Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by saltbjörkan,

hej! Efter jag flyttat mitt kar så vägrar nitatet att gå ner kvittar hur lite jag matar fiskarna och korallerna nitratet finns fortfaranke kvar och jag börjar ble lite orolig att något snart ska börja ta skada av detta, så jag fundera på vodka metoden men jag kan ej så mycket om denna metod så kan ni inte förklara hur jag ska göra? för och nakt delar med att hälla sprit i karet! Mitt kar är på 200l med 35kg ls så där är ca 150l vatten jag har skummare jag har dsb som inte har varit igång mer än 3 veckor. Har även lite Marko alger har hört att de skulle ta ner nitartet och de har de gjort lite med men ligger fortfarande på ca 50 och ibalnd går det upp till 100 .. kan snig…

• 29 svar
    • 3,5k visningar
  2. Started by Rasmus,

Såg precis att jag hade skyhög nitrat och korallerna verkar lite halvroliga nu. Så för att sänka min nitrat relativt fort så tänkte jag byta 80 l vatten och ev. köra vodka under några veckor. Någon som har erfarenhet att köra det ett tag bara?

• 196 svar
    • 17,9k visningar
  3. Started by aerie,

Hej! Insåg igår att min sån flytande salthaltsmätare som jag använt det senaste tills den pajade inte var så där jättebra. Alls. Trodde jag låg lågt i salthalt men visade sig att jag låg på 1.028 och tänkte sänka det till kring 1.025. Kanske jättenkel fråga men hur räknar jag ut hur mkt saltvatten jag behöver tömma ur mina uppskattningsvis 500L saltvatten och fylla på med sötvatten?

• 5 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by BAminoff,

Om jag har ett högt kh 13-15 och fiskarna verkar slöa simmar lite närmare botten än vad dom brukar från mitten av karet och neråt Kan det ha med varann att göra? MVH BA

• 2 svar
    • 858 visningar
  5. Started by Gnarkill,

Vad exakt är det osmos enheten renar från det vanliga dricks vattnet? Blir vattnet helt fritt från gifter eller? Jag tänkte destillerat vatten är ju helt rent eller hur? borde man då inte kunna använda det lika gärna?

• 1 svar
    • 675 visningar
  6. Started by Freddi,

Hej !! Eftersom jag inte är så bra på Kemi så ställer jag denna fråga till de som har mer koll på kemin !! Läser man i Saltvattensguiden för Dummies bla. så står bland ballingtillsatser att man kan blanda i Magnesium klorid och Magnesiumsulfat. Och nu till frågan: Kan man inte använda Magnesiumoxid??? Jag vet att det är betydligt mer svårlösligt och att vattnet kan bli mer basiskt. Finns det fler nackdelar eller funkar detta också???

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Karin B,

Under tre timmar har alla fiskar dött i karet med undantag av två clowner. I em rotade jag runt lite med följd att några koraller började att slemma.Det åkte sen omkring ett tag och jag undrar om fiskar kan dö av det.Det är väl någon sorts nässelgift.Jag hade aldrig kommit på tanken om det inte var för att clownerna fortfarande lever.Dom tål ju sånt.Inga ryggradslösa djur verkar ha påverkats. Är jag helt ute och cyklar eller kan detta ha hänt? Mvh Karin

• 15 svar
    • 2,5k visningar
  8. Started by Nizztos,

Kändes inte som detta var exakt rätt underforum, så om någon moderator känner att det passar bättre på annan plats, så flytta den gärna. Det pratas mycket om metoder hit och dit just nu. Balling, Vodka, Zeovit, hemma gjorda etc. För mig som nybörjare är det lite konfunderande då jag inte vet syftet med många av dem och framförallt har svårt att se hur de hänger ihop. Vad jag förstår så finns det ingen metod som i sig är det enda man behöver. Alla skall användas i olika kombinationer. Har åtminstone tolkat det så. Finns det någon lista över olika "metoder" och deras syfte och vilka som kan/bör kombineras resp ersätter varandra? Hoppas detta inte utmynnar i ytterligare en d…

• 12 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by PatriksS,

Jag har nu gått och grubblat ett tag om fosfatkällor och kommit fram till att det verkar finnas många källor till fosfat i våra akvarier. Maten till fiskarna, död materia i LS:en, sanden, läckande alger, plasten från den tekniska utrustningen (i alla fall i början). Jag blev dock mycket förvånad när Lasse i en annan tråd uttryckte uppfattningen att endast maten till fiskarna (organiken) kan vara fosfatkälla [min markering]: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17028&page=4 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17028&page=5Jag anser inte att detta stämmer riktigt, jag har kanske fel, men så här tänker jag. Framförallt fosf…

10. Started by Mr.H,

Hej , Läste att man ska hålla samma temperatur på vattnet när man blandar i saltet som det är i akvariet. För att få rätt utslag på hydrometern. Är detta nödvändigt ? Eller kan man blanda i rumstempererat?

• 2 svar
    • 904 visningar
  11. Started by svedalaciklid,

hejsan har på senare tid sett att jag fått någon typ av utfällning på vattenytan sedan jag börjat använda uvc tror iallafall att det kommit ihop med detta då jag inte sett det innan jag hade skaffat uvc, vad kan detta vara ? som grå eller vita prickar på vattenytan

• 7 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Arcticreef,

Nan som vet hur fluor paverkar koralltillväxt? Det byggs ju in i tändernas hydroxiapatit (och stärker det) men hur är det med kalciumkarbonatet i koraller?

