Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag har nyligen fastnat för att skaffa mig ett saltvattensakvarium.. Men jag har ingen aning om vad det är man behöver förutom ett akvarium och lite annat.. Men vad jag menar är allt det där om skummare och pumpar och sånt som man behöver till saltvattensakvarium... Någon som har lust att skriva ner vad man behöver för att starta upp ett saltvattensakvarium.. eller så kanske det står punkterat någonstans vad man behöver.. vilka speciella pumpar m.m Skulle väldigt gärna satsa på ett stort akvarium.. så som 400-600 liter.. Kanske någon vet en bra hemsida där det står massa om allt detta????
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
-
Tjing Ny här och ny när det gäller saltvatten, Jag har en liten fråga, I februari ska jag flytta till en annan bostad, tänker då köpa en tank som är "klar" med sten, fiskar osv, nu till min fråga hur sjutton löser man det, jag har en fundering att om jag dels kör med tunnor till stenen och fiskar, och dessutom köper en jäklans massa hinkar till vattnet så att jag får med en hel del, kan man klara av flytten utav detta då? En del vatten måste ju bytas ut då det kan vara liiite svårt att få med sig allt vatten i ett 500 l kar, hur gör jag så att det blir så skonsamt för fiskar och annat levande som möjligt, hur gör ni vid en ev flytt??
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Köpte för dryga månaden sedan ett 220 kar av Svärd som destovärre sprack i botten efter en vecka....Bara att bryta upp golvet i källaren och svära ve och förbannelse. Dock så var föräkringskillen ytterst hjälpsam och stärkt av detta och ivrigt påhejad av Dave (Sickboy) så bar det av till Skara för att köpa ett 540kar med 80 kg levande sten och en del skivanemoner och mjuk koraller. Efter ett snabbstopp på Jula i Skara där vi införskaffade ett par rejäla tunnor bar det av hem till killen som hade karet. Det var riktigt illa skött men då jag började jobba ett par timmar senare så var det bara att kötta på. Vi sparade så mycket av vattnet som vi kunde och fraktade all leva…
-
- 86 svar
- 10,4k visningar
-
-
Da er jeg så smått i gang her i Norge med mitt første saltvannsprojekt. Har spesialbestilt ett kar på 80x80x60 som jeg ennå venter på. Men standen er påbegynt! Den skal belegges med kakel etter hvert. Jeg har lest masse litteratur og føler meg vell forberedt,men håper med denne stråden og få nyttige tips underveis ettersom jeg sakte beveger meg fremover. Det er sikkert masse jeg ikke har tenkt på. wiggo
-
- 17 svar
- 2,4k visningar
-
-
hej jag heter stephanie och jag undrar vad man ska tänka på när man skaffar ett saltvattensakvarie, har haft ett vanligt sötvattens innan. M.V.H stephanie
-
- 14 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej Har sedan ett begköp en del stenar som är kapade och släta på baksidan. Dessa tänkte jag silicona fast på rutorna på min ytavrinningskammare. Någon som har ett tips på hur jag gör det bäst? Är det silicon som gäller då? Eller något annat? Det gör inget om de få stenarna får torka ihop och dö under tiden. Jag har rätt mycket annan sten som kompenserar. Mvh Fredrik
-
- 21 svar
- 2k visningar
-
-
Hej jag heter marcus och är 11 år. Jag är jätteintresserad av att starta ett saltvattensakvarium och har läst endel här på guiden. Som ni kanske förstår så har jag inte så mycket pengar. Finns det någon snäll person som kan sälja ett billigt gammalt akvarium till mig för en väldigt billig summa? Repor och skick är inte så viktigt, bara det är tätt. Jag har tänkt ha enkla mjukkoraller och någon lätt fisk. Hoppas någon vill hjälpa mig M.V.H Marcus
-
- 13 svar
- 1,6k visningar
-
-
en liten fråga till alla medlemmar i huskvarna/jönköping: finns det nån affär med bra ls i här?
