Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltvattensetik

Utrotningshotade djur, olämpliga djur för akvarier, akvariestorlek, lagar och förordningar.

1. Started by Marko,

Jag vet inte om ni såg det på nyheterna, men det var ett reportage om hur fiskare skär av fenorna på hajar och skickar i hajarna i vattnet för att sakta dö, medans fenorna blir soppa i asien. Det var också information om att EU vill förstärka förbudet mot denna typ av "fiske" och har en öppen konsultation i frågan; 'The objective of this consultation is to gather information on all relevant aspects of fisheries catching sharks, to determine how Council Regulation 1185/2003 should be amended in order to ensure that the finning ban is fully enforced.' Det är alltså en öppen konsultation där EU politikerna vill veta vad EU medborgarna tycker, så jag uppmanar er att göra er r…

• 19 svar
    • 6,8k visningar
  2. Moderator's upplysning: Då somliga har svårt at hålla isär ämnen i trådarna är det bättre att vi lägger dikutionen om att handla levande på nätet i en egen tråd.De första 9 inläggen är utflyttade från en annan tråd. Vänligen håll er till ämnet denna gången. Saken med DOs glassbils försäljning e att den förmodligen e olaglig även för dig som e kund,men att sedan åka dit e väl obefintlig.Dom svenska butikerna har besiktigade lokaler och och tillstånd som dom betalt för därav så förstår jag att det knorras.Priset på teknik kan jag förstå att man jagar men men att köpa fisk ur en baklucka e lägre än BZ fisk hållning.Patrik

3. http://www.nanoreefblog.com/nano-reef-news/eu-wants-to-ban-the-import-of-fish-coral Vad säger vi om det här? Rätt väg att gå? Fel väg? Vilken väg ska vi i så fall ta?

4. Started by Mattias,

Blir förvånad över hur många det är, som köper saker de inte har den blekaste om. Nu vill jag inte klanka ner på någon i person, men jag läser väldigt ofta "hjälp vad har jag köpt" Frågar man inte hos handlaren, eller vet de helt enkelt inte vad de säljer ? Personligen skulle jag aldrig, släppa i nåt som jag inte vet vad det är. Eller vad den/det kan göra i mitt kar, det klassiska sjöäpplet, sjögurkan, anemoner mm. Det kan ju ruinera ett helt akvarium, plus att du gör djuret en otjänst om det får helt fel levnadsbetingelser. Tycker även att det luktar grym nonchalans av handeln, har all heder och skam gått ur kroppen på dem ? Är det bara jag som har blivit gammal och gnä…

5. Started by Lasse,

Med bakgrund till en förnärvarande mycket infekterad tråd vill jag ta upp en fråga och ett förslag som varit uppe innan. I princip har det sagts att kritik av affärer, framförallt av annonsörer inte skall förekomma inom forumet utan att de som har kritik skall ta det direkt med affären i fråga. Jag tycker det är ett felaktigt ställningstagande - min åsikt är att visst måste vi tillåta kritik av affärer och affärsideer men att det inte på något sätt får ske under anomynitetens flagga. Det skall klart framgå med kritikerns riktiga namn vem det är som framför kritiken och åsikterna. Jag tycker också att detta är ett rimligt krav vad gäller all etikdebatt också - som det är …

6. Följande är ju intressant ur Djurens rätts remiss på Djurskyddsutredningen: "Djurens Rätt välkomnar utredarens förslag att inte tillåta hållandet av vissa djurslag för sällskap och hobby. Att ha djur är, som utredaren påpekar, ingen rättighet. Vi instämmer helt i att reptiler, primater, rovfåglar och icke-domesticerade rovdjur är olämpliga för detta. Vi anser att förslaget bör utökas till att gälla alla viltfångade djur, alla vattenlevande och nattaktiva djur, kaniner och alla icke marklevande fåglar. Vi redogör för skälen till detta nedan. Det finns ingen saklig grund för att undanta fiskar från förbudet att hålla viltfångade djur i fångenskap. Det är välkänt att …

7. Started by Bygert,

Ett förslag till ny djurskyddslag har lagts fram. Somligt är vettigt, det som diskuteras mest är sånt som märkning av katter och förbud mot djursex. Utredningen som lagts fram innehåller dock även annat som väl tål att diskuteras, t ex krav på förprövning av hållning av sällskapsdjur i större omfattning. Det kan tolkas som att den som har sex akvarier skall ha hem Länsstyrelsen för att granska det. Mest anmärkningsvärt är utredarens motvilja mot udda sällskapsdjur, vi skall nöja oss med de vanligare arterna, punkt, är budskapet. Även om inte saltvatten nämns i sammanhanget (det som man tydligen inte bör ha som sällskapsdjur är fåglar, reptiler och andra däggdjur än de van…

