Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Skaffade precis en refraktometer, men dummade mig lite. Skaffade en som mätte salthalt 0-28% vilket ju gör att man hamnar långt ned på en lite väl grov skala. Att ppt och promille är samma sak, det vet jag, men talar man om samma sak när man talar om saltvatten? Dvs är 35ppt samma sak som 3.5%?
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-
-
Läste Tom Barr dissa nitrattester på barrreport.com, liknade väldigt mycket det Lasse också skrivit tidigare i ämnet. Låter som ett väldigt dåligt köp, jag kunde ha spenderat pengarna på annat....: http://www.barrreport.com/articles/1356-looking-feedback-intro-non-co2-excel-tanks-3.html
-
- 36 svar
- 4k visningar
-
-
-
Hej har en fråga angående vattencirkulation i akvariumet. Som det är nu har jag två pumpar som rör om vid ytan och åt olika håll. Finns det några generella regler på vad som är optimalt angående om man skall ha cirkulationen i ytan eller vid botten och om man skall ha cirkulation åt endast ett håll.
-
- 3 svar
- 2k visningar
-
-
Är det skadligt för karet att ha detritus? Alltså om det ligger kvar på botten under LS eller på LS?
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag såg följande kommentar av Petrol i en annan tråd angående LS och bakterier som sägs utarmas med tiden i våra kar vilket jag tyckte var intressant. Eftersom min motfråga var lite OT så tänkte jag starta en ny tråd om detta. Finns det någon källa där det framgår att bakteriefloran utarmas efterhand i levande sten och därmed förmågan att rena vattnet? Det är ju knappast en färskvara i naturen men det kanske är så att något händer med stenen när den kommer ner i våra kar? Jag tror personligen att bytet av LS inom hobbyn i vissa fall är lite överdriven. Skulle därför vara kul att se data som övertygar mig om motsatsen. Eftersom jag kör mitt kar med sten som är 6-7 år nu…
-
Har ett kalcium test där man blandar olika reagenser och sen droppar i droppe för droppe tills vätskan går från någon lillaröd nyans till klarblå. Sedan multiplerar man antalet droppar x 15 för att sedan erhålla ett kalciumvärde. Grejen är att jag tycker storleken på de droppar man har i varierar och var går gränsen för att vätskan blirklarblå det är ju en tolkningsfråga men jag har gjort testet två gånger nu och får en kalciumnivå på 525och högre vilket är över gränsvärdet. Jag har ingen kalkreaktor men tillsätter kallkvatten så fort vatten dunstar från mitt kar dock inte regelbundet utan ibland kan det bli flera liter på en gång. Jag blandar aquacares pulver kalk med …
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min osmos har börjat leverera dårligt. Jag har spolat vatten åt fel håll i dom små fillterpatronerna, det blev lit skillnad i början men innte längre jag vet att jag har dårligt tryck på vatten kran här hemma, kan vara en bidragande orsak. Nu har jag kopplat förbi det första filltret som är sediment prefilter, det jag undrar över är om det gjör nytta att kjöra osmos nu när finfiltret är bortkopplat? Jag ska kjöpa nytt men tänkte vännta tills jag har flyttat för att jag vill tessta där vattentrycket är som det ska vara. Tackar på förhand för svaren.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Halloj, tänkte höra med er som har kört med skummare 24/7 och gått ner i tid, typ stängt av på dagen osv, om ni har fått några problem. Jag tänker främst på ammonium instabilitet när ni började stänga av den. Ammonium instabilitet triggar alger, vilken alg beror på övriga förutsättningar men i ett moget kar torde det bli grönalger. Alla iaktagelse av intresse! mvh Mattias
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Någon som har koll på ungefär hur mycket salt man skall tillsätta i 10l sötvatten för vattenbyte? Vore skönt med något typ av dl mått istället för att behöva labba alltför mycket.
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
- 1 följare
-
-
har en kartong med salt i som ligger i en stor påse. nu dom sista dagarna så har saltet klumpat sig. inte till en hel klump av allting men det är många mindre klumpar i. jag har inte använt blöta föremål i kartongen. vad beror detta på och är det skadligt för saltet?
-
- 4 svar
- 3,9k visningar
-
-
-
Har börjat tillsätta 2 droppar Fauna Marin Ultra-Bio per dag/100l vatten. Undrar om nån vet exakt vad det innehåller ? Började nämligen komma kiselalger i samband med detta, nu kan det ju åxå bara vara en slump att algerna kom precis då eftersom burken bara varit igång 5 veckor. Fast det är ju inte kul om det skulle vara så att medlet innehåller silikat så man står och tillsätter silikat dagligen.
