Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! jag har införskaffat mig ett större akvarium Ett fluval Flex marine 123 liter är sjukt taggad inför detta! kommer ta det lugnt i början med bara LS och sand, jag har suttit i timmar och läst på olika forum och framförallt här, om jag förstått det rätt så behövs ingen skummare förens fisken kommer i, ska jag mata stenen vid uppstarten dessa 2 månader och isåfall med vad? kan jag köra i några låga djur redan Någon vecka efter start? Typ städpatrull? Tänker för att få igång det. Men det kanske inte finns något att städa? Finns det något lexikon för nybörjare? jag har googlat på koralldopp, fragg, knappar och allt möjligt och jag fö…
-
-
- 2 svar
- 497 visningar
-
-
Hallå där! Jag är en kille på 22 år som äntligen tagit tag i en dröm jag haft under en längre tid, att starta ett saltvattensakvarium. Har under en längre period haft sötvatten men de har inte riktigt uppfyllt mina krav. Vecka 21 fick jag hem min osmos 190l/dygn så hade lite saltvatten förberett (Stod i 30L bunkar med pump). Men under förra veckan kom äntligen den utrustning jag längtat efter, mitt 200L AquaEL helglasakvarium tillsammans med tillbehör. Saltvatten från min osmos var redan förberett. Bilden ovan har jag haft i 9kg levande sand samt en död levande sten (om man nu kan formulera sig så). Jag inväntar en leverans från tritonakvarium med yttligare 10kg levande…
-
- 23 svar
- 7,2k visningar
-
-
Som ni hör så ska jag starta ett saltvatten och jag skulle behöva dina råd. tex. Vilken skummare, cirkulationspump jag skulle behöva? Och gärna lite råd om värdena vad dom ska ligga på, Jag kommer såklart lägga in bilder så fort som möjligt men jag vill skynda långsamt och göra det så bra som möjligt.
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tja, har precis köpt mitt första akvarium som är på ca. 63 liter. Jag undrar vad man bör ha för ljus kombination i en T5 ramp med 2 st T5-lysrör och ett blåljus? Vilka koraller kan man ha i ett sånt? vilka sorters fiskar är lämpliga? Har ni några allmäna råd så får ni gärna skriva de. //John
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Bakgrundsfakta: Nu är det dags för mig att ge mig in på saltvattensdelen av akvarievärlden. Har haft sötvatten i ett antal år, men suget efter saltvatten har alltid varit stort. Varit och byggt ett garage åt Jorgas här på forumet och då har jag för var dag fått svårare och svårare att motstå saltsuget :/ Mitt mål: Att ha ett stabilt och väl fungerande akvarie som är snyggt att titta på och som kan stå väldigt bra till i mitt vardagsrum. (se bifogad bild). Enklare och snyggare fiskar och koraller. Stabilt och väldigt lättskött. Tyst akvarie är prioriterat. Pengarna är inte obegränsade, men satsar jag på något så satsar jag ordentligt och försöker spara pengar utan att…
-
- 911 svar
- 75,7k visningar
-
-
Hej! är nybörjare.Tänker starta upp ett akvarium som är på 860 liter.Behöver hjälp av er erfarna akvarister.Har följt Dez3ds tråd,som är mycket bra. Nogrann och ställer frågor som man själv undrar över som ny börjare,tack Akvariumet som har måtten 180x80x60 lbh och sumpen 100x50x50(preliminärt) är beställt.Till det funderar jag om att ha 3x250w metallhalogen. I början blir det bara mjukkoraller,har nog fullt upp om att hålla reda på alla tester och mätresultat. Till cirkulationen i akvariumet tänkte jag ha 2Tunze 6100+controller + returen från sumpen. Det jag har huvudbry om är hur cirkulationen i sumpen ska vara.Sumpen står inte under akvariumet den finns i ett utrymme b…
-