• 59 svar
    • 13,1k visningar
  8. Brottsförebyggande rådet har sammanställt en rapport om handeln med utrotningshotade djur. Den ansvariga för denna rapport ställde bl.a. en del frågor om denna handel här på Zoopet - se denna Zoopettråd På denna sida kan man läsa Zoorfs sammanfattning och BRÅ:s pressmeddelande På denna sida kan man i sin helhet läsa den 81-sidiga rapporten. Jag har bara blixtsnabbt skummat rapporten (hinner inte läsa den noggrant innan jag åker till Tyskland imorgon bitti) - men vad jag har sett verkar det vara en vettig rapport. PS: Tycker att det är lite dåligt att ett forum som detta inte har en speciell kategori för miljö- och djurskyddsrelaterade frågor

9. Started by kobbens,

Framtiden för att skaffa nya /flera koraller kan man snart sluta med, Priserna är ju helt sjuka!! En del priser som en del privata säljer ligger ju i nåvå med butikerna som driver företag. De snart dags att lägga ner å gå över på sötvatten alternativt att börja med konstgjorda koraller. Förstår att en del vill få in lite pengar för att driva sin kar då de är många kostnader med de. För min del som beror på Gotland och har en akvariebutik, som dessutom Inte har något inom saltvatten. Vi är helt beroende av åka över eller skicka. Åka över går bra, men bara det kostar 1500-2000kr. Skicka tar 2 dygn så det är mycket vanlig att de är dött när…

10. Started by StoffeSwe,

Jag har funderat på en sak som någon kanske kan svara på. Ofta läser man om folk som har koraller eller anemoner som de inte vill ha, som knappar eller xenia, som de vill döda. Även andra djur som olika typer av sjöstjärnor, maskar och annat smått och gott står på olika akvariums "public enemy #1" lista. Själv dödar jag Asterina-sjöstjärnor systematiskt och skoningslöst. Och så till min fråga, får vi göra så här? Rent juridiskt. Är de här djuren skyddade av djurskyddslagar? Det känns som många av oss har glömt att det faktiskt är små djur vi dödar, bara för att de inte passar in vår lilla "värld" som vi skapar.

• 43 svar
    • 11,3k visningar
  11. Hej! jag har suttit och tängt lite och får nästan dåligt samvete =S Man ser hur sjukt mycket fisk och koraller som våra säljare tarin och det hinner F*n knappt komma in för en allt är sålt! och det är enbart lilla Sverige då förstår man ju hur sjukt stora mängder fisk och koraller som fiskas upp! Hur stor skada tar det på alla korallrev? Hur gör dom fiskar dom från ett ställe för att sedan låta det växsa till sej igen eller plundrar dom stora rev för att sedan gåvidare till nästa rev? Ju mer man tänger på det ju mer känner man ju sej som en skurk när man går och handlar fisk i djuraffären Så åter till min fråga hur stor skada gör våran hobby? Mvh/Marcus

• 40 svar
    • 7,5k visningar
  12. Klipp från Ciklidforumet! Läs och begrunda samt passa på att ställa upp för att kunna påverka politikerna. //Salta wille Vår hobby är på gång att förändras, med lagstiftningen som verktyg. Intryck kommer från andra länder, t ex England (där i princip alla fiskmediciner är förbjudna) och Tyskland (som kraftigt begränsat storleken på akvarium till fisk). Håller vi akvarister koll och tycker till om vad som är på gång i Sverige? Ja, några gör det, och det med den äran. Vi behöver dock vara fler!! Frågorna är viktiga och det är lätt hänt att vi blir överkörda - och sedan sitter vi kanske med en märklig lagstiftning som är svår att göra något …

• Gilla
    • 36 svar
    • 7,3k visningar
  13. Started by Christer T,

Här finns lite tråkig läsning: http://t360.idg.se/2.8229/1.209589/clownfisken-hotas-av-sura-hav

• 36 svar
    • 7k visningar
  14. Hej! Jag är ny här och blir imponerad av all kunskap som dyker upp i trådarna. Är det möjligt att handla på ett miljövänligt sätt som inte skadar reven? Jag har läst om snubbar som gåt och plockar levande sten i havet och som sedan säljs här i Europa. (Eventuellt lögn) Vilka djur (koraller) ska man undvika? Eller är det kanske så enkelt att man håller sig till begagnad marknaden.. Mvh David

15. Started by kaptenen,

Remiss finns nu ute för L80, som avser hållning av sällskapsdjur. Vi påverkas av förslaget. Alla djurgrupper kommer bli ganska hårt påverkade av de nya riktvärdena för storlekar på s.k. förvaringsutrymmen (akvariet i vårt fall). Så den största förändringen för oss blir om det går igenom: 9 § Fiskars akvarium ska uppfylla samtliga följande krav: 1. Vattenvolymen ska vara minst 40 liter. 2. Vattenytans storlek ska vara minst 7 dm2 . 3. Vattnets djup, mätt från bottensubstratets yta till vattenytan ska vara anpassat efter den aktuella artens naturliga levnadssätt. 4. Akvariets kortaste sida ska vara minst tre gånger den längsta fi…

