Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Tobias,

Hej. Jag har funderingar på limma ett eget ca 100L liters kar. Jag har limmat 700 liter förr så det bör inte bli något problem. Jag har har tidigare skött malawiciklider men alltid varit sugen på salt.. rackarns att det tar så lång tid att komma till skott.. Hur som helst så tänkte jag mig måtten 110 * 33 * 30 ungefär...vet inte riktigt än, bara att längden blir 110 cm. Det ska vara ett smalt kar mellan två lister efter en vägg i en hall. Hur som hellst var jag sugen på göra detta till ett "guppyhotell" eller nano eller va man nu vill kalla det. Jag har ju möjlighet att limma innerglas osv för filter. Men jag vet ännu inte vad jag ska ha för utrustning?? Det enda jag har …

• 57 svar
    • 5,4k visningar
  2. Hej jag ska beställa ett 540l akvarium och funderar lite över tankgenomföringar. Jag kommer ha en sump på ca 150l.Och har sedan tidigare en deltec 4745 som returpump den pumpar 5000l.Nu undrar jag om diameter på rör och diameter på lämpligt hål i karet. Ska man köra dorso eller har ni något annat förslag, jag vill att det ska vara så tyst som möjligt. Jag funderar även om man ska driva skummaren med samma pump en aqvacare 1000v och ta bort den befintliga eheim pumpen

• 1 svar
    • 765 visningar
  3. Started by fiend,

Hej Tänkte jag skulle kolla upp lite gällande hur algblomningen brukar se ut vid nystarten av ett akvarie? Nu har jag haft brunalger/kiselalger som börjat ta över i akvariet och sätta sig på de ställen där belysningen är. Kör för närvarande 4x54w T5 över mitt 1400L i 4h/dag. Mina koraller står för närvarande i ett separat akvarie på 220L (utan direkta problem med alger! woho). Men detta akvarie tar upp utrymme i vardagsrummet så jag har planer på om jag ska flytta över stenarna och korallerna till mitt stora akvarie. De koraller som jag har i akvariet är sacropython (eller hur det stavas) och diverse skivanemoner, mjukisar, knappar mm. Dem har överlevet ett antal sötvatte…

4. Started by ppihlstrom,

Ja, då börjar det närma sig... Jag har läst o beundrat alla "posts" o inlägg under tiden som vi hållit på o starta upp vårt lilla kar. Får väl kalla det för vårt första, även om vi hade ett tidigare, i USA... Detta blir vårt första i Sverige Det började med att min fru var på IKEA (detta underbara möbelvaruhus) i Helsingborg (Väla....) och såg en bar som man byggt av köksskåp o en skiva. Vi hade pratat på att ha en bar i vardagsrummet, och när hon såg den sa hon - vore det inte snyggt med ett akvarium där.... Jag sa något typ att då måste det vara ett saltvatten, för när man väl haft ett sådant känns sötvatten lite... trist... Hoppas jag inte förolämpar någon sötvatten …

5. Started by christobp,

behöver litte tips om vad man behöver för ett saltkar?

• 2 svar
    • 744 visningar
  6. Started by Nifcoo,

Hej Jag är just nu i planeringstadiet av mitt saltvattenskar och jag tänkte bara kolla med er om jag har fattat principen. Jag tänker köra med ytavrinning och borrat hål i avrinningsboxen eller vad man ska kalla det. Dock utan sump Här är en liten snabbskiss på karet överst märkt 1 sen kommer då avrinningsboxen (2) vattnet rinner ner under karet till en spann/hink/kar (3) där jag plaserar en skummare (den svarta grejen på bilden) därifrån tar pumpen/filtret (4) vattnet och drar ut vattnet ur slangen som är röd på min bild och pumpar tillbaka det i karet med slangen som är mörkblå på bilden. Har jag fattat principen rätt ? klicka för större version Tacksam för snabbt svar…

• 21 svar
    • 1,9k visningar
  7. Started by diskustok,

jag stratade upp en 250 liters kar pga flytten detta e bara ett tillfälligt kar men skall också vara inkört jo jag har haft vattnet och salt igång 2 veckor sen tog jag hem ca 40 ld inkört har varit igång nu med ls 1 vecka så igår börja det slå om en jäkla massa brun alger det hade jag räknat med men konstigt nog fick också grummligt vatten yta och brun algerna verka få luft bubblor vad kan det vara fattar noll för min 350 liter kar var det inte så tacksam för hjälpt ps använde 7000 kelvin mh 400 watt pga har ej annan

