Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Speedster,

Ska snart köpa nytt salt och undrar om det finns något salt på marknaden som innehåller mer värden gällande CA MG... Jag byter ungerfär 25% vatten i veckan i mitt lilla kar då mina koraller förbrukar ordentligt med CA. Jag vill inte buffa med en massa olika tillsatser utan skulle vilja ha ett salt som höjer de olika värden som behövs. Vet ni om det finns något salt som tex innhåller ca 800 i ca och kanske 1400 i MG så jag slipper buffa med tillsatser? (vad jag menar är väl ungefär att ca och MG kommer ju ändå späs ut med det gamla vattnet och jag vill då att det hamnar på övre skalan då korallerna ändå sänker ca med ca 30-40 enheter varje dag) /Robban

2. Started by Constanzo,

Hej, Har precis kopplat upp ett ytterfilter Xp1 till mitt Nano. Filtret innehåller ett par inkörda biobollar, rowaphos och zeolith. Har kört filtret nu i över ett dygn, och värden är som följer; PH: ~7 NO3: ~25ppm NO2: 0 PO4: ~0 Salthalt: 1023 Kan detta vara en inkörningsfas för filtret, och att PH kommer att ramla upp till sina ordinarie 8,1-8,3?

3. Started by Nizztos,

Att byta vatten i mitt lilla 110l kar känns ganska trivialt (om än lite för omständigt för min personliga smak), men hur gör folk med lite större kar? Jag har ju precis startat ett 400l kar och då skall jag plötsligt byta 20-40l i veckan. Karet står på övervåning och osmos i källaren. Har ingen sump, så påfyllning skall ske i karet. Hur hanterar andra detta? När karet var sötvatten var det enkelt. Lång trädgårdsslang ut i köket och häverta ut 30% vatten i diskhon. Koppla sedan samma slang till blandaren och spruta i vatten. Blir ju inte rikitgt lika enkelt nu ......

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  4. Started by Benny,

Hej Har problem med kiselalger.Har en osmos av märket Aquatic/Nature har köpt den i andra hand Det var kört 100 lit i anläggningen.Men det verkar inte som den tar bort allt eftersom jag får mycket kiselalger på rutor och LS.Testade mitt vatten hos en kompis på ett labb där det visade säg att mitt vatten var 40 ggr sämre än det vatten dom får fram!Om man nu kan jämföra min mot deras anläggning.Någon som har något bra svar?Finns det någon tillsatts man kan använda?Eller är jag tvungen att köpa någon tillsatts till osmos.Tacksam för många svar.

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by Thessan,

Nu blir jag snart knasig, jag har idag mätt Kh, i karet är det 16,0 dKH, och osmosvattnet som jag har till att fylla på avdunstat vatten med mätte jag Kh idag och det var 0,3 dKH. Kan det inte vara bättre att jag istället för att buffra Kh med medel istället gör ett par liters vattenbyten om dagen? eller är det bättre att buffra med medel. Nu är jag väldans försiktig men jag får högre eller om det kallas för lägre värden trots att jag buffrat Kh igår Jag har i karet iaf magnesium 1200 och calcium 400 Ph 8,3. Nitrit och Nitrat 0, vet inte hur mycket dessa värden påverkar kh även fast jag förstår att dessa värden hänger ihop. Skrev i min tråd i mitt första akvarium ang om …

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by GimliX,

Skulle ta och blanda lite salt till vattenbytet idag och såg att mitt salt blivit ljusblått. Slarviga jag har lämnat påsen öppen, kan färgen komma om/när saltet drar åt sig fukt? Tacksam för snabbt svar. Mvh A

• 3 svar
    • 855 visningar
  7. Started by Nemisis,

Hej!! Har ett mindre kar på ca 125 liter där jag byter ca 10 liter var 7-9 dag. Ska nu köpa mig en osmos och undara vad ni tycker man ska köpa för märke? Har funderat lite på en AN Antarctica Osmos 120.. Någon som har något att säga om denna?? Mvh F

8. Started by jonasroman,

Ja..en del diskussioner har skett med vilken metod som är bäst..eller minst dålig. Till slut kommer jag prova nån sorts balanserad metod, o byta vatten. Jag har predikat för störning av jonbalansen, o dess eventuella betydelsebetydelse, men jag tilltalas ändå av enkelheten o att slippa kalkreaktor o kalkvatten, så jag testar så får vi se. Hur har ni gjort praktiskt med behållare etc? Fauna marins manual beskriver att man skall blanda i 3 st 10 liters behållare! de blir ju ofantligt klumpigt. Visst kan jag räkna om o skaffa små en liters behållare eller nåt, men hur har ni gjort? allra helst vill jag inte hålla på o blanda själv....finns de inte färdiga små flaskor som man…

9. Started by Trilobite,

Jag använder en Antarctica och har inga problem med KH:t i vattnet som den ger. Vattnet själv ligger på KH 17 eller 19 med JBL testlab Marin, vilket känns väldigt högt. Hur viktigt är det att sänka? Någon som har erfarenhet av JBL:s testkit?

