LED-byggen
204 ämnen i detta forum
- 

Jag är på jakt efter en switchad spänningsmatare/transformator, som tranformerar nätspänning ned till 12V. Jag har idag en batterieliminator, men skulle vilja ha en som bara har två sladdar in, två sladdar ut.. så man slipper ett inbyggt jack... alla batterieliminatorer jag sett har ett inbyggt hus, med switch och kontakt.. jag vill ha separat. Vidare.. vart kan man köpa timers? klocktimers.. inte sådana på klas ohlson, utan något som går att bygga in i en box... Tack Peter - 

- 4 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Hur många 20W skulle ni köra på en 200x100x25mm kylfäns, 1.1C*/W, med aktiv kylning(200x200mm fläkt)? - 

- 12 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Nu har mitt nya LED-bygge kommit så långt så det kan börjas presenteras i egen tråd och lite bilder finns också. Idén: 3 stycken moduler över karet, på varje modul sitter 6 stycken 20W LED's, två och två, så det sitter tre grupper på varje modul. Modulerna drivs av Jannes driv- och styrkort för att kunna köra det dimbart utan att behöva en akvariedator. Genomförandet: Korten beställdes av Janne, LED's och nätaggregat beställdes via ebay och kylflänsar inhandlades från Bauhaus, fläktarna som ska kyla flänsarna köptes från en butik i Lund. Flänsarna kapas upp i mitten så att jag kan försänka fläkten ner i flänsen, dock behåller jag en del ovanför för att inte skapa för högt… 
- 

Hej! Här har ni mitt första ledbygge! Steg 1 var att beställa alla komponenter från Aquastyle, fick hem prylarna på nolltid. 16st 3w leds 16st 40grader optik 1st maxwellen 12-20led driver steg 2: Kapa aluprofilen från bauhaus steg 3: Borra och montera leds på alu- med brickor från Conrad ps. knäckte 4 borr innan jag fick tippset att kyla med T-röd i borrhålet. steg 4: Lödning steg 5: Montering av akryl och sarg steg 6: Test av ramp Summering: Rosa leds från bridgelux är Orange!!!!!!!!!!!! as fult. Nu återstår det att övervaka tempen på rampen, kör utan fläkt......får se om det funkar. Mvh: Nicklas total kostnad: ca 1000kr - 

- 16 svar
- 2,5k visningar

- 

- 

Hej, här kommer en ny fråga. Skulle det fungera att använda en nätverkskabel mellan driver och LED om man använder 20W chip? Dessa kommer att vara seriekopplade två och två, drivkortet i mitt fall är Jannes 16-kort med 2 cat parallellkopplade två och två. Det hade varit smidigt att använda sig utav dessa då de har 8 ledare i varje kabel. - 

- 12 svar
- 2,7k visningar

- 

- 

Hej på er, är det någon som testat att använda "Heatproof Silicon Adhesive" för att limma sina LEDs på en kylfläns? Jag köpte en tub när jag ändå köpte mina LEDs, bara nyfiken på vad andra tror om detta eller ifall någon har använt det själv? Länk: http://www.ebay.com/itm/Heatproof-Silicon-Adhesive-/220856898366?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336c18d33e Det finns en annan variant som är grå också och som har lite andra egenskaper, men i grund och botten samma produkt, om jag förstått det rätt. Det jag funderar på är om den jag köpt var fel modell, då det står att den binder till PVC och andra plaster, medan den grå står att den binder till aluminium. - 

- 7 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Hallå. Är det någon som har skruvat fast sina leds? vilka skruv och mutter använde ni? Jag såg en referens till Bauhaus av laggeman, att de hade nylonskruv. Men jag är på jakt efter ett handfast exempel. Har grävt lite i forumet. Hittar inget. Jag tänker främst på vanliga cree leds, som man köper på rapidled.com (de som har stjärnfot) Tack! Hörs! - 

- 13 svar
- 1,7k visningar

- 

- 

Jag har lite funderingar på att ersätta mh belysningen och enbart köra på led. Jag har idag 2 x 250 mh (14000) + 24 st 3w royal blue leds (Cree). Jag har blivit väldigt inspirerad av medlemmar här på forumet som kört med "kina leds" och gillar speciellt ljuset från Malglofster's Elos burk http://www.flickr.com/photos/58065777@N04/6750403089/ Nu till frågan, vad kan jag kombinera med mina 3 wattare för att få ett ljus liknande den burken? Mitt kar är på 720 l (150 x 80x 60) Mvh Patrik - 

