Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by jontebgood22,

Hejsan undrar om det funkar att köra Zeovit utan Zeovit reaktor? Jag har ett 240l utan sump och tror att det hade gjort mitt kar gott om det gick att köra Zeovit i det. tack på förhand för svar..

• 10 svar
    • 2,2k visningar
  2. Started by crille,

en holländare som verkligen lyckats bra med zeovit-metoden:) http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=13407

• 11 svar
    • 2,3k visningar
  3. Som rubriken lyder...vilka produkter från KZ kan man använda utan at köra zeovit-metoden? Går det t.ex att använda zeofood och zeobak för att tillsätta bakterier i karet, eller är det meningslöst utan zeolith-filter?

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by Datate,

Funderar lite på att börja med zeovit-metoden framöver. Det som dock slog mig när jag besökte en lokal akvariekrängare härom veckan, var att det ju finns flera olika zeolith-märken. Hade tidigare bara sett KZ zeolith, men i butiken jag besökte sålde han Aquatic Natures Zeolith Excel. 2.5L för160kr om jag minns rätt. Frågan är vad som skiljer dessa (samt andra märken) från varandra. Går det t.ex lika bra att köra AN som KZ i en zeovitreaktor, eller är det just KZ som gör att metoden funkar? Samma med aktivt kol. Är det KZ som gäller, eller funkar det lika bra med andra märken?

5. Started by Datate,

Har suttit och räknat lite ovetenskapligt på vad det skulle kosta mig att köra ZEOvit-metoden i mitt kommande 800L-kar. Enligt mina beräkningar skulle det kosta mig 358.96-418.04kr/månad. Låter ju helt horibelt, särskillt då det även går åt el, mat, vattenbyten osv osv. Vet inte om jag räknat helt galet, eller om det faktiskt kostar så mycket med denna etod. Lägger in min uträkning saxat från Anteckningar: "Kostnad per dag! Aktivt kol: ca 5.50kr/dag (vid köp av 1000ml á 165kr). Räcker 30 dagar. ZEObak: ca 0,6kr/dag (vid köp av 50ml á 534kr). Räcker 125 dagar. ZEOfood 7: ca 0.70-1.39kr/dag (vid köp av 500ml á 870kr). Räcker 625-1250 dagar. ZEOstart 2: ca 1.74kr/dag (vid kö…

6. Started by Moose,

Det står över allt att man inte skall köra detta ihop. Men det står ingenstans varför man inte skall det. Om man har höga halter av fosfat, e det då inte bra att köra båda metoderna? Eller e det så att det sjunker för fort isfåfall o stressar korallerna?

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  7. Started by pwin,

Jag har sedan en vecka kört 1 liter KZ Zeolit i en provisorisk reaktor i mitt 1400 liters kar, mest som ett litet test om jag kan se någon skillnad. Att korallerna skulle bli snyggare på lite längre sikt hade jag räknat med, men det som jag redan efter några dagar märkt är verkligen en positiv överraskning. Nämligen att fiskarna har fått mycket klarare färger, den lilla beläggningen på kropp och ögon som ett par fiskar har haft länge har förvunnit på en vecka. T.o.m min gamla super stressade Acanthurus leucosternon har fått helt klar fin hud, tidigare har den oftast haft lite prick, framför allt på kvällen. Jag har inte ändrat något annat i skötsel eller utrustning än den…

8. Started by Magnus,

Hur är det nu - Saliferts KH test har varit svajjigt i kvalitén vad jag förstår och zeofolk började leta andra test då KH är en mycket viktig parameter vid låga näringsnivåer. Vilket test rekomenderar man nu? (Ett som går att köpa i Europa...)

• 29 svar
    • 4,7k visningar
  9. Started by PatriksS,

Crille, du säger att du tjatar om bakterietillsatser (via zeovit) trots att Clownen redan startat en tråd om monokulturer där frågan diskuterades grundligt och man kom fram till att någon monokultur inte kan finnas i våra akvarier, du pratar om kolkälla (åter igen via zeovit) och menar att experimentering med andra blandningar är djurplågeri, utan att själv ha den blekaste om vad som finns i zeovitens kolkälla. Min fråga är då: hur i kan du vara så säker på att zeogrejer (diverse bakterier och kolkälla) inte är djurplågeri? - de är ju för dig okända komponenter där, kan vara vad som helst ju? Och vidare: tänk själv, du som är kock - trots att det finns någon god maträtt m…