• 5 svar
    • 912 visningar
  13. Started by Speedster,

Antar att jag skriver detta för att lufta mina egna tankar o kanske vill dela med mig av hur illa det kan bli utan cirulation. I mitt lilla akvarium (170 L) har jag 3 pumpar, 1st 1500 liters för cirkulation med filter för att fiskarna inte ska sugas in i den. 1st 1000 liters till ytavrinning. 1st 500 liters för cirkulation. Igår så bestämde jag mig för att rengöra dessa, och började med att ta ut 1000 liters och 500 pumpen och tänkte väl då att 1500 liters pumpen kunde hålla cirkulationen i karet under natten. Inatt så bestämde 1500 literspumpen för att suga in filtret och därmed så har det då inte varit så mycket cirkulation i karet, närmare bestämt ingen alls istort se…

14. Started by Arcticreef,

Kolla detta? http://www.globalcoral.org/Electric%20Reefs.htm Vore inte detta nagot? Ha ett titannät fäst pa bakre väggen och sedan lägga pa en ström?

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  15. Started by judas,

En dum fråga kanske: Varför blandar man inte Na2CO3 tillsammans med Na2HCO3 i Balling metoden? När man gör en egen buffert rekommenderas ju en blandning av båda (och kanske även natriumborat) för att stabilisera pH. MVH Johan

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Trilobite,

Mitt vatten har rätt mycket partiklar som yr omkring - hur löser folk det?

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by Sillen,

Vi pratar rätt ofta om NSW, Natrual Salt Water, och har det som ett utgångsvärde för vad som är bra för våra akvarier. Tycker det låter helt logiskt och borde då vara bra att ha samma förutsättningar i akvariet som ute i havet. Det som jag blivit fundersam på nu när jag försökt förstå kemin bättre är hur vi kan ha ett begrepp som NSW. NSW är som i verkligheten men det borde skilja rätt mycket på vilket vatten du väljer för det är inte samma förhållanden i Nordsjön till Dödahavet. Kan det vara s¨att det är samma förhållanden i de olika reven oavsett vilken plats de än finns på jorden? I min tanke logik borde det vara mer än tempertaturen som skiljer sig åt. Hjälp mig ur de…

18. Started by stigigemla,

Är det någon som har Marinakvariets kemihandbok i digitalt format? Jag har en kompis som slitit ut sin på papper.

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  19. Started by Laggeman,

Vad säger ni om detta? http://www.metro.se/se/article/2007/10/30/17/2827-48/index.xml Det kanske kommer något som vi i framtiden kan använda till vår kar och mäta bakteriehalt och olika nivåer av kemialier med hjälp av en ratt där man ställer in för olika ämnen? Hade ju vart helt ok.

20. Started by svedalaciklid,

tropic marin bio-strontium blir inte riktigt klok på hur man doserar detta då jag inte blir klok på vilket håll spateln ska vara när man doserar

21. Started by Linnex,

Bytte vatten i lördags och slog då av kylslingan. I går kväll drog koraller och rörmaskar ihop sig och jag tyckte att vattnet såg lite disigt ut och jag trodde att någon av korallerna hade släppt ut något olämpligt och jag började då filtrera med aktivt kol. Nu på morgonen kollade jag karet och det såg bättre ut. Maskarn var framme igen. Nu när jag kom hem på lunchen så upptäkte jag till min fasa att det var 29.9 grader i karet och hade varit som max 31,4 grader (förmodligen igår). Hade glömt att starta kylningen efter vattenbytet. Nu har jag full kylning på för att få ner temperaturen... men hur skadligt kan detta ha varit och hur lång tid tar det innan jag vet skadorna…

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  22. Ordet monokulturer med syfte på bakterier dyker upp lite då och då inom hobbyn. Är detta ett troligt scenario vid användning av exempelvis kolkällemetoder och vad har det för eventuella effekter och risker på våra kar? Kan tillsatser av externa bakteriekulturer hjälpa till att förebygga sk monokulturer? Personligen så tror jag en skevhet eller dominans är bättre ord än monokulturer och jag tror ingen på allvar hävdar att det bara skulle finnas endast en kultur med bakterier i ett normalt kar med fisk, sand och levande sten. Jag vet inte hur och om tillsatser av bakteriekulter hjälper till att skapa en bättre balans. Rent spontant skulle jag tro att de dominanta bakteriern…

• 46 svar
    • 6,9k visningar
  23. Started by Saltis,

hej det är så att ca var 400 och jag tänkte höja det lite och så hällde jag precis som det stod på förpackningen " reef evolution" nästa dag mätte jag igen och då hade jag 475 ppm och min fråga är det farligt att ha så högt ?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  24. OBS!, detta är ingen tråd som handlar om nitrat eller fosfat, utan jag vill veta vilka värden ni rekommenderar att hålla i ett sps kar? gärna en liten motivation också. OBS, tråden handlar inte heller om mätmetoders fungerande, eller inte. ( Såg att jag skrivit fel i rubriken, men det gick inte att ändra. ) Moderator's upplysning: Rubrik ändrad som du ville /Christian

25. Started by adddo,

Undrar om det är nån som blandar själv hemma, ca o alk och vilka ingredienser, var man får tag i dem om det går överhuvudtaget i vårt land? http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php

• 1 svar
    • 666 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.