- 32 svar
- 4,7k visningar

- 

- 

Hej! Nu har jag skaffat alu och skruv för att montera fast ledsen, men det krävs ju brickor för att inte kortsluta dem. Vart hitar jag tunna pyttesmå icke ledande brickor? vill inte limma ledsen då jag skall ha kylpasta under dem. Mvh// Nicklas - 

- 5 svar
- 1k visningar

- 

- 

Hej, Hjälp!! Jag blir tokig på detta.. =) Jag undrar hur jag ska räkna på driversen som driver led:sen? Om jag har har 40st 3w chip, hur kraftig ska då drivern vara? Ska väl lägga till att jag vill göra 4 - 6 slingor av dessa. Chipen jag har ligger på 3.4v så ska jag ha en driver som ger 3.4v eller ska jag räkna ihop alla chip för att få rätt volt antal? Jag har även 10w chip som drivs av 12v, hur gör jag med dom? För dom kan jag väl inte blanda med 3.4v chip ? Kan lägga till att jag har 4 st www.ebay.com/itm/320872896539?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649 4 st www.ebay.com/itm/230754945661?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649 4 s… - 

- 16 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

har nu borrat och gängat hål till förbannelse. ny är frågan vad ja ska ha mellan mina leds och flänsen vill ju inte limma dom när ja skruvar fast dom. kan ja använda sån kylpasta som man har mellan prossecorn och kylflänsen i datorn? finns på typ kjell eller måste ja beställa en typ från usa eller liknande? tack på förhand - 

- 5 svar
- 931 visningar

- 

- 

Japp, då var det dax att byta till led i karet:) Aludurken är 400x240x3 mm Vad tror ni om detta? V = vit & B = blå Mvh Hasse i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk - 

- 78 svar
- 9k visningar

- 

- 

Sitter och funderar på en ny belysning till nya karet, utan att behöva gå in på allt för mycket teknik, och funderar på ifall följande delar skulle fungera ihop, alltså kunna jobba ihop, fastän att de egentligen inte är gjorda för varandra. Driver och styrning: Från Rapidled kommer själva styring och drivers i form av deras DDC-01 PWM Controller samt Mean Well ELN-60-48P dimmable driver. LEDs: Olika 20W LED från AC-RC. Skulle dessa fungera att köra ihop med någon av följande 20W-LEDs? *20W Super Actinic Blue Hybrid *20W 14000K Led Panel *20W 453nm Royal Blue *20W 10000K Led En snabb skiss över karet med 16st 20W'are (monterade parvis vita/blå) hade kunnat ge ett rätt så h… - 

- 9 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Som titeln säger, är det någon som använt sig utav Epistar LED's eller vet ifall det är en tillverkare som tillverkar andra "kända" fabrikat på LED's? Epistar - 

- 9 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

TjaTja, Sitter och planerar kylning för LED, som visserligen varit under planering en lång tid... Har lite frågor som någon som är bättre på fysik än jag: Om det står såhär, Rth (for 100 mm): 1,20 °C/W, på en beskrivning av en kylfläns, vad betyder det då? Vad skulle vara mest effektivt, två stycken fläktar med lägre varvtal och lägre lufttryck (vi säger 20 CFM) eller en fläkt med högre varvtal och högre lufttryck (vi säger 40 CFM)? Hur räknar man på decibel?, är det bättre (Lägre ljudnivå) att ha två stycken fläktar som låter runt 20dB eller en som låter runt 40dB? (Fläktarna är valda p.g.a att de är 12mm tjocka, och jag vill hålla det så smalt som möjligt...) Tack på … - 

- 9 svar
- 1,5k visningar

- 

- 

Sitter och funderar på ett led-bygge till min burk på 500l. Har en liten fråga som jag undrar över de är nämligen så att jag har en aluminium-plåt som skräpar kan jag använda den som kylfläns . Den är dock endast 6mm tjock tror ni att den kan leda bort värmen från cirka 100 st 3W dioder behöver ju självklart använda fläktar.måtten är 80*40 - 

- 70 svar
- 10,1k visningar

- 

- 

Jag kör en ramp med en slinga med 10 XM-L T6 på 700mA och min fråga är om det går att paralellkoppla ytterligare en 700mA driver på samma slinga för att få mer tryck på ljuset? - 

- 9 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Hallå! Tänkte presentera min nya nanobelysning på 39 watt. Den består av ledar från Rapidled.com. 6-Cree XP-E Royal Blue 3w 2-Violet UV 3w 1-Cree XP-E Green 3w 4-Cree XP-G R5 Cool White 3w 1-Mean Well LPC-35-700 driver Jag tog 80 graders linser till alla uton grön och UV ledarna. - 