10. Started by aerie,

Hej! Upptäckte igår kväll att jag köpte på inrådan av en handlare för att höja kH hör till ballingsystemet och jag borde använt NaCl-fritt salt, vilket jag inte gjort de senaste 4 månaderna som jag använt det här. Jag vet, grymt klantigt att lita på handlare.. men vad är effekterna av det? Karet mår lite så där just nu nämligen så jag undrar vad det kan haft för påverkan på vattnet och vad jag ska göra åt det?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Johha,

VI har ett vattenprov som togs för 20 år sedan. Som lyder: Analysresultat Bottensats ingen grumlighet svag,opalecs lukt 50-60*C ingen lukt vid rumstemp ingen färgtal mg pt/1 10 ph 7.6 konduktivitet mS/m 160 alkalitet HCO3 …

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by jonasroman,

Hej jag söker fortfarande efter den bästa 2 komponentmetoden..dvs den metod där calcium o karbonater tillsätts så jonbalansen ej störs. two little fishes har ett pret som heter C-BALANCE. De tillför calcium o karbonater, strontium o magnesium på ett jonbalanserat korrekt sätt. Givetvis kan de behövas ett separat kalciumklorid prep eller bikorbonatprep om man kommer utanför balansen, men så fort man är inne på rätt proportioner igen mellan calcium o KH är de ju 2 komponentmetoden som gäller. balling är ju en sorts variant på detta, men jag vill ha ett färdigt kombipreparat, där nån annan gjort jobbet med att blanda o räkna. Är BIO CALCIUM ett strikt 2 komponentprep, som C…

13. Started by Christer T,

När jag körde igång min nya burk så startade jag upp ett Deltec nitratfilter (svavelkulor). Jag hade då så mycket nitrat att man kunde ana det på testresultatet. Senare har jag börjat tillsätta Fauna Marin Ultra Min s och Ultra Organics och jag funderar nu på att plocka bort nitratfiltret. Dels känns det som kaka på kaka och dels vet jag inte om nitratfiltret är "igång". Kan man se det på svavelkulorna på något sätt? Jag har samma omätbara värde in som ut ur filtret. Hur skulle ni göra? Jag ser det som en möjlighet att få bort en av 11 pumpar ur akvariet/sumpen.

14. Started by Laggeman,

Hallå allesamman, har en lite akut fråga/problem som jag hoppas få hjälp med. Jag tetade mitt vatten idag och allt var ok tills jag kom till Kh-testet. Jag använder Saliferts tester som jag tycker fungerar bra. I kvällens test visade sig Ca ligga på 480 och Kh på skyhöga 15,5! Tyckte det lät konstigt, så jag testade mitt osmosvatten och det höll över 10! Finns det något man kan tillsätta så att Kh sänks? Eller om jag ska köpa ett nytt test de jag har går ut 2010-08. Hjälp?

15. Started by jonasroman,

Jag är i planeringstagen med ett nytt akvarium. En del kanske läst lite trådar o förstått att de nog blir ett Deltec microreef. Tidigare när jag sysslade med salt(började för 20 år sen, haft 5 korallakvarium i omgångar) va de kalkvatten bikarbonater som gällde för att tillsätta calcium o karbonater. Nu gör ju kalkreaktorn samma jobb. Jag kommer inte skaffa en sådan, utan vill tillsätta kalk o karbonater på vad jag förstår de tredje o nyaste sättet: på kemisk väg dock ej med kalkvatten o buffert separat som man gjorde förr. Här har jag förstått att de nu finns fina kombipreparat som tillsätter både calcium o karbonater på samma gång. Exempel på sådana är väl Tropic marines…

16. Started by Vargklo,

Jag håller nu på att nystarta mitt mindre 425-liters kar till ett Fish Only. EFtersom jag kommer att drifta två kar parallellt vill jag helst slippa att följa och justera för alla vattenvärden i båda karen. Jag undrar då om jag kan "strunta i" vissa vattenvärden i mitt Fish Only, t.ex. Kalcium, Magnesium och Fosfat? Jag kommer inte att ha några som helst ambitioner att ha koraller i detta kar. Ställer fiskar krav på vissa Kalcium-, Magnesium- eller Fosfatvärden?