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej igen Ja då har man äntligen fått sig ett alldeles eget akvarium, visst jag har haft mitt nano (AN - Paradise) på 27 liter men kände ganska snabbt att det var lite väl lite så jag har under en lång tid kikat runt efter ett nytt kar. Eftersom jag skulle vilja ha ett enkelt men komplett akvarium så kändes Perculan ganska självklar. Har nu köpt ett begagnat akvarium med all teknik som behövs. LS har nu gått i mörker i ca 3 månader och fortsätter att göra så hos mig tills jag har fått upp min MH - Armatur där jag har en BLV - 150 watt - 14000 k. Jag ska även kompletera med 2 lysrör. Har nu ett AquaGlo lysrör som ska bytas ut. Jag ska iallafall skaffa mig ett Osramm 67 e…
-
Har ett 100 liters kar som kommer bli tomt snart, funderar på att göra något roligt med det, och då kom jag på iden att göra ett fragkar av det. Man behöver inte mycket ls om man bara kör koraller och sniglar väl?, 5 kg i "sumpen" borde väl räcka när det inte är någon belastning? Vad ska man satsa på för belysning?, tänkte mig 4x36w t5, räcker det för att kunna ha lite lätta spser? Övriga tips och förslag?
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Halloj på er! Tack för ett klockrent forum. Jag är ganska ny i gamet men har blivit mer och mer intresserad av salt. Jag har precis fott extrajobb på zoogigantens sötvattensavdelning som är min största hobby. Men när man är ute i affären sneglar man ju mer och mer på saltvatten. Till saken: Jag funderar av utrymmesjäl på att köpa ett litet nanokar och jag undrar om vart man kan få tag i det billgast? Några tips och ideer på vilka märken som är bäst? Mvh
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej alla där ute i etern Söker råd och stöd av er som kan detta. Har precis inskaffat mej ett akvarium på 375l liter som ska bli ett saltvattensakvarium mitt allra första (en dröm som ska gå i uppfyllelse). Har förut bara kört med vanliga sötvattensakvarium, med Inriktning på ciklider. Har följt en hel del trådar här på forumet och vet att här finns kunnigt folk och hjälpsamma personer. Det jag behöver råd om just nu är från start, mitt akvarium är 150x50x50, vad rekommenderar ni för pumpar, lyse, skummare, botten sand, inredning mm lovar kan inte få nog av tips så dela gärna med er så mycket ni kan, vet att det finns en massa trådar om detta men för min del är det lätta…
-
- 22 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej!vi har köpt ett beg,400l akvarium som vi startade för 1½ vecka sedan.Akvariumet står i ett hörn i vårat kök,mått 80x80x65.Vi har gjort som en sump av två st glasskivor i det inre hörnet av akvariumet,mått 28x28x61.Där sitter skummaren och 2st pumpar.En pump på 1500lh går till uv-ljuset,den andra på 3500lh pumpar vattnet ut i karet.På så sätt får vi en ytavrinning .I akvariumet sitter en till pump på 3500lh.Alla pumparna pumpar vattnet mot dom två yttre glasen i olika nivåer.Vi har bra fart på ytvattnet.Först la vi i 18kg död ls+lite karallsand.Sen 25kg levande ls.Vi har lagt stenarna mot den sumpdelen så man inte ser tekniken. ljuset är är en 250w mh 8000k+2st lysrör …
-
- 26 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej , Jag har nu haft sötvattenskar i något år snart, men suget börjar komma efter saltvatten. Jag skulle vilja starta ett litet, men stabilt saltvattenskar, som ska kunna innehålla 2 eller fler clownfiskar med möjlighet att utöka med någon annan fisk, samt lite allmänt fint fluff på stenar (märks det att jag inte kan så mycket). Jag skulle vilja veta vad man behöver, hur stort akvarium, och hur man får ett billigt startpaket för saltvatten Tacksam för svar Med vänliga hälsningar akan
-
- 15 svar
- 3,9k visningar
-
-
OKi hej alla.. Jag skulle gärna vilja ha ett saltis kar men just nu har jag inte råd till det, men! jag skulle vilja ha tips och råd. 1. Karet vilket är mest lämpat att använda om man skall börja ett billigt helglaskar hade varit att föredra, men fungerar kanske inte? 2. pumpar fungerar det med botten filter eller här e det inner och ytter som gäller? 3. Sump är det ett måste och om man har dåilgt med plats hur kan man enklast göra? 4. Bottensubstrat vad använder man? 5. Vatten/Salt finns det enkal sätt att blanda rätt saltmängd eller det skall till dyra grejer för detta, tips på enkelhet? 6. Levande stenar, växter, koraller. var hittar jag sånt om jag bor i norraskåne oc…
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
Tjena mors, Har haft mitt akvarium (375L) nu i ca. 1 år, men fram till för 2 månader sen hade jag endast sten i akvariet för jag visste att jag skulle flytta. detta gjorde jag 1 aug. och startade då upp på "riktigt" köpte till osmos och blå ljus (t8 rör) ny LS, fosfat filter och UV-c filter. Hade 20 kg LS sedan tidigare och la i 20 kg ny sten igår. har inte börjat med MH än utan bara blåljus. Har nu börjat få lite alger, men är osäker på vad det är för något. någon som kan indentifiera? motverka? något som sniglar käkar? kan också tillägga att det ser värre ut på en av bilderna än vad det egentligen är Köpte även två koraller i onsdags. en grön stjärn polyp och en euphyl…
-
- 107 svar
- 9k visningar
-
-
Tjena. Jag har en fråga om underlägg till akvarier, jag har en kub med måtten 55x55x55 och ett bord som är aningen större (någon millimeter åt varje håll) men nu visar det sig att underlägget jag har (ca 10 mm frigolit) är en till två millimeter mindre än akvariets yttermått på ett par sidor (glastjocklek 6mm) vågar jag fylla akvariet eller kommer det att bli spänningar som gör att glaset spricker?