• 13 svar
    • 2,9k visningar
  8. Till sist slog jag till. Var iväg och beställde prylarna jag behöver för att starta. Helglasakvarium b80xd80xh50 med en inbyggd 20l behållare för att ersätta avdunstat vatten Arcadia 80 cm 4xT5 belysning Deltec MCE 600 4x1000 liter cirkulationspumpar UV-C (Älskar UV. Använder det även i min sötvattensburk) Apparatur för att automatiskt fylla på avdunstat vatten från behållaren i burken. Samt annat smått och gott. Dröjer några veckor innan akvariet är färdigbyggt men nu är det på rull (till sist...) Har tänkt sätta belysningen "på tvären" då jag har planerat att revet skall "komma ut ur väggen" som en ås och vill få så mycket ljus som möjliget på åsens topp. Akvariet ko…

• 5 svar
    • 866 visningar
  9. Started by Christern,

Håller på att projektera ett revakvarium. Kollade därför upp vattenkvaliteten där jag bor (Södermalm i Stockholm) som ser ut enl länken nedan. med sådana världen undrar jag om en osmosanläggning verkligen är nödvändig. Vad säger mer kunnigt folk? Duger detta att använda rakt av? http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/commondata/infomaterial/Vatten/Kvaldekl_Nor_2005_sv.pdf

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Draedon,

Nu när alla akvarieprojekt jag är inblandad i är i stort sett klara så börjar det klia lite i fingrarna igen... Så nu ska jag skaffa hästar! Jag kommer låta det här projektet ta den tid det tar, för det är mycket andra saker som kräver både pengar och tid. Men planen ser ut enligt följande, kub på 55x55x55 ev med inbyggd sump. Enkel teknik och burken full i macroalger och en liten flock sjöhästar. Första frågan: ljuset? vad kan man klämma in för rör på 55cm längd? Funderade på 4st. 55w pc-rör, men vilka säljer dom nu när e-akvariet har konkat? det blir inte mh iaf, ska testa med enbart t5 nu och se ifall man blir övertygad

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  11. Har blivit en entusiastisk läsare av Saltvattensguiden men min förståelse begränsas ibland av alla uttryck som används. Finns det någonstans någon "ordbok" där dessa förklaras?

• 2 svar
    • 771 visningar
  12. Started by Christern,

Det är med att starta upp ett saltvattensakvarium tenderar att hålla mig sysselsatt mentalt 24/7. Undrar om det är helt normal...? I vilket fall, har begränsat med utrymme. Kanske skall jag bygga om mitt nuvarande sötvatten till saltvatten. Akvariet är på 420 liter (heter RENA Calvados). Det sitter några skenor av aluminium i det. överlever aluminium en saltvattensmiljö? Kan en sådan burk användas till saltvatten Dessutom har jag en BTN slim line bakgrund samt en modulsten från BTN fastsilikonad i karet. Dessa är ju inte speciellt revlika men jag antar att jag kan låta dem sitta och sedan låta alger växa över dem. Nån risk att de ger ifrån sig nåt giftigt i saltv…

• 5 svar
    • 796 visningar
  13. Started by Christern,

Har i en del offentliga akvarier (som i Monte Carlo) sett både 8- och 10armade bläckfiskar men aldrig i privata dito. Är dessa kreatur svåra att hålla eller finns det någon annan orsak?

• 8 svar
    • 3,6k visningar
  14. Started by pqr700,

Har nu haft min burk i lite över ett år nu. Hade funderat på saltvatten i ett par år men inte riktigt vågat ta steget fullt ut, men nu står den här och jag ångrar det inte för en sekund! Har dock fått ett litet problem med bruna slemalger, har jagat mekaniskt med hävert med ganska bra resultat men de kommer tillbaka är det nån som har någon bra lösning?

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Christern,

Nån som vet om nån handlare i Sthlmområdet lagerför Percula 90/120? Tycker det känns lite nervöst att köpa ett osett via näthandlare. Vill helst ha kunnat se exemplaret IRL innan köp.