10. Started by Janne,

ZEObac/Bakterier Att man försöker ympa in bakterier på LS, det är den färska Zeoliten som man ympar in bakterierna på. I ett ZEOvit system så är den kontinuerliga bakterietillförseln inte bara för att säkerställa bakteriefloran i ZEOvit-filtret utan även mat till korallerna. Man behöver inte vara rädd för att dosera bakterier/ZEObac när näringnivån sjunker för snabbt, för det är kolkällan/ZEOstart2 som är begränsande vid näringsexporten och inte bakterierna. Så om korallerna ser hängiga ut eller har trasiga toppar och man doserar mera ZEOfood så kan man med fördel också droppa i några extra droppar ZEObac. /Janne

11. Started by Magnus,

En fråga till Janne som kanske intresserar alla... Du skrev i en annan tråd följande: "Det går och både gasa och bromsa i ZEOvit metoden utan nitrattillsats, ZEOstart2/kolkälla är ju till för näringsexporten, medan ZEObak och ZEOfood är till för att skapa bakteriematen. Om man minskar på ZS2 och ökar på ZB och ZF, så kommer närsalterna öka och bakterieproduktionen öka, det är lämpligt att pumpa zeoliten en extra gång per dygn då också. Den här åtgärden är lämplig att vidtaga när korallerna börjar blekna för mycket." Intressant information, tycker jag eftersom den största anledningen till att jag inte vill köra zeo är att jag tycker många koraller blir fula, bleka och grå…

• 17 svar
    • 2,8k visningar
  12. Started by acuario,

Måste nog erkänna att jag är lurad (Inte av Ted bäst att förtydliga) pohl skrattar nog gott varje dag han går till banken. Jag har nu provsmakat zeostart 2 och det smakar ättika som är lite sötad, zeostart passar nog utmärkat att lägga in gurka med också . Jag har ättiksprit och jag spädde den lite tills jag fick samma syrlighet sen tog jag lite socker och fick utan att lägga ner en massa tid ungerfär samma smak på lösningarna. vilket socker han använder vet jag inte med glukos kan vara en idé eller kanske druvsocker eller helt enkelt vanligt socker. Ni som har detta medel provsmaka en droppe på tungan. 520:- för 500ml ättika med socker!! Nu har jag ju denna flaska och d…

13. Started by PatriksS,

Janne, får jag fråga varför man kör med relativt dyra amiNosyror för att undanröja N-begränsningen för bakterier istället för att köra med exempelvis KNO3 som en mycket billig N-källa och som i princip gör samma sak (omvandlar nitrater och fosfater till bakterier, dvs. "protein" som skummas ut)? Finns det någon officiell förklaring, eller har du själv någon fundering om detta?

• 27 svar
    • 5,2k visningar
  14. Started by acuario,

Undrar lite om detta preparat. Är det någon som doserar detta och vad ser ni för effekter på korallerna, framförallt på stenkoraller?

• 13 svar
    • 2,2k visningar
  15. Started by acuario,

Ja har testat denna förrut i 828L karet och jag märkte inte direkt någon skillnad så ni som kör med detta preparat ser ni skillnad och håller den vad som lovas? Har man lite cyano är det då dumt att dosera detta?

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by ramq,

Då det verkar vara ett känsligt ämne att nämna K-Z produkter iblandat i andra trådar... Är det någon som misstycker att skapa en forumsdel tillägnat bara K-Z? Eller skulle det kännas bättre att ta en separat del under "zeoliter" för t.ex ZEOvit, UltraLith (+ev fler om det finns någon som kör andra system)

• 29 svar
    • 4k visningar
  17. Started by pimo,

Vilken underbar produkt! har tidigare kört med ultramins och ultra clam från fauna marin, men nu när jag köpt mitt zeovitsystem så har jag testat att dosera lite pohls coral vitalizer under några veckor, och skillnaden är tydlig, mycket bättre PE än med fauna marins grejer. Någon som upplevt liknande? Undrar om man kan överdosera denna produkt? har ca 250 liter vatten i karet och började med 2 droppar/dygn, men har testat att gå upp till 4 droppar per dygn, och korallerna ser ut att stortrivas.