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tänkte att vi gemensamt ska försöka komma fram till 10-15 grundläggande vanliga misstag och råd som en nybliven akvarist bör tänka på. Plockar några utvalda punkter från en gammal artikel på AdvancedAquarist så att vi har en utgångspunkt. ------------------------------------------------------------------------------- Not keeping freshwater fish first. I have had several people see my tank and want one at home. A few have gone out and bought a set-up...sold the set-up because it is too much work. I tell everyone who has never kept fish to do freshwater for 6months to a year so you get an idea of tank maintaince, ect ect. During that time READ, READ, REA…
-
- 59 svar
- 13,7k visningar
- 1 följare
-
-
ja som rubriken lyder.. vissa av er vet vem jag är sen tidigare. för att göra en lång historia kort.. för ca 6 mån sen så kraschade mitt kar och jag tröttnade på allt.. la ner och sålde iväg allt utom mina streampumpar och 250w mh´n nu ska jag strax beställa ett nytt kar på 576 l 80l*80b*90h* karets inriktning ska vara kejsare och ett fåtal sps koraller som ska få växa sig riktigt stora.. sump ska jag ha denna gången men jag vill inte borra så jag tänker skaffa mig en överrinningsbox ( vet nån någon bra? tipsa gärna!) vi ses och hörs..mvh johnny
-
- 29 svar
- 3,6k visningar
-
-
Denna hobby är fantastisk! Jag lade levande sten i mitt akvarium häromdagen,och stenen kryllar av liv.Små sjöstjärnor etc.Nu undrar jag helt enkelt,förutsatt att vattnet är ok,när kan man placera dom första djuren?Tidsmässigt...
-
- 4 svar
- 955 visningar
-
-
Hej Håller på med mitt första salta i planering och byggar fas. Håller just nu på med sumpen(refugium). Har skurit till alla glasen men funderar på hur jag skall lösa sista facket. Kan man ha flera tunna skivor som avgränsar mot returpumpen? Långsmala från sida till sida med 5mm mellanrum. Har iofs inte den största sumpen så det kan ju ändå bli ett bekymmer. Ser inte framför mig att göra alla dessa småhål i glaset(som är rekomenderat i artikeln på startsidan) utan att det spricker. Eller har ni ngt annat bra förslag?
-
- 1 svar
- 883 visningar
-
-
Va idag och inhandlade två Clownfiskar av den mörkare arten vet inte vad dom heter! Sen köpte jag en stor anemon som har långa armar och e ganska bechfärgad med ljusare toppar! Även en svart sjöborre med långa svarta taggar! Men en av clownfiskarna simmar upp och ner...upp och ner på samma plats!! Kan det hända att den e sjuk?? Eller gör dom så ett tag innan dom vant sig i akvariet! Den andra Clownfisken ligger och gömmer sig i anemonen lungt och stilla! Kan nån veta vad som kan va fel? Skulle gärna villja veta hur man sköter Anemonen åxå om nån kan de! skall ta en bild på alla inköpen vid ett tillfälle så det blir lättare att se dom:-) Annars känns det skönt att få …
-
Har köpt ett beggat hörn akvarium och i "locket" sitter 2*18w T8 armatur ..är det lämpligt för levande sten och några fiskar? eller ska man börja med fish only kanske? och sen peta i LS när det dagas? e rätt grön på det här. :-) hilfe!
-
- 4 svar
- 953 visningar
-
-
Hej, jag ska starta mitt första saltvattenakvarie.Nu har jag en fråga ang levande sten.Ska man köpa "tvättad" sten i butiken,eller "begagnad" av en privatperson? Prisskillnaden är stor.Frågan är om kvaliten är densamma....mvh Joacim
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-