- 22 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej! Jag har precis startar mitt saltvattens akvarium projekt. Jag kan säga direkt att jag har ingen erfarenhet av akvarier över huvud taget, så jag vill starta denna tråd som en total nybörjare och se vart detta leder till, och jag hoppas att jag kan få råd och hjälp under tidens gång. Jag har förstått hur pass dyr denna hobby är, och med min strama ekonomi så kommer detta att ta tid tills jag ens kan dra igång akvariet. I vilket fall som helst så kommer detta att ske...bara en tidsfråga Beställt är ett ett 240 liters akvarium från Akvarielagret som mäter 120x40x50 cm med välvt frontruta. Jag har beställt detta med en avrinnigs kammare med botten genomföring (5cm från v…
-
"Gör om, gör rätt" nu när man har blivit idiotförklarad i den andra tråden, läst på sig lite mer och börjar förstå vad man pysslar med så tycker jag det är dags för en ny del.. mitt akvarium: ca. 100l 1 fluval innerfilter 1 Powerhead cirkulationspump 1 Lysrör "Coralstar" 40w 5-6kg LS 1 "Stjärnpolyp" ? 2 clowner bilder: http://bogren.nu/temp/ Hur gör jag det bästa av situationen? 1. Lyset räcker inte alls till, om jag ska köra med dubbla rör får inte skummaren plats (Har en invändig, luftdriven Sander). MH lampan jag har får inte plats, den får bli till nästa akvarium som kommer byggas under sommaren. Ska jag skaffa mig ett rejält T5 rör och räcker det med ett sådant? V…
-
Tjena! Eftersom detta är mitt första inlägg i detta forum så vill jag börja med att säga hej Verkar finnas massor av nyttig information och tipps! Jag har haft sötvattensakvarium med varierande storlekar och fiskar under ca 15 år. Jag har alltid varit intresserad av att ha ett akvarium med saltvatten och nu tänkte att jag skulle ge det ett försök. Som vanligt så har man alltid en förmåga att vara kort på kontanter och kreditkorten är utnyttjade till max Nu är det så att jag har ett ca 360 liters akvarium (120 x 58 x 52 cm) som står tomt och som jag skulle vilja få fart på. Dock kostar det en del pengar för att köpa in diverse apparater och prylar och vill därför "mjukst…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag ska just starta upp ett första saltakvarium och behöver lite feedback på mina planer. Jag har ägnat mycket tid att läsa igenom många sajter och besökt butiker för att komma fram till följande planering: - Kar 412 liter (150x55x50) - Sump 100 liter (80x35x35) indelad i tre fack - skummare, reserv, pump för återföring - Cirkulation: Genomströmning genom sumpen: en pump på 3000 l/h, dessutom ca 1000 l/h cirkulation inne i huvudkaret Frågor: 1. Verkar genomströmningen genom sumpen vara tillräckligt stor? Eller ska det vara 10x tankens volym i genomströmning genom sumpen? 2. Jag hade tänkt att leda ned vattnet till sumpen genom ett 32 mm rör som går över en ca 30 cm överri…
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej hej, Efter ett par månaders fundering och trixande (funderat på att nano i ett guppy-hotel, eventuellt göra om mitt 360L sötvattenkar) blev jag erbjuden ett beggat kar. Nu var det väl så att jag reagerade inte riktigt över hur mycket alger det faktiskt var, och då pratar vi inte av den finare sorten, men nu när väl stenen är på plats och "dammet har lagt sig" ser det.. ja.. ganska mycket ut. Lite info om karet: Teknik: 180 Liters kar 20-25kg sten (vet inte hur mycket som är "levande" längre) 3 cirkulationspumpar på runt 2000 l/timmen (skall styra upp den biten, ganska gamla pumpar som följde med) 150W MH Levande: 4-5 turbosniglar (och en del småsmå sniglar) 1 eldräka…
-
