Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Här kommer jag lägga upp bilder från mitt 290 liters kar!
-
- 112 svar
- 10,4k visningar
- 1 följare
-
-
Nu äntligen ska vi sätta igång vårat 190 liters hörnkar. Har ju tidigare varit inne här och frågat om råd..... fick många bra svar och ett av de bästa var LÄS!!! Och jag har läst böcker läst inlägg och läst allt igen.Var även in till killarna på JR och fick massor med information o hjälp. Hoppas nu att jag är lite förberedd. Igår gjorde vi iordning sumpen, fyllde på med vatten, satte igång pumparna. Det som återstår den närmaste tiden är att: * fylla på med 30 kg LS, väntar på bussgods. * Sen ska vi köpa en skummare - FRÅGA: vilken skummare rekomenderar ni, jag tänkte ha den i sumpen och där är inte stor plats. * Köpa lyse. FRÅGA: Vad rekomenderar ni, vad är bäst T5 ell…
-
Uppgraderat från ett 80 liters molly till ett 140 liters Aquamedic Chromis! I paketet ingår kar o möbel, en cirkpump på 1000 l/h, en biofloater skummare med tillhörande oceanrunner 2000. Sen lade jag till mina gamla grejor som ytterligare en cirkpump på 1500 l/h, en 100watts eheimvärmare och en 9watts Aquamedic UVC med en tunze minipump. Har ungefär 15kg sten i och har nu ett antal koraller. Så det e precis i sin barndom men kommer om ett år eller två har en mängd koraller av olika storlek. Har en hel del fisk, har ingen sand så jag suger ur detrius en gång i veckan vid vattenbyte. Har ett stim på 5 chromis som alltis syns och är det största blickfånget i karet. Lite bi…
-
Hej o hå Det är så att mina gula kirurg fått något vitt luddigt på sig, ser ut som mjäll eller "nysnö". VEt någon vad det kan vara?? Palle
-
- 3 svar
- 919 visningar
-
-
Hej Har lite funderingar på vad man ska behandla det trä och reglar mm som är ovanför akvariet i min "huv" så att säga. Mna MH och T5or etc kommer att hänga i regelverk ovanför akvariet. Ska man måla dessa i en vattenbaserad blank färg, eller ska man lacka träet? Risk för att det blir fuktigt och droppar ned i akvariet något som inte ska vara där? Tack på förhand =) Mvh Fredrik
-
-
Hej Kikade på globefish hemsida. http://www.globefish.nu/saltvatten.htm Vad är detta för typ av glas? Tycker att det ser nog bra ut i ett vanligt floatglas Är det inte brytningar i detta eller hur fungerar det? Någon som har hört nåt om detta? Mvh Fredrik
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej Har nu surfat omkring i webrymden länge nog nu... komplett sida med otroligt mycket information. en sak som jag bara saknar är en tråd där det står om vad man behöver för utrustning om man skall ha en salt tank hemma. (inte dom trådarna där det står vad man kan ha utan vad man Måste ha) som en checklista ungefär.. blir lättare att få i hop allt då men pumpar skummare uv osv..
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan Jag köper ett 320 liters Aqua Medic och startar upp nu. Hur ska man bäst inreda filter och sump för att slippa tråkigheter med nitrat m.m? Nån som har några erfarenheter av detta akvarium? Mvh Jocke
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allihopa håller precis på att starta upp. nu har jag kört karet i en vecka och jag ser inga levande organismer på min levandesten förutom brunalg och lite av en röd alg. Inga små rörmaskar eller kräftdjur och inget som rör sig . Stenen har gått i en affär ett längre tag och gick med skummare med låg cirkulation och utan ljus. De flesta andra man hört om på forumet som startat har sett massa roliga levande saker på sina stenar inom en vecka. Det kanske är så att stenen är cyklad, frisk och mår bra men jag tycker att jag borde ha någonting levande i stenen förutom bakterier. har tyvärr inga tester för fosfat eller amonium änn (kändes lite onödigt då jag inte har någon…
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jaha, nu blev man involverad i ett projekt till Lurade på min svärfar en 160l burk jag fick med när jag köpte mitt 360l.. han tänkte köra lite dvärgciklider (gammal sötmänniska som han är). Lurade sedan på honom ett gäng böcker (bla "saltvattensakvariet" av daniel knop" mfrl) och nu efter lite bearbetning så ska han starta salt istället. Jag hade lite prylar i "bra att ha"-lådan så det gjorde övertalningen lite lättare när det blev billigare. Setupen ser enligt följande i dagsläget: *250l burk, 110x45x50 utan sump *Tunze 3115.2 skummare *AN antarctica osmos med sillikatfilter. *3 powerheads (1000-1250l/h) *jäger 150w värmare *30-40kg LS Det var grejerna jag hade "ligga…
-
- 19 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag har länge, funderat på saltvatten, men har liksom inte kommit förbi stadiet sötvatten än. Med länge menar jag 10-15 år. Jag har lite smått börjat fundera på att börja plocka ihopa en balja, att ha i hörnan bakom soffan, och i så fall är man ju ganska begränsad i volym, osv. Mitt största problem är klart bristande kunskap. Mycket av det jag läst mig till är grejer som inte var de senaste rönen för 10-15 år sedan, och vad som hänt sedan dess har jag ett mycket svagt grepp om alls. Så, jag hoppas på lite kommentarer från er, i still med vad jag behöver, om det är lösbart, osv. Jag börjar med de rent fysiska begränsningarna, själva akvariet blir ett 155-175liters hörnakva…
-
- 32 svar
- 4,1k visningar
-
-
när mab ska fragga av en polyp är det bara klippa av den eller
-
Har fått det här helglaskaret gratis och var medveten om skadan när jag fick det men tror ni man vågar köra igång det? Framrutan har fått en smäll underifrån då förre ägaren tappade det och sprickan som syns på bilden går alltså upp i framrutan. Tilläggas bör att det finns en väldigt tunn skärva lite lös mellan silikonet och rutan.
