Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Är det någon som mätt upp värdena på Reef Crystal? Funderar på att byta salt! Jag är mest intresserad av mätvärden på Kalcium, KH, Magnesium och Kalium!
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Bryter ut detta intressanta ämne från träden från föredraget på akvaria https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20033 Lanthanum chloride eller lantanklorid på svenska, binder upp fosfat och gör det möjligt att skumma ut en stor del av den uppbundna fosfaten. Verkar även som om La kan binda upp karbonat och även sänka pH i karet utifrån vad jag förstår i denna tråden. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=1229786 Är det någon här som har som har erfarenhet av att använda lanthanum i saltvattenakvarium? Vilka tillverkare finns det av produkten som är tillgängliga här i Sverige?
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Nu har mitt kh legat utanför skalan i flera veckor, vet inte riktigt hur skjutton jag lyckades få upp det så högt men det vägrar att sjunka. Ca ligger på 240, mg på runt 1200, ph 8.3. Lyckas inte riktigt justera dessa värden överhuvudtaget med hjälp av Grotechs Instant kh,mg,ca. Nån som har något förslag på hur jag kan få ner kh?
-
- 57 svar
- 9,1k visningar
-
-
Hej! Efter att jag lade i 26 Kg LS i mitt nystartade kar på 240L så gick det 3 dagar så fick jag Nitrit i karet. Uppmätt den 3/12 värde:2.0 Kör med Cirkpumpar Ytterfilter med Kol och Fosfatremover. Vad har ni för tips för att rätta till mina värden? Eller är det Nitrit spiken som kommit? Kan jag fått med Ammonium med LS?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har börjat med vodka metoden för snart 2 veckor sen och jag har fått skit mycket kisel alger även fast jag använder coralife silikat remover?? Och dom försvinner inte, Är det någon som vet varför? och vad jag kan göra för att bli av med dom?? /Mvh Tom
-
- 0 svar
- 807 visningar
-
-
Nu har karet varit igång ca en vecka och jag har följande värden Nitrit: 0.2 Nitrat: 2.5 (Var ett par dagar efter uppstart på 5) KH: 11.8 Är det normala världen för ett så pass nytt eller är något av dem skyhögt? Kan tillägga att jag kör med blandat död och levande sten. /Henke
-
- 4 svar
- 950 visningar
-
-
när jag mäter nitrat med tropic marin ligger jag på 5!när jag mäter med ett helt nytt salifert ligger det på 20!!!!!!, när jag mäter med teds hanna, ligger det på 5!!
-
-
I den nya LS:en o på de nya korallerna jag köpte av Loyden finns det slemtrådar som liknar spindelväv - det finns numera på ett par andra platser också - en stackars snäcka blev hängande i en tråd men kom loss. Spindelkrabbor spinner ju inte nät, så något annan lär det väl vara Någon som haft samma problem?
