Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Korallträff med föredrag på Sjöfartsmuseet Akvariet 22 mars 2014 - i samarbete med föreningen Saltvattensguiden.se I mars är det dags igen för korallträff med föredrag på Sjöfartsmuseet Akvariet. På schemat blir det föredrag, fika, korallbyte, mingel, bakom-kulisserna, och såklart den prestigefyllda korallquizen! Så boka in 22 mars i kalendern. Föredragshållare och schema för dagen kommer förhoppningsvis ut i januari, och vi postar här så fort det blir klart. Mvh Akvariets Personal
-
- 60 svar
- 9,9k visningar
-
-
Nu har vi fått ihop alla lösa trådar och välkomnar alla som är intresserade av att läsa mer om vårt seminarium att kika i bifogat dokument. Info om det mesta finns däri för den som vill komma och besöka seminariet. Jag lägger också upp en liten omröstning som ni gärna får boka i så vi får ett litet hum om hur många som är intresserade av att komma. Så varmt välkomna till höstens kanske mest spännande dag för oss saltvattensakvarister. Saltvattensseminarium i Linköping 24 oktober 2009.pdf
-
- 59 svar
- 9,4k visningar
- 3 följare
-
-
Halloj alla saltisar! Linköpings akvarieförening inbjuder till årets andra saltträff 12 oktober kl 13:00 på Naturcentrum. Vi är ute i god tid denna gång och inhämtar gärna tips på föredragshållare samt annat intressant att prata om. Auktion på fraggar, fisk och saltprylar står i programmet. Hjärtligt välkomna till årets saltaste träff!
-
- 58 svar
- 12k visningar
- 1 följare
-
-
Vore det inte skoj med en uppsalaträff innan jul? Har vi fraggafton kan man ju fixa julklappar åt sig själv! Jag behöver hur som helst ge bort en kluns LS som är aldeles ivägen och inte får plats ngn stans, dessutom kan jag fragga euphyllia och mjukisar. Mitt kar är ju acceptabelt nu, så nu törs man ju visa det, annars kan man vara hos någon annan - det finns ju bra mycket finare kar än mitt i uppsalatrakten!
-
Hej! Sist vi var hos Moose/Henrik, nämnde jag att jag avsåg bjuda in till nästa träff, någon gång under vintern... i år.. Nu blir det kanske många träffar i Göteborg, men jag betänkte följande: Höst och vinter är väl denna hobbyns tid... när våren kommer går många ut i naturen istället.. och sommaren.. då puttrar allting bara på... så om jag inte slår till i vinter.. hinner jag inte komma loss innan Moose bjuder in nästa gång... Dessutom har det hittils bara vart Moose som bjudit in till träffar, nu har jag möjlighet att husera mer folk.. så då kan jag dela ansvaret med Henrik om intresset finns... Länkar till hans träffar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showt…
-
- 56 svar
- 17,4k visningar
-
-
Nu börjar de flesta lösa trådar att samla ihop sig, så jag tänkte komma med en blänkare om höstens happening på saltfronten. Då vi fick mycket possitiv respons på förra årets saltmöte planerar vi för fullt för en uppföljare och hoppas att just du kommer och lyssnar på några mycket intressanta föredrag. Talarna som kommer är: Peter Schmiedel, ska tala om ovanliga clownfiskar och hur han odlar dem. Sanjay Joshi, ljusguru som ska tala om LED belysning, hans akvarium är just nu tank of the month i Reefkeeping. http://www.reefcentral.com/ Joe Yaiullo, är curator på Atllantis Marineworld. Han skall berättar om sitt 100 000 liters akvarium och hur djuren där förökar sig. http:…
-
Funderar på om intresse finns att samköra. Jag planerar att köra upp och har tre platser i bilen. blir stopp på Ciklidhuset och BioTed på vägen upp. Anmäl gärna ert intresse i denna tråden. * Marcus - bil utgår från Malmö och upp via Hbg och uppåt. * * * I värsta fall går det att packa in en till men skönt att åka bra och säkert.
-
- 55 svar
- 4,9k visningar
-
-
Eftersom det blev kort varsel till vårt senaste saltmöte i Linköpins akvarieförening, så vill jag vara ute i god tid inför nästa möte. Datumet 12 Mars kl 19:00 Naturcentrum i Linköping är spikat till 99%. (beroende på intresse) Programmet är inte klart och jag överlåter önskningar till er! En eller två föredragshållare tror jag blir bra. Det är önskvärt att det blir en skaplig auktion på saltprylar, fraggar osv. ungefär så som det var på vårt första saltmöte och ett lotteri med fina vinster i saltets tecken. + Willes goa smörgåsbord icke att förglömma.
