Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by Järv,

Jag hade tänkt att starta upp en zeoreactor på mitt akvarium. Tänkte köra med ca 1,2L och denna reactor http://www.fish-street.com/fsz_zeolite_magnet_floating_reactor_eu Det verkar dock inte som den levereras med en pump så funderar lite på vilken pump jag skulle kunna tänkas behöva till den? Tänkte även bygga om den till en automatisk reactor i denna stil http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2416563 (tror ni det är något som kan fungera?)

• 5 svar
    • 2,8k visningar
  2. Started by edda124,

Är det någon som fortfarande kör med zeovit jag var lite intresserad och hade några frågor [emoji3] Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk

3. Started by joney,

e det nån som har testat det.. man ska tydligen få korallerna att färga ut grymt mycket.. finns åf i sverige?... skickar med en bild tagen från reefcentral en kille i italien som kör med det

• 6 svar
    • 2,2k visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som prövat ZEOvit-metoden? Jag vet att det ryktats om att det kan fälla ut aluminium - någon som har koll? Var finns det mer fakta att hämta? Jag har läst lite på hemsidan - korallen-zucht.de - men skulle vilja ha mer information om metodens baksidor!

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  5. Started by balofix,

Hejsan jag har en vän som börjat köra zeovit o har inte kopplat bort sin kalkreaktor! Kan man köra den samtidigt?

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by mano,

Undrar om det är något av korallen-zuchts produkter som hjälper till att kunna hålla mörkerkoraller bättre (då främst gorgonier). Själv gissar jag på Coral Vitalizer, Sponge Power eller Coral Snow. Någon som inte bara gissar utan faktiskt vet? Edit: Jag förutsätter även att baspreparaten i zeovitmetoden i sig hjälper till att kunna hålla mörkerkoraller och undrar vilka andra preparat som kan hjälpa ytterligare.

7. Started by Moose,

Det står över allt att man inte skall köra detta ihop. Men det står ingenstans varför man inte skall det. Om man har höga halter av fosfat, e det då inte bra att köra båda metoderna? Eller e det så att det sjunker för fort isfåfall o stressar korallerna?

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by Spooky,

Har en fundering på hur det blir om man kör med uvc när man använder zeovit-metoden. Man tillsätter ju bla bakterier, hur går det då med dessa om man kör uvc samtidigt?

• 14 svar
    • 2,8k visningar
  9. Jag stötte på de här rapporterna när jag sökte information om Zeolit. Kommer ZeoVit-metoden från hur industrin biologiskt regenererar Clinoptilolite(zeolite)? Jag kan i alla fall se likheter, men det kanske bara är en tillfällighet. http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/esthag/1977/11/i03/f-pdf/f_es60126a010.pdf?sessid=6006l3 http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/esthag/1977/11/i03/f-pdf/f_es60126a014.pdf?sessid=6006l3 /Janne

10. Started by Emvees,

Ska följa instruktionen men har en fråga kan man mixa Coralsnow och Zeobak direkt eller är det bättre att det kommer in efter 14dagar? Tack på förhand

• 5 svar
    • 2,4k visningar
  11. Started by crille,

http://elegancereef.com/forum/viewtopic.php?t=106intressant och läsvärt

• 23 svar
    • 5,2k visningar
  12. hej Efter en del plågsam tankeverksamhet har jag nu bestämt mig att prova zeovit metoden. Akvariet är en percula 120 på dryga 500 liter med ett kh värde som ligger runt 13 och ca värde på 410, detta efter ett 25 litersvatten byte . Fosfat värdet ligger på ungefärligt samma som kh-värdet. Så imorse var jag ute och skaffade mig en 200 liters kar som jag kommer att använda som sump och till den en retur pump; Eheim 1260 på 2400 l/t( tack leis !) . Funderar för närvarande på hur jag ska dela upp sumpen för detta ändamål. Visst f.. glömde säga att jag kör mc500 som skummare. Intern cirkulation inom karet ombesörjs av 2 x 6100 tunze streamer på full effekt ungefär 22000 l /t ,…

13. Started by Erik D,

"A bacterial population processes iron released from zeolites, using up ammonia as part of this (thus lowering nitrates), and iron binds with phosphates and is skimmed out." En något kortfattad tillika kontroversiell beskrivning av hur metoden fungerar. Kommentarer ifrån andra Zeovitanvändare emottages tacksamt.

• 123 svar
    • 17,2k visningar
  14. Efter att nu ha testat ett tag så kan det vara kul att matcha sina erfarenheter mot andras. Vore kul höra om andra ”zeovitare” upplevt samma el. helt annorlunda saker. Ser fram emot alla synpunkter och tankar kring detta. 1. Övergången till zeovit Pga av lite problem med burken hade jag ganska höga näringsvärden (fosfat och nitrat) när jag drog igång. Ganska mycket fisk, mest kirurger. Det tog en evighet tyckte jag innan värdena började gå ner. Efter tre månader utan någon större förändring tröttnade jag och kompletterade med en påse Rowaphos. Trots att det var lite mot ”spelreglerna” så funkade det fint. Äntligen gick värdena ner. När jag sedan sålde kirurgerna kom …

• 27 svar
    • 6,2k visningar
  15. Started by Cherokee709,

Hej! Har någon en ZEOvit manual på svenska? Kanske någon ambitiös medlem. //Peter

• 14 svar
    • 6k visningar
  16. Started by shelby67,

När man sitter och kollar igenom detta med zeovitmetoden, känns den lockande med dess effekter, dock avskräcker det rejält när man ser att man behöver tillsätta upp till 5-10 olika preparat om dan, och även skaka om reaktorn, finns det nån som kör denna metod lite mer automatiserad, tex med doserpumpar, automatisk zeovitreaktor ? fungerar det ens?