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag är helt grön på saltvattensakvarie och har därför aldrig tidigare mätt nitrit, nitrat osv. Mina sötvattensakvarier har jag mer eller mindre gått på det visuella för att se om allt liv i mår bra. Nu till mitt lilla problem här, jag har mycket svårt att läsa testerna för nitrit och nitrat. Känns som att färgerna blir mer eller mindre en tolkningsfråga för enligt mitt öga så såg nitriten ut att kunna vara antingen 0.1 eller 0.2. Så med min tolkning är mina värden: Nitrit: 0.2 Nitrat: 5 Kan nitriten stämma för det kläcks cyklops till och från i karet, det står och ska cyklas så jag förväntar mig inte att värdena ska vara stabila ännu. /Henke
-
- 5 svar
- 851 visningar
- 2 följare
-
-
Vet inte om de här artiklarna har varit uppe tidigare på guiden. De visar hur mycket spårämnen m.m. som flera saltmärken innehåller i förhållande till havsvatten och de siffror som tillverkarna hävdar. Jag tycker det är intressant att se hur stora skillnader som förekom i testerna och man undrar lite hur de här faktorerna kan ha för påverkan på lång sikt. http://www.advancedaquarist.com/2005/11/aafeature1 http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1 Jag använder t.ex ozon och då ska man helst ligga lågt vad gäller bromin. Där låg samtliga märken betydligt högre än havsvatten. AquaMedic Sea Salt (AM) låg mycket högre än de andra så detta kanske inte är ett bra salt a…
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Gjorde en test i kväll huruvida jag kan uppmäta fosfat från mitt frysta foder. Ingredienser: Fryst mysis, osmosvatten, 1 dricksglas, Tee sil, Salifert Fosfat test 1. I med 1 tärning fryst mysis i min Tee sil. Det fick ligga i blöt ca 10 min - Uppmätt fosfat, långt utanför Saliferts skala, uppskattningsvis mellan 5 - 6 ppm 2. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa under 5 min 3. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa, uppmätt fosfat 3 ppm 4. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa under 5 min 5. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa, uppmätt fosfat 2 ppm 6. I med Tee silen i nytt vatten, vispa om och doppa under 5 min 7. I med Te…
-
- 20 svar
- 2,8k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Har lyckats paja min saltmätare så jag tänkte beställa en riktig men det löser inte riktigt det nuvarande problemet, att matcha salthalten i vattenbytet till den i karet... någon som har ett bra tips på hur man kan lösa det? Har provat att hälla lite sand i en petflaska och sätta i, det ger dock ganska grovt utslag, finns det något annat smidigt sätt man kan göra det i hemmamiljö?
-
- 4 svar
- 904 visningar
-
-
Som jag gör nu så buffar jag CA/KH/MG två gånger om dagen (dvs, jag buffar CA på morgonen och KH eller MG på kvällen). Skulle man kunna buffa CA både på morgonen och kvällen ihop med KH eller MG? Hur lång tid behöver det gå emellan jag häller i de båda kemikalerna? (KH/MG/CA?)
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag använder kalkvatten för att reglera kalcium, pH och hardhet i vattnet men har märkt att Ca stadigt ligger och pendlar runt 380-390 mg/l trots Mg pa 1200. Jag har fram till nu kört en temperatur pa 26 grader men tänkte att jag skulle kunna öka avdunstningen genom att höja temperaturen och därmed kunna tillsätta mer kalkvatten. Nagon som har känsla för hur mycket avdunstningen ökar (i procent) i runda slängar vid en tempökning pa 1-2 grader?
-
- 20 svar
- 2,2k visningar
-
-
De pågår just nu en debatt om nitratens betydelse, och om den skall vara så låg som möjligt, eller om vi skall medvetet lägga oss lite högre, o ja, till o med dosera nitrat! Denna tråd syftar inte till att driva dessa frågor vidare, utan tänkte bara de kunde vara intressant att se vilka nitratvärden vi har i våra kar, o kanske också komplettera med hur länge karet varit igång, samt om någon nitratreducerande metod används, ange den. Börjar med mej själv: Nitrat: 2.5 ppm Duration: 6 veckor Metod: Ingen specifik nitratreducerande metod ännu, annat än skummare o LS. Om nitrat stiger så småningom längre fram vid ökad belastning etc, kommer jag överväga kolkälla, viss bakterie…
-
Tänkte reda ut det här med nitrat, eller åtminstone höra hur alla ser på de. Och vad ni har i era kar. I fiskbutikerna kan dom ha upp imot 100, hemma värkar vissa ha runt 50-70. Vissa ligger på noll och vissa testar det inte änns. Vad gör ett högt nitrat? Mitt kar som är relativt nystartat ligger nu på mellan 50-60. Men hur skadar detta fiskar, koraller lägre djur mm? Mina djur mår bra är pigga och äter... Surra gärna vidare på detta;).
