Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Vad ska jag använda för att höja ca-värdet kraftigt?? Ligger på 300 ppm idag.
-
- 25 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej Jag undrar om man kan koppla in osmosen direkt på en kran från köket eller hur fungerar det? Mvh Sofia
-
Håller just på att föra en intensiv kamp mot glasrosor i mitt RSM och skall snart bege mig mot Täby för att inhandla en flaska Joe´s Juice samt några fler pepparmintsräkor. Det slog mig dock att dessa djävulens avföda växer bättre än det mesta jag sett i ett akvarium. Varför inte använda sådana som näringsexportörer i ett refugium? Bara att koppla på ett UV-C efter returpumpen så att de inte kan sprida sig. Nån som har testat?
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej & Gott nytt År! Jag har problem med att hålla ph uppe på en lagom nivå. Jag tänkte att 8,0 på morgonen som sen ökande till ca 8,3 vore lagom. Men jag ligger istället på ca7,7 på morgonen. Igår morse så droppade jag i NaOH så att jag fick upp ph till 8,0. Nu kollade jag på morgonen igen och då var ph:t 7,7 igen. Syrehalten låg runt 6,0ppm. Frågan är om det är syresättningen som är boven i dramat. Men jag vet inte vad den låga syrenivån beror på, jag har kraftig ytrörelse samt en Deltec mc500 skummare som hela tiden blandar i stora mängder luft i vattnet. I karet har jag 2clowner, 1palett & en kopparbandad. Så det är inga stora mängder fisk i ett 275liters kub.…
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
- 1 följare
-
-
Som rubriken antyder postar jag en artikel som berättar att man kan ta kål på cyano genom att dosera urea eller linolsyra eller paraquat. Den skadliga mekanismen som dessa ämnen framkallar är någon slags oxidativ stress, men den är inte känd helt exakt. Urean är ju ganska lättillgänglig då den är en beståndsdel av vår egen urin, linosyra har jag ingen aning om var man får tag på men borde vara tämligen lättåtkomlig då det är en form av välkända omega6, paraquat är tyvärr förbjuden i hela EU sedan 10 juni 2007. Nackdelarna med att dosera: - urean i karet är att man riskerar att få en algblomning istället, - linolsyran har jag ingen aning om vilka bieffekter den har på kora…
-
Hade tänkt starata upp ett litet 100 liters separat fraggkar i ett källarutrymme som jag har. Vad är enklast då jag tänkte försöka hålla det lite "lågbudget" och inte vill ha reaktor eller en dyr 3kanals doserpump till baling. Räcker det att tex köpa en billig enkanalig pump och dosera "all in one" för at behålla kh och ca sedan dosera mg i osmosvattnet ?
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag startade upp mitt kar i februari och har hela tiden haft stora problem med fosfat, men även med nitrat. Det beror antagligen på att mitt kar är ordentligt överbelastat eftersom jag har mycket fisk i. Då karet ändå fungerar mycket bra, djuren lever och skitalger har jag klarat mig utan, så har jag nöjt mig med att bara använda remover för fosfaten samt göra 13% vattenbyten varje vecka för att hålla nitraten i shack. I aug-sep stack värderna dock iväg. De förändringar jag gjorde i karet vid den tiden var att börja höja Mg och Ca, samt startade dosering av DT's Phytoplankton. Eftersom det blir dyrt med fosfat remover och att vattenbyten är en dålig metod för att sänka ni…
-
- 0 svar
- 856 visningar
-
-
Är det någon som har testat detta medel eller använder detta nu. Jag funderar lite på detta och undrar om det kan vara effektivare än ett järn eller aluminiumbaserat granulat. Detta medel kräver en effektiv skummning. Är det någon som vill ge sin syn på detta? http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ae5219e504990be08496a461e9f272d7/cl/details/anid/s-328110/Salifert%20Phosphat%20Eliminator//listtype/search/searchparam/phos