18. Started by Thessan,

Jag ska eg "kickstarta" min ny tank med Zeovit fullt ut kan tilläggas vilket skulle göra att koraller och fisk inte kan vara däri förrän efter en vecka. Ls däremot ska i direkt. Nu går fisk och koraller i kuben som är 75 hög, Mh ska vara tänt i den nya tanken så därför har jag bara 2 t8 rör i kuben och dessutom ingen skummare då den också ska vara i den nya vid starten. Nu till min oro över det här eftersom jag blev stucken så har tiden runnit iväg och de har varit i gamla tanken sedan onsdags det innebär att de kommer få ha dessa förhållanden en vecka till och mina koraller mår INTE bra troligtvis pga det dåliga ljuset som inte blir bättre då tanken är så djup. det jag …

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by pimo,

Kommer ju köra zeovitmetoden fullt ut i mitt kommande kar och funderar lite på hurpass "automatiskt" man kan göra en sånt system. "skakningen" av reaktorn är ju rätt så lätt fixad med ett t kors på inloppsröret, en kraftig pump, en backventil eller liknande och en timer. Men doseringen är ju svårare, pratat med ted lite om att dosera tillsattserna med hjälp av grotechs doserpumpar, men han ansåg att dom inte var tillräckligt exakta för detta ändamål. Min fundering är ifall man skulle kunna späda tillsatserna med osmosvatten?, ifall att det går bra så bör man ju kunna dosera dom med doserpumpar?

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  20. Efter besök på Korallenzucht i Coburg så blir man onekligen lite sugen på att testa zeovit... Det var en mäktig upplevelse! Framför allt blev jag imponerad av polypexpansionen efter att Thomas "pumpat" filtren... Och naturligtvis även visningsakvariet - både vad gäller koraller och fisk! 2st Achilles utan UV... Är det någon här på forumet som i dag kör zeovit? Vore kul att höra lite erfarenheter igen!

• 5 svar
    • 2k visningar
  21. Jag stötte på de här rapporterna när jag sökte information om Zeolit. Kommer ZeoVit-metoden från hur industrin biologiskt regenererar Clinoptilolite(zeolite)? Jag kan i alla fall se likheter, men det kanske bara är en tillfällighet. http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/esthag/1977/11/i03/f-pdf/f_es60126a010.pdf?sessid=6006l3 http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/esthag/1977/11/i03/f-pdf/f_es60126a014.pdf?sessid=6006l3 /Janne

22. hej Efter en del plågsam tankeverksamhet har jag nu bestämt mig att prova zeovit metoden. Akvariet är en percula 120 på dryga 500 liter med ett kh värde som ligger runt 13 och ca värde på 410, detta efter ett 25 litersvatten byte . Fosfat värdet ligger på ungefärligt samma som kh-värdet. Så imorse var jag ute och skaffade mig en 200 liters kar som jag kommer att använda som sump och till den en retur pump; Eheim 1260 på 2400 l/t( tack leis !) . Funderar för närvarande på hur jag ska dela upp sumpen för detta ändamål. Visst f.. glömde säga att jag kör mc500 som skummare. Intern cirkulation inom karet ombesörjs av 2 x 6100 tunze streamer på full effekt ungefär 22000 l /t ,…

23. Started by Tedb,

http://www.captiveoceans.com/

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by Erik D,

"A bacterial population processes iron released from zeolites, using up ammonia as part of this (thus lowering nitrates), and iron binds with phosphates and is skimmed out." En något kortfattad tillika kontroversiell beskrivning av hur metoden fungerar. Kommentarer ifrån andra Zeovitanvändare emottages tacksamt.

• 123 svar
    • 17,2k visningar
  25. Started by Janne,

I ZeoVit så slår man av skummaren när man tillsätter ZeoBact(BactoClean) och ZeoFood(BactoFood), annars så skummar man ju bort det man tillsatt. Du skulle förmodligen inte behöva tillsätta lika mycket om du slår av den en timme. Att räkna kostnaden för ZeoVit är lite svårare, det är en ganska utvecklad metod. Där man i starten sätter in en ganska stor stöt, men alteftersom näringsämnena försvinner så minskar insatsen. Det är inte samma zeolit och själva zeoliten är inte så dyr, en liter kostar 100 kr. och räcker till 400 nettolitrar vatten. I starten byter man zeoliten efter 4 veckor, men sen räcker den 8 till 16 veckor beroende på hur hårt akvariet är lastat. En fråga…

• 16 svar
    • 3,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.