- 12 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Har tre stycken såna här liggandes: http://img.tomshardware.com/us/2006/07/14/game_over_core_2_duo_knocks_out_athlon_64/cooler.jpg Skulle de kunna kyla 10, 30 eller kanske rentav 50W LED vardera (med fläkten)? Hur mycket skulle de kunna kyla passivt? Oavsett vilket, vore det i så fall bäst att montera chippet direkt på kylaren, eller göra som i Lasses bygge; placera chippen på en aluminiumskiva och sen sätta kylelementet bakom? - 

- 7 svar
- 1,1k visningar

- 

- 

Jag tänkte sammanfatta mitt LED-bygge i en egen tråd nu när forumet har en egen avdelning för LED! ;-) Bakgrund Mitt akvarium har gått som mixat saltvattensrev ett par år men jag har aldrig fått någon riktig fart på tillväxten hos mina koraller... Mina befintliga MH-ramper är nog för klena för SPS (mycket tyder på det) och är dessutom 8 år gamla (köpte dom 2003), så det börjar bli dags för en uppgradering. Efter att läst det mesta som finns att läsa om LED-byggen för akvarium på en mängd olika forum på internet så bestämde jag mig för att försöka bygga min LED-belysning. Trots att det är ett stort bygge så försöker jag hålla nere kostnaderna genom att bygga rampen själ… 
- 

Tänkte visa mitt nya ledbygge. Trodde det skulle vara svårare men inte. Varit osäker på lite men fick hjälp här på forumet, är redan sugen på att bygga ett lite mera avancerat bygge. Det här är köpt från rapidled och jag är väldigt nöjd med leveranstiden, kylningen består av en 120mm fläkt samt två aluprofiler, mäter jag tempen i röret så ligger den på 26grader stänge av fläkten så stack den upp i 43grader innan jag slog på den igen Lite bilder på det här först bara Sent from my iPhone using Tapatalk - 

- 9 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Hej! Här kommer ett försök att bygga LED belysning. Enkelhet är måttot, ska även försöka hålla beskrivningarna så enkla det bara går. Eftersom mitt kar är inbyggt i en klädkammare har jag inget krav på att det ska se klockrent ut men det ska lysa bra. 4 separata ledpaneler ska byggas (detta för att då kan jag plocka bort mina T5 armaturer en efter en). Planen är att det ska vara en LED effekt på 100-120W per ledpanel. Basen för varje ledpanel är ett Alu-fyrkant rör med måtten 1200*100*50 mm (se bilden, jag har fyra sådana rör,, 4mm godstjocklek) Mitt på panel har polaren fräst ut ett 80 mm hål (för kylfkäkten) Har skaffat lite Drivare, just nu har jag 4st 700mA Konstantst… - 

- 56 svar
- 5,3k visningar

- 

- 

På förslag så har vi i kväll skapat ett undeforum kalla LED byggen. Tidigare trådar om LED byggen har flyttats till detta underforum. - 

- 10 svar
- 1,3k visningar

- 

- 

Ja då var det dags för mig att sätta klona i led belysnings tankarna men först så funderar jag hur mycket denna kylfläns klarar och ifall de är optimala som kylfläns Har 7st utav denna modellen. 7x8,5cm höjd 4cm (flänsar 3,2mm aluminium 0,8mm) FInns det nått sätt att se hur mycket varje kylfläns kan klara eller får man testa sig fram? Har köpt en Drivare Inventronics 40w 1050mA suitable for 4-10 Cree XP-G LEDs - 

- 234 svar
- 36,1k visningar

- 

- 

Har klurat fram o tillbaks ett tag nu, men efter ett besök hos Lasse blev ledljusets vara i min burk en självklarhet. Så nu får det bli att beställa hem nått och läsa in sig på ämnet lite bättre. Har kikat på 3 olika kit än så länge, nån som har synpunkter eller tips ang nedanstående: Faciled: http://www.faciled.es/shop/en/kit-faciled/33-kit-faciled-36w-12-x-3w.html Pris €153 (inkl powerpack) skatt+frakt tillkommer. Rapidled:http://www.rapidled.com/servlet/the-54/24-Ultra-Premium-LED/Detail Pris: $195 frakt samt fläns och fläktar tillkommer Aquastyle online: http://www.aquastyleonline.com/products/Aquarium-24--LEDs--DIY-Dimmable-Kit.html Pris: $99 frakt tillkommer Tanken… - 

- 69 svar
- 6,6k visningar

-