-
de talas mkt om nyttan med tillsättning av aminosyror. Jag ifrågasätter detta: Alla celler har ett genom/genetiskt material...i detta finns de en kod som talar om vilka proteiner som just den cellen skall bilda. proteiner består av aminosyror, så med andra ord talar cellens gener om vilka aminosyror just den cellen skall bilda. I en större organism har alla celler samma gener,men i vissa organ är en del gener avslagna...det är därför tec en muskelcell bildar aminosyror som i sin tur bildar muskelprotein, medans denna gen är avstängd hos tex tarmcellerna osv. Vi människor äter aminosyror, men de bryts ner till dess grundstenar, kväve, fosfor, kol o väte (o kanske nåt mer, …
-
Sitter här och tittar på RO åbäkets ynkliga droppande. Känner att livet är alltför kort att tillbringa med att vänta på att det skall klämma ur sig sin 90 liter per dygn. Då slog det mig, vad är det egentligen man villplocka bort med det. Nitrat, kisel, fosfat, järn, klor? Tja, nitrat finns det inte mycket av i svensk stadsvatten. Kloret vädras ju ut rätt snabbt. Varför inte fylla på top-off behållaren med vanligt kranvatten och knö ned strumpor med forsfat/kisel absorberande material och aktivt kol? Borde inte vara någon större skillnad.
-
Moderator's upplysning: Inläggen nedan är flyttade från tråden om FM kaliumtest. Jo, men det borde finnas lättare sätt att tillföra K om man inte vill ha med NO3 "på köpet" genom KNO3-tillsats...
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Har precis startat upp nytt kar med en hel del LS. Jag har en strumpa med Fe(OH)2 för att reducera fosfaten. Hur länge kan man ha i den innan det är dags att byta?
-
- 81 svar
- 8,8k visningar
- 2 följare
-
-
God fortsättning på er.. Är det någon som vet var man kan köpa: KENT Marine Tech M smidigast? http://www.kentmarine.com/saltwater/supplements/tech-m.htm Mvh/Niklas
-
Hej Behöver råd från någon kunnig själ, vi har för lågt PH och för högt KH. PH har alltid legat på 8,0-8,1 och vi har legat på KH 9. Nu när jag tog i kväll låg PH på 7,8 och KH på 10,6. Det verkar lite skumt. Är det någon som har nån aning om vad som håller på att hända. Vore mycket tacksam för råd. Våra övriga värden är CA 480 mg\l MG 1290mg\l SR 4 mg\l Nitrat 3 mg\l MVH Maria
-
Jag har förstått att det inte är helt ofarligt att hålla på med kolkällor för barkterieodling (vodka, socker etc). Jag tror att jag förstått att det beror på att näringsämnena kan gå ned för långt. Är detta korrekt? Varför är detta i så fall farligt? Om inte korrekt, vad är det som är farligt? Jag tolkar alltså inte vodkametoden (eller andra metoder som körs i samma syfte) i sig som farlig utan att det finns risker om man gör fel. Det är den biten jag vill ha koll på, vad det är som går snett.
-
Hej Vill väcka frågan rörande fosfattester: För de första har ju deltecs/rowas rolls royce test ansetts mäta lägre än salifert...men hjälp mej om jag missuppfattat detta, men som jag förstår de är detta fel. Salifert mäter faktiskt till o med LÄGRE än deltecs dyra test...: de lägsta man mäter med deltec är ju 0.008 i Fosfat EJ ortofosfat(de motsvarar 0.024 i ortofosfat). Me salifert är de Ortofosfat som mäts o där är ju 0.015 lägsta nivån...de innebär ju 0.005 i fosfat! Alltså verkar de som salifert har ännu högre upplösning o mäter lägre än deltecs. Detta är väl värt ett påpekande eftersom just marknadsföringen för deltectestet är att de skall mäta lägre än andra tester…
-
Som gammal växtnörd så kan jag inte annat än undra. Då var det mindre hopplöst att få baljan fri från alger utan en rejält stor växtmassa. Så frågan är förståss: Hur mycket hjälper en stor massa koraller emot alger och höga näringshalter ?? Dom klipper ju då ev näringsämnen direkt. Vilket förståss konkurrerar ut algerna ?? Ute och cyklar eller ?? .
