Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Puttegusten,

Hello. Börjar nu dra ihop sig för uppstarten av mitt 150 liters kar. Har lite funderingar innan.. När man har köpt levande sten och sand.. Kan man lägga i allt på samma gång eller ska man lägga i levanade sten först? Kanske inte spelar någon roll.. Kan ju vara bra att veta. Sen om man ska köra i vatten först och sen blanda i salt eller ska man blanda saltet direkt i hink innan man häller i det? finns ju en del olika sätt att göra det på har jag fått för mig. Simma lungt.. Mvh: Patrik

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Kubiken1891,

Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos. Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge. Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken? antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första?

• 5 svar
    • 909 visningar
  3. Started by Akvaristen,

Beställde precis mitt första saltvattensakvarium, hållt på med sötvatten i några år så det har jag koll på, men saltvatten vet jag nästan ingenting om. MEN, det hindrade mig inte, beställde kar, bänk, 5kg salt, 8kg aragonite och 25kg torr "reef rock". Är det något mer som behövs för att kunna starta upp de så det för börja cykla eller är de bara dutta i lite mat då och då? Alla tips och råd är välkomna, däremot så kan jag inte alla förkortningar. Läst mycket här och sett det står SPS, fragg och en herrans massa andra förkortningar, ingen aning vad detta kan vara.

4. Hej jag har varit utanför akvaristiken i drygt 10 år men bestämt mig för att starta upp denna fantastiska hobby igen. Jag har bestämt mig för att köra med det relativt nya akvariet från Nyos, trots att jag med ljus och lykta försökt läsa en recension från någon som testat det utan framgång. Av det jag sett verkar det vara ett gediget och lättskött akvarium och det passar in i min etagevåning i Vasastan där det mesta ändå är vitt ;). Tekniken jag börjar med är följande: - belysning 2 stycken AI hd prime - skummare nyos Quantom 160 - returpump ecotech vectra S1 - invändig pump ecotech vortech mp10 - filter Nyos Torq - uv filter delte…

5. Started by alf__,

Hallå Allihopa! Ny här på forumet! Har i flera år gått i tankarna på att sätta upp ett akvarium på en spot i min lägenhet. Har länge funderat påhur jag vill att de skall se ut, och har alltid velat ha en simpel look. Så jag har bestämt mig för denna "ramen": (mycket simpel) Ett clownpar + 167l kar, plus levande sten. Alltså enbart två fiskar och levande sten till detta! Jag har nu byggt min bänk och en DIY LED belysning som jag blev mycket, mycket nöjd med! Postar lite bilder längre ned tänkte jag. Iaf. Jag har nu fyllt vatten(OSMOS), sand och levande sten. Har även installerat ett powerhead (aquaclear 30) och en värmare. Dessutom tyckte min akvariehandlare att jag skulle…

• 45 svar
    • 3,4k visningar
  6. Started by Randomkille,

Startade för några veckor sedan ett akvarium på 30 liter, i det har jag 5 snäckor, 2 eremiter, 2 euphyllia, stjärnpolyp och 1 gorgonia. I förrgår köpte jag ett 100 liters akvarium med pump för endast 100 kr så jag kunde inte säga nej Nu ska jag starta upp det nya, ska lägga i de 30 liter vatten som redan är igång och ytterligare 70 liter ska jag blanda upp men min fråga är om jag ska se detta som ett ”nystartat” akvarium eller ett som har gått ett tag då jag lägger i både vatten och sten från det andra akvariet? Tacksam för både tips och svar! Mvh Nils

7. Started by Johnny Tveit,

Hej alla. Jag ska starta upp ett nytt akvarium i Januari och har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med då jag är ny till saltvattensakvarium. Tänkte mest satsa på koraller / anemoner när det väl är i gång. 1. Akvariet kommer bara vara 100L med 40L sump. Tanken jag har är att starta upp det dött, torra stenar och om jag ska ha sand så även torr sand. Hur tillför man rätt organismer till akvariet? Behövs det belysning och skummare under uppstart? ska något tillföras i form av näring/föda till organismerna? 2. Vill även starta ett refugium i sumpen, ska man vänta med det tills man fått igång stenar och s…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Remih,

Hej! Tag tänkte snart köra igång mitt nya kar och tänkte använda mig av Lasses metod! Har läst igenom den några gånger och har letat på nätet men kan inte hitta att man kan köpa nitrat någon stans. Är det någon som vet var man kan få tag på det? Tack på förhand Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 687 visningar
  9. Started by Nizztos,