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har länge funderat på ett saltvatttensakvarium då jag alltid gillat fina akvarium. Har för många år sedan haft sötvattensakvarium men har ingen erfarenhet av saltvatten. Har läst massor på nätet och har äntligen tagit mod till mig att registrera mig här för att ställa lite frågor om svårighetsgrad etc. Jag går i tankarna på att skaffa ett 540 liters (150x60x60) och jag undrar hur mycket uppmärksamhet det tar om man väljer fiskar som anses lättskötta. Jag har inget emot att pyssla och fixa men det som avgör lite är hur det funkar om man behöver resa bort någon vecka eller två. Om blir tvungen att be någon se efter det, har på vissa sidor funnit information om hur vissa ar…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
En liten dum fråga....kan jag stänga av cirkulations pumparna på natten? lr kommer det att förstöra allt i karet? Ps har ingen kar... Tänkte ha akvariet i mitt sovrum... Nån som har tips på att göra karet "ljudlös"..
-
- 14 svar
- 3,2k visningar
-
-
Är det någon som vet vart man kan få tag på lite macroalger? Eller är det någon som har lite att sälja? för jag få f*n inte tag på något av det! /Mvh Tom
-
- 3 svar
- 915 visningar
-
-
Hej på er alla! Först och främst vill jag tacka för detta fantastiska forum. Bestämde mig för att köpa akvarium i höstas och har sedan dess ägnat åtskilliga kvällar och helger till att läsa böcker och besöka olika affärer. Av en slump hittade jag fram till detta forum i julas och jag vill verkligen berömma alla användare som gjort detta till ett så faktaspäckat verktyg. Kombinationen av entusiasm, teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet är svårslagen! Jag är fortfarande i "kunskapsuppstartsfasen", men det känns som att jag så sakteliga börjar få så mycket kunskap att jag snart kan starta ett eget akvarium. Jag har en skaplig bild av vad jag tänkt mig, men jag skulle var…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hejsan alla glada. Jag och min far har haft funderingar över att starta oss ett saltkar. Vi har hållit på med sötvatten en väldigt bra tag. Än så länge har jag kommit fram till dessa tillbehör! Akvarium: 65 x 65 x 65 , 275 liter Cirkulations pump: Hydro koralia 3 3200 liter\timmen (eller köra 2 mindre?) skummare: Aqua Medic Am Midiflotor 400 liter Ljus: Aqua connect T5 armatur. 62 cm** 2x24 watt (räcker det verkligen?) Det är väl i stort sätt så långt jag har kommit än sålänge. Jag vill gärna ha tips på vad ni anser att jag borde tillägga i den listan. Sedan är jag väldigt fundersam gällande det där med sump. Ge tips och råd!!! Vill passa på och tacka för en otroligt br…
-
- 9 svar
- 988 visningar
-
-
Hej! En fråga till er som hållt på ett tag har förstått att man kan måla bakrutan med blåfärg eller köpa en blåbakgrund. det sistnämnda har jag gjort. Men tyvärr så ser den inte så blå ut. ser på vissa akvarium här att ni har en härlig blå färg där bak. Ska man sätta fast bakgrunden med något? förutom tejp. lite vatten ran ner bakom och då framträdde den blåa färgen kanon. har ni några tips?? MVH Mattias
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej är det någon som kan tipsa om billig och bra glasmästare i Göteborg?? skulle vara bra med olika förslag. Har även kollat Globefish i Stockholm. Jag är ute efter ett kubakvarium...
-
- 2 svar
- 999 visningar
-
-
Nu igår fick jag hem mitt nya akvarium på 530 liter. aluminium ställning med luckor och gavel skydd snyggt . planera teknik att ha i den. Skummare turbofloater 750 UV 9 wattare glömt namn Tuze 6000 2 st med multikontroll Belysning 8*T5 och 250 watt HGI 60 kg levande ev lite mera senare invånare 4 clowner 4 damseller 2 drakfiskar 2 goby 1 ermekrit kräfta orkade inte skriva alla namnen på fiskarna ännu dom finns kvar i 250 men ska göra klart 530 först sen får dom flytta hehe. har ni något förslag om något bör uppdateras än det jag har. mvh lars
-
- 55 svar
- 8,5k visningar
-
-
Hej! Jag har en 200 liter akvarium doppvärmare 300W en Hydor Koralia 2 2300 liter/tim Belysning 2 * 30 w power-glo Ska jag börja med LS eller går det bra med koral sten ?? Tacksam för all svar J
-
- 6 svar
- 940 visningar
-
-