• 19 svar
    • 2,9k visningar
  17. Det finns ju en ganska stor mängd olika preparat från Korallen-Zucht som går bra att eller bör användas med ZEOvit-metoden, en mindre djungel faktiskt. Jag startade ZEOvit för en dryg månad sedan och har lyckats köpa på mig ett antal blåa flaskor, hade även några från tidigare. Men vad behövs egentligen? Vad använder du som kör ZEOvit-metoden och varför? Svara på omröstningen och skriv gärna några rader så kanske det här blir en riktigt intressant tråd.

• 14 svar
    • 3,1k visningar
  18. Started by DaTrucka,

Det händer ju att man får lite cyano i samband med att man kör zeovitmetoden, däribland jag själv. Vad beror det på? Vad kan man göra åt det? Har knappt 400 liter i mitt system och doserar följande. Byter 10-15% vatten varannan vecka. Senaste mätning: Salt 35psu Ca 420 Mg 1350 Kh 7 PO4 0 Nitrat 2 Varje dag: ZEOstart 0,8ml 3ggr/v: ZEObak 4dr ZEOfood 4dr 2ggr/v: Spongepower 4dr 1 ggr/v: LPS amino 2ml Xtra 2ml B-balance 2ml K-balance 2ml

• 44 svar
    • 8,5k visningar
  19. Started by turboadde,

En liten fråga och samtidigt en liten undersökning. Men om jag förstått det rätt så minskas kalium så pass mycket i nästan alla zeo-kar så man behöver buffra upp det lite. Hur gör ni zeo användare för att veta hur mycket ni ska tillsätta? Kollar ni på korallerna, mäter ni eller kör ni bara en rekomenderad dos av tex k-balance? Har prövat ett par tester nu och dom e ju både dyra och nästan oläsliga och kan ju vara svårt i början kanske och se på korallerna att det är kalium det beror på och inget annat innan man haft några dippar. (texten blir ihoptryckt på telen)

• 10 svar
    • 2,3k visningar
  20. Started by Magnus,

Hur är det nu - Saliferts KH test har varit svajjigt i kvalitén vad jag förstår och zeofolk började leta andra test då KH är en mycket viktig parameter vid låga näringsnivåer. Vilket test rekomenderar man nu? (Ett som går att köpa i Europa...)

• 29 svar
    • 4,7k visningar
  21. Started by PatriksS,

Crille, du säger att du tjatar om bakterietillsatser (via zeovit) trots att Clownen redan startat en tråd om monokulturer där frågan diskuterades grundligt och man kom fram till att någon monokultur inte kan finnas i våra akvarier, du pratar om kolkälla (åter igen via zeovit) och menar att experimentering med andra blandningar är djurplågeri, utan att själv ha den blekaste om vad som finns i zeovitens kolkälla. Min fråga är då: hur i kan du vara så säker på att zeogrejer (diverse bakterier och kolkälla) inte är djurplågeri? - de är ju för dig okända komponenter där, kan vara vad som helst ju? Och vidare: tänk själv, du som är kock - trots att det finns någon god maträtt m…

22. Started by Laserbengan,

Hej! Det talas mycket om Zeovitmetoden på nätet..... fantastiska färger , trivsel, tillväxt, förebygger RTN? på SPS koraller Själv har jag haft mitt nya 1100l igång ett år nu med många SPS koraller (utan Zeovit) och allt funkar bra. Funderar på att testa Zeovit. Är det någon som har erfarenhet av Zeovit? Det finns tydligen även en konkurent till zeovit, kolla här.(Biolith) http://www.koralle.at/asp/g_index.asp . De verkar ha nåt liknande men de har ej alla dessa tillsatsmedel som behövs till Zeovit. MVH Bengt

• 12 svar
    • 3,1k visningar
  23. Started by turboadde,

Är det vanligt att fosfaten stiger i början av körningen med zeovit? Jag startade den 17feb med zeovit. Eftersom jag låg på 0 nitrat och 0.02 i fosfat med pelletsen så körde jag bara en vecka då jag dosera alla ämnen varje dag och sen körde jag på 3dje alternativet i zeovit guiden. Nu har fosfaten gått upp till 0.05 och man ser lite på korallerna med att dom börjar bli brunare och dom lila topparna börjar försvinna lite. Nitraten ligger fortfarande på 0-0.5 Akvariet är 350L Nu kör jag * en påse zeovit stenar (Inte smågruset) 300-400l/timme * 0.5ml zeostart3 varje dag * 3droppar Zeofood7 varje måndag och torsdag * 3droppar Zeobac varje måndag och torsdag * 3droppar sponge…

• 10 svar
    • 2,5k visningar
  24. Started by diskustok,

Sitter och undrar vad är minimum för köra zeovit system till storleken av akvarium? svar tacksam

25. Started by Cherokee709,

Hej Är det någon som vet om det är någon skillnad på KZ Zeolith och FM Zeolith som de har till Ultralith metoden. Om det är skillnad på fraktion och sammansättningen. Tänkte mest på att det går att köpa FM Zeolith i större förpackning så slipper man köpa små kilos förpackningar som KZ har. Det borde väl gå att använda båda sorterna till Zeovit metoden? //Peter

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.