Tja, då försöker vi igen. Molly karet gav jag upp pga sprickor i glaset. Provar nu ett Juwelkar istället. Nuvarande tänk (ändras hela tiden): Värme, Rowaphose i strump och liten circulationspump (400l/h) i det inbygda filtret. Maxi Jet 1000 för circulation. Här skall det nog utökas med en pump till tror jag. Troligtvis en skummare. Måste bara lura ut hur jag bäst gör plats (läs hål) i locket samtidigt som jag funderar över mer belysning om det behövs (tror det). Inbygd armatur tills vidare. Bytte det "varma" röret mot ett PowerGlo. På bilden är det fortfarande Juwel orginallysen. Bakre glaset målas i skrivande stund blått. Hade först tänkt ha en fluval ytavrinnare, men in…

• 92 svar
    • 13,2k visningar
  10. Started by Gurra G,

hej nu ska jag äntligen efter ett halvårs läsande och sparande starta upp mitt saltvattens akvarium! tänkte lägga upp lite bildet och så där... men vil gärna ha hjälp med lite saker Akvariet är på 150L och har motten 40x40x90, under det ska det stå en sump på ca 50L. har köpt en skummare en pump diverse olika tester och en låda rovaphos + salt, ska även införskaffa en lysramp och en poverhead. skummaren är av märket prizm (deluxe) och med följde ett filter med tillkörande aktivtkol. pumpen är en aqua bee up 2000/1 och är tänkt att stå i sumpen och pumpa upp i akvariet. testerna är av märket salifert och är: kh/alk, nitrat, nitrit, phosphat, ph och salt. saltet är 25 kg …

• 177 svar
    • 14,9k visningar
  11. Started by Nybörjarclown,

Hej! Vi har precis införskaffat oss ett clownhotell 58 L men skulle behöva svar på några frågor. Är väldigt tacksam för svar på en eller flera av dessa frågor. 1. Vilken är skummaren på ett clownhotell? Justerar men den på ngt sätt? 2. Bör man ha full effekt på pumpen redan från start? (dvs när man endast har haft i sand, sten och saltvatten) 3. Bör man nu från start tänka på något mer? (förutom tester, vi har köpt tester att utföra när grumligheten lagt sig lite) Som sagt väldigt tacksam för alla svar då vi är helt nya på det här. Någonstans måste man börja =) MVH Micaela och Rickard

• 27 svar
    • 3,3k visningar
  12. Started by Margareta,

Idag var jag och inhandlade de sista sakerna jag trodde att jag behövde för att starta mitt akvarium. Känner mig lite förvirrad efter att ha läst mycket på detta forum om hur man startar akvarium. Kom idag hem idag med en flaska Easystart(Easy-life). Detta ska jag lägga i akvariet dag 1, dag 7 och dag 14(dubbel dos än vad det står på flaskan). Jag ska bara fylla i osmosvatten utan salt om vattnet dunstar. Butiken sa att man aldrig har salt i vattnet efter det att man gjort första uppstarten.. är det verkligen så? Efter en månad sa de att akvariet var klart och man kan köpa fisk. Är det verkligen så??

• Gilla
    • 24 svar
    • 2,5k visningar
  13. Started by naso,

Hej! Jag var på gång med att starta upp mitt nya 240L-saltprojekt. Har fyllt på med osmosvatten o blandat saltet, då ett tillfälle dök upp med billig, fin LS på 30 kg. Jag köpte stenen och då hade säljaren enbart en jättefin koloni med anemoner och 2 fiskar kvar i karet, så vi fyllde 3 st 25 liters dunkar med det inkörda vattnet och jag tömde ur c:a 50-60 liter från mitt nyblandade saltvatten. Stenen ligger i, anemonkolonin stortrivs och fiskarna likaså. Kan detta bli ett problem, eller kan man se det som ett stort vattenbyte? Jag är osäker och orolig för detta,eftersom jag aldrig gjort liknande i saltvatten, men i sötvatten är det inga problem,det har jag provat. Tacksam…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Catchio,

Jag har köpt en del död sten av Stig och skall komplettera med lite levande vid uppstart. Hur påverkar detta uppstarten jämfört med enbart levande sten? Det borde väl bli mycket mindre av fosfat men även poddar och annat?

• 1 svar
    • 587 visningar
  15. Nybörjare startar upp, 200 liter salt. Jag har skaffat LS och fyller upp med osmosvatten just nu. På stenen finns en del fina koraller. Vid vanlig uppstart kommer de trologtvis dö, alllihop, så jag undrar om det finns något sätt att hålla dem vid liv? Om jag kör full belysning och tillsätter närig tex? Får det andra negativa effekter? Bör jag snarare följa Lasses uppstart och få in en firre asap?