-
- 6 svar
- 2,2k visningar
-
-
Det skulle vara kul att veta hur ofta ni utför vattenbyten och hur mycket ni byter. Jag byter 30 liter vatten varje vecka, vilket blir ca 13%. Fördelat på 1 år så innebär det att jag byter ut min totala vattenmängd mer än 6 gånger. Detta tycker jag är mycket men eftersom jag belastar karet mycket hårt, har höga värden av fosfat och nitrat, samt använder väldigt lite teknik, så ser jag mig tvungen till detta. Kan man byta f ö r mycket vatten och vilken negativ inverkan kan detta i så fall få?
-
Har haft svårt att få upp mitt kalciumvärde men är på rätt väg efter att ha inhandlat magnesiumklorid, calsiumklorid och kh buffer. Har fått upp CA värdet till 390 efter att ha hällt i en halv bruk Biocalsium i 10 liter nyblandat saltvatten. (jag vet, inte den bästa iden kanske men lyckades höja CA värdet till 390 från 280 på 3 dygn). Detta är högsta nivån jag kommit på ett halvår och alla koraller mår bättre än någonsin. MG liggger på 1380 KH ligger på 8 Relativt bra värden och allt mår bra, MEN jag buffar CA varje morgon och varje kväll med en "spade" kalciumklorid varje gång utan att lyckas höja ca värdet mer. Har ingen ide varför mer än att mina koraller gör av med de…
-
- 17 svar
- 2k visningar
-
-
Om man vill mäta KH i en kalkreaktor(högt KH) hur skall man mäta när testen inte går så högt. Går det att blanda ut testet?
-
- 3 svar
- 761 visningar
-
-
*suck* Varför måste mätningar behöva vara så krångliga? Det ska blandas vätskor hit, pulver dit, färgkartor som banne mig kan skeva iväg fler enheter i grad bara på någon viss nyans! Enda tillförlitliga tycker jag verkar vara droppmetoden där en vätska ändrar färg vid mättnad... Tar banne mig en timme att ta ett komplett vattenprov och bara det gör att man drar sig för att göra det! (Kan tilläggas att det är Saliferts tester jag pratar om)
-
Tycker att aktivt kol är toppen för att få kristallklart vatten men samtidigt misstäker jag att ett antheliahaveri jag råkade ut för ev kan ha berott på kolet. Hur gör ni andra? Kör ni med kol kontinuerligt?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Möjligen har jag haft otur, men jag har inte lyckats särskilt bra med att hitta ett bra NaCl fritt salt. Den första burken från Preis, var omvandlad till cement..den andra från Triton, Fauna marine, ser kletig o gulaktig ut, o hur jag än blandar så blir där ett sediment på botten, o efter ngr dar, nån sorts utfällning. Därför har min jakt fortsatt att hitta et riktigt bra NaCl fritt salt. Tropic marine har 2 olika NaCl fria salter, o på hemisidan är infon bristfällig rörande vilket som passar bäst till balling. De två salterna är: 1)Pro special mineral och 2)Remineral marine de första är tänkt till balling, då de är en balanserad halt av allt som skall ingå...medans numme…
-
- 18 svar
- 2,6k visningar
- 1 följare
-
-
Det har varit mycket trådar som behandlar cyanobakterier på sistone och jag vill dela med mig av ett galet och högst, host, tillförlitligt test jag gjorde med, hrrmmm vitlök. Jag skrev mest på skoj i en annan tråd om inte vitlök möjligen skulle kunna ha en effekt på cyanon med bakgrund av dess anitbakteriella egenskaper. Jag menar t.o.m. Louis Pasteur, som upptäckte penicillin, erkände vitlökens antibakteriella egenskaper redan 1858 och vitlöksjuice användes framgångsrikt under första världskriget för att bakterier i sår inte skulle leda till kallbrand. Cyano kan ju som bekant bekämpas med hjälp av antibiotika så jag tänkte ge det ett försök även om det lät galet. Jag tog…
-