• 2 svar
    • 875 visningar
  16. Started by Christern,

Fler frågor från en nybörjare! Tyckte det vore läckert att ha en vågmaskin i burken för att simulera vågorna som framkallar de böljande rörelserna i ett riktigt korallrev. Kan en sådan apparat ersätta cirkulationspumparna inne i burken?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Christern,

Håller på att projektera mitt första satvattensakvarium. Har tänkt mig ett kubformat (ca 70x70x70). Av diverse skäll skulle jag vilja ha sumpen med teknik som en del av detta (dvs göra det lite djupare). Hur stor skall jag göra den? Hade tänkt mig runt 20 cm (totalstorleken skulle då bli 70x70x90). Låter detta rimligt? Finns det några smarta konstruktioner tillgängliga på nätet?

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by krickolina74,

Jag var i veckan och köpte några stenkoralls fraggar (10 st) "på köpet" fick jag några väldigt små och dom satte jag på en egen sten tillsammans men nu börjar jag att fundera.... vet ju att dom avsöndrar nässelgift och man måste sätta dom en bit ifrån varandra och jag tror inte dom små var av samma sort, nu på kvällen såg jag att en av fraggarna hade släppt ifrån sig en liten "tråd" som satt sig fast på några av dom andra småttingarna... vad tror ni ska jag lossa dom ( dom sitter i en bit Fauna Marin korallim som jag satt fast på stenen) och sätta dom separat, eller?? Han som jag köpte dom av hade haft lite problem med ljuset på senaste tiden så därför var alla samma fär…

• 3 svar
    • 875 visningar
  19. Started by Scontan,

Det handlar om ett akravium på upp till 140-180 liter, men med stor sannolikhet mindre. Håller på att läsa studera lite om Saltvattens kar, och kommer slänga ut lite frågor i denna tråden med jämna mellanrum, har haft en hel del sötvatten, men är nog vad man kan kalla nybörjare vad gäller saltvatten Jag vill starta med ett mindre nu, och see hur det funkar, för att i framtiden kanske starta upp något rejälare. Men just nu finns varken erfarenhet, ekonomi eller utrymme så.. I vilket fall, vad för utrustning Måste jag ha, vad bör jag ha, och vad kan jag lyxa till med? Edit: Jag har en del anningar, men ju mindre jag skriver, ju mer varierade svar kan jag få - och ju fler i…

• 23 svar
    • 1,9k visningar
  20. Started by krickolina74,

Hej Sambon är i München över helgen och tänkte att man kanske kan handla med sig några koraller därifrån, nån som vet vilka regler som gäller när man fraktar från ett eu land till ett annat. Nån som har varit i München området och kan tippsa om nån affär.

• 20 svar
    • 2k visningar
  21. Started by Tony Englund,

I mitt nano har knappkorallerna börjat försvinna mystiskt. Vem av clownfisk, putsarräka, goby eller blåbenad eremit borde vara boven i dramat? Knapparna hade ju precis börjat ta sig så fint, och helt plötsligt kommer någon på att de smakar gott? / Tony

• 5 svar
    • 930 visningar
  22. Started by Gnarkill,

min band korall räka har tappat sina långa nypar klor! är det något dom gör av sig själva eller har något varit och bitit av dom????

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Tonytiger,

hej jag har ett akvarium som är ca 1,5 månadergammalt som just nu bara har några sniglar , erimiter , sjöstjärnor och en läderkorall... nu har jag varit borta en vecka och har haft någon som kollat till akvariumet men när jag kom hem hade jag fått en massa små vita/silveriga kryp som springer run på mina stenar och allt hade blivigt mycket grönare.... anledning och var är det som har kommit? mvh tony

• 2 svar
    • 976 visningar
  24. Started by ghosten,

har lite funderingar hur mycket sten jag skall ha i akvariet vet att man helst skall ha 10% av strl på akvariet så i mitt fall blir det 16kg men hur blir det om man bara har i typ 12 kg blir det väldigt mycket extra jobb....... jag har både skummare och osmos om detta är till någon hjälp....

• 3 svar
    • 834 visningar
  25. Started by krickolina74,

när jag var i skåne för 1½ månad sedan köpte jag en jättefin läderkorall, som jag enligt kent skulle ställa ljust. så den fick stå rättså högt upp, nu är det bara så att den har växt rätt så mkt så att nu är den snart uppe vid ytan, så då tänkte jag att jag flyttar ner den "ett hack" MEN den har ju vuxit fasst i den stora stenen bredvid. Hur gör jag??

• 10 svar
    • 1,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.