Vad är era erf av spårämnen fr Fauna Marin i kombo om man kör deras balling light ? Idag kör jag med Color elemnets 1,2,3 som jag fick av en polare. Jag har inte tillsatt Ultra Trace a,b,c i balling dunkarna. Borde man det även om allt stortrivs ? Ngn som märkt ngn skillnad med eller utan dessa 6 olika produkter, alltså: Fauna Marin Balling Light Trace A, B, C Fauna Marin Color Elements x3

• 3 svar
    • 722 visningar
  2. Started by Qurex,

Jag har hittills kört med klassisk balling utan spårämnen och funderar nu på om jag kan gå över till att dosera mer via balling och på så sätt kanske på sikt minska vattenbyte som varit mitt sätt att tillsätta en del (samt naturligtvis även bli av med en del näring). Till sötvattenskar finns i princip bara två varianter av näring till karet. Antingen flytande typ profito (mikronäring) och lite andra dyra preparat som princip är flytande nitrat/fosfat eller som alla som har mycket växter kör med PMDD. Läste en tråd här där någon skrev att man kanske kunde använda pmdd mikro+ även i salt, men det har jag aldrig hört om någon som kör med. Det som gör det my…

• Gilla
    • 8 svar
    • 772 visningar
  3. Started by Kim Rosenqvist,

Någon kemist här inne? Mitt vatten är lite mjölkigt för tillfället 😊 För ca 1,5 timma sedan doserade jag några spårämnen separat utifrån icp. jag rörde visserligen även om lite grand i min dsb i sumpen som börjat få lite cyano. Det som doserades var Kalium, Strontium, Boron, Brom, nickel och Jod. Såklart kan det till viss del ha med dsbn att göra, men då jag inte rörde om mycket borde det ha lagt sig nu. Vattnet är dessutom mer "mjölkigt" än grumligt. Ingenting verkar må dåligt, acros har polyper ute mm. Men kan jag ha doserat ämnena för tätt inpå varandra så några av de nämnda har reagerat med varandra? Jag doserade rakt in …

4. Started by Lunka,

har en fundering på om man är tvungen att kasta i spårämnen och så fall vilka, finns ju en hel del olika ämnen , finns det ingen helhetslösning eller behövs det inte? har inte så många koraller ännu, några montipora, euphyllia paradivisa samt några andra

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by Gnarkill,

Är det någon som tillsätter Järn och Zink av alla här på guiden?

• 0 svar
    • 739 visningar
  6. Jag är inte säker på vad jag själv tror här, ej tänkt klart eller gjort nån direkt sökning, så jag riktar ämnet till Er också vad ni tror. @stigigemla tex? @PeterG? Alltså: Faran med kolkälla kan tex vara att man får sådan bakterietillväxt att man får syrebrist, och/eller ph sänkning till följd av excessiv CO2 produktion etc. Framför allt är det väl syrebristen isåfall det omedelbara hotet. Om man doserar rätt så skall det väl oftast inte vara ett problem, men om man nu ändå vill minska risken samt vetskapen om att bakterier kan växa till mkt snabbt, så kanske det har betydelse när på dygnet man doserar kolkällan...? Dels finns väl en långsiktig effekt med en hö…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  7. Hej! Jordfelsbrytaren löste ut idag. Visade sig bero på ett av mina doppvärmare (av glas, en eheim) var sprucken/av så att vatten kommit i kontakt med värmetrådarna. Värmaren satt i sumpen. Eftersom att strömmen bröts så tänker jag att inget/lite vatten kommit upp i visningsdelen. Men det dröjde ca 2 timmar från att strömmen bröts till att jag lokaliserat och avlägsnats felet. Min fråga är hur orolig jag behöver vara för föroreningar/oönskade metaller i vattnet i sumpen? Jag har inte startat returpumpen, utan håller på med ett vattenbyte. Jag har dock bara färdigt vatten till 10% byte, vilket bara blir omkring 1/3 av vattnet som nu finn…

8. Started by Jurgonh,

Jag har massor av tester från salifert till mitt kar.. det störande är att nästan alla markeringar har försvunnit.. bläcket som markeringarna är målade med har lixom nöts bort, fast jag har kvar iaf hälften av innehållet i alla tester.. men det är omöjligt att mäta nu... Kan man köpa nya sprutor någånstans? det är alltså 1 ml sprutorna med 0.1 ml intervall med tillhörande spetsiga-munstycke som man använder till att mäta tex Ca, Kh och Mg med som jag pratar om.. Någon som vet vars man kan få tag på?