Hej, nu ska jag äntligen snart starta mitt första saltkar. Det är på 200 liter och min fråga till er är hur mycket fisk jag har kapacitet att ha på ett ungefär? Min tanke är att ha små fiskar i storleken runt 5 cm, clownfiskar och frökenfiskar. Till akvariet: 35 kg levande sten 2000l/h cirkulation maxijetpumpar MCE 600 Deltec skummare (överdimensionerad för min tank, passar 300-600l) Akvariet ska vara fish-only med levande sten och en del eremitkrabbor, sniglar m.m. Det verkar underbart med ett rev-akvarium men jag tror jag väntar med det tills jag lärt mig grunderna och blevit lite inkörd på detta. Men hur många fiskar tror ni att jag kan ha utan att karet blir överbel…
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ja då ska jag starta upp tråden, dels för att hjälpa mig själv och för att ni andra ska ha något kul att läsa och disskutera i. Allt började med att min kompis Alexander tog med mig till Akvarieleasing i Sundbyberg för att handla lite foder och några nya fiskar till sitt sötvattenskar med Malawi. Vi tog en tur på saltvattensavdelningen och jag fastnade för alla fina fiskar och koraller. Det är svårt att säga men det var något magiskt med hur ljuset lyste upp korallerna och skapade ett undervattenslandskap som såg så fridfullt och vackert ut att jag bara stod och tittade. Jag förtrollades av fiskarnas färger och märkte hur dom på något sätt gjorde mig lugn och avslappnad..…
-
Ja det är väl lika bra att starta en tråd om mitt nuvarande kar istället för att sprida ut alla dumma frågor över hela forumet De korkade frågorna om mitt nya projekt kommer jag dock fortsätta att sprida villt omkring mig Det tekniska: 105l akvarium 2x30w T8 med reflektorer. Sander Maxi-Skim, Schego w3 luftpump. Fluval ytvattenrenare kopplad till Maxi-Jet 1000. AquaClear Powerhead 70 (1250l/h) cirk pump med filterpatron som laddas med kol/rowaphos osv. efter behov. Fiskar: 1 Ocellaris (hans polare dog tyvärr efter ett besök i en pump som jag trodde var "säker") 1 Pseudochromis paccagnellae 1 ecsenius bicolor Städ crew: några Tectus sniglar och blåa eremiter (p. opercula…
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Ja, som ni säkert såg i en annan tråd tänkte jag dra igång ett sötvattenskar för att ha något att glo på medans jag byggde på mitt nya projekt. Men jag övergav tillslut den idén för efter att ha provat på salt så kändes ett sötkar som ett rejält nerbyte Men nu har även det nya projektet ändrat form.. Har avbeställt 250l burken för jag har fått massa andra idéer och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. det har nu börjat luta åt ett AM Chromis. Vi får se vad som händer. Nog om det och åter till det aktuella karet. Ska starta upp det igen och göra det rätt. Blir samma burk på 105l. Har beställt osmos+nitrafilter från pwss som borde komma i nästa vecka så har jag även köp…
-
- 147 svar
- 13,8k visningar
-
-
... Har bytt innevånare. De gamla har flyttat ut till ett 600 liters kar. Kvar står ett väl fungerande 200 liters med bara ett par koffertfiskar kvar. Dåliga simmare. så jag tänkte att en gammal dröm om sjöhästar skulle passa in. Låg cirkulation på vattnet passar ju bägge dessa. Någon som sett dessa (Sjöhöstarna) till salu någonstans?
-
- 11 svar
- 2k visningar
-
-
Hej Är i färd med att beställaett akvarium från globefish men tänkte testa mina ideer här innan jag gör något förhastat. Akvariet kommer att vara på 250 liter plus en sump på 60 liter. Jag tänkte borra både för ytavrinning(32 mm rör)och retur(25 mm rör)i avrinningshörnet. Som returpump tänkte jag använda en Deltec HLP 4040 som pumpar 4500 liter i timmen(förhoppningsvis tyst).