16. hallå där !!! ska starta upp mitt 240 liters akvarium inom 2 -3 veckor något speciellt man ska tänka på ??? har väl läst mig till att man ska ha is i magen ibörjan med fiskar och sånt tills man fått bra värden men kanske det är något annat man ska tänka på eller tillsätta i vattnet ?? typ kalk eller calium eller dyligt ??? tekniska ser ut på följande sett : *250w mh- lampa Giesemann Megachrome "coral" + 2st t8 rör ett blått och ett vitt *56kg levande sten (inkörd i 2 1/2månad hos killen jag köpte den hos) *osmosfilter +nitratfilter AN Antarctica *uv-filter deltec 10w+ eheim pump *tunze reefpack dvs tunze skummar9005+comlinefilter med ytavrinning sitter en tunze turbe…

• 5 svar
    • 975 visningar
  17. Tjena! Funderar på att dra igång ett nano akvarium ca 20l. Mina första frågor till er; Vad bör jag tänka på innan jag sätter igång? Vilka kar finns att välja på? Vad för typ av invånare kan man ha?

• 19 svar
    • 2,9k visningar
  18. Started by quikrun,

Nu har man änkligen fått hem sitt RSM akvarium, den har stått i 3veckor och nu är det dags att börja införa några sniglar. Har mätt lite allt verkar bra men mitt CA värde är lågt. Lägger upp mina värden när jag är hemma igen. Bilder kommer snart. Jag fick några stenar med levande koraller på, dessa börjar bli lite vita ser ut att dö kan det vara pga, lågt CA? Är det någon i GBG som har tid/lust att hjälpa mig vid uppstarten med tips/råd så är jag tacksam.

• 1 svar
    • 643 visningar
  19. Started by Caroline,

Hej nu är akvariet fyllt med LS samt vatten pumparna går men hur vet jag att skummaren fungerar? Ska jag ha i något vatten i den?

• Gilla
    • 5 svar
    • 935 visningar
  20. Started by Rallep95,

Hej alla saltvattensexperter! Haft tre sötvattensakvarium men tänkte nu äntligen ta klivet till saltvatten, får snart hem ett Juwel Lido 200! Jag har tänkt bygga en sump för att gömma undan tekniken. Men jag blir inte riktigt klok på vad de bästa alternativen är för att leda vatten till och ifrån sumpen! Rekommenderas de att borra i botten eller i sidan av glaset? (känns som de mer osäkert i bottnen?) Hur många hål skall borras och hur stora hål? Alla verkar göra olika? Varit ute på nätet, youtube och pratat med butikerna men fortfarande lite oklar på vad som blir bäst

• 3 svar
    • 843 visningar
  21. Started by Flipper,

Hej, Efter mer än 15 år som sötvattensakvarist så skall jag nu ta det stora steget och testa saltvatten. Jag tänker göra om mitt 325liters Akvastabil till saltvatten. Har läst och kollat allt som finns på internet. 2 frågor. Kan jag använda det redan inkörda filtermaterialet i min Fluval FX6 till mitt salvatten? Nästan alla ser ut att köra utan lock på sina akvarium. Varför? Tacksam för hjälp och svar! /Fs

22. Tjena nu ligger mitt stora sötvatten på blocket, och folk har redan börjat pruta.. härliga tider, anyway.... börjar närma sig ett salt-kar.. har läst mängder med olika teorier, tips och trix.. skulle någon kunna lägga svart på vitt och fylla ut här med en tekning som funkar för en uppstart Dag 1 Packar upp akvariet med ett leende på läppen, fyller med osmosvatten, häller i salt och låter det lösa upp sig.... Dag2 kan man slänga i sten nu? haha jaaa! jag är nybörjare... give me a helping hand! simma lugnt

• 37 svar
    • 4,7k visningar
  23. Hej, Jag har hört olika sätt att start akvariumen på, kasta in en räka, en damsel, eller varför inte kissa i det? Seriöst, finns det ett par olika förslag. Jag tittade på följande från Saltwater tank tv http://www.youtube.com/user/mrsaltwatertank#p/u/29/kPxExG-FbvI Och det verkar som om man tillsätter "nitrifying bacteria" vilket gör att man inte får någon nitrit spik utan man kan efter ett par dagar sätta in första fisken. Innan vi alla kastar oss på "lugn lugn" tänkte jag bara fråga vad ni tycker. KorallenZucht har ju också en 14 dagars uppstart, men vet inte om man kan använda den ifall man vill..

• 6 svar
    • 1k visningar
  24. Hej! Som många andra läser jag mycket men dethär är mitt första inlägg. har haft igång burken i 3-4v nu kommer algerna försvinna av sig själv när allt har satt sig eller ska eremiterna/sniglarna som jag har äta upp allting inom sin tid? Har 3 st av varje så de skulle nog ta ett tag.. sen har jag fått som geggiga bubblor som sitter fast lite här och var är det alger eller något annat? tacksam för svar mvh oscar

25. Started by h0llowman,

tjena !!! måste fråga när kan jag lägga i stenen ?? jag har idag fyllt upp mitt akvarium med osmosvatten och blandat i saltet .. saltet har löst sig och jag har 1,023 i salthalt kan jag stoppa i stenen nu det var i förmiddags som jag blandade saltet och vattnet alltså kan jag stoppa i stenen ??? mvh peter

• 2 svar
    • 776 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.