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
nu har jag läst i en del trådar angående bakteriekultur i uppstarten. och det verkar ju enligt många va väldigt bra. nu till frågorna då. någon som kan tipsa om en bra bakteriekultur? och den viktigaste frågan är väl, går det bra att börja använda kulturen om ca 2 veckor när jag får lön? eller är det försent då? mvh Andreas
-
Jag har under en tid försökt få upp Ca ifrån ca 380 ppm till 400. Det har visat sig vara ganska svårt, jag skickar i ca 2tsk (10ml borde vara 7-8ppm) TM Bio Calcium varje dag och det är alldeles hopplöst att nå 400. Visst är Ca ganska svårt att mäta men jag tror inte det är ett mätfel. (Jag har inte mycket koraller men dom få jag har växer på bra, det gör även kalkalgerna) Så frågan är : Hur mycket "äter" Era baljor ???
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
En fråga som jag undart över är hur mycket ca/mg som förbrukas per dag finns det några rikt linjer eller får man mäta sig fram.Skulle vara bra att veta så att man kan dosera rätt. Johan
-
- 4 svar
- 2,2k visningar
- 1 följare
-
-
Satt och stirrade in i akvariumet och funderade på om man skulle köra skummaren i skift, d.v.s. avstängd på dagen, och aktiv på natten. Cellandningen avger C02 när Fotosyntesen upphör nattetid!? PH sjunker! Då undrar jag om inte skummaren nattetid skulle lufta ur CO2 och därmed skapar en jämnare balans. Tacksam för kommentarer!
-
- 0 svar
- 781 visningar
-
-
Tror ni det funkar att använda Britafilter till att fylla på avdunstat vatten med eller innehåller de "dåligt" kol som släpper fosfater? Någon som har erfarenhet? Det verkar helt omöjligt att hitta information om Brita som inte är på tyska.
-
- 0 svar
- 759 visningar
-
-
Jag köpte lite grejor här på Sg annons problemet är att jag vet innte hur jag ska dosera eller om jag över huvutaget ska annvända dessa grejor. Magnesiumsulfat? hur doserar man och va gjör det för nytta. Marin Vitamin? luktar som fan och hur doserar jag och va gjör det för nytta? Senn något som jag är skeptisk till: Selcon consentrate. Det står att det är aquarium food booster, va är detta? 50ml. flasska råsa ettiket och bil på en clown fisk.
-
- 3 svar
- 820 visningar
-
-
Varför har vissa märken utav ozonapparater en luft tork innan enheten Fördelar, nackdelar
-
Upptäckte för ett tag sen att mitt kh sjunkit väldigt lågt, till ca 3-4. Kollade då runt och hittade ett "recept" på kh buffer, 80% natriumbikarbonat och 20% natriumkarbonat. Gjorde detta och blandade upp i en hink osmos vatten och tillsatte, och det funkade fint, så nu ligger på kh på 9 och ph på 8-8,3. Frågan är, måste jag blanda upp nytt varje gång jag ska tillsätta, eller kan jag blanda en stor dunk eller liknande och bara hälla i när det behövs?
-
- 8 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej alla, håller på och pillar lite med biologisk export och vilka värden man faktiskt kan förväntas sig exportera. Tänkte höra med folk här om någon har kört monokulturfilter oavsett sort och vad de har för erfarenheter av det. Följande har jag i åtanke: -micro på pinnar(trådalger) -micro på glasskivor(bruna, gröna osv), det amerikanderna kallar "Algae Scrubber" -glasrosor -xenia -macroalger(gracillaria/chaeto/ulva) -sjögräs -mangrove
-
- 15 svar
- 2,5k visningar
-
-
Funderar på Balling Light enligt Fauna Marin. Om jag fattat det rätt skulle det räcka med Grotechs lilla enhet med tre kanaler för att tillsätta ca,mg och carbonater och samtidigt skulle man via samma pumpar kunna tillsätta spårämnen till korallerna ? När behöver man den stora enheten från Grotech? Behöver man utöver ovanstående tillsätta kalkvatten? När man gör vattenbyten, skall na-fritt salt användas? Hur stor är Grotechs lilla enhet med flaskor? Hoppas ni kan hjälpa mig,känns lite rörigt.
-
-
Testvattnet går i gul färgskala men avläsningspappret i blå, känns inte helt rätt... Edit Användarfel, testet fungerar ua!
-
- 0 svar
- 814 visningar
-