9. Started by Nizztos,

Hur gör man enklast för att hålla ett stabilt Kh? Jag känner att jag misshandlar mitt Kh lite för mycket, väntar tills det är lågt och pyttsar sedan i buffer på en höft. Det blir ganska stora svängningar.

• 1 svar
    • 874 visningar
  10. Started by oualid,

Hej! Jag har haft akvariumet, som rymmer drygt 500 L, i över tio år. Efter år av ansträngningar hittade jag äntligen rätt balans och både mina SPS och LPS blommade upp. Men de senaste 12 månaderna har jag märkt att korallerna har upphört att växa, och Acropora-kolonierna börjar avta. De tidigare expanderande anemonerna har nu minskat drastiskt till nästan omärkbara nivåer. Det finns något i vattnet som inte är som det ska. Jag är lite vilsen och skulle verkligen uppskatta er expertis. Nedan hittar ni några detaljer om akvariet och dess förhållanden: - Kh: 8,63 - PO4: 0,28 - NO3: 25 - Salinitet: 1,025 - Temperatur: 25…

11. Started by Stensson,

Hej Har någon pejl på var man kan köpa på postorder samt recept på "pulver" för att göra en stamlösning på järn och Strontium?

• Tack
      • Gilla
    • 12 svar
    • 1,6k visningar
  12. Started by svedalaciklid,

testat saltkaret och de värde jag tagit idag var ph 8.3 nitrit 0,03 nitrat 50 hur ligger dessa värden mot vad som är bra för ett saltkar? Och vad kan jag göra för att förbättra om något värde är dåligt?

• 21 svar
    • 2,7k visningar
  13. Started by morphriz,

Halloj, tänkte höra med er som har kört med skummare 24/7 och gått ner i tid, typ stängt av på dagen osv, om ni har fått några problem. Jag tänker främst på ammonium instabilitet när ni började stänga av den. Ammonium instabilitet triggar alger, vilken alg beror på övriga förutsättningar men i ett moget kar torde det bli grönalger. Alla iaktagelse av intresse! mvh Mattias

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Speedster,

Jag kör grotech produkter rakt igenom (CA, MG, KH) och insåg just nu att mitt magnesiumpulver höjer 11mg/l med 10 gram pulver. Det innebär om jag nu ligger på 1150mg/l att jag behöver ha ca 1.6kg!!! pulver för att höja 400mg/l i mitt 400 liters akvarie. Finns det något starkare pulver? Tacksam för tips. /Robban

15. Started by Speedster,

Har haft svårt att få upp mitt kalciumvärde men är på rätt väg efter att ha inhandlat magnesiumklorid, calsiumklorid och kh buffer. Har fått upp CA värdet till 390 efter att ha hällt i en halv bruk Biocalsium i 10 liter nyblandat saltvatten. (jag vet, inte den bästa iden kanske men lyckades höja CA värdet till 390 från 280 på 3 dygn). Detta är högsta nivån jag kommit på ett halvår och alla koraller mår bättre än någonsin. MG liggger på 1380 KH ligger på 8 Relativt bra värden och allt mår bra, MEN jag buffar CA varje morgon och varje kväll med en "spade" kalciumklorid varje gång utan att lyckas höja ca värdet mer. Har ingen ide varför mer än att mina koraller gör av med de…

16. Started by Myra Skoglund,

Jag startade akvariet efter en hel del läsning enligt Lasse Forsbergs metod. Jag har ägnat mig åt sötvattensakvarier i 20 år och känner mig rätt komfortabel med den grundläggande biologin och kemin. Men det är mycket att lära sig På bild 1. har jag just lagt i stenarna, anslutit en Tunze-streamer, doppvärmare och belyser det hela med 2x 39 watt T5. Ena lysröret är blått och det andra 6700 Kelvin vitt ljus. Syftet med akvariet är att lära mig grunderna i saltvattensakvaristiken och hålla enklare koraller, anemoner och djur. Andra dagen efter att ha lagt i korallsand inhandlades en Saliaris hos Triton som startpilot. Dessutom köpte jag en liten sten med Halimeda p…