-
- 52 svar
- 7,1k visningar
-
-
Vi beslutade idag att vi ska ha en saltträff i Linköping den 13:e April på Naturcentrum. Vi har inget program ännu och välkomnar förslag från alla intresserade. Någon föredragshållare, auktion på fisk och koraller? Lotteri kan vi nog också ha. Nu är det god förbehållning och vi hoppas att det kan bli en gemytlig och trevlig saltträff! Så fram med förslag, så får vi se vad vi kan åstadkomma!
-
Tänkte kolla intresset för en ny träff hemma hos mig, det är snart 5 år sedan jag hade min förra träff som blev riktigt lyckad. Se tidigare tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?31032-Träff-hos-Moose-i-göteborg-6-dec&highlight=Moose Skulle detta vara intressant? Träffen sker iså fall hemma hos mig, i Göteborg (västra Frölunda), på en helgdag och under dagtid. Givetvis kommer jag bjuda på fika också. Jag har inta datum tänkta ännu, då detta som sagt bara är en intressekoll just nu. Tänk dock på att jag bor i en liten lägenhet och kan inte husera plats åt hur många som helst, så först till kvarn gäller.
-
- 50 svar
- 6,7k visningar
-
-
Hejsan "Saltisar":) Tror att några av er även kör "söt", Så så tänkte jag tipsa er om Bollmora Akvarieklubbs Vårakution:)
-
- 49 svar
- 7,1k visningar
-
-
Ett litet förslag: Om det går runt nu bara på "medlemsavgifter" så är mitt förslag att man tar annonsintäkterna (eller en del av dem) för att garantera kostnaderna för en nationell sammandragning med kvalificerade föredragshållare någon gång på hösten 2014. Tanken bör vara att arrangemanget skall bära sig självt men att SG garanterar att stå för förlusterna. Eventuellt skulle man kunna ta det ihop med akvariehelgen - om det nu blir någon sådan under 2014 MVH Lasse
-
- 46 svar
- 6,6k visningar
-
-
Har fått ett par PM, med frågan om "studiebesök" hemma hos mig. Ja varför inte, och tänkt om man skull ta flera saltisar i en smäll. Om detta låter oki, för er? Jag arbetar en hel del, men det går ju alltid att klämma in någon dag och tid. Återkom om detta är intressant? Självklart bjuds det på med dopp, samt saft ! /Gustaf
-
- 46 svar
- 5k visningar
-
-
På begäran skapas en tråd med intresseanmälan för en träff hemma hos Patrik den 19/4. Länk till Patriks kar: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22280 Eftersom det är en pågående diskution i SVG-syd tråden om en träff hemma hos Freddi den 26'e så är det enklare att hålla isär anmälningarna på detta viset. Hoppas på en trevlig dag!
-
- 46 svar
- 6,2k visningar
-
-
Tidskriften Akvariets Oscar för 2013 tilldelas en person som gjort avsevärda insatser för akvariehobbyn under flera decennier. Under 1980-talet hörde han till de drivande inom Nordiska Ciklidsällskapet. Bland annat publicerade han mer än 150 texter i Ciklidbladet. Även inom yrkeslivet har han sysslat med olika former av vattenbruk och senast jobbat på Universeum. Intresset för saltvattensakvaristiken har dominerat under senare år. Där har han spridit kunskap genom föredrag men framför allt genom mer än 10 000 inlägg på Saltvattensguidens forum. 2013 års pris går till Lars Forsberg.” Stort grattis Lasse
-
Välkomna till Sjöfartsmuseet Akvariet den 19 oktober! Kom och träffa andra saltvattensakvarister, byt koraller, drick kaffe och titta in bakom kulisserna. Fri entre från kl 1700. Vi har öppet till kl 20. Vi hoppas kunna upprepa vårens succé!