-
Hej, Finns det några risker med att höja ph försiktigt med NaOH. Om man droppar i försiktigt och har koll på värdena? Jag mäter elektroniskt med 2decimalers nogrannhet. I morse var mitt ph 7,65, vilket jsg tycker är för lågt. Skule vilja ligga mellan 8 och 8,3. / Hälsningar Pär
-
- 20 svar
- 3,8k visningar
-
-
Vad är det för brun skit jag fått på vattenytan? Från att på morgonen haft knallklart vatten så såg jag när jag kom hem att jag hade en "smutsig" vattenyta. Drar jag med håven igenom så ser det ut som brun smörja som man få i håven. Är detta något som beror på att skummaren inte kör på full rulle eller vad? Andra vattenvärden är ok. Nitrit: 0 Nitrat: 5 /Henke
-
är det typ samma grejen med en färdig blandning av ca och mg i dom fast från olika företag?
-
Hittade en intressant artikel som behandlar Nitrat och Järn dosering. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T8F-42YF4NN-7&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=8ccfb0daba673ed35440f0fd07268aea
-
- 2 svar
- 848 visningar
-
-
Enligt den nedan citerade forskningsartikeln växer cyano mycket bra med nitrat i vattnet. Det som behövs - utöver nitraten - är bara fosfat och spårelement. Cyano är i själva verket så bra på att käka nitrat i vattnet att forskarna tycker att cyanoodlingar kan vara en bra metod att rena (dricks-)vatten från nitraten. Här är abstrakten: Och här länken till hela artikeln: http://aem.asm.org/cgi/content/full/66/1/133 Min slutsats av det ovanstående: Det är fosfaten man skall angripa i kampen mot cyano, ej nitrat. Tillsättningen av nitraten synes fungera endast i de fall där man även gör annat för att bekämpa cyanon, t ex rotar runt i cyanohärden, stör kolonin, suger ut cya…
-
Jag är i startgroparna för att starta ett Red sea max akvarium. Men ska köpa en osmolator och har lite funderingar vad som behövs. Kollar på sidan: http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=35 och undrar om jag behöver Aquaticnature med silikatfilter eller om det räcker med den som är likadan fast utan det silkatfiltret. Den kostar ju bara hälften så mycket...
-
- 3 svar
- 920 visningar
-
-
Försöker här dra lite slutsatser kring ackumulerat fosfat. Ni som har egna erfarenheter får mer än gärna haka på. Tänkte det kunde få vara öppet för diskussion också... Läckage Har precis sett med egna ögon vad effekter av läckande fosfater ur LS kan se ut. Som en del vet så har jag kört vodka-metoden en tid och med bra resultat. Efter lite egna slutsatser och lite tips från Janne så kan jag lungt konstatera att jag blivit fri fosfater ur vattenkolumnen, medan det verkar nästan vara ett stadigt läckande från LS. Bottensubstrat Vill höja ett påpekande finger kring ackumulerat fosfat i bottensubstrat. Jag köpte på mig en påse 1-3mm korallkross innan jag ens hade dragit igån…
-
Har ni erfarenheter av read seas PRO salt? Skall vara speciellt för osmosvatten, dvs med ett från början högre kh o framförallt calcium är tropic marines pro salt. De senare är jag skeptisk emot..låg calcium o kh halt från början. kräver tillsättning av tex biocalcium, eller bruk av kalkreaktor. Vidarre verkar ju biocalcium inte helt optimalt då detta höjer kh:t alltför lätt utan att calcium hänger med. En till synes bra kombination borde vara Read seas PRO salt, o sen använda deras sk SUCCES CALC, som är en variant på tropic marines bio calcium. Success calc höjer kh o calcium samtidigt utan att störa jonbalans etc. Även där är de dock säkert så att kh:t stiger lite lät…
-
- 18 svar
- 3,1k visningar
-