16. Started by Bygert,

En handlare med saltvattensbutik har frikänts efter att ha misstänkts för artskyddsbrott. Vid husrannsakan i mannens butik påträffades 80 musslor och 35 koraller av B-listade arter som det krävs tillstånd för att få handla yrkesmässigt med. Handlaren har tidigare fått avslag på ansökan om tillstånd. Han hävdade dock att djuren var för hans privata bruk och bara var tillfällligt i butiken medan han gjorde i ordning akvarium för dem hemma och att djuren aldrig varit med i hans prislista. Den invändningen accepterade alltså tingsrätten som inte fann det styrkt att han handlat med djuren. Andra handlare i samma län har råkat värre ut för liknande problem. Till saken kan sägas…

17. Hej! Under senare tid har jag blivit frustrerad på hobbyn, speciellt via facebook. Det finns många som startar med lite "slit och släng" attityd, där speciellt djur inte verkar värderas mer än för det visuella de ger till akvariet. Jag har svårt att förlika mig med det här och känner att något måste göras. Det är illa nog att så mycket av fisken dör i frakten, att någon sedan ska köpa dem utan att uppskatta det jobb och problem som ligger bakom varje djur känns bara fel. Det ligger också ganska bra i tiden i och med EUs stundande förbud mot handel med vildfångade djur (fisk och koraller). Jag tror en del av lösningen på detta är att skapa en slags "code of conduct" som vi…

• 28 svar
    • 9,5k visningar
  18. Har tröttnat på allt av ursäkter. Kort info: Akvariet beställt i starten utav mars. Fick besked om 12 veckors leveranstid - räknade självklart med det dubbla - har ännu inte fått någon uppdatering på om akvarierna är påbörjade eller ej. Har bett om refundering av handpenning men får till svar att han inte kan återbetala någonting p.g.a att allt är uppbundet i materialer plus det ordinarie jag skall snart vara klar, bara en vecka till osv.. Har fått bild på stativ och på sump men that's it. Har varit i kontakt med bank och försäkringsbolag. Tar kontakt med polis i mitt land i morgon men vad mer kan man göra? Någon som har lyckats å få e…

• Gilla
    • 27 svar
    • 5,9k visningar
  19. Started by Akvarielagret,

Jag saknar en riktig tråd om etik vad har ni för tankar om detta:smiley12:

• 19 svar
    • 6,3k visningar
  20. Started by battle_royal,

jag vet ihur förbjudet det e med koraller o så att ta med sig hem från haven..men tänkte på om man kanske ta en flaska med levande sand? så kanske man få med några små sniglar lr nått? skulle det vara lika förbjudet tror ni? och är det nån som har försökt sig på nått liknande? Mvh Micke

• 19 svar
    • 5k visningar
  21. Started by crille,

grattis till nya rollen i saltvärlden, http://iloblog.biotedmarin.se/blogg?Home&post=109

22. Started by Benighted,

Detta är en fundering som jag haft en längre tid efter att diskuterat det lite med olika personer fram och tillbaks tänkte lägga upp det här för att se som kan ske med diskussionen. Jag har tidigare varit en väldigt stark förespråkare för att man ska köpa odlat alltid när man har möjlighet. Men ju mer man tänker på det desto mer har jag börjat undra om vad som egentligen är bäst. För som jag ser det har alla fördelar och nackdelar. Vildfångat: Måste självklart ske etiskt för att man ska kunna se några fördelar, men det gäller ju alla metoder! De fördelar jag kan direkt se med denna är att man måste hålla den naturliga miljön frisk för att det ska kunna ske långsiktigt, de…

23. Started by Hotrider,

Är det någon som har mer utförlig info. om hoten mot korallrev och/eller mangroveträsk? Tacksam för svar.

• 12 svar
    • 3,8k visningar
  24. Started by Benighted,

Hej alla! Såg i aprilnumret av tidningen "Freshwater and Marine Aquarium" att Banggaikardinaler (Pterapogon kauderni) är uppskriven i IUCN:s Röda lista över utrotningshotade arter och detta näst intill uteslutande beroende på överfångst till akvariehobbyn! Så här ser vi att våran hobby har en inverkan på arterna i naturen och då Banggai kardinaler är en av de allra lättaste arterna att föda upp i fångenskap så finns ju egentligen inget skäl att vi ska behöva utrota en hel art ifrån naturen. En underpopulation har redan blivit helt utrotad: "Several subpopulations affected by the aquarium fishery exhibited dramatic declines between 2001 and 2004, among them: a complete ex…

• 11 svar
    • 4,5k visningar
  25. Hej! Har haft de här tankarna ett tag men de blev aktuellt igen nu när vi på Akvariet letade efter att köpa odlade mandarinfiskar. Har fått svar från flera butiker och 3 stora grossister i Europa att de inte kan få tag på odlade mandarinfiskar. I samma veva sökte jag runt på nätet och hittade följande trådar/artiklar: https://www.reef2reef.com/threads/where-have-all-the-captive-bred-mandarins-gone.147481/ https://reefbuilders.com/2014/06/19/captive-bred-mandarins-return-karen-brittain/ Så det verkar som mandarinfiskar kan odlas hyfsat lätt men de flesta får inte sålt dom eftersom priset är lägre för en vildfångad mandarinfisk och …

• Gilla
    • 8 svar
    • 4,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.