• 5 svar
    • 991 visningar
  17. Started by Trilobite,

Mitt kar är på uppstart och jag ploppade i den döda stenen (varav 30 kg upphackad sten) i förrgår. Innan har stenen legat i blöt i en 10 dagar (kranvatten). Den borde läcka en massa fosfater och även öka nitrat/nitrit eftersom den luktade som om den innehöll en hel del organiskt material (vilket legat insaltat och torkat inne i stenen ett par år). Jag kör på Aquacares Phosphate-minus (som gick ut för ett år sedan) med skummare. Enligt JBL:s test ligger fosfat på 1 mg/L (+ ammonium 0,3 mg/L, nitrit 0,07 mg/L och nitrat 1 mg/L). Det finns alltså en del organiska ämnen i vattnet, men inget skummas av - om inte skummaren tar med sig fosfatet kommer det ju inte att sjunka. Ja…

• 0 svar
    • 943 visningar
  18. Started by Benny,

Någon som kan ge mej råd.Jag har idag ett 150 lit som varit igång snart ett år. Jag är nu i gång att starta ett 256 lit.kan jag använda det gamla vattnet eller ska jag göra nytt blanda salt?Har ca 30 kg levande sten som då är ett år när kan man flytta över fisken i det nya karet?Förr sa man att man skulle vänta i en mån.Någon som kan ge mej råd

• 13 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by Peppz,

Nånting har hänt i min 100literstank verkar de som. Igår såg jag på min halimeda att den blivitt lite ljusare till färgen, tänkte att de kanske är nått temporärt eftersom att annat verkade må som de skulle. Men nu när jag tände i tanken i morse så är vattnet grummligt grönt och halimedan verkar ha lämnat in avskedsansökan. Kan halimedan släppt ut nånting i vattnet? Firrarna verkar må bra iaf. Tackar på förhand för svar.

• 2 svar
    • 651 visningar
  20. Started by alofstrand,

Har börjat med vadka metoden och tänkte kolla vad ni andra använder för "tillskott" som spårämnen,jod mm, är här någon som kör utan osmosvatten när ni kör vodka metoden? har funderat på att dra igång min osmos igen nämnligen... mvh andreas

• 0 svar
    • 831 visningar
  21. Started by jonasroman,

Erfarenheter av: 1)tropic marines salt "PRO..."? 2) Tropic marines biocalcium?

• 4 svar
    • 924 visningar
  22. Started by mikaelglad,

Hej jag har ett 400 liters juwel kar som jag vill göra om till ett saltvattensakvarium (FOWLR) Lite knappar och så. tänkte ha lite kejsare och kirurger och en drakfisk. Jag har lite funderingar runt allt och hoppa få lite tipps. jag funderar på att bygga sump under. Men vet inte säkert, e lite rädd för läckage. Hur säkert är det att borra i akvariet?Å speciellt i botten? Jag har även lite funderingar på hur jag ska rengöra akvariet det har varite lite medeciner och så i det. Vill inte att det sitter kvar någonstans och sätter sig i den levande stenen. Jag funderar även på vad jag ska ha för utrustning. Och hur stor skummare jag behöver . Jag tror jag kommer använda 4 t5.D…

• 15 svar
    • 1,8k visningar
  23. Started by pikkenix,

Fick hem mitt startpaket av Fauna Marins ballingmetod igår och har kopplat in doserpumpen och blandat till mina 3 dunkar. Har följande värden i burken: Ca: 350 Mg: 1500 KH: 12 Använde mig av Fauna Marins räknare för att få fram vad jag ska dosera för att få upp mitt Ca (när jag fått upp det och ner KH börjar jag dosera alla vätskor efter vad som går åt). Slår in följande: Measured Ca: 350 Target Ca: 450 Volume: 500 Får då följande svar: Addition of: • 183.4 g CaCl2 x 2H2O • 209.5 g NaHCO3 during the period of 11 days, to achieve the correct values in your tank. Vad jag förstår så ska jag under 11 dagar tillsätta 183,4g av Ca-lösningen (buffertlösningen vill jag inte tills…

24. Started by linkano,

Hej! Vad händer om magnesiumvärdet hamnar på 1450-1500 ppm? Är det någon fara med det? Och i så fall vad? Övriga värden: Ca: 390-400 KH: 9,5-10 dKH Salthalt: 1.025 /Thomas

• 3 svar
    • 3,2k visningar
  25. Started by daniel_i_malmö,

Hej Om jag blandar två vatten med olika salthalt kan jag då räkna ut den resulterande salthalten med följande formel: (Salthalt1*DelAvTotalVolym1) + (Salthalt2*DelAvTotalVolym2) Ex. jag blandar 80 liter 1.025 med 20 liter 1.020 (1.025*0,8+1.020*0,2). Resultatet 100 liter 1.024. Stämmer detta eller tänker jag helt fel? Är lite trött så här på söndagsmorgonen... Följdfrågan blir sedan naturligtvis; hur stora svängningar i salthalt är acceptabelt vid vattenbyte? Borde inte djurlivet på grunt djup vid korallreven utsättas för en del svängningar i salthalt vid stormoväder då vatten från olika djup spolas in på grundare vatten?

• 4 svar
    • 2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.