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag började lite med att skriva i min blogg, men upptäckte snabbt att det ställer till oreda för dom som vill läsa om 2000L-projektet i samma blogg, så jag går över till att skriva enbart här istället. Jag hade ett äventyr hemma med att jag länge velat flytta över mina Malawi-yngel (16st Labidochromis caeruleus "Golden") över till mitt 375L från mitt 105L för slutlig destination. Vad som slog mig var kanske inget nytt, men man märker verkligen hur pass mycket ett väl fungerande (eller avsaknaden av ett) bio-filter gör skillnad. I det lilla karet var det massor av skit, medan det inte ens är 1/10 av det i det större 375L. Nåväl, efter nogrann rengöring återstod bara att hä…
-
Tjenare! jag är ny på det här men saltvattenskar, och jag undrar vad man behöver för tekninsk utrustning till ett 375 liters kar. Jag vill veta att utrustning som är nödvändig.' Tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Så då har man inhandlat sitt första saltvattensakvarium! Det blev ett 96L med 2x24W, det få duga att starta med. Det som fattas nu är 6kg levande sten och en skummare! Skulle gärna vilja ha hjälp med att välja en bra skummare till ett bra pris då jag inte kan ge mycket mer än ca 500kr. Så hoppas hitta något begagnat! Sen kommer jag ställa frågor och råd som förmodligen kommer dyka upp under tiden Ser otroligt mycket fram emot att få allt att funka men det gäller ju att ha tålamod i denna hobbyn, så jag låter vattnet blanda sig i 1 vecka med bara teknik sen häller jag i levande sten, hur länge ska jag vänta sen innan jag gör något? Tack!
-
- 53 svar
- 4,5k visningar
-
-
Jag var idag för första gången på akvarielagret (grym butik) och stod och tjötade med en av de som jobbade där. Kom in på att jag en längre stund velat starta en ca 50-60 l saltvattenakvarium med lite koraller och några clowner i. Jag kom in på utrustning och han sa att jag kan skippa skummare och helt enkelt göra vattenbyten p.g.a att det är ett så litet kar. Och alltså enbart ha värmare, pump och ljus som teknisk utrustning till karet. Det jag undrar är hur bra detta stämmer. Inte att jag inte tror honom men man vill ju dubbelkolla:p Och också hur ofta skulle jag behöva göra dessa vattenbyten? Sen till ännu en fråga:p Hur mycket skulle en lyse gå på med armatur och lysr…
-
- 17 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej, Skrev om detta i min akvarietråd men måste slänga in det här också ifall någon som vet vad det kan vara inte tittar där. Sjukt häftigt, en liten arm tittade ut från en sten när jag hade belysningen på. Den sticker blixtsnabbt in om man tar på glaset eller gör häftiga rörelsen. Vad kan det vara tro ?
-
- 2 svar
- 431 visningar
-
-
Skulle vilja ha lite tips om vilka fiskar jag kan ha i mitt nanokar på 58L. Har idag 2st clowner, 2 putsar räkor och 2 turbosniglar. Håller en salthalt på 1.022 och 25grader. Vad finns det mer för fina fiskar som kan trivas i ett så här pass litet kar? Vilken sorts anemon skulle ni rekomendera till clownerna och vad finns det mer för fint jag kan lägga i karet? Mycket tacksam för alla tips ni kan ge mig. Mvh Mattias
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
ja då var man i träsket med ett 230 liters salt helt plötsligt har alltid velat ha ett och nu står det där och blir vackrare för varje dag =) har kommit över de bruna algerna och de gröna börjar bilda matta nu saknar lite fiskar men de kommer förhoppningsvis på onsdag denna vecka har en drakfisk, 2 clowner en grön gylta och en trebandad röd gylta samt 2 olika stjärnor
-
- 28 svar
- 3,8k visningar
-
-
Tja alla salta.. Gör väl som de flesta, pressenterar mej och lägger upp lite om mitt första saltkar. Är en 40-årig kille från Eslöv som haft ciklider i rätt många år, men som alltid drömt om att ha ett litet hav hemma. Så nu har man bestämt sej och fixat ett på 360L med sump på ca 160 L. Sumpen och karet har man köpt, och vidare har jag byggt facken i sumpen själv efter en hel del läsande och youtube.ande. Vad mer....jo skaffade rör och limmade som jag ville ha det så man fick ihop ett system som verkar funka bra. Modifikationer får man göra efterhand som man upptäcker saker som kan göras bättre. Jag gör säkert 1000 fel under skridande process,,som ni men inte jag ser/tän…
-
- 18 svar
- 1,4k visningar
-