17. Started by Benny,

Någon som kan ge mej råd.Jag har idag ett 150 lit som varit igång snart ett år. Jag är nu i gång att starta ett 256 lit.kan jag använda det gamla vattnet eller ska jag göra nytt blanda salt?Har ca 30 kg levande sten som då är ett år när kan man flytta över fisken i det nya karet?Förr sa man att man skulle vänta i en mån.Någon som kan ge mej råd

• 13 svar
    • 1,7k visningar
  18. Started by Arcticreef,

Sanningens ögonblick börjar närma sig. Akvariet är beställt och levereras runt 1a maj. Det är konstruerat så att främre delen (ca 430 l) är akvarium och bakre (ca 135 l) är sump. I akvariet tänkte jag ha ett Jaubert (Monacco) system och i sumpen en rejäl hög med LS. Hur förelår ni att jag startar upp det? Räcker det att tillsätta bakteriekultur och mata med lite vodka? Någon som har förslag/erfarenhet av detta?

19. Started by Fluval_Robban,

Vågar man starta upp ett 350 liters kar med kranvatten eller är det bara dumt att misslyckas? feedback tack:) Har kört nano med mitt kranvatten och det har funkat bra men....

• 13 svar
    • 2,4k visningar
  20. Started by Kimozabe,

Har bara lite kvar att fylla i mitt akvarium och det sista kommer jag vänta med tills jag fått sumpen. Jag har redan nu börjat hälla salt i akvariet och tänkte dra igång med startbakterier. Ska tillägga att jag börjar med ”död” sten. Frågan är om Tetra Bactozym är en startbakterie? Detta har jag tillgång till i tex Hornbach medans jag måste beställa tex Special Blend (tillverkare har jag glömt) från internet. Mvh Kim

21. Started by Datate,

Hej (Okej, vi tar det på en gång, det är skogsflikkan som ställer frågan, men hon kommer inte in på sin användare, trots försök till att återställa lösenordet) Hur som helst, vi har nu nästan fyllt upp vårat 828 L kar, å allt ser väl bra ut, förutom temperaturen, som ligger på 22 grader. Måste det vara ca 25 grader i vattnet för att man ska kunna lägga i LS:en? Eller funkar det att lägga ner den trots att det "bara" är 22 grader? Mvh Linda

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by lottac,

Jag har funderat mycket varför jag har så mycket damm från stenarna som far omkring. Jag har en försäljare som ger mig råd och han sa att det beror på att jag har mycket levande djur i min sten och det dammar av sig i akvariet på nätterna. Har ni andra som har "rena" akvarier inga djur som lever i stenen? Igår när jag satt och tittade på akvariet med ficklampa så såg jag en ström med damm som rann ur en sten, det måste vara som han säjer, det var något djur som höll på i stenen. Jag har matat mitt akvarium med rotifer och jag ser ju på natten att det händer mycket. Jag känner inte att jag måste har ett sterilt och "rent" akvarium. Det är bättre att mina inneboende mår bra…

23. Started by Sluden,

Hej Har haft en tunna i mitt garage för blandning av saltvatten. Står alltid igång med en pump. Märkte idag att pumpen lagt av. Vet ej hur länge pumpen varit trasig. Har inte kollat i tunnan på säkert en månad. Är det bara att hålla ut vattnet eller går det att använda trots det varit stillastående? Mvh christoffer

• 5 svar
    • 990 visningar
  24. Started by oveb,

Som gammal växtnörd så kan jag inte annat än undra. Då var det mindre hopplöst att få baljan fri från alger utan en rejält stor växtmassa. Så frågan är förståss: Hur mycket hjälper en stor massa koraller emot alger och höga näringshalter ?? Dom klipper ju då ev näringsämnen direkt. Vilket förståss konkurrerar ut algerna ?? Ute och cyklar eller ?? .

25. Started by hagbard,

Hur stora vattenbyten kan man gör i procent varje dag i en vecka? i ett kar med koraller

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.