-
- 44 svar
- 4,8k visningar
-
-
-
Hur står det till med intresset för föredrag egentligen ute bland besökarna på saltvattensguiden! Nu har vi i Linköpings Akvarieförening anordnat olika saltföredrag i ganska många år. Temana har varit blandade och anpassat för nybörjare och mer avancerade akvarister. Några gånger har det varit många besökare andra lite färre. Vissa gånger har det kostat en slant men oftast har det varit billigt. Nu igår (13/9) var det ca 5-6 st utöver den vanliga skaran i föreningen som kom och lyssnade på föredraget och det var jättetrevligt att ni kom och lyssnade. All heder till er som kom! Men vart är alla ni andra? I området runt Linköping (ca 5 mils omkrets) finns ca 200 reggade me…
-
Hej! Hittade inte den gamla tråden om det men det känns som att det kanske kunde vara kul med en träff för oss saltisar här i Blekinge med omnejd? Lite snack, kaffe och fraggbyte kunde ju vara rätt trevligt sätt att spendera söndageftermiddagen. Jag kan tänka mig att hålla i det tex den 5 april någonstans på eftermiddagen om det finns intresse, vad säger ni?
-
- 40 svar
- 3,9k visningar
-
-
Akvariehelg med ciklidstämma Tid: Helgen den 30/3-1/4 kommer 2012 års största akvaristiska aktivitet att gå av stapeln i "Göteborg" Plats: Sävedalens Folkets Hus i Partille (15 minuter med buss från Göteborg centrum). Boendet kommer dels att äga rum på Partille Vandrahem samt på Apple Hotell i Göteborg. Arrangör: Göteborgs Ciklidgrupp och Nordiska Ciklidsällskapet Vi startar på fredag kväll med samkväm och middag och slutar ca. 13.30 på söndagen. Det billigaste fullpaketpriset som inkluderar 2 nätters boende i 4-bäddsrum, 2 frukostar, middag fredag och lördag kväll, lunch på lördag, fika och entré för alla dagar kommer att gå på under 1000 kr!!!!!!!! Sedan kommer det förs…
-
- 39 svar
- 5,7k visningar
-
-
Sedan sept 07 har vi träffats ett mindre gäng på västkusten 4 ggr. Första gången hos ted, därefter en något mindre skara hos Pwin respektive hos mej och Rolf. Dom tre senaste träffarna har jag varit initiativtagaren till. Det som tynger mej något är det ganska svala intresset generellt för träffarna. Jag tror vi alla vill träffas, för när vi sitter där o snackar skit o dricker kaffe, så trivs vi. Det jag skulle vilja slå ett slag för är att vi är fler som tar ansvaret för att vi skall ses, för annars blir det aldrig av. Man tänker nog lite till mans, att det är alltid någon annan som fixar de där. Sen är det också tråkigt att när respektive akvarist verkligen anstränger…
-
- 38 svar
- 4,6k visningar
-
-
Saltvattensträff i Karlstad Lördagen 24/1-2015 Klockan 14.00 Lokal: Stocken dvs Stockfallets samlingslokal, Myrgången 1 Entre: 50:- Föredragshållare: LN21 dvs Larry Nilsson från Växjö Fraggbyten Kiosk med hamburgare, kaffe med mera Anmälan här eller genom PM till undertecknad eller forumets Edward Se nu till att ta chansen att träffa o lyssna på LN21 Conny
-
- 38 svar
- 6k visningar
-
-
Saltvattensträffar i Skåne - en tråd där vi i Skåne kan skriva när vi anordnar saltvattensträffar. Tänkt som en ersättare till: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19047-SVG-Syd/ ... då denna tråden varit igång i snart 7 år och börjar närma sig 2700 inlägg, samt att rubriken inte är så talande... Vem blir först med att bjuda hem?
-
- 37 svar
- 5,1k visningar
-
-
Hej gott folk Då var det dags för en saltträff i Karlstad den 25/1 - 14, Thomas Jansson ifrån Thomas Zoologiska kommer att hålla ett litet föredrag om dykning och korallrev. För den som är intresserad så kommer vi att även ha möjlighet till fraggbyten. Är det någon som har några mer förslag om vad man kan klämma in denna dag så är det öppet för förslag och idéer. Vi vill även ha lite koll på hur mycket folk som är intresserade av denna träff, så vill vi att dom som är intresserade anmäler intresse till antingen mig eller Ikola via PM här på SVG för lite mer detaljerad information.
-
- 36 svar
- 5,6k visningar
-
-
Hade varit intressant att se vilka som ska dit? Tänkte också slänga in en flik på om här är någon som möjligtvis kör via veberöd ELLER södra sandby som har en plats i bilen? Min "fruga" behöver bilen så med andra ord sitter jag "låst" hemma! haha
-
- 34 